Citat:
Nu går Aftonbladet ut med att han attackerat en kvinna tidigare. Skolan larmade för 6 månader sen. Vad är det för trötta jävlar som jobbar på socialtjänsten där?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-tidigare-fall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-tidigare-fall
Men åter igen ni vet ingenting om hur det är att jobba i offentlig verksamhet mot allmänheten.
För det första, du får inget stöd hos någon chef. Det din chef är intresserad av är att du har rätt värdegrund och har rätt bemötande. Ingenting annat. Du får gott om fortbildning i bemötande och värdegrund men knappast någon vidareutbildning i det du arbetar med. Dvs du och din kollegor skuldbeläggs och ska korrigera felaktiga beteendenden. Det är aldrig någon annans fel, enbart ditt fel som tjänsteman om någon annan beter sig illa.
När jag arbetade i Rinkeby hade vi problem med en del tiggare som gjorde behov i trappuppgången till kontoret. Ingen kunde eller ville ta bort de som uträttade behoven från platsen. Killarna från vaktbolaget förklarade följande, det var en svensk och en iranier för övrigt. Det förklarade att de rör inte tiggarna eftersom om de skriker "rasist" samtidigt som någon tar fram sin mobilkamera så är det god natt med deras jobb. Det är lika bra att gå hem på en gång. Du blir stämplad som rasist, förlorar jobbet och blir föremål för personutredning och kanske även får betala skadestånd. Svensken sa att han omöjligt kan ta hand om tiggaren, de måste hota någon ordentligt först för att han skulle ingripa. Iranska killen höll med, han vågade heller inte röra tiggaren. Ring på städerska efteråt, kommunen dvs Stockholms Stad betalar ändå notan blev lösningen.
Under min tid i Rinkeby blundade jag i 9 fall av 10. I fall som jag självklart skulle ha ingripit i om det vore mot en svensk. Jag resonerade som så att det är inte värt att förlora jobbet och bli uthängd i sociala medier för att säga åt någon dåre att sluta skrika, bråka, kluddra på väggen, inte säga hora till kollegan eller liknande. De fall jag ingrep mot var när folk slogs med varandra eller någon uppenbart försökte stjäla prylar från kontoret eller liknande. Mina kollegor tyckte samma sak. De flesta blundade och höll för öronen mer än vad jag gjorde. Jag försökte iaf ha någon form av ordning runt omkring mig men en del kollegor resignerade helt och lät allt bara flyta på. Behöver jag säga att personalomsättningen är fruktansvärt hög i dessa områden. Polisen med vilken jag hade kontakt med då vi blivit hotade till livet då knark hittats och sålts i lokalerna var helt resignerade och uppgivna. Jag ville anmäla men de rykte på axlarna. Vill du verkligen det frågade de? Det kommer ändå inte att leda någon vart. De gör sånt här varje dag ska du veta, du är inte ensam om att ha blivit hotad till livet, det har varenda affärsinnehavare här blivit, ibland flera gånger om dagen.
Därför har jag full förståelse för att tjänstemännen på socialkontoret, lärarna, fritidsledare mfl inte reagerar och larmar som de ska. Det finns helt enkelt inga incitament för att göra det. Du får inget stöd av din chef, inget stöd av dina kollegor, inget stöd av polisen. Facket var den enda instans som faktiskt erkände problemen internt och stöttade dig som medlem men även de vågade inte ta striden om det kom till sin spets tex att någon verkligen skulle bli anklagad för rasim, diskriminering odyl. Du blir helt utlämnad mot ett möjligt drev i media eller sociala medier. Du blir stämplad som nazist, rasist, koncentrationslägervakt m.m. Det är såhär det ser ut runt om i Sverige i offentlig kommunal verksamhet. Det är Sverige 2022. Det är bara att gilla läget. Åter igen jag har full förståelse för att man inte anmäler eller agerar.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2022-07-11 kl. 22:47.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2022-07-11 kl. 22:47.