2022-07-11, 21:09
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så 3 personer som ser BO:s tillstånd ringer inte 112, det sker först när person 4 kommer till platsen?

Det låter märkligt.
Det er ikke alle som har med seg mobiltelefon til enhver tid, men 3 personer uten virker merkelig ja.
Citera
2022-07-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Om du bara visste... i särskolan placerar man allsköns barn som man anser är "problematiska" på något sätt. Det är för att de ska få extra stöd men tror du det finns något sådant stöd eller någon som har uppsikt på de här barnen? Knappast.

Med "problematiska" kan innebär allt från dyslexi till ADHD till grav utvecklingsstörning till rena psykopater. Har tyvärr själv hört historier från en arbetskamrat som blev placerad i grundsärskola mot sin vilja när han var barn (ett IQ på > 150 i vuxen ålder!). Detta eftersom han fick diagnosen aspergers syndrom och hans föräldrar inte kunde hjälpa honom med hans skolgång.

I hans fantastiska och trygga skola fanns det barn som mördade djur och barn med sådana extrema aggressionsproblem att det tog 4-5 lärare för att brotta ner och lugna eleven.

Det är barn som inte ska placeras i någon som helst kommunal skola utan ska in på psykhuset för all framtid. Men så här fungerar Sverige.

Jag är inte ett dugg förvånad över GM och misstänker att han visat prov på sina aggressioner flertalet gånger men som vanligt så är det ingen vuxen som reagerar (det är baaaaaaaaaaarn).

Det är tragiskt varje gång det leder till något sådant här men återigen, jag är inte förvånad. Sverige är ett extremt dysfunktionellt land där ingenting fungerar längre. Det är vilda västern och ingen bär ansvaret.

Nu vet jag inte hur det ser ut i hela Sverige men jag synar din bild! Det finns särskilda inskrivningsteam som noggrant går igenom alla ansökningar till särskolan och ganska ofta blir det avslag så att svagbegåvade elever som har en ojämn profil tvingas gå kvar i vanlig skola istället för att kunna bedömas enligt särskolan läroplan. Särskolan är verkligen inte en plats där det dumpas elever enbart pga dåligt beteende och att skolan vill bli av med dem! De allra flesta särskoleelever är betydligt snällare och mer harmlösa än gemene man här!

Aggressiva utåtagerande elever förekommer såklart på de flesta skolor med jämna mellanrum, det är däremot oftast inte särskoleelever. Det är nog just kombinationen svagbegåvad (hjärnskada?)/aggressioner/ohämmad som varit den tryckkokare som lett fram till det här brottet.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloyshepherd
Och du tror att läget hade varit så mycket annorlunda med M/KD/L? Nu handlar denna tråd om brottsfallet i fråga och inte politiken bakom, men mer resurser till skola, socialen, BUP osv hade inte skadat i detta fall. Allt handlar inte alltid om invandring.

Du har rätt att även KD, SD, M mfl skulle vara lika beskyddande om GM som regeringen är. Så fort de hör ordet "minderårig" är det som att de tappar allt förstånd och förståelse för vad upprättelse och rättvisa innebär. SD hade ju också satt hela Västerbotten i beredskap för att skydda ungjäveln efter det här, så är det ju. Och framför allt hanterat GM med silkesvantar. Det är det som krävs för att få sitta vid det fina bordet.

Men i verkligheten, dvs den verklighet som inte politikerna någonsin behöver leva i, så fungerar inte handhjärtan och egobilder med händerna i kors på facebook med några fördömande ord om vad som har hänt. Det stoppar inte vare sig denna unges nästa brott, eller någon annan störd individ.

Som du säger behövs det konkreta åtgärder, lagändringar och engagerade politiker och myndighetsanställda som aktivt kämpar för att man mycket enklare och långt tidigare ska kunna låsa in, övervaka och hantera såna här uppenbart störda barn som är en enorm risk för andra barn och människor, samt även kunna utdöma straff. Våldsamma diagnosbarn och andra störda inidivider - deras rättigheter ska aldrig någonsin komma i första hand, det är helt och hållet sekundärt efter noga utredd riskbedömning, en process som också behöver ses över eftersom även den delen inte fungerar idag.

Han skulle aldrig ens fått chansen att göra det här. Han har en lång historia av liknande beteende och överfall, det finns säkert många fler exempel i hans journaler och även vittnesvägen om vad han har gjort tidigare.
Senast redigerad av -DaRude- 2022-07-11 kl. 21:23.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jasså Jaha? Då uppstår väl monster helt out of the blue då helt utan påverkan från omgivningen. Det borde jag naturligtvis ha insett.

Men har du en hjärnskada så har du en hjärnskada. Spelar ingen som helst roll vad din omgivning eller uppväxt är i det fallet. Annat är det såklart om man har en psykisk diagnos. Den kan triggas av uppväxtförhålllanden, uppfostran, omgivning, arv och mijlö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Dessa 2 äger inga såna cyklar.
Vem var egentligen kvinnan som larmade..har inte framkommit eller kanske inte bör framkomma.
Men kan hon ha varit på plats innan det här paret dök upp.
Dessa 2 sparkcyklar som verkar vara ett mysterium.
Citera
2022-07-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Och varför har du behov av att urskulda dig? Du låter väl som en vanlig normal människa, dvs det är vettigt det du säger? Måste vara fel någonstans i samhället om man måste klargöra sådana självklarheter.
För att det gormades om "äckelvänster". De flesta som är vänster är faktiskt normala, empatiska människor de också. Känner faktiskt bara två som är äckliga, för att de tallat på tjejer som sovit eller varit för fulla. Och jag urskuldar mig inte alls, ville bara ge lite fler perspektiv.
Senast redigerad av Alderia 2022-07-11 kl. 21:19. Anledning: Svarade till fel användare
Citera
2022-07-11, 21:12
Medlem
Lika barn leka bäst brukar det ju heta. Den misstänkte kanske hade med sig någon kompis från samma skolklass från särskolan. Två stollar ute och åker sparkcykel tillsammans.
Citera
2022-07-11, 21:12
Medlem
Ni som bor i schtaaaan och har lite ryggrad i det verkliga livet (till skillnad mot de flesta FB-rassarna och incels hemma i pojkrummen som är tuffa på ett anonymt forum), gå ihop och anmäl socialtjänst. Ställ er utanför socialkontoret och utkräv ansvar. Det skulle göra skillnad
Citera
2022-07-11, 21:13
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
För att du gormade om "äckelvänster". De flesta som är vänster är faktiskt normala, empatiska människor de också. Känner faktiskt bara två som är äckliga, för att de tallat på tjejer som sovit eller varit för fulla. Och jag urskuldar mig inte alls, ville bara ge dig lite fler perspektiv.

Jag har inte gormat om "äckelvänster". Du har misstagit mig med någon annan. Jag svarade bara på ditt inlägg.
Citera
2022-07-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okido
100000 sidor sedan jag läste senast, orkar inte läsa ifatt allt.
Är det någon som vet om hon vaknat/kunnat väckas? Jag läste något om att de skulle försöka idag?

Flicka är inte väckt än.
Citera
2022-07-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Lika barn leka bäst brukar det ju heta. Den misstänkte kanske hade med sig någon kompis från samma skolklass från särskolan. Två stollar ute och åker sparkcykel tillsammans.

Alltså på riktigt, gör då för fan inte det här till ett drev mot alla som går särskola och aldrig gjort en fluga förnär!!
Citera
2022-07-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Varför känner du ett sådant behov av att urskulda dig och påvisa att du minsann inte är okej med detta?

Men jag hoppas du är ärlig. Däremot vet vi sedan bla Kevin-fallet hur sådant här fungerar och hur sjukt korrupt detta land och dess myndigheter är. Så ditt inlägg inger föga trygghet.
Jag urskuldar mig inte alls, vill bara ge en motbild till "äckelvänster". Jag tror på riktigt att de allra flesta människor i grunden vill andra väl, särskilt barn och utsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in