2022-07-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Är du sjuk i huvudet?? Alla med diagnoser försöker att mörda och våldta? Folk i min familj har diagnoser och är helt normalt fungerande. Tänk till nu förfan
Folk med diagnoser har väl diagnoser just för att de inte är normalt fungerande? Det är ju det övergripande kriteriet för att få en diagnos, oavsett om det är dyslexi, diabetes eller npf Tänk till nu för fan.
Citera
2022-07-11, 10:53
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Är du sjuk i huvudet?? Alla med diagnoser försöker att mörda och våldta? Folk i min familj har diagnoser och är helt normalt fungerande. Tänk till nu förfan
Sorry. Menade att alla med diagnoser är INTE våldsamma eller samhällsfarliga. Ber om ursäkt.
Citera
2022-07-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppAndDown
Du har Missat hur psykvården funkar i Sverige. Har försökt lägga in mig 2 gånger, båda gångerna blev ja hänvisad till vårdcentralen. Fast jag var tydlig att jag skulle ta livet av mig så sket de i en. 41 år är jag. Och när man dum förklaras så, ja då är inte steget långt bort att man flippar yr. Håller mig levande fortfarande fast det är svårt.

Uppenbarligen gjorde man rätt bedömning i ditt fall. Vårdcentralen räckte. Du lever ju fortfarande. Hur skulle det se ut om psykvården lade in alla "knäppgökar" som påstår att dom funderar på att ta sitt liv. Det skulle bli överfullt omgående. Självklart måste man göra bedömningar från fall till fall och visst blir det fel ibland men det är i undantagsfall.
Citera
2022-07-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Folk med diagnoser har väl diagnoser just för att de inte är normalt fungerande? Det är ju det övergripande kriteriet för att få en diagnos, oavsett om det är dyslexi, diabetes eller npf Tänk till nu för fan.

Gissningarnas kung, hör jag.
Jag har ”högfungerande autism”. Jag har många vänner, välbetalt jobb, fin bil, sambo och allt därtill. Jag fungerar helt normalt.

Och i övrigt; definiera ”helt normalt”…?
Citera
2022-07-11, 11:02
Medlem
Mosbulles avatar
Han ska straffas rejält och aldrig komma ut igen.
Citera
2022-07-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Förfan dags för Sverige att vakna upp!

Skiter fullständigt i om pojkjäveln är 10 eller 14 man ska fan kunna sitta inspärrad ändå!
Visst fan vet man vad man gör när man är 10? Eller är man helt hjärndöd då eller?

Jag visste ta mig fan att saker och ting hade konsekvenser! Skulle aldrig någonsin få för mig att utföra en brottslig handling vid 10 års åldern då man va rädd för att bryta mot lagen.

Kukpojken visste att det han gjorde va olagligt och brottsligt helt klart och han ska därför låsas in på livstid. Sluta dalta runt med äckliga idiotungar som denna pojke han kmr ändå bara bli värre o värre i sitt beteende. Lås in honom i en kista o sänk den nånstans i östersjön.

Ta sedan familjens tillgångar varenda krona, ta huset i sälj allt och ge allt till stackars flickans föräldrar.

Har man som förälder inte lyckats anpassa sitt barn i samhället så är man lika jävla skyldig som pojken.

Säger det samma - oavsett så vet en 10 - 14-åring att man inte får våldta, misshandla, mörda, råna eller liknande. Rent krasst är det vedervärdigt att dels alla under 15 inte ens är straffmyndiga, och att de som ännu inte fyllt 18 sedan ändå inte kan dömas till hårda straff (t.ex fängelse).
En 13-åring som skjuter folk i gängkonflikter bör rimligtvis inte gå fri!
Citera
2022-07-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Självklart stor skillnaden förutsättningar på en elev från Nederländerna som har minst lika bra skolbakgrund som våra jämnåriga barn och dessutom pratar engelska, mot en flicka från ett afrikanske land som i bästa fall gått 2 dagar/vecka i en byaskola.
Jag har jobbat i flera år med nyanlända barn i högstadieålder! Det är heller inte helt ovanligt att elever som kommer i mellanstadiet eller början av högstadiet kan gå ut med absoluta top-betyg då de vet att det är deras biljett till något bättre än jobb som städare. Många elever med invandrarbakgrund jobbar 3 ggr så hårt som deras klasskamrater.

Men kommer du från ett land med analfabetism med föräldrar som är analfabeter och därför inte kan hjälpa till med läxor etc så blir det extremt svårt att klara skolan.

Att vara analfabet har absolut ingenting med intelligens att göra om man aldrig fått möjligheten att lära sig läsa! Beviset på det är många som skriver i denna tråd som trots förmodat 9 år i svensk grundskola ändå är kompletta idiotier!
Tack för att ett mycket bra inlägg. Sansat och sakligt utan rasistiska värderingar och fördomar till skillnad mot för många andra
Citera
2022-07-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Det verkar minst sagt som att myndigheterna försöker sopa det hela under mattan, om man ser till djungelpersonens tidigare tilltag.

Lokal media måste lyfta detta och pressa socialtjänsten om vilka beslut som tagits och vilka insatser som gjorts i samband med föregående års överfall samt de rapporter som skickats från skolan.

Men socialtjänsten kommer så klart mörka detta och hävda sekretess. De är dock ansvariga för att en liten flicka nu ligger nedsövd på NUS!

Jag tänker att socialnämnden som är ytterst ansvariga måste ställas till svars!
Citera
2022-07-11, 11:13
Medlem
Starbacks avatar
I radions Ring P1 i morse påstod en inringare som föreföll vederhäftig att det handlar om ungar i 14-årsåldern. Jag tror henne.

https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132
Citera
2022-07-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Förstår att du känner dig träffad!
Har ingenstans skrivit någonting om att jag tycker att det är bra att vi har stor invandring.
Mitt jobb är heller på inget sätt beroende av dessa elever, jag jobbar med alla typer av elever och om något så får jag väl mer jobb för samma lön om det är mkt nyanlända. Stor invandring och dålig integration leder till bekymmer har aldrig påstått något annat. Men det måste finnas en nyansering åt bägge håll. Kallar man en människa för apa enbart baserat på färg och föräldrars hemland så har man förlorat allt trovärdighet i min bok.

Om det nu stämmer att det är denna MGM så känns det ganska uppenbart att det är pojkens diagnoser som är den stora faktorn bakom detta hemska dåd och inte hans hudfärg.

Kan det helt enkelt röra sig om en svår förlossning som givit GM en hjärnskada om det är killen på bilden. Så kanske han var stor redan när han skulle ut, lite syrebrist vid födseln kan ju ställa till det eller att han blev tappad i backen (bakom en vagn) när han var liten ?

Sånt kan hända vem som helst men sämre förlossningsvård i födelselandet kan bidra till fler fall med skador och kanske lokala virus/sjukdomar också spelar in så som malaria och fästingburna virus. Bara en tanke för att breda debatten i tråden.

Sen kan uppväxt utan sin far också bidra, hormoner och iska han inte vet var han ska rikta den ?

Mobbing pga vikt/utsende kanske gjort honom till en i"nce"l som hatar kvinnor ?

Känns som att det finns många frågor att reda ut här varför gossen hamnade så snett i livet..

Nää, lite saft och bulle på det så löser det sig nog.
Citera
2022-07-11, 11:17
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newaccount123
Lokal media måste lyfta detta och pressa socialtjänsten om vilka beslut som tagits och vilka insatser som gjorts i samband med föregående års överfall samt de rapporter som skickats från skolan.

Men socialtjänsten kommer så klart mörka detta och hävda sekretess. De är dock ansvariga för att en liten flicka nu ligger nedsövd på NUS!

Jag tänker att socialnämnden som är ytterst ansvariga måste ställas till svars!

Faller väl under tjänstemannaansvar (reviderades för en del år tillbaks) - och det används väl sällan nuförtiden? Detta fallet verkar dock vara ett sånt där man skulle tänka sig det används.....
Citera
2022-07-11, 11:21
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Han ska straffas rejält och aldrig komma ut igen.

Rätt tragiskt när man tänker på att någonstans just nu medans den stackars flickan kämpar för sitt liv, så finns en annan helt ovetande flicka vars öde också redan är beseglat, som även hon kommer att drabbas av detta psykfall en dag när han får röra sig fritt igen. Även om de lyckas hålla honom inlåst och tvångsövervakad så kommer de inte kunna göra det hela livet, och med tanke på hans ålder så kommer de vara desto mer flexibla att slussa honom tillbaka ut i samhället igen.

Vi avlivar aggressiva hundar som attackerar andra hundar men vi kan inte ens låsa in våldsbenägna galningar som utgör en konkret risk för andra barn och människor. Det är fan otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in