2022-07-11, 09:50
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Självklart stor skillnaden förutsättningar på en elev från Nederländerna som har minst lika bra skolbakgrund som våra jämnåriga barn och dessutom pratar engelska, mot en flicka från ett afrikanske land som i bästa fall gått 2 dagar/vecka i en byaskola.
Jag har jobbat influera år med nyanlända barn i högstadieålder!

Spelar väl också in vad eleven kommer hem till efter skoldagen har slutat?

Kommer man hem till en familj, där ingen talar svenska, ingen läser böcker, tidningar, ingen umgås med svenskar, ingen frågar hur det gick i skolan idag etc.....
Då blir det svårt att utvecklas och göra framsteg med skolarbetet och svenskan inte minst.
Citera
2022-07-11, 09:50
Medlem
LemPicas avatar
Dessa tidigare överfall, var det (försök till) våldtäkt eller "bara" fysiskt våld?
Låter ju helt otroligt att en 12-13-åring skulle begå sådana brott.
Det måste ju vara något gravt fel typ hjärnskada eller något på någon som i så unga år är så våldsam.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Svensk flicka i 9-10 års åldern överfallen av afrikansk pojke i uppgiven 13-14 års åldern med gissningsvis någon form av diagnos som började med att slita in en flicka på toalett på skola vid Morö backe, blev förflyttad till Lejonsströmsskolans säravdelning, begick överfall på vuxen kvinna på cykel vid cykeltunnel förra året och nu förra veckan attackerade flickan och använde förmodligen strypvåld, slag och ännu okänt om någon form av sexuellt våld.
Citera
2022-07-11, 09:51
Medlem
Förfan dags för Sverige att vakna upp!

Skiter fullständigt i om pojkjäveln är 10 eller 14 man ska fan kunna sitta inspärrad ändå!
Visst fan vet man vad man gör när man är 10? Eller är man helt hjärndöd då eller?

Jag visste ta mig fan att saker och ting hade konsekvenser! Skulle aldrig någonsin få för mig att utföra en brottslig handling vid 10 års åldern då man va rädd för att bryta mot lagen.

Kukpojken visste att det han gjorde va olagligt och brottsligt helt klart och han ska därför låsas in på livstid. Sluta dalta runt med äckliga idiotungar som denna pojke han kmr ändå bara bli värre o värre i sitt beteende. Lås in honom i en kista o sänk den nånstans i östersjön.

Ta sedan familjens tillgångar varenda krona, ta huset i sälj allt och ge allt till stackars flickans föräldrar.

Har man som förälder inte lyckats anpassa sitt barn i samhället så är man lika jävla skyldig som pojken.
Citera
2022-07-11, 09:54
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det var ju en kriminellt belastad person trots att du ville tro något annat.

Är du hög? Vart har jag haft FEL frågar jag!
Exakt vad sa jag som var fel?
Citera
2022-07-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamebred
Jag gav mig på det dödfödda att maila ett par journalister för att be dem gå på djupet angående socialens roll i detta. Men som sagt, det är nog dödfött.

På något sätt måste det bli ändring, hoppas fler ligger på.
Är väldigt sällan socialen eller myndigheter granskas i sömmarna överhuvudtaget, är isåfall i form av aktivism (ex. asylsnyft) eller ifrågasätta värdegrunden (ex. sexism inom försvaret). Är väl uppdrag granskning då som bl.a. rapporterade om våldtäkter på sis-hem, och killen som var inlåst på lss-hem i skogen.

Ibland tänker jag faktiskt att det är bättre att lägga ner hela skiten, gör mer skada än nytta som du var inne på lite innan. Kanske bara ha kvar några slags institutioner för de mest våldsbenägna samt fosterhem för barn vars föräldrar är våldsamma. Får anstränga sig mer för att placera barn hos andra släktingar osv. Inte fan hade jag velat lämna mina ungar till sådana där hem, kommer i kontakt med ännu fler kriminella och kanske blir än mer skadade. Särskilt för psykiska besvär och allehanda självskadebeteende, de verkar mixa folk hej vilt..

Sedan kan man ju inte begära för mkt av dessa batiktanter, finns ingen auktoritet i samhället idag. Hörde i ett annat sammanhang, gällande antisemitism i malmö som har blivit/är normen i det arabiska samhället, vad gör man åt det. Är lite mkt att lägga på britt-marie på socialen, hon kan knappst utbilda bort det och man kan ju inte omhänderta varenda unge som ex. uppfostras i hederkultur, om inte annat får man hela klanen efter sig..
Citera
2022-07-11, 10:00
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Förfan dags för Sverige att vakna upp!

Skiter fullständigt i om pojkjäveln är 10 eller 14 man ska fan kunna sitta inspärrad ändå!
Visst fan vet man vad man gör när man är 10? Eller är man helt hjärndöd då eller?

Jag visste ta mig fan att saker och ting hade konsekvenser! Skulle aldrig någonsin få för mig att utföra en brottslig handling vid 10 års åldern då man va rädd för att bryta mot lagen.

Kukpojken visste att det han gjorde va olagligt och brottsligt helt klart och han ska därför låsas in på livstid. Sluta dalta runt med äckliga idiotungar som denna pojke han kmr ändå bara bli värre o värre i sitt beteende. Lås in honom i en kista o sänk den nånstans i östersjön.

Ta sedan familjens tillgångar varenda krona, ta huset i sälj allt och ge allt till stackars flickans föräldrar.

Har man som förälder inte lyckats anpassa sitt barn i samhället så är man lika jävla skyldig som pojken.

Tänker också att nån form av uppfattning av rätt och fel måste han ju ha, men det beror såklart på vad han har lärt sig hemifrån. Är det stökigt, kamp om uppmärksamheten (storfamiljsproblematiken) och begränsade resurser, inte bara ekonomiskt, men också att 'mamma orkar inte'....ja, då riskerar pojken ju att hamna i situationer han inte förmår överskåda konsekvenserna av.
Det där borde soc ju ha kunnat förutse (soc känner givetvis till familjen) men där saknas det kanske också resurser och överskott att ta itu med en sån familj?
Citera
2022-07-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Spelar väl också in vad eleven kommer hem till efter skoldagen har slutat?

Kommer man hem till en familj, där ingen talar svenska, ingen läser böcker, tidningar, ingen umgås med svenskar, ingen frågar hur det gick i skolan idag etc.....
Då blir det svårt att utvecklas och göra framsteg med skolarbetet och svenskan inte minst.

Precis 🎯
Citera
2022-07-11, 10:03
Medlem
Gamebreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Kan bara gratulera att systemet fungerar för dig. I det stora hela så är det katastrof.

Precis, rejäl varningsklocka att det kan vara så ojämn nivå. Visst, min historia är på en sådan nivå att de nästan VILL arbeta med mig - god erfarenhet antar jag. Ber om ursäkt för att jag blandar in mig i det hela, allt jag ville påpeka är orättvisan i maskineriet samtidigt som jag igen får lyfta att jag inte tror monstret har fått en ordentlig utredning, vilket såklart är horribelt värre.
Citera
2022-07-11, 10:03
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Varför söver man, är det pga smärtan? Eller har det med hjärnskador att göra?

Hjärnskador.
Hjärnan behöver återhämta sig. När man väcker så vet man hur mycket den egentligen skadades (funktioner).
Citera
2022-07-11, 10:10
Medlem
LemPicas avatar
Vad menas med att flickans föräldrar är informerade via brev?
Har polisen ingen direktkommunikation med offrets föräldrar?
Är flickan inte boende hos sina föräldrar?
Formuleringen känns udda.

Citat:
Ursprungligen postat av cavalcantie
Flickan är ca 10, den misstänkta gärningsmannen en ca 12-årig pojke. Han har förhörts men släppts. Inget släktskap finns mellan flickan och pojken. Under lördagen gjorde han i nytt förhör vissa medgivande som stärkt misstankarna. Inga fler gärningsmän är enligt polisen inblandade. Enligt uppgift från polisen ska hon blivit överfallen och polisen har kopplat in Grova brott/ Krim i utredningen.

Flickans skador är mycket allvarliga och hon ligger nedsövd i Umeå och har ej kunnat höras. Hon gick på Morö Backe skola och personal samt elever är i chock och under fredagen hölls Morö Backe kyrka öppet.

Flickans vårdnadshavare är informerade via brev. Hon hittades innan kl 18 torsdag den 7 juli strypt och naken.

Enligt polisen finns ingen anledning för allmänheten att känna oro för att låta sina barn vara ute. Detta försök till mord har heller inga kopplingar till det mordförsök som innan skett i Skellefteå.

Utredningen sker under stor sekretess då offer och förövare båda är barn. Det är även ett speciellt utredningsförfarande när båda är under 15.

Stor del har varit avspärrat ända fram till skolan men nu är endast skogsdungen avspärrad. Dungen är i själva verket gles och barr på marken samt tallar där stammarna står med några meters mellanrum.
Citera
2022-07-11, 10:15
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamebred
Precis, rejäl varningsklocka att det kan vara så ojämn nivå. Visst, min historia är på en sådan nivå att de nästan VILL arbeta med mig - god erfarenhet antar jag. Ber om ursäkt för att jag blandar in mig i det hela, allt jag ville påpeka är orättvisan i maskineriet samtidigt som jag igen får lyfta att jag inte tror monstret har fått en ordentlig utredning, vilket såklart är horribelt värre.
Jag blir glad att du skriver att det fungerar.
Personligen är jag övertygad om att det här landet är kört. När lilla Engla blev sexuellt mördad utav Anders Eklund så skrevs det i media flera sidor och i veckor. Alla var överens om att en sån människa inte ska springa fritt på gator och torg. Men nu så blir det knappt en notis och monstret som gjort denna vidriga handling är ute i det fria. Det är inget normalt barn som gör som han har agerat. Jag skiter i om det finns diagnos, för alla med diagnoser försöker att mörda med sexuellt inslag. Hur värderar man säkerheten för Sveriges medborgare egentligen?
Citera
2022-07-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Vad menas med att flickans föräldrar är informerade via brev?
Har polisen ingen direktkommunikation med offrets föräldrar?
Är flickan inte boende hos sina föräldrar?
Formuleringen känns udda.
Flickans far sitter väl fortfarande i fängelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in