2022-07-11, 08:12
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det här hade aldrig hänt om Sverige hade låtit bli att vara hela världens särskola vi importerar de mest hopplösa felknullade individerna från de mest problematiska länderna för att man kan jobba som personlig assistent till sina släktingar här eller personer som påstås vara släkt.
Vi ställer inga som helst krav därför blir det så här.

Så är det. Negern skulle aldrig ha fått komma hit från första början. Detsamma gäller andra negrer och blattar. Hur många svenska liv ska vi offra egentligen?

Om vi inte hade släppt in honom så hade flickan inte fått sitt liv förstört. Hon kommer aldrig att bli sig själv igen. Varken psykiskt eller fysiskt.

Om det stämmer att hon hittades på en mer avlägsen plats så betyder det att negern måste ha släpat dit henne. Hur länge kan denna mardröm ha pågått egentligen?

Jag vågar inte ens tänka på det
Citera
2022-07-11, 08:13
Medlem
Flickan är ca 10, den misstänkta gärningsmannen en ca 12-årig pojke. Han har förhörts men släppts. Inget släktskap finns mellan flickan och pojken. Under lördagen gjorde han i nytt förhör vissa medgivande som stärkt misstankarna. Inga fler gärningsmän är enligt polisen inblandade. Enligt uppgift från polisen ska hon blivit överfallen och polisen har kopplat in Grova brott/ Krim i utredningen.

Flickans skador är mycket allvarliga och hon ligger nedsövd i Umeå och har ej kunnat höras. Hon gick på Morö Backe skola och personal samt elever är i chock och under fredagen hölls Morö Backe kyrka öppet.

Flickans vårdnadshavare är informerade via brev. Hon hittades innan kl 18 torsdag den 7 juli strypt och naken.

Enligt polisen finns ingen anledning för allmänheten att känna oro för att låta sina barn vara ute. Detta försök till mord har heller inga kopplingar till det mordförsök som innan skett i Skellefteå.

Utredningen sker under stor sekretess då offer och förövare båda är barn. Det är även ett speciellt utredningsförfarande när båda är under 15.

Stor del har varit avspärrat ända fram till skolan men nu är endast skogsdungen avspärrad. Dungen är i själva verket gles och barr på marken samt tallar där stammarna står med några meters mellanrum.
Senast redigerad av cavalcantie 2022-07-11 kl. 08:24.
Citera
2022-07-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Nu beror ju det i första hand på att de i princip saknar skolgång när de kommer hit och sen förväntas klara skolgången på svenska inhoppandes i mellan- högstadieålder.

Jag skulle vilja se dig klara skolgången i ett utomeuropeiskt land med böcker på ett helt främmande språk.

Vet ett barn som kom från Nederländerna nu i februari 2022 som bara va med klassen vissa lektioner i början, redan till påsk kunde denne 13 åring göra sig förstådd på svenska och innan sommarlovet va han med klassen alla lektioner.

Men de är klart inavlade analfabeter lär inte fixa detta.
Citera
2022-07-11, 08:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalcantie
Flickan är ca 10, den misstänkta gärningsmannen en ca 12-årig pojke. Han har förhörts men släppts. Inget släktskap finns mellan flickan och pojken. Under lördagen gjorde han i nytt förhör vissa medgivande som stärkt misstankarna. Inga fler gärningsmän är enligt polisen inblandade.

Flickans skador är mycket allvarliga och hon ligger nedsövd i Umeå och har ej kunnat höras. Hon gick på Morö Backe skola och personal samt elever är i chock och under fredagen hölls Morö Backe kyrka öppet.

Vårdnadshavare är informerade via brev. Hon hittades innan kl 18 torsdag den 7 juli strypt och naken.

Enligt polisen finns ingen anledning för allmänheten att känna oro för att låta sina barn vara ute. Detta försök till mord har heller inga kopplingar till det mordförsök som innan skett i Skellefteå.

Utredningen sker under stor sekretess då offer och förövare båda är barn. Det är även ett speciellt utredningsförfarande när båda är under 15.
Så gärningsmannen är släppt och går lös i samhället utan några som helst restriktioner? Och polisen tycker ändå att föräldrarna ska låta sina barn vara ute som vanligt i området? De är alltså helt säkra på att han har begått det här brottet en enda gång och att han aldrig kommer att göra något liknande igen?
Citera
2022-07-11, 08:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalcantie
Vårdnadshavare är informerade via brev.
Oavsett vems vårdnadshavare som informerats per brev låter helt sjukt.

"Mamma, mamma, vi har fått ett brev från Polisen!"
Citera
2022-07-11, 08:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Oändligt ledsen att se ytterligare ett litet liv skändat och förstört. Medan GM inte ens kan straffas på ett tillbörligt sätt - inom lagens råmärken.

Sänkt straffmyndighetsålder
Motion 2020/21:1411 av Allan Widman (L)

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda en sänkning av den svenska straffmyndighetsåldern och tillkännager detta för regeringen.

Straffmyndighetsålder i olika länder:

- år: 33 amerikanska delstater (dvs ingen minimiålder)
6 år: Mexico, North Carolina, USA
7 år: Indien, Pakistan, gulfstater
8 år: Kenya
9 år: Iran (flickor)
10 år: England, Nordirland, Wales
12 år: Skottland, Holland, Belgien
13 år: Polen, Frankrike
14 år: Italien, Spanien, Tyskland, Baltstaterna, Ryssland
15 år: Sverige och övriga Norden
16 år: Portugal
18 år: Luxemburg

Jag ser helst att vi sänker till 10 år - eller tar bort straffmyndighetsåldern helt och hållet, som i de flesta amerikanska stater. Men det kommer inte att hända. Blir antagligen ett urvattnat förslag - sänkning till 14 år.
Straffmyndighetsåldern borde inte finnas alls. Inte för att man ska låsa in åttaåringar på Hall, men det finns personer som är så pass farliga att man helt enkelt inte kan ha dem ute bland folk. Det behöver alltså inte vara ett direkt straff, men någon slags avskiljning.
Citera
2022-07-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravenraven

Med stor sannolikhet råkar jag även veta vem den misstänkte pojken är och etniciteten är ovidkommande!

(...)

OT: Oavsett, kan jag tillägga till er som är besatta av ursprung, att jag själv (och flera andra barn) blev utsatta för en utvecklingsstörd man som egentligen skulle haft tillsyn vid utevistelse, men pga resursbrist och oengagemang, fick han vandra fritt bland oss barn och göra vad han ville med oss i buskarna. Jag 6 år. Han 18, svensk och vägde över 100 kg. Ett av barnen blev totalt traumatiserat och aldrig sig lik, och flera familjer flydde orten. Sedan har även två andra vuxna män förgripit sig på mig - även de svenska! Detta trots att jag bodde i en av Sveriges mest invandrartäta förorter. Vad är oddsen, huh? Så ni som är så djävulst främlingsfientliga och ser ett kolossalt samband mellan dessa dåd och utländsk härkomst, vad för egna ERFARENHETER baseras det på?

Varför tycker du att den misstänkte pojkens etnicitet är ovidkommande, medan du däremot inskärper att personer som har förgripit sig mot dig har varit svenskar?

Visst håller jag med dig om att det inte är pojkens etnicitet som har fått honom att begå det dåd han nu misstänks för, för det finns svenska pojkar som också har begått obegripliga mord. Jag tänker till exempel på ett fall på 1980-talet(?) i Höganäs (?) där en 15-årig pojke slog ihjäl en 13-årig flicka med en sten, bara för att han ville känna hur det kändes att döda. Och jag tänker på den svenske 16-åringen(?) Jack (?), som slog ihjäl en kille, Peter, som hade invandrarbakgrund. Den svenske killen ville helt enkelt begå ett mord, precis som 15-åringen i Höganäs.

Så det är inte etniciteten som skapar mördare, men det kan vara så att risken för utvecklingsstörning och ADHD/autism ökar för mörkhyade personer som bor i nordliga länder, där solljuset är svagt. Är den misstänkte grabben född i Sverige? Är hans mamma från Afrika? Bär hon stora kläder och slöja? För då kan det vara så att hon fick för lite D-vitamin under graviditeten, vilket kan ha påverkat sonen och bidragit till hans utvecklingsstörning.

För övrigt undrade du vad oddsen var att du skulle råka ut för svenska gärningsmän när du bodde i ett invandrartätt område. Kanske inte så höga trots allt. Mitt intryck är att svenskar som har problem och som bor i ett invandrartätt område har svårt att flytta därifrån, därför att de inte har råd att flytta. Och det är inte säkert att de skulle vara så välkomna i ett "bättre" område.
Senast redigerad av Egnatankar 2022-07-11 kl. 08:52.
Citera
2022-07-11, 08:34
Medlem
District9s avatar
Otroligt sorligt att läsa båda för flickan och för samhället i sin helhet. Nu drabbas alla utlänningar pga handling utfört av ett ensamt djungelbarn utan föräldrar utbildning och ifrån ett våldsland.

Varför tror ni flashbackare att alla utlänningar är samma skit? Förstår ni inte att världen är väldigt annorlunda och det finns både trevligare kulturer och mindre trevligare? Människor är olika runt världen och ja risken för våldshandlingar ökar ifrån fattiga outbildade krigsländer. Men en majoritet av utlänningar är inte kapabla till våld.
Citera
2022-07-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag stör mig lite på media som framställer flickan som tonåring. Under 15 år skriver de! Det framkommer inte att det handlar om ett litet barn. Det är en avsevärd skillnad på 15 år och 10 år
När man är 10 år är man ett litet barn. Media förminskar helt enkelt det otäcka och allvaret i det som hänt. I princip döljer de sanningen!

Ja man får intrycket att BO är typ 14 och nära 15 år, så det har stört mig också.
Citera
2022-07-11, 08:38
Medlem
Gamebreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Otroligt sorligt att läsa båda för flickan och för samhället i sin helhet. Nu drabbas alla utlänningar pga handling utfört av ett ensamt djungelbarn utan föräldrar utbildning och ifrån ett våldsland.

Varför tror ni flashbackare att alla utlänningar är samma skit? Förstår ni inte att världen är väldigt annorlunda och det finns både trevligare kulturer och mindre trevligare? Människor är olika runt världen och ja risken för våldshandlingar ökar ifrån fattiga outbildade krigsländer. Men en majoritet av utlänningar är inte kapabla till våld.

När du läser om gruppvåldtäkt eller förnedringsrån, menar du på allvar att du själv inte får en omedelbar känsla för vad det kan röra sig om för förövare?
Citera
2022-07-11, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det här hade aldrig hänt om Sverige hade låtit bli att vara hela världens särskola vi importerar de mest hopplösa felknullade individerna från de mest problematiska länderna för att man kan jobba som personlig assistent till sina släktingar här eller personer som påstås vara släkt.
Vi ställer inga som helst krav därför blir det så här.

Jag ogillar det fula ord du använder, men annars finns det skäl att fundera över särskolan i Sverige. Fler och fler elever hamnar i särskola i Sverige, och elever med utländsk bakgrund är överrepresenterade.

Citat:
Andelen barn och ungdomar som placeras i särskola har ökat de senaste åren.

Citat:
Elever med utländsk bakgrund är överrepresenterade i grundsärskolan enligt Skolverket. 42 procent av eleverna i grundsärskolan har utländsk bakgrund vilket kan jämföras med att 26 procent har det i den vanliga grundskolan.

https://www.sydsvenskan.se/2022-07-1...-oklart-varfor

Kan det vara så att elever med en våldsproblematik, eller svårt bristande impulskontroll, också är överrepresenterade på särskolan?

Gick den misstänkte GM på särskola?
Citera
2022-07-11, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja man får intrycket att BO är typ 14 och nära 15 år, så det har stört mig också.

Håller med. Tycker det är märkligt att inte uppge exakt ålder på brottsoffret. Man kan förstå att journalisten är lat i första artikeln och inte orkar ta reda på fakta, men sedan när fallet uppmärksammas och tiden går så borde det vara förbjudet med luddiga uppgifter om ålder.

Folk ska inte behöva gissa.

Däremot full förståelse för att inte hänga ut offret med namn och bild, det gör man först när offret avlider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in