2022-07-11, 00:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Så är det, men nu hade han ju flyttat till särskolan så förstår inte vad den diskussionen har för relevans. Sen är ju själva särskolan på en vanlig skola. Det är ju inte direkt så att vi sätter våra särskolaeelever på en skola mitt i skogen.

Det är så tragiskt och hemskt det som hänt, men tråden dryper av hat och fördomar inte bara mot invandrare utan även mot förståndshandikappade och andra diagnoser. De flesta elever som går som särskoleintegrerade efter åk 6 är lugna, fina, trevliga elever som däremot inte sällan hamnar utanför då de kommer i tonåren.

Inget "hat" du som är överkänslig, fördomar har man generellt av en anledning.

Citat:
Jag är precis som du utger dig för att vara universitetsutbildad och läser själv mkt forskning ffa gällande barn och deras uppväxtmiljö då jag jobbar inom det området. I just det här fallet så lägger jag däremot in personlig kännedom om området och skolan i min bedömning och står fast vid att jag finner det högst osannolikt att ifall det är den MGM som anges här skulle finnas något som helst samband med hennes pappa!
Klart du gör, pk och parasiterande, någon annans pengar. inte konstigt samhället ser ut som det gör med alla meskärringar som lägger huvudet på sned och pratar bebisspråk.
Citera
2022-07-11, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Och det kanske är fler barn som har det på detta sättet när socialförvaltningen fallerar, 1998 skulle jag och min man bli familjehem, vi hade besök varje vecka i vårt hem av 2 st socialkvinnor, vi blev godkända som familjehem, det var en 9 årig kille som skulle placeras hos oss, för tillfället bodde han hos sin mormor, då mamman och hennes nye kille inte kunde ta hand om honom, informationen var att han åkte taxi från sin mormor till en skola i en annan stadsdel i vår stad, men ändå i vårt närområde, vi ville då att han skulle gå i en skola nära oss , dels för att få kamrater i närområdet, dels för att skolan han nu gick i var i ett utsatt område, men nej det gick inte, han skulle gå kvar i den skolan, han hade dessutom problem med sin vikt , 9 år och 65 kg tung, jag själv vägde 55 kg, han var väldigt matfrisk enligt socialkvinnorna, älskade dessutom kakor d v s damsugare, hans mormor hade berättat för dem att hon kunde inte stoppa honom , han kunde sätta i sig 5 st på raken, detta fnissade socialtanterna lite åt när de berättade detta, vi ansåg att detta beteende måste ju stoppas, men nej man kan inte bara bryta något abrubt för en sådan här kille, vi frågade en del om familjen han kom ifrån,fanns det kriminalitet, fanns det narkotikaproblem hos föräldrarna , men nej inget sådant fanns , vi fick även göra ett besök en kväll på barnhemmet där han vistades, inga barn var där för tillfället vid vårt besök, då fick vi tala med föreståndaren , det var mycket vi fick veta, mycket som socialtanterna undanhållit oss, han berättade , att pojken fick enorma ubrott med jämna mellanrum, ibland fick de vara tre personer som helt enkelt fick lägga ner honom på golvet tills han blev lugn, han fick utbrott för att han inte fick äta så mycket smörgås han ville, eftersom han hade viktproblem enligt dem så ansåg de att 2 smörgåsar var normalt, han ville äta fem stycken, vi fick också veta att i hans familjeförhållande fanns narkotika, vilket socialtanterna förnekat, vi ansåg att om denne kille skulle få en chans till ett nytt liv, så var det ju vi som kunde hjälpa honom till detta, men nej, m a o vi fick enligt socialtanterna inte ändra på något alls, han skulle m a o leva hos oss precis som han gjort tidigare, inte för att säga något som kan anses skrytsamt , nu när det inte blev så, men vi tror att denne kille hade fått det bra hos oss, vi har sommarställe, båt, husbil , men tyvärr så kändes det som socialtanterna stoppade vårt engageman i detta, det blev inte denne kille , och sedan blev vi aldrig kontaktade mer utav dem.

Det här är en väldigt tragisk berättelse men tyvärr tror jag inte alls att det är ovanligt när barn ska omplaceras. Måste ha varit plågsamt att inte få veta vad ni absolut behövde veta. Hur ska man kunna sköta ett barn om man inte har någon aning om vad som barnet har varit med om. Han skulle ju kanske träffa någon annan för att sortera i tankar. Dessutom så borde skolan när er vara bättre. Vad är det för fel på Socialen. Kan ju vara brist på pengar i många fall men men det hade ju inte kostat dem något att tala sanning. Så det är en problematik utanför pengar.

Ibland får ju föräldrar behålla sina barn hemma för att de annars skulle börja missbruka mer och kanske begå brott eller skada sig själv om man omplacerade barnen. Här låter det som att det skulle finnas många barn i hemmet och den enda vuxna ska då vara mamman som själv ska ha någon problematik. Vet inte om detta är sant men om det är så så är det Socialen som är skyldiga till det inträffade.

Pojken har in valt att ha diagnoser, han har inte bestämt att han ska bo hos en förälder som inte fungerar och han har inte val att flytta till Sverige. Tycker det blir tragiskt när man ska göra honom illa eller kallar hon för svinet, odjuret mm. Men jag förstår behovet av att andra ska veta vem han är. Men det gör ju inte att de barn som springer i ett område är säkra om denne rör sig fritt.

Om nu det jag skriver stämmer så tycker jag så här.
Citera
2022-07-11, 00:58
Medlem
Citat:
Nej, det är inte så det fungerar riktigt. Socialtjänsten kan komma med diverse utlåtanden och bestämma om en person över 15 döms till påföljd för ett brott. Men om det som i detta fall är någon under 15 så gäller följande:

"I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren ansvara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas. I vårdnadshavarens ansvar kan bland annat ingå att se till att barnet får insatser som han eller hon behöver från t.ex. socialtjänsten eller
hälso- och sjukvården."

Det är med andra ord inget som socialtjänsten kan TVINGA fram lagligt.
Det enda andra alternativet är som sagt ett utlåtande från psykiatrin/BUP eller liknande att ett barn är "För farligt" att ha ute i samhället.

Det finns väl LVU §3 om barnets eget beteende som socialen kan att dra till med, men det måste gå via förvaltningsrätt. Socialt nedbrytande beteende kan vara en vinkling.

LVU får inte användas preventivt ’han är en samhällsfara’ så det får bli fara för sig själv och sin utveckling.

SIS hemmet Bärby tar emot unga sexualförbrytare, en del med LVU andra dömda till sluten ungdomsvård. Frågan är om han hör hemma där eller om hans intellektuella funktionsnedsättning är för allvarlig.
Citera
2022-07-11, 00:58
Medlem
Citat:
Så är det, men nu hade han ju flyttat till särskolan så förstår inte vad den diskussionen har för relevans. Sen är ju själva särskolan på en vanlig skola. Det är ju inte direkt så att vi sätter våra särskolaeelever på en skola mitt i skogen.

Det är så tragiskt och hemskt det som hänt, men tråden dryper av hat och fördomar inte bara mot invandrare utan även mot förståndshandikappade och andra diagnoser. De flesta elever som går som särskoleintegrerade efter åk 6 är lugna, fina, trevliga elever som däremot inte sällan hamnar utanför då de kommer i tonåren.

Så är det ju, pojken har inte valt att ha diagnoser, eller bo hos en förälder som inte funkar, men många syskon som har samma förälder och han har inte heller rest till Sverige för att han tyckte det var en bra idé.

Det är inte lätt att veta var felen begåtts, men jag tippar på Socialen. De är ändå de som har det övergripande besluten att föra. Det har funnits allvarliga problem med den här pojken. Och han skulle också ha skyddats från detta. Även om offer är de som man naturligtvis tänker på närmast. Men han skulle fått hjälp för sin egen skull och för andras. Placeras och ha en assistent med sig vart han går och inte sover utan någon har koll och så vidare.
Citera
2022-07-11, 00:59
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Nej, du blandar ihop socialtjänstens uppdrag och befogenheter. Socialtjänsten kan som jag skrev omhänderta barn som far illa, eller barn som anses ha en hemsituation som är ohållbar osv. MEN de har inte laglig befogenhet att omhänderta barn som inte uppfyller de kraven. OM de skulle göra en sådan sak skulle det i princip garanterat avslås direkt om det skulle prövas. De måste kunna visa på en situation där barnets situation är skadlig.

Det känns inte intiutivt att de skulle sakna möjlighet att omhänderta barn som begår brott, men så är det. De kan lika lite tvångsomhänderta en farlig person som en snattare. De saknar laglig möjlighet till det
Varför tar inte akut psykiatrin över när hans diagnoser har gått överstyr? Att sätta han i ett familjehem måste anses som livsfarligt. Hade inte vågat sova en blund med den där dåren i huset.
Citera
2022-07-11, 00:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Hur ligger det f ö med föräldraansvaret i detta?

Kan mamman blockera för ett samarbete med socialtjänsten och på så sätt förhindra att effektiva insatser görs i tid? Finns det några juridiska hänsyn till familjen som socialtjänsten inte kan ta sig förbi, fast den kanske vill?

Nej, Socialtjänsten kan "ta sig förbi" precis ALLT! Vårdnadshavare kan ha ett skadeståndsansvar för brott begångna av sina telningar. Hade MGM varit "omhändertagen" enligt LVU, så hade kommunen (den sociala nämnden) varit vårdnadshavare.....de kanske inte ville riskera en skadeståndskostnad förutom vad det kostar att familje/HVB-hems placera ett sådant här barn.....

Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
I teorin kan en förälder till ett barn motsätta sig inblandning av alla utomstående, och iom att ett barn under 15 aldrig kan dömas i en svensk domstol så kan man därmed heller inte enkelt ta beslut "över huvudet" på vårdnadshavaren.

MEN med det sagt - det finns ett par olika alternativ att beakta. I det här fallet kommer nästan garanterat en omfattande psykiatrisk undersökning att ske, och det kan leda till att man anser att barnets bästa är att en viss åtgärd måste ske, eller att barnet utgör en fara för sig själv eller andra. I dessa fall kan man låta socialtjänsten göra ett ingripande och omhänderta barnet och placera det i tex föräldrahem, något gruppboende etc eller överlåta barnet till tex BUP.

Är inte du inriktad mer på LLS?
Citera
2022-07-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Varför tar inte akut psykiatrin över när hans diagnoser har gått överstyr? Att sätta han i ett familjehem måste anses som livsfarligt. Hade inte vågat sova en blund med den där dåren i huset.

Det beror ju på familjehemmets erfarenhet och möjlighet att ständigt se till det här barnet. Men ett boende hade nog ändå varit bättre då fler kan finnas där så att han har tillsyn dygnet runt.

För hans egen skull och framför allt för alla offer för honom.
Citera
2022-07-11, 01:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hade MGM varit "omhändertagen" enligt LVU, så hade kommunen (den sociala nämnden) varit vårdnadshavare.....de kanske inte ville riskera en skadeståndskostnad förutom vad det kostar att familje/HVB-hems placera ett sådant här barn.....

Ja, Landskrona försökte väl den linjen i domstol när de officiellt redan var vårdnadshavare efter att ha fattat beslut, men drog placeringen i långbänk medan barnet bodde hemma, så flickan passade på att elda upp Hemköp... Men försäkringsbolaget vann mot kommunen har jag för mig. Mamman hade ringt och tjatat utan att ha fått gehör, så hon ansågs inte ha något juridiskt ansvar.
Citera
2022-07-11, 01:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Någon i huset måste då ha vaken tjänst och kontrollera vad han gör.
Verkar mycket farlig.
Citera
2022-07-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, Socialtjänsten kan "ta sig förbi" precis ALLT! Vårdnadshavare kan ha ett skadeståndsansvar för brott begångna av sina telningar. Hade MGM varit "omhändertagen" enligt LVU, så hade kommunen (den sociala nämnden) varit vårdnadshavare.....de kanske inte ville riskera en skadeståndskostnad förutom vad det kostar att familje/HVB-hems placera ett sådant här barn.....

Är inte du inriktad mer på LLS?

LVU och LSS är båda utformade kring samma lagliga ramverk - de är båda baserade kring att socialtjänsten ska förhindra att ett barn far illa. Det är själva stommen i hela systemet kring de två olika befogenheterna. Det är visserligen väldigt bred och svepande befogenhet MEN den saknar en vital komponent: den saknar helt en paragraf eller sektion som skulle ge socialtjänsten rätt att omhänderta ett barn som inte SJÄLV far illa utan utgör en fara för andra.

Låt mig belysa hur ofattbart snett detta är: för att undvika att bryta mot tystnadsplikt så måste jag vara ganska vag - hoppas du förstår varför.

Jag gjorde en bedömning av en tonåring som hade inte våldsamma, men skadliga tendenser. Tänk dig ett beteende jämförbart med att tända eld på saker mitt i natten. Den här familjen hade ett annat yngre barn som ofta råkade illa ut pga det äldre barnets beteende. Det sjuka i situationen var att socialtjänsten kunde (om de ville) åberopa sitt mandat och omhänderta det YNGRE barnet eftersom det for illa av det äldre barnets beteende, men inte det barn som var själva anledningen till att det yngre barnet for illa.

I den situationen löste det sig dock med att det äldre syskonet kunde övertalas till att gå med på medicinska åtgärder och behandling, men det visar hur snett det kan bli ibland.
Citera
2022-07-11, 01:10
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Det beror ju på familjehemmets erfarenhet och möjlighet att ständigt se till det här barnet. Men ett boende hade nog ändå varit bättre då fler kan finnas där så att han har tillsyn dygnet runt.

För hans egen skull och framför allt för alla offer för honom.
Han behöver personal dygnet runt. Hade han varit några år äldre så skulle han nog fått spendera några år på Karsuddens sjukhus.
Citera
2022-07-11, 01:13
Medlem
Citat:

Enklaste svaret är att det förmodligen inte gjorts någon riktig psykiatrisk undersökning. Det är en rätt dyr process (plus kötid på ett antal månader i många fall) och normalt så krävs det att tex polis eller annan instans vill ha det gjort, eller att personen kommit till kännedom efter att först genomgått terapi hos tex en psykolog. När vi får folk till det stadium att de faktiskt ska genomgå en psykiatrisk undersökning så har de i 99% av fallen redan haft annan terapi innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in