2022-07-11, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Kombinationen hjärnskada och sociala missförhållanden kanske bidrar. Jag tänkte främst på hans uttalade skelning, att det kanske inte bara är psykiatri och kanske en förvärvad hjärnskada. Fruktansvärt för flickan att bli hans offer oavsett. Och för de anhöriga.

Ja det är en fruktansvärd situation oavsett. Jag hoppas att det görs en grundlig utredning kring alla inblandade.
Citera
2022-07-11, 00:39
Medlem
Gamebreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
1 - På andra socialtjänster i landet hade BÅDE MGM och BO varit omhändertagna, MGM pga eget beteende, BO pga sin pappas kriminella narkotikadom!

2- Häng ut samtliga batikhäxor som varit med i dessa ärenden!! Det är dom som ska ha skulden i första hand!

1 - Det där verkar vara lite hipp som happ. Jag själv var föremål för utredningar och med omhändertagande runt knuten under mina första åtta år. Det var kaos på riktigt hög nivå men sammantaget blev det två omhändertaganden till spädbarnhem, sen två kortare placeringar i familjer i släkten - sen tillbaka till ruta ett igen. Allt de uppnådde var ett mer uppfuckat barn i samma situation som allt började. Det finns en konstig jävla snedriktad välvilja.. som till sist bara skapar mer problem.

2 - Exakt så! Det ska fan redovisas vartenda steg efter en sådan här händelse. VI måste kräva ansvar.
Senast redigerad av Gamebred 2022-07-11 kl. 00:41. Anledning: Knasig skribent ;)
Citera
2022-07-11, 00:39
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newtionioo
Det tror alla idioter att dom är.

Ja, det tror du ju. Återgå till topic och sluta käbbla.
Citera
2022-07-11, 00:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Vet inte om Katarzyna Wikström socialchef i Skellefteå kommun är den som har högsta ansvaret för att MGM fått gå lös … ? Om inte kan hon säkert svara på vem som är ansvarig.

hon bor i Bastuträsk med hemlig adress o tel, hittar bara en mailadress

e-post: katarzyna.wikstrom[at]gmail.com

Bra där, där kan man ju börja, ja!

Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Socialtjänsten kan inte låsa in folk på eget bevåg om det är det du menar. Om en person är utpekad som farlig (krävs någon form av anmälan om detta isf från tex polis) så är det isf BUP eller annan psykiatri som ska komma med rekommendationer på eventuell förvaring.

Johodå, det kan de visst! Krävs egentligen bara EN anmälan från ex skola, dagis etc.

Och Soc kan ta ALLA barn pga ex eget beteende, jag har för mig att det är paragraf 2 i LVU-lagen. Soc tvångsomhändertar barn varje dag i Sverige!

Det lutar nog mer mot att MGM är mycket svårplacerad, blir en STOR kostnad för kommunen i många, många år framöver! Privata välfärdsföretag vill ju ha så låga kostnader som möjligt själva, alltså knappt utföra jobbet!
Citera
2022-07-11, 00:42
Medlem
Mopsans avatar
Nu har Aftonbladet lagt ut en artikel om den vidriga händelsen. Det är skrattretande att dom nämner att ”Tryggheten i området har fått en törn”
Dom håller tyst om att han är ute i det fria och kan skada någon annan vilken sekund som helst.
Förstår att ni som bor där känner rädsla och skräck. Hade inte heller låtit mina barn varit ute och lekt ensamma.
Hur i helvete kan ett monster få vara ute i samhället efter en sån här sak?
Citera
2022-07-11, 00:43
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Jaaa, stora krokodiltårar om hur hemskt det är att jobba inom soc.....SUCK!!!!

Ni sitter ju vid samma bord som era kommunalpolitiker (Socialnämnden) varje dag, så varför inte UPPLYSA dessa om situationen????? Det är ju NI, med förstahandsinsikt som borde PROTESTERA, STREJKA, FÖRÄNDRA!!!

Men det är klart, med en 70 papp i månaden håller man tyst och låter korruption och andra konstiga affärer fortgå!
Häng ut samtliga batikhäxor som varit med i dessa ärenden!! Det är dom som ska ha skulden i första hand!
De här delarna i ditt inlägg är spot on!
Socialchefer, polischefer och andra myndighetspersoner fjäskar för politikerna och säger att "oj oj oj, visst har vi utmaningar men bara vi får lite mer resurser så klarar vi uppdraget galant, ni är ju så kloka och har fattat rätt beslut sedan 90-talet. Bara ni fortsätter med er linje så löser det sig!"
Citera
2022-07-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nej, nyhetsvärdet är inte lågt. det är lynchstämning i SKÅ pga det här brutala dådet och för att GM släpptes fri direkt. det faktum att GM gjort liknande saker tidigare och även då släppts fri bidrar också.

om det här hade skett i frankrike, storbritannien, holland, USA etc hade tidningarna skrivit mycket mer om det, och framförallt hade monstret hamnat bakom galler.
De kan och borde förstås skriva om folkets reaktioner, politikers kommentarer och framtida åtaganden osv. Det har du rätt i. Tänkte mer på själva utredningen om brottet. Fel av mig. Påminn tidningarna. Vi får hjälpas åt att försöka få igång det. Alla som blir förbannade över det som händer och inte bara de som bor där. Det är enda sättet att börja få politikerna att lyssna på att alla har fått nog. Nu kräver vi en förändring. Omgående. Valfråga till och med?
Citera
2022-07-11, 00:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Jag har ingen personlig insikt i hans eventuella diagnoser eller utredningar så det är vanskligt att komma med några uttalanden baserat bara på bilder och vad som i övrigt sägs, men jag skulle inte bli förvånad om en utredning skulle visa på omfattande missförhållanden. Kanske inte nödvändigtvis pga föräldrar, kan vara andra omkringliggande faktorer eller utomstående. De allra flesta personer med hjärnskador som leder tilll minskad kognitiv förmåga är inte våldsamma eller farliga annat än av "misstag". Men det finns undantag. Det här är sannolikt ett sådant undantag.

Jag finner det betydligt mera sannolikt att det är han som stått för missförhållandena.

Självklart har han misshandlat sin mamma. Mer än en gång. Och inte bara fysiskt, utan ett psykologiskt helvete och skräckregim redan från späd ålder. Eventuella syskon är det säkert riktigt synd om.

Att skylla personers dokumenterade våldsamhet på nån annan, där det inte finns någon våldsamhet dokumenterad, "bara för att", har jag aldrig logiskt begripit. Mycket mera sannolikt är ett mörkertal av skamfylld utsatthet bland föräldrar till sådana här felkonstruerade individer.
Citera
2022-07-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Hur ligger det f ö med föräldraansvaret i detta?

Kan mamman blockera för ett samarbete med socialtjänsten och på så sätt förhindra att effektiva insatser görs i tid? Finns det några juridiska hänsyn till familjen som socialtjänsten inte kan ta sig förbi, fast den kanske vill?

Soc och förälder (minst) kan väcka bevistalan, d.v.s. en regelrätt rättegång för att fastställa skuld men där straff inte utmäts men rätten kan troligen lämna svaranden till soc.

LVU kan tillämpas direkt och detta har förmodligen redan gjorts.

Citat:
6 § Socialnämnden får besluta att den som är under 20 år omedelbart skall omhändertas, om

- det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av denna lag, och
- rättens beslut om vård inte kan avvaktas med hänsyn till risken för den unges hälsa eller utveckling eller till att den fortsatta utredningen allvarligt kan försvåras eller vidare åtgärder hindras.

Citat:
3 st. [S3]När socialnämnden har ansökt om vård med stöd av lagen, får även rätten besluta att den unge omedelbart skall omhändertas.

Ett omhändertagande kan alltså överklagas av vårdnadshavaren men det innebär ju inte att tidigare dom om omhändertagande upphävs om det inte finns sakliga skäl.
Citera
2022-07-11, 00:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Det finns ingen som skyddar någon här för att föräldrarna är kända på orten! Det är självklart ett brott som väckt starka känslor men ja jag tro inte att Skellefteå-borna är överrepresenterade på FB och all heder för det!

Jag känner heller inte en enda Skellefteåbo som på något sätt skulle skydda någon bara för att de har utländsk härkomst. Tvärtom så är det precis lika rasistiskt här som i resten av Sverige. Brottet mig flickan är varken mer eller mindre hemskt beroende på hudfärg på gärningsmannen. Om nånting så kan vi väl återigen konstatera att det är en våld utfört av en person av manligt kön mot en person av kvinnligt kön!

Visst är det lika hemskt men faktumet är ju dock att ni vurmat för att fylla på landet med folk från de mest misogyna kulturer som finns. Det där med att "det är ytterligare en av manligt kön" (jaha, finns inte mkt att göra åt att det föds och existerar män i sverige?) ja det är det, märkligt att det alltid är intressant för pk-vänstern men aldrig utländsk bakgrund? Kan man inte pinpointa det mer än så om så nu är fallet i vissa mord, jag menar finns ju kvinnor som mördar också? Antingen är det väl en människa som gjort det eller är ALLT intressant, kön, kultur, psykiska problem, uppväxten osv. Hade han inte släppt in i landet hade det inte skett. Förstår inte varför man vill ha dessa grupper i landet, inte direkt japaner vi pratar om.

Återigen, är milsvids skillnad på män generellt i sverige, kontra generellt i ex. arabvärlden, vet väl varenda människa som semestrat i dessa länder om inte annat. Alla som relativiserar dessa områden borde läsa på, kanske läsa lite ayaan hirsi ali, dessa problem kommer inte bli bättre utan västvärlden står inför ett vägskäl, antingen segregation, stenhård assimilering eller ett framtida pakistan där främst unga kvinnor och flickor inte kan gå ute själva överhuvudtaget (fallet i stora delar av mellanöstern).

Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Nu beror ju det i första hand på att de i princip saknar skolgång när de kommer hit och sen förväntas klara skolgången på svenska inhoppandes i mellan- högstadieålder.

Jag skulle vilja se dig klara skolgången i ett utomeuropeiskt land med böcker på ett helt främmande språk.

Källa? har synts på gängkriminalitet att det just är MÅNGbarnsfamiljer som har ökad risk för att vara gängkriminella, klarar skolan sämre eftersom det inte är studiero hemma mm. Somaliska diasporan är ung, många har gått hela skolgången här med dåliga resultat livväl..

ja, inte skulle de flesta av oss bli kriminella iaf, medan hos män från östafrika ligger misstankegraden för brott på 30%! (Källa senaste brå-rapporten)
Senast redigerad av sweintoo 2022-07-11 kl. 00:59.
Citera
2022-07-11, 00:50
Medlem
Citat:

Johodå, det kan de visst! Krävs egentligen bara EN anmälan från ex skola, dagis etc.

Och Soc kan ta ALLA barn pga ex eget beteende, jag har för mig att det är paragraf 2 i LVU-lagen. Soc tvångsomhändertar barn varje dag i Sverige!

Det lutar nog mer mot att MGM är mycket svårplacerad, blir en STOR kostnad för kommunen i många, många år framöver! Privata välfärdsföretag vill ju ha så låga kostnader som möjligt själva, alltså knappt utföra jobbet!

Nej, du blandar ihop socialtjänstens uppdrag och befogenheter. Socialtjänsten kan som jag skrev omhänderta barn som far illa, eller barn som anses ha en hemsituation som är ohållbar osv. MEN de har inte laglig befogenhet att omhänderta barn som inte uppfyller de kraven. OM de skulle göra en sådan sak skulle det i princip garanterat avslås direkt om det skulle prövas. De måste kunna visa på en situation där barnets situation är skadlig.

Det känns inte intiutivt att de skulle sakna möjlighet att omhänderta barn som begår brott, men så är det. De kan lika lite tvångsomhänderta en farlig person som en snattare. De saknar laglig möjlighet till det
Citera
2022-07-11, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag finner det betydligt mera sannolikt att det är han som stått för missförhållandena.

Självklart har han misshandlat sin mamma. Mer än en gång. Och inte bara fysiskt, utan ett psykologiskt helvete och skräckregim redan från späd ålder. Eventuella syskon är det säkert riktigt synd om.

Att skylla personers dokumenterade våldsamhet på nån annan, där det inte finns någon våldsamhet dokumenterad, "bara för att", har jag aldrig logiskt begripit. Mycket mera sannolikt är ett mörkertal av skamfylld utsatthet bland föräldrar till sådana här felkonstruerade individer.

Det kan mycket väl vara så, jag har som sagt absolut ingen aning eftersom jag inte tagit del av hans akter eller journaler. Men du har rätt i att våldsamma barn som är ett konstant problem för syskon eller ibland även föräldrar finns det. Jag har själv haft med flera sådana fall att göra, en del riktigt obehagliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in