Citat:
Ursprungligen postat av
LindvidArman
Många som spikar och sågar har jobb som ligger långt från byggbranschen. De tycker att det är kul att hålla på. Själv är jag yrkessnickare sedan 40 år, och har sällan lust att hålla på och snickra på fritiden.
Det är som du skriver att många gör grejer de aldrig använder.
Jag är som du, jag vill ta det lugnt och ta en pilsner.
Är pensionerad elektriker själv.. Dral aldrig el åt mig själv..men har inget emot att ex. sätta kakel eller snickra..Så är man från byggbranchen så brukar man sällan göra sitt eget "gebit" men tycker det kan vara tillfredsställande att göra något annat som att snickra.
Inte speciellt onödiga saker heller. Förråd för trädgårdsmaskiner, Nytt undertak i köket, Bytt ut murken trappa på gästhuset. Gipsat över pärlspont så det går att tapetsera och andra mer "nyttiga" saker.
Helrenovera kulturhusfönster är en annan sak.. Även att renovera och slipa ner allmogelister (som inte går att köpa längre) Och montera dem.
Så det mesta är normalt underhåll om man har hus. Ingen husägare klarar sig utan att göra eget arbete, det tillhör husägandet. Hantverkare i dagens läge är oftast idioter som aldrig gör ett kvalitetsjobb utan är ute efter vinst och profit på kortaste tid.