2022-07-10, 12:39
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Varje jävla år är det samma sak. Så fort sommaren börjar så skall alla börja bygga, renovera och snickra. Varenda jävla dag då man vill sitta ute och njuta av en härlig frukost i lugn och ro eller kommer hem från jobbet och vill ta en kall öl på verandan, då börjar oljudet.. Hamrande, sågande, borrande, skruvande, grävande! Det skall renoveras och byggas uthus, verandor, friggebodar, garage, carportar, staket och fan och hans moster! MEN, ser man någonsin folk använda dessa verandor och andra grejor dom byggt? Nej! När det väl är färdigt då är semestern slut, hösten kommer och dom har annat att tänka på. Ända tills nästa år, då börjas det om igen med nya, meningslösa byggprojekt som de ändå aldrig kommer ha någon användning av. Min fråga är: Ni som alltid måste hålla på och bygga saker, vad är det för fel i huvudet på er? Kan ni inte bara chilla och ta det lugnt istället för att störa friden i hela kvarteret med ert jävla hamrande, sågande, borrande och snickrande? Vad är meningen med att bygga massa saker ni ändå aldrig använder sen?

Folk har för mycket pengar och behöver hitta på "projekt" att spendera dem på.
Citera
2022-07-10, 13:00
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Otroligt många är frustrerade. Kärringen har sakta fått det där fula standardutseendet. Kortklippt, lte grått hår. Kropp som ett sopkärl.

Vad fan ska man göra liksom? Bygg för helvete, bygg!

Eller så bita ihop och ge sacko-säcken kuk.
Har man tur så vänder det då till det bättre där hon fixar till sig och till och med är lite nej inte svartsjuk men mindre självsäker på att allt kommer att förbli så som det alltid har varit "JAG duger gott så som jag är" - åt honom.

Kärringen ska inte tro något utan har att betala igen i natura.

Det har funkat för mig.
Citera
2022-07-10, 13:12
Medlem
För att "sawdust is man glitter'. Jag gillar att göra 'man glitter".
Citera
2022-07-10, 13:20
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg

Tvärtom att folk har i regel inte en susning om totalkostnaden.

Det är väl mer det att idag så kan varenda kotte allting glappkäften den smattrar, det är LÄTT brukar jag höra.
Dem har sett någon hantverkare utföra något som hantverkaren har gjort tusentals ggr och kan i sömnen, Lalle står och följer.. -idioter som anlitar en hantverkare för detta simpla! Det är ju LÄTT!

Det är i 9 av 10 rena känsloargument som står till grund, att det är lätt och blir inte alls så kostsamt.
Citera
2022-07-10, 13:24
Medlem
Är snickare...finns ju inget så misslyckat som svennen som får för sig bygga sin altan själv ..99% ser för djävligt ut..
Citera
2022-07-10, 13:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Varje jävla år är det samma sak. Så fort sommaren börjar så skall alla börja bygga, renovera och snickra. Varenda jävla dag då man vill sitta ute och njuta av en härlig frukost i lugn och ro eller kommer hem från jobbet och vill ta en kall öl på verandan, då börjar oljudet.. Hamrande, sågande, borrande, skruvande, grävande! Det skall renoveras och byggas uthus, verandor, friggebodar, garage, carportar, staket och fan och hans moster! MEN, ser man någonsin folk använda dessa verandor och andra grejor dom byggt? Nej! När det väl är färdigt då är semestern slut, hösten kommer och dom har annat att tänka på. Ända tills nästa år, då börjas det om igen med nya, meningslösa byggprojekt som de ändå aldrig kommer ha någon användning av. Min fråga är: Ni som alltid måste hålla på och bygga saker, vad är det för fel i huvudet på er? Kan ni inte bara chilla och ta det lugnt istället för att störa friden i hela kvarteret med ert jävla hamrande, sågande, borrande och snickrande? Vad är meningen med att bygga massa saker ni ändå aldrig använder sen?
Du har helt rätt och jag skäms. Jag har renoverat 9 av 11 år i min stora villa, det har kostat 3 mkr och en enorm stress, och jag är nog inte riktigt klok.
Citera
2022-07-10, 13:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det kan en lång recession korrigera.
Citera
2022-07-10, 13:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Folk snickrar på sina verandor för att fokusera på något annat än sin dödsångest. Av samma anledning skaffar folk barn.
Citera
2022-07-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Vem sk bestämma det? Du?

Jo det gör det. På kommunen. Inte kanske regler per se utan då rekommendationer och förslag.

Yrkesfolk rekommenderas inte börja i boendeområden före 07.00 i de flesta intresseorganisationer
och kommuner det torde väl gälla även hos er.
Boendet i ett villaområde skulle ju kunna bestämma tider när man får köra gräsklippare eller renovera om det för oväsen.
Ta fram alternativ sedan får folk rösta helt enkelt.
Bryter man så får man en bot helt enkelt.

Ja exakt och det är inga regler eller lagar.

Nu var det inte yrkesfolk utan en gubbe som skulle dra igång på morgonen.
Det är ju sällan yrkesfolk som stör utan privat personer som tycker att det är en god ide att köra borrmaskin mm klockan 21 på kvällen i en lägenhet.

Vill man renovera gör det dagtid helt enkelt.
Inte efter jobbet när folk har kommit hem ifrån jobb där det många gånger är mycket ljud.
Citera
2022-07-10, 14:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är snickare...finns ju inget så misslyckat som svennen som får för sig bygga sin altan själv ..99% ser för djävligt ut..

Men jag sitter hellre och ölar på min fula altan som jag byggt med mina egna nävar än att hyra in en drygjävel som dig för en hutlös timkostnad. Snickare är ett sjukt överskattat yrke. Har man haft träslöjd i plugget kan man bygga en jävla altan.
Citera
2022-07-10, 15:22
Medlem
Mikibus avatar
Svenskar är ett händigt och företagsamt folk. De är familjeorinterade till naturen och lägger därför ner mycket tid på husbygge och annat.

I andra kulturer fungerar det inte på samma sätt, folk super, spelar och barnen lever praktiskt taget på gatan. Lättja och våglöshet präglar vardagen.

Svenskar är vana vid arbete och finner glädje i att skapa. Inom den protestantiska idévärlden ligger skapandet som ett ideal och ett av våra syften på jorden.

Vissa folkslag bygger upp och gör världen bättre. Andra förstör och river isär civilisationen. Så är det.
Citera
2022-07-10, 15:29
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Ja jag vet det är skitkorkat att hålla på och renovera jag är inne på mitt fjärde hus har snittat 2milj i vinst vid varje försäljning, så 6milj hittills och mer kommer det bli.
Det är bara den normala prisökningen. Tror inte alls att något hemmafix påverkat det nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in