2022-07-09, 20:14
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur mycket har de kvar av sina moderna BTG-er? I början tror jag USA sa att 60 var ansamlade vid Ukraina. De har säkert tagit det mer av dem efter det. Har 40 % av den moderna materielen blivit förstörd? (Av allt Ryssland hade vid krigsstart).

Oj, det går nog inte att sia om det, det ligger dolt i krigsdimman... helt klart är att BTGer med modern materiel fortfarande omlokaliseras mot Ukraina (ovan nämnda arktiska brigad har T-80BVM).
Samtidigt har ju Oryx dokumenterat 850 förstörda ryska stridsvagnar, den absoluta majoriteten av dessa är moderna vagnar. De flesta bedömare ansåg väl att ryssarna hade uppåt 3000 moderna vagnar i bruk innan kriget (å andra sidan har samma bedömare haft fel om det mesta). Så med lite bonus i att alla ryska förluster inte blivit dokumenterade så, ja, 30-40% förluster vad gäller just stridsvagnar är väl inte omöjligt. Det är en av anledningarna till att jag tror att de vill sätta in så mycket som möjligt av äldre teknologi nu, för att kunna spara resterna av sitt pansar till en eventuell storkonflikt med NATO.
Citera
2022-07-09, 20:29
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Oj, det går nog inte att sia om det, det ligger dolt i krigsdimman... helt klart är att BTGer med modern materiel fortfarande omlokaliseras mot Ukraina (ovan nämnda arktiska brigad har T-80BVM).
Samtidigt har ju Oryx dokumenterat 850 förstörda ryska stridsvagnar, den absoluta majoriteten av dessa är moderna vagnar. De flesta bedömare ansåg väl att ryssarna hade uppåt 3000 moderna vagnar i bruk innan kriget (å andra sidan har samma bedömare haft fel om det mesta). Så med lite bonus i att alla ryska förluster inte blivit dokumenterade så, ja, 30-40% förluster vad gäller just stridsvagnar är väl inte omöjligt. Det är en av anledningarna till att jag tror att de vill sätta in så mycket som möjligt av äldre teknologi nu, för att kunna spara resterna av sitt pansar till en eventuell storkonflikt med NATO.
Självfallet vet jag inte hur korrekt och sanningsenlig denna sida rapporterar kring de ryska förlusterna --> https://minusrus.com/en men det är ändå den jag ibland- med viss tillfredsställelse, kollar. Man kan där se hur de procentuellt beräknar åtgång mot vad som tydligen var planerat? Om jag nu skall svara dig direkt med vad jag kan utläsa har mer än 100% av stridsvagnarna gått åt av vad som var planerat för kampanjen. (kriget)
Citera
2022-07-09, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Självfallet vet jag inte hur korrekt och sanningsenlig denna sida rapporterar kring de ryska förlusterna --> https://minusrus.com/en men det är ändå den jag ibland- med viss tillfredsställelse, kollar. Man kan där se hur de procentuellt beräknar åtgång mot vad som tydligen var planerat? Om jag nu skall svara dig direkt med vad jag kan utläsa har mer än 100% av stridsvagnarna gått åt av vad som var planerat för kampanjen. (kriget)

Ryssland kommer att förlora bara väst fortsätter att sända vapen till Ukraina. Det jävliga är förstås alla mördade och lemlästade och den ofantliga materiella förstörelsen som sker så länge kriget alls pågår.
Citera
2022-07-09, 20:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ett frågetecken med den sajten är trupperna från Donbas. Är de inräknade i vad Ryssland hade innan kriget och satte in i attacken? De är inräknade i förlusterna av soldater och stridsvagnar etc. Jag misstänker att det bara är ryska trupper och materiel, medan förlusterna är Donbas-folket. De har allmän mobilisering av värnpliktiga så de har väldigt många soldater och även stupade i Ukraina.
Citera
2022-07-09, 21:06
Medlem
bergsturks avatar
Det påstås att ryssarna har börjat använda S-300 (för våra nya tittare: en långräckviddig luftvärnsmissil) för att attackera landmål, en förmåga som tydligen funnits och testats förr men som förstås inte är optimal.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/russia-now-firing-s-300-surface-to-air-missiles-at-land-targets-in-ukraine-official
Det är intressant ur perspektivet att de även tidigare i närtid setts använda system som inte är avsedda för ändamålet, och/eller varit föråldrade, som i attacken mot varuhuset nyligen. Detta kan i sin tur betyda att deras "riktiga" kryssningsmissiler nu är på väg att ta slut på riktigt.
Om det stämmer, förstås.
Citera
2022-07-09, 21:17
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

När de olika sidorna rapporterar om motståndarens förluster får du dra av 30-50%.

Och vad som var planerat har ingen någon aning om. Antagligen inte ens ryssarna...
Citera
2022-07-09, 21:29
Medlem
Det finns dom som hävdar att Ryssland kan tillverka nya vapen och inte bara lever på gamla sovjetiska grejer. Enligt denna artikel verkar det åtminstone inte som att Rysslands enda tillverkare av stridsvagnar satt fart för att kompensera förlusterna i Ukraina. Det verkar tvärtom som att företaget inte tillverkar några nya stridsvagnar överhuvudtaget...

https://bulgarianmilitary.com/amp/2022/07/08/russia-doesnt-produce-tanks-uralvagonzavod-with-half-production/
Citera
2022-07-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är tjetjenierna nöjda med att vara en för Ryssland duktig-idiotstat efter att ha fått stryk av dom o
de hjälper till att kriga mot ukraina - eller tycker befolkningen samma som belaryssarna?

Befolkningen är inte glada i ryssar, men Putin har placerat en rövslickare som sin marionett.

Skillnaden är att Tjetjenien är en rysk koloni.
Citera
2022-07-09, 23:42
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är tjetjenierna nöjda med att vara en för Ryssland duktig-idiotstat efter att ha fått stryk av dom o
de hjälper till att kriga mot ukraina - eller tycker befolkningen samma som belaryssarna?

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Befolkningen är inte glada i ryssar, men Putin har placerat en rövslickare som sin marionett.

Skillnaden är att Tjetjenien är en rysk koloni.

Kan man ens tala om någon enhetlig tjetjensk ”folkvilja”? De har väl klaner som gynnas av kremls styre och klaner som missgynnas och de agerar utifrån det. Abstrakta idéer som nationalstaters självbestämmande hamnar nog i andra hand. Kadyrovs farsa var ju ledare för tjetjenerna som slogs mot Ryssland när det begav sig.

Enklast vore nog bara om CIA erbjöd sig att dubbla vad än nu Putin betalar honom.
Citera
2022-07-09, 23:44
Medlem
Slackoffs avatar
Apropå Rysslands rekryteringsförfarande...
https://twitter.com/mjluxmoore/status/1545043518695038976

Låt oss skratta åt MLRS Tornado-G som är rysstrollens snuttefilt nu när ukraina har börjat använda HIMARS.

https://twitter.com/noclador/status/1531986405253079041
Senast redigerad av Slackoff 2022-07-10 kl. 00:24.
Citera
2022-07-10, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Kan man ens tala om någon enhetlig tjetjensk ”folkvilja”? De har väl klaner som gynnas av kremls styre och klaner som missgynnas och de agerar utifrån det. Abstrakta idéer som nationalstaters självbestämmande hamnar nog i andra hand. Kadyrovs farsa var ju ledare för tjetjenerna som slogs mot Ryssland när det begav sig.

Enklast vore nog bara om CIA erbjöd sig att dubbla vad än nu Putin betalar honom.

Jag tror inte det blir en blomstrande ekonomi av Tjetjenien, men när centralmakten försvagas i Moskva så kommer de försöka igen. Risken finns väl att de försöker skapa ett kalifat kanske.
Citera
2022-07-10, 06:06
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ryssarna på trollfabriken har gått väldigt hårt åt vodka flaskan idag.
De känner väl vartåt det blåser...
Nivån har alltid varit låg men nu är den mycket lägre. Antagligen är det den värdelösa lönen som återspeglas i materialet ryzztrollen kommer upp med.

Fakta sedan dag 1:
Ukraina har med utdaterade och gamla sovjetiska vapensystem stoppat, återerövrat och krigat ryzzäcklen till en standstill. Tittar man på området i Öst som orkerna lyckats erövra med fruktansvärda förluster senaste månaderna så är det ett mycket litet område.

Nu börjar äntligen västs vapensystem anlända och med ett fåtal HIMARS så har Ukraina skjutit upp säkert bortåt 15 ammunitionslager och baser.

Ukraina har fått västerländska sjömålsrobotar som håller mördarnas flotta på avstånd.

Inom en snar framtid har de säkert även NASAMS.

Allt de efterblivna ryzzäcklen gjort är att ha med massiv artilleri malt sönder civil infrastruktur, sjukhus, bostadshus, skolor, tåg- och busstationer, köpcentrum, dagis, evakueringsplatser. Mord på barn och obeväpnade civila. Total krig. Skoningslöst mördande. Brott mot mänskligheten. Ryzzäcklens paradgren.

Hoppas de vidriga untermenschen ger sig på ett NATO land och de kommer att bli utplånade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in