2022-07-09, 19:09
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Att han inte rekryterar lär ju ha sina orsaker tex att han inte litar på sin egna förband och anser att de är ett hot .

Fast poängen med klippet (vilket jag ju kunde skrivit kanske) var inte att det inte rekryteras. Det är hur och vad som försöks rekryteras.
Citera
2022-07-09, 19:12
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Fast poängen med klippet (vilket jag ju kunde skrivit kanske) var inte att det inte rekryteras. Det är hur och vad som försöks rekryteras.
Jag borde ha skrivit att han inte använder sig av allmän värnplikt.
Citera
2022-07-09, 19:14
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ja helt klart är det som du skriver och allt detta gör att operationen saknade förutsättningar att lyckas varför jag tyckte att det var dumt att chansa med så dåliga förutsättningar och vilket följdaktligen kostade en hel del för ryssarna.

Men det visste de alltså inte själva.

Och tillsammans med alla andra missuppfattningar (om ukrainsk militär och politisk försvarsvilja/kapacitet, samt de där ukrainska politikerna/förmenta femtekolonnarna som de trodde de hade mutat) var det, då, för dem, fullt rationellt att chansa på göra ett sådant anfall. VDV är ju till för sådana anfall, till och med.
Citera
2022-07-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
De har inte haft någon möjlighet att testa det praktiskt, eftersom de inte varit inblandade i några konflikter av denna storlek/typ på åttio år.

De har säkert bluffat sig själva på alla nivåer; VDV har trott att de var elitsoldater, befälen har trott att de ska klara av sina uppdrag, staberna anser att de gör sitt bästa, storövningarna har gått bra (men är hårt regisserade), materielen är insåld med överdrivna fakta, den politiska ledningen och högsta militära ledningen är inte tillsatt på kompetens och litar på skrytet som kommer underifrån. Allt sånt här är vanligt i U-länder, som Ryssland är.

Vad du pratar om är medveten propaganda och maskirovka och viss sådan har förekommit, till exempel den ofta upprepade lögnen att rysk utrustning som fallerat spektakulärt i mellanöstern har varit "exportutrustning" och att de ryska grejerna minsann är mycket bättre. Men det kan lika gärna vara soldatens överdrivna tro på sig själv och sin utrustning, som man finner inom alla krigsmakter. En psykolgisk mekanism som nog är nödvändig för att man alls ska kunna vara soldat.

Tjetjenien är inte så länge sedan och Afghanistan innan dess.

Det som är märkligt är att de inte vidtog åtgärder efter de konflikterna, på samma sätt som USA gjorde efter Vietnam.

Men så är det. Och vad skall ryssen göra egentligen? De har det material de har, och den soldatutbildning de har.
Citera
2022-07-09, 19:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det som är märkligt är att de inte vidtog åtgärder efter de konflikterna, på samma sätt som USA gjorde efter Vietnam.

Det var helt andra typer av konflikter, rena gerillakrig. Detta är "riktigt krig" mellan mekaniserade stridskrafter med likartad förmåga och modernitet på utrustning. Även om det här kan övergå till gerillakrig det "riktiga kriget" förutom.

Citat:
Men så är det. Och vad skall ryssen göra egentligen? De har det material de har, och den soldatutbildning de har.

Jo. Som jag skrivit någon gång tidigare, det är tur att de aldrig verkar lära sig, för då hade de kunnat förbättra sig.
Citera
2022-07-09, 19:32
Avstängd
Citat:

Är tjetjenierna nöjda med att vara en för Ryssland duktig-idiotstat efter att ha fått stryk av dom o
de hjälper till att kriga mot ukraina - eller tycker befolkningen samma som belaryssarna?
Citera
2022-07-09, 19:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Att han inte rekryterar lär ju ha sina orsaker tex att han inte litar på sin egna förband och anser att de är ett hot .

En annan orsak kan vara att Ryssland inte har kapacitet att utbilda fler än de gör nu (Även de värnpliktiga behöver nog utbildning), och inte har kapacitet att ge fordon och tyngre vapen till fler än han har nu.

D.v.s. flaskhalsen kanske inte är soldater utan träning, stridsvagnar, fordon och logistik. Det gränssättande för den ryska armén kanske inte är antal soldater utan andra faktorer.
Citera
2022-07-09, 19:47
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Risken är väl att de inte skrotat ut ur Sovjets gamla mobförråd och då har de granater så det räcker för ett tredje världskrig.

De har förmodligen ganska bra kapacitet för nyproduktion, det är ju inga avancerade grejer de använder.

För övrigt tror jag Putin snackar mycket skit. Han vill förhandla om fred med att annektera Donbass och Krim. Så därför har de satsat hårt nu och börjar väl så smått bli nöjda.

Skulle Ukraina inte lyssna på denna fredstrevare, vilket de inte kommer att göra gissar jag, jaha, då dimper Iskander ner i Kiev i ren terrorbombning. Putin kommer att blåsa upp sig och se hotfull ut.

Putin kan dra åt helvete.

Ryska ammunitionsdepåer flyger i luften rätt ofta på egen hand . Särskilt äldre sådana . Rätt vanligt med med både instabila tändrör både rörande funktion och för tidig detonation . Om du orkar googla så googla skogsbränder samt explosioner i ammunitionsdepåer i Ryssland före 2022

Det är mer än en rysk soldat som strukit med pga bristande rotation tillsyn samt lagringsutrymme ( många gånger i ruttnande trälådor under bar himmel )
Citera
2022-07-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?
Fattar du nu?
Citera
2022-07-09, 19:53
Medlem
Slackoffs avatar
Ryssarna på trollfabriken har gått väldigt hårt åt vodka flaskan idag.
De känner väl vartåt det blåser...
Citera
2022-07-09, 19:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja, eller som jag tror om användningen av T-62, att för de uppgifter som utförs i Ukraina spelar det ingen större roll om man använder BMP eller MT-LB (dvs de används som pansartaxi) samtidigt som de kan spara sina kvarvarande mer kvalificerade fordon till en annan konflikt.

Sedan beror det givetvis även på vilka enheter som skickats till fronten: 80e arktiska mekaniserade brigaden, som nyss drogs bort från Alakurtti nära norra Finland och skickades till Donbass, kör tex MT-LB (eller kanske snarare den arktiska varianten MT-LBV).

Hur mycket har de kvar av sina moderna BTG-er? I början tror jag USA sa att 60 var ansamlade vid Ukraina. De har säkert tagit det mer av dem efter det. Har 40 % av den moderna materielen blivit förstörd? (Av allt Ryssland hade vid krigsstart).

Citat:
Det var helt andra typer av konflikter, rena gerillakrig. Detta är "riktigt krig" mellan mekaniserade stridskrafter med likartad förmåga och modernitet på utrustning. Även om det här kan övergå till gerillakrig det "riktiga kriget" förutom.

Men Putin trodde ju inte att det skulle bli det, det skulle bli en specialoperation där Ryssland skulle ha fullständigt luftherravälde, allt ukrainskt luftvärn och flyg skulle vara utslaget, regeringen skulle störtas och en massa köpta officierade skulle kapitulera samtidigt som en massa sabotagetrupper skulle förstöra bakom fiendens linje. Sedan skulle man behöva ha upprensningsaktioner mot Azov och andra frivilligförband några veckor. Att det skulle bli ett nästan jämnt europeiskt 1900-tals industrikrig trodde aldrig Putin. Och hans generaler tillfrågades inte i frågan.
Citera
2022-07-09, 20:01
Medlem
Se bara på Sovjets agerande under Kubakrisen. Genom mycket prat fick man omvärlden att tro att Sovjetunionen var mäktigast i världen. En osanning som kom ut genom en sovjetisk spion som lämnade ut info till CIA och MI6. Kennedy kunde lugnt sitta i båten nät hoten trummades på av Sovjetunionen. Hoten var givetvis tomma.
Putin kör samma taktik denna gång. Skillnaden är dock att han själv tror på allt han säger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in