Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Kommer ryssarna ens kunna behålla sina erövringar (jag tänker främst på landtungan från Kherson till Donetsk)? De tycks ju nu även släppt ambitionerna på att ta Kharkiv.
Jag är dåligt uppdaterad sedan ett par veckor på hur det ser ut på de andra fronterna men det tycks stillastående för min del. Och min enkla bedömning är att ryssarna med tiden långsamt blir svagare (Putins position blir svagare och de förlorar mycket soldater och material) samtidigt som ukrainarna blir långsamt starkare (de får mer och bättre vapen i gåvor).
Luhansk o Donetsk måste Ryssen hålla då de är utropade stater som vill bli uppslupna i Ryssland.
Men som du skriver tror jag att det för eller senare om inte kärnvapen används kommer vara samma gränser som innan 24e februari kanske lite mer för Ryssen.
Det finns ju en chans att de även blir av med dessa men då öppnar nog kalsong förgiftaren upp för att förklara krig.
Kharkiv har de nu förlorat om jag förstått rätt, och tror inte de kommer tillbaka där.
Däremot vill de ju ha hela kustremsan mot svarta havet, men även det är tveksamt om de klarar.
Ryssarna borde dra sig tillbaka, och säga vi har fått fel uppgifter och de ansvariga är gripna vi återgår till innan 24 feb. Men Putin nöter ner sin arme frågan är om han får all info om antalet döda, förlorade fordon etc? Eftersom han använder inte internet själv enligt vad Moskva har sagt.
Vågar generalerna ge en korrekt bild?