2022-05-14, 22:15
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det där kan lika gärna vara gjort med flit . Det är rekryterade " frivilliga " från Donbass och Krim . Således kan Ryssland lösa flera problem samtidigt och kan de lösa en uppgift så är det bra och stryker de med är det också bra då det gör det enklare att " Russifiera " områdena . Döda hjältar skapar inga problem .

Gammalt beprövat koncept i Ryssland . Döda männen och befrukta deras änkor . Med tvång om så krävs

Nja..ska man kriga för Ryssarna måste de väl ändå ge utrustning tom sandfolket från Syrien fick ju riktiga hjälmar och ak47 or.
Citera
2022-05-14, 22:25
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Tänker på något svenskt klipp när några sovjetiska soldater slår ut något svenskt kraftverk och dödar svenskar poliser.

Mytomspunna ryska elitsoldater som slår till från igentans och tar ut vakter med kniv etc.

Men man får väl erkänna att man köpte propagandan.
Frågan är dock om den sovjetiska armen höll högre kvalite.
Läst att man tränade hårt fysiskt, men inte så mycket om komplicerade övningar.

Som jag ser det så är enda räddningen att Ryssland blir en riktig demokrati, växer ekonomiskt och får ner korruptionen.
Men det känns som även om det skulle gå åt det hållet så skulle det ta årtionden.

Mycket av det Ryssland har idag är väl sovjetisk matriel så om man kör slut på den va gör man då?

Ja de har ju säkert något elit/specialförband som håller högre stridsnivå men att de är extremt duktiga på strid, taktik det köper jag inte längre. Även utrustningen är gammal eller har dålig funktion jämfört med västvärlden tänker på individuella vapensystem, skyddsutrustning, direkt kontakt med ops center/ledning, sjukvård etc. Kommer ihåg stormningen av Moskva teatern där de sprutade in gift/sömn gas som dödade ett stort antal i gisslan. Västvärldens elitförband ligger ju långt före inom teknik, taktik och utrustning. De filmer man sett från Ryssland är att man krossar tegelstenar, håller upp ballonger och beskjuts på skjutbanan. Hoppar genom eld etc.. ser coolt ut men har inget med strid och förmåga att göra. Men man har byggt ett varumärke att man är vassa och dödliga.
Det finns ju filmer från Ukraina där hemvärnet slår sönder specialförband, civilister med drönare som slår ut bataljoner etc.
Citera
2022-05-14, 22:32
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kommer ryssarna ens kunna behålla sina erövringar (jag tänker främst på landtungan från Kherson till Donetsk)? De tycks ju nu även släppt ambitionerna på att ta Kharkiv.

Jag är dåligt uppdaterad sedan ett par veckor på hur det ser ut på de andra fronterna men det tycks stillastående för min del. Och min enkla bedömning är att ryssarna med tiden långsamt blir svagare (Putins position blir svagare och de förlorar mycket soldater och material) samtidigt som ukrainarna blir långsamt starkare (de får mer och bättre vapen i gåvor).

Luhansk o Donetsk måste Ryssen hålla då de är utropade stater som vill bli uppslupna i Ryssland.
Men som du skriver tror jag att det för eller senare om inte kärnvapen används kommer vara samma gränser som innan 24e februari kanske lite mer för Ryssen.
Det finns ju en chans att de även blir av med dessa men då öppnar nog kalsong förgiftaren upp för att förklara krig.
Kharkiv har de nu förlorat om jag förstått rätt, och tror inte de kommer tillbaka där.
Däremot vill de ju ha hela kustremsan mot svarta havet, men även det är tveksamt om de klarar.
Ryssarna borde dra sig tillbaka, och säga vi har fått fel uppgifter och de ansvariga är gripna vi återgår till innan 24 feb. Men Putin nöter ner sin arme frågan är om han får all info om antalet döda, förlorade fordon etc? Eftersom han använder inte internet själv enligt vad Moskva har sagt.
Vågar generalerna ge en korrekt bild?
Citera
2022-05-14, 22:34
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Tänker på något svenskt klipp när några sovjetiska soldater slår ut något svenskt kraftverk och dödar svenskar poliser.

Mytomspunna ryska elitsoldater som slår till från igentans och tar ut vakter med kniv etc.

Men man får väl erkänna att man köpte propagandan.
Frågan är dock om den sovjetiska armen höll högre kvalite.
Läst att man tränade hårt fysiskt, men inte så mycket om komplicerade övningar.

Som jag ser det så är enda räddningen att Ryssland blir en riktig demokrati, växer ekonomiskt och får ner korruptionen.
Men det känns som även om det skulle gå åt det hållet så skulle det ta årtionden.

Mycket av det Ryssland har idag är väl sovjetisk matriel så om man kör slut på den va gör man då?

Ja jag tror jag den har filmen på en CD, var faktiskt bra gjord
Citera
2022-05-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Som jag förstår har Ukraina satt in stora resurser att skära av knipstången ryssarna försökt etablera söder om Izum västerifrån utan att lyckas och även när man gjort det inifrån (österifrån) dessförinnan misslyckats. Ukrainarna har väl helt arbetat efter regelboken men det har ännu inte gått.

Du följer enbart ukrainska "segerbulletiner", får höra om alla misslyckanden som ryssarna och Donbasstrupperna gör men vet inte tex att ukrainska trupper har utsatts för hård beskjutning på ganska många håll österut och nordost om den stora inbuktningen. Söderut är det märkligt stilla däremot och eftersom den Ukrainska militärledningen (tillsammans med Nato-experter säkerligen är mycket välinformerad) så är det väl troligtvis där ett stort genombrottsförsök är att vänta när Ukraina fått skicka runt sina mest försvarsdugliga och av rysk beskjutning nednötta förband tillräckligt. Visst - jag kanske är ett offer för önsketänkande men du borde kanske ta dig en funderare på om du är det med?

Det finns ett väldigt farligt rykte som om det är sant kan skada USA´s anseende något otroligt i Ukraina som ryska sidor nu sprider: De här habitsarna som nu USA och ett par västländer nu levererar till Ukraina är strippade på de moderna styrsystem de annars är utrustade med. Jag tror personligen inte att ryktet är sant för så innihelvete dumma kan väl ändå inte USA vara?

En länk här och observera att det INTE är en officiell rysk nyhetsbyrå. Så spridande av falska rykten kan de smita lite lättare undan med. :-) https://southfront.org/trust-issues-us-removed-digital-fire-control-systems-from-m777-howitzers-supplied-to-kiev-forces/

Southfront kontrolleras av FSB, så jo, det är i princip en rysk nyhetsbyrå. Du är jävligt sist på bollen om du inte vet det, men annars kan man dra ett antal slutsatser från din onaturliga meningsuppbyggnad och knepiga ordval.

Som det ser ut just nu har Ryssland två aktiva vektorer i området, Popasna (norrut) som *långsamt* trevar sig fram med vad som verkar vara en stor andel "frivilliga" från donbas/luhansk samt en rörelse söderut från området strax sydväst från Kremina. Den senare gick ju dock så sent som igår på pumpen, så den lär inte göra mycket mer väsen från sig. Visst, den ukrainska sidan utsätts troligtvis dagligen av relativt omfattande artilleribeskjutning, men samtidigt befinner sig ukrainarna i förberedda defensiva positioner. Effekten av artilleri på nedgrävd trupp har varit känd i över 100 år, och ryskt artilleri har hittills visat sig vara ytterst otillräckligt. Ett ryskt anfall söderifrån (dvs. från området strax söder om Mariupol) mot donbas kommer inte ske. Finns flera anledningar till varför, men i stora drag så har Ryssland en otillräcklig mängd fräscha och tillgängliga förband för en sådan rörelse, och förutsättningarna för att förflytta stora mängder trupp norrut är relativt begränsad (dvs. vägarna går i öst-västlig riktning och inte nord-syd). Samtidigt så är Zaporizhzhiza alltjämt det viktigare målet (eftersom ett genombrott inte skulle åstadkomma särskilt mycket, bla av tidigare nämnda anledning). Då har vi inte ens gått in på att koncentrationen av (vassa) Ukrainska förband i området är ganska hög.

Haubitsarna (dvs. M777) är redan i Ukraina och används aktivt i Donbas. Anledningen till att du inte ser TAD-delarna på bilderna från UAF är för att bilderna är tagna vid en utbildning där man använder manuell inriktning. Finns ganska mycket material där PNS/CLA osv tydligt syns.
Citera
2022-05-14, 22:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Southfront kontrolleras av FSB, så jo, det är i princip en rysk nyhetsbyrå. Du är jävligt sist på bollen om du inte vet det, men annars kan man dra ett antal slutsatser från din onaturliga meningsuppbyggnad och knepiga ordval.

Som det ser ut just nu har Ryssland två aktiva vektorer i området, Popasna (norrut) som *långsamt* trevar sig fram med vad som verkar vara en stor andel "frivilliga" från donbas/luhansk samt en rörelse söderut från området strax sydväst från Kremina. Den senare gick ju dock så sent som igår på pumpen, så den lär inte göra mycket mer väsen från sig. Visst, den ukrainska sidan utsätts troligtvis dagligen av relativt omfattande artilleribeskjutning, men samtidigt befinner sig ukrainarna i förberedda defensiva positioner. Effekten av artilleri på nedgrävd trupp har varit känd i över 100 år, och ryskt artilleri har hittills visat sig vara ytterst otillräckligt. Ett ryskt anfall söderifrån (dvs. från området strax söder om Mariupol) mot donbas kommer inte ske. Finns flera anledningar till varför, men i stora drag så har Ryssland en otillräcklig mängd fräscha och tillgängliga förband för en sådan rörelse, och förutsättningarna för att förflytta stora mängder trupp norrut är relativt begränsad (dvs. vägarna går i öst-västlig riktning och inte nord-syd). Samtidigt så är Zaporizhzhiza alltjämt det viktigare målet (eftersom ett genombrott inte skulle åstadkomma särskilt mycket, bla av tidigare nämnda anledning). Då har vi inte ens gått in på att koncentrationen av (vassa) Ukrainska förband i området är ganska hög.

Haubitsarna (dvs. M777) är redan i Ukraina och används aktivt i Donbas. Anledningen till att du inte ser TAD-delarna på bilderna från UAF är för att bilderna är tagna vid en utbildning där man använder manuell inriktning. Finns ganska mycket material där PNS/CLA osv tydligt syns.

Det som är intressant är om Excalibur och/eller PGK-tändrör har följt med.
Citera
2022-05-14, 22:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Som jag förstår har Ukraina satt in stora resurser att skära av knipstången ryssarna försökt etablera söder om Izum västerifrån utan att lyckas och även när man gjort det inifrån (österifrån) dessförinnan misslyckats. Ukrainarna har väl helt arbetat efter regelboken men det har ännu inte gått.

Du följer enbart ukrainska "segerbulletiner", får höra om alla misslyckanden som ryssarna och Donbasstrupperna gör men vet inte tex att ukrainska trupper har utsatts för hård beskjutning på ganska många håll österut och nordost om den stora inbuktningen. Söderut är det märkligt stilla däremot och eftersom den Ukrainska militärledningen (tillsammans med Nato-experter säkerligen är mycket välinformerad) så är det väl troligtvis där ett stort genombrottsförsök är att vänta när Ukraina fått skicka runt sina mest försvarsdugliga och av rysk beskjutning nednötta förband tillräckligt. Visst - jag kanske är ett offer för önsketänkande men du borde kanske ta dig en funderare på om du är det med?

Det finns ett väldigt farligt rykte som om det är sant kan skada USA´s anseende något otroligt i Ukraina som ryska sidor nu sprider: De här habitsarna som nu USA och ett par västländer nu levererar till Ukraina är strippade på de moderna styrsystem de annars är utrustade med. Jag tror personligen inte att ryktet är sant för så innihelvete dumma kan väl ändå inte USA vara?

En länk här och observera att det INTE är en officiell rysk nyhetsbyrå. Så spridande av falska rykten kan de smita lite lättare undan med. :-) https://southfront.org/trust-issues-us-removed-digital-fire-control-systems-from-m777-howitzers-supplied-to-kiev-forces/

Det du inte verkar reflektera över är att Ryssland har korsat en internationellt erkänd gräns och för krig inne i ett grannland. Detta är ett mycket allvarligt folkrättsbrott och det är därför som snart sagt hela världen har ställt sig på Ukrainas sida. Ukraina får vapen från t o m Sydamerika och Ryssland kommer att betraktas som paria i generationer.
Citera
2022-05-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det som är intressant är om Excalibur och/eller PGK-tändrör har följt med.

Ja, M982 har donerats till Ukraina.
Citera
2022-05-14, 22:55
Medlem
HRTs avatar
Vet ej om denna visats men här skjuter Ukraina sönder allt som finns i Rysk väg.
https://www.youtube.com/watch?v=okUA5hcdnrw
Citera
2022-05-14, 23:02
Medlem
HRTs avatar
Ukrainska Kraken är väl något specialförband de har imponerande videos
Otäck benskada dock.
https://www.youtube.com/watch?v=gJ8lKrjEqos
Citera
2022-05-14, 23:06
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Vet ej om denna visats men här skjuter Ukraina sönder allt som finns i Rysk väg.
https://www.youtube.com/watch?v=okUA5hcdnrw

Ukraina verkar ha en egen Nenonen, dom utnyttjar sitt artilleri väl.

I övrigt tycker jag synd om denna ryss https://www.youtube.com/watch?v=UBJj70S0GSQ
Citera
2022-05-14, 23:09
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ukraina verkar ha en egen Nenonen, dom utnyttjar sitt artilleri väl.

I övrigt tycker jag synd om denna ryss https://www.youtube.com/watch?v=UBJj70S0GSQ

Japp såg den ikväll. Den tog nog väl såg ut som han fick den rakt i skallen eller ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in