2022-07-05, 16:42
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Village of the damned (1960). De fördömdas by

En by i England drabbas av ett märkligt fenomen, då alla i byn blir medvetslösa under några timmar.
Ett halvår senare föder alla kvinnor i byn barn med märkliga egenskaper.

Då jag tipsade om filmen i en annan tråd, så insåg jag att det var länge sedan jag såg den.
Nu såg jag att det finns en ny version, vi får se om jag tar mig an den också.
Jag tycker att den är sevärd.
Majoren(Michael Gwynn) ska senare dyka upp som tjuvaktiga greve i Fawlty towers, dessutom kör han en trevlig Sunbeam Rapier

4/5 från mig

IMDB 7,3 = 3,80/5
16997 röster

Jag vet att jag sett denna film för länge sedan, men efter att ha läst din recension så blev jag förstås tvungen att se den igen. Jag har inte mycket att tillägga mer än att jag håller med dig. 1960-års variant av filmen är bättre än 1995 (om jag minns rätt, den med Christopher Reeves), flera gånger om faktiskt. Den första hade mer "suspense" än den modernare varianten.

Jag ger den samma rating som Herr. Dittling: 4 av 5 trollhattar.

Tack Herr Dittling för det utmärkta tipset. ♥
Citera
2022-07-05, 16:54
Medlem
Trollmias avatar
Men just nu har jag hamnat i Star Wars-volten sen jag tog det fulla steget ut att se serien The Mandalorian (jag har gett recension i tv-serie-forumet). Jag kände att jag behöver friska upp mina Star Wars-kunskaper då det är länge sedan jag sett dessa filmer. Jag börjar förstås med kapitel IV som är den första filmen.

Star Wars 1977

Unge Luke Skywalker blir följeslagare med Obi-Wan Kenobi, Han Solo, Chewbacca, 3P-O och R2D2 för att rädda prinsessan Leia.

Alla kan väl historien vid det här laget.

Jag var nog runt tio-tolv år när jag såg filmen första gången i början av 1980-talet. Och den var episk. Nu närmare fyrtio år senare så känns Luke som en riktig liten snorvalp. Man har kanske blivit härdad. Men den är fortfarande episk.

4,5 av 5 trollhattar från denna trollkärring.
IMDB-rating: 8,6 av 10.

Nu över till kapitel V. Recension kommer när jag väl sett den igen.

Må väl!!
Citera
2022-07-05, 20:08
Nightmare Weekend från 1986

Wow. Vilken hjärnsmältning. Får nog klistra in handlingen från imdb: A female scientist performs experiments on three college girls that turn them into drooling, murderous mutants.

Riktigt så enkel är ju inte filmen dock. Den är faktiskt allt annat än enkel. Detta kan nog vara den mest skruvade film jag sett, på gott och ont (mest gott). Dale Midkiff, känd från Stephen Kings Jurtjyrkogården är med, samt Robert John Burke känd från Stephen Kings Thinner (samt spelar han självaste Robocop i någon av uppföljarna), bl andra. Regisserad av Henri Sala som för mig är känd från att regisserat... stopp och belägg, jag tänkte på pedofilen Victor Salva. Jaja, en rörig kokofilm förtjänar en rörig recension måhända. Nä, Henri Sala, trots att namnet låter välkänt, är inte alls speciellt känd.

Filmen handlar om några tjejer som blir bjudna till ett hus över helgen för att genomgå ett experiment. I huset bor en vetenskapsman med en ung dotter samt tjänstefolk och en kvinna som är hans assistent. Assistenten är aningen ond och vill utföra experimenten på människorna, men det vill inte vetenskapsmannen. Vad exakt tjejerna gör där om de inte ska experimenteras på vet jag ej. I huset finns ett datorprogram som heter Apache. Det finns en tygdocka som heter George som är vän med vetenskapsmannens dotter Jessica. På något sätt kan dockan George styra datorprogrammet Apache. T ex så kan han genom ett vanligt åttiotalsbilspel på datorn styra någon i verkliga livet som kör en bil. Sedan finns det själva vetenskapsexperimentet som filmen handlar om. Exakt vad det är är väldigt oklart men det verkar som att det kan transformera materia till en silverkula. När kulan väl är i spel så gillar den att åka in i folks munnar. I munnen väl så kanske personen dör eller blir någon form av zombie. Lite oklart.

Musiken i filmen är inte allt för pjåkig och att den är så otroligt bisarr och osammanhängande ger den en viss usp jämför med andra lågkvalitativa filmer. Behöver nog se om denna ett par gånger till för att försöka finna den röda tråden. Slutet är även det helt sinnessjukt och skrattretande abrupt.

2/5, bisarrt bisarrt.
Citera
2022-07-05, 20:12
Medlem
Trollmias avatar
Som jag sa, jag är inne i Star Wars-volten... Nu avhandlar vi kapitel V, The Empire strikes back!

Återigen, behöver jag berätta mycket om historien??
(I min mening så är de mest minnesfyllda scenerna från första delen av filmen på is-planeten Hoth - Dessa scener är de bästa enligt mig!!)

Luke träffar Yoda som tränar Luke i Kraften tills shit happens och Luke drar från träskplaneten..

The Walkers ser ut som strutsar på heroin... men de är ganska härligt originella. Sen kommer frågan, varför har de inte fler ION-canons? Nåja men den är ännu en film som är episk.

4 av 5 trollhattar..

IMDB-rating 8,7 av 10...

PS: Roliga små videos...
https://www.youtube.com/watch?v=U9t-...=BadLipReading

https://www.youtube.com/watch?v=_Ge4...=BadLipReading

Må väl... nu går vi på avsnitt VI ...
Senast redigerad av Trollmia 2022-07-05 kl. 20:42.
Citera
2022-07-05, 21:47
Medlem
Trollmias avatar
Return of the Jedi 1983

Jedi-riddare and shit.... nahhh... när vi har ewoks!! Gulliga djur!! Det fångar hela denna filmen... men totalt...

Inte samma anda som de två första filmerna..

2 av 5 trollhattar, och det som bär upp allting är ewokerna!!
Citera
2022-07-06, 00:46
Medlem
99 and 44/100% Dead (1974)

Ett gängkrig mellan bossarna Uncle Frank och Big Eddie resulterar i att dom anlitar varsinn lönnmördare. Frank hyr hjälten Harry Crown och Eddie hyr den onda enarmade Marvin ”The Claw” Zuckerman. Vem kommer att segra…

Märkligt munter actionkomedi som känns väldigt mycket 70-tal. Har väl inte åldrats med hedern i behåll.

Betyg: 2/5
Citera
2022-07-06, 13:10
Nixon från 1995

Anthony Hopkins spelar presidenten. Känns mycket Hopkins och lite Nixon, men som en karaktär är han riktigt intressant. Oliver Stone är väl anti republikaner om jag inte har fel så detta ska väl vara en svartmålning men jag uppskatta den långsamma draman. Speciellt slutet var gripande och djupt mänskligt. Blev riktigt sugen på att läsa de 6 böcker Nixon skrev efter ämbetet.

3/5
Citera
2022-07-06, 17:27
Medlem
Trollmias avatar
Krakatoa: East of Java 1968

En katastroffilm där ett skepp är ute på skattjakt, en kista full med värdefulla pärlor. Med på båten finns allt från dykare till fångar som ska fraktas till en straffkoloni på en ö i närheten av Krakatoa i Indonesien. En väldigt långdragen och seg historia måste jag tillstå. Men då jag är intresserad av vulkaner så tänkte jag att den kunde vara intressant, men ack vad jag misstog mig. Filmen är ganska lång för att vara från -60talet, över två timmar.

Fakta: Krakatoa exploderade 1883 med ett bang som hördes ända till Australien och Krakatoa-ön försvann i utbrottet.

Jag ger den 1,5 av 5 trollhattar.
IMDB-rating: 5,4
Citera
2022-07-06, 19:28
Medlem
Trollmias avatar
Jade Warrior 2006

Ett finskt/kinesiskt drama med lite kung fu-action scener. En väldigt rörig film tyckte jag, om än snyggt filmad.

En ung smed som bor utanför Helsingfors har nyss blivit övergiven av sin flickvän. En märklig antiksamlare och en antropolog har hittat en märklig urna tillsammans med två lik (man & kvinna), och en varg i en mosse där endast mannen blivit mumifierad.

Det är en berättelse om reinkarnation och myter. Min weird-shit-o-meter slogs ut helt.

1,5 av 5 trollhattar.
IMDB-rating: 5,8 av 10
Citera
2022-07-06, 19:33
Medlem
En film som jag köpte på Erikshjälpen som heter "The body"! Det är en spansk film! vilket jag blev besviken över för jag vill ha engelskt tal MEN gav filmen en chans och den var superbra. Spännande hela tiden och slutet (som ju nästan är det viktigaste?) HÖLL! Betyg.....4,5 av 5 möjliga. Språket drar ner för min del.
Citera
2022-07-06, 20:40
Slaughterhouse från 1987

Ett gammalt anrikt slakteri har inte hängt med i tidens industriella revolution och ska nu helst säljas. Men ägaren vill inte sälja och han anser att det fortfarande finns plats för att stycka för hand. Nu är jag ingen expert på slakterier men visst styckar man fortfarande för hand? Så vad exakt maskinerna skulle göra vet jag inte..

Vilka korvar han tillverkade framkom heller inte. Var det chorizo, falukorv eller salami?

Ägarens son heter Buddy och har dålig hygien och verkar även vara efterbliven då han enbart kommunicerar genom att låta som en gris. För intill slakteriet ligger en grisfarm som även den på sin tid var utbredd. Buddy älskar sina grisar, antagligen mer än människor varför han inte har några problem att svinga en stor köttyxa (som ser väl klumpig ut för att användas i ett slakteri) mot folk som han uppfattar som fiender eller som inkräktar.

Filmen är lite som Motorsågsmassakern, fast mycket sämre och minde allvarlig.

En av karaktärerna i filmen heter Liz Borden, vilket får ses som ett märkligt val. Och en av stuntmännen heter David Beckham. David Beckham var 12 eller 13 år under tiden för inspelningen. Kan Manchester United ha släppt iväg ynglingen till staterna för att agera stuntman i en lågbudget independentskräckfilm? Inte troligt i mina ögon.

2/5

Kopian jag såg var tysk. Tysk så tillvida att det var tyskt tal samt text. Engelskt tal var valbart. Filmen är associerad med ett företag som heter Nameless, men det är trots allt en Vinegar Syndrome titel vilket också blir uppenbart i slutet. Har Vinegar Syndrome sålt en licens till ett tyskt företag eller varför säljs inte deras filmer direkt i Tyskland utan att ingå ett i mina ögon märkligt partnerskap med ett tyskt distributionsbolag som paketerar varan annorlunda och säljer den för en billigare peng?
Citera
2022-07-06, 20:48
Medlem
Sesuss avatar
-
Apocalypto.
2006 / IMDb RATING 7/8
Director : Mel Gibson
https://www.imdb.com/title/tt0472043/

Stream
https://tubitv.com/movies/543161/apocalypto?start=true

Helt jävla magisk!
Om man e på humör att se lite gore i djungeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in