Citat:
Village of the damned (1960). De fördömdas by
En by i England drabbas av ett märkligt fenomen, då alla i byn blir medvetslösa under några timmar.
Ett halvår senare föder alla kvinnor i byn barn med märkliga egenskaper.
Då jag tipsade om filmen i en annan tråd, så insåg jag att det var länge sedan jag såg den.
Nu såg jag att det finns en ny version, vi får se om jag tar mig an den också.
Jag tycker att den är sevärd.
Majoren(Michael Gwynn) ska senare dyka upp som tjuvaktiga greve i Fawlty towers, dessutom kör han en trevlig Sunbeam Rapier
4/5 från mig
IMDB 7,3 = 3,80/5
16997 röster
En by i England drabbas av ett märkligt fenomen, då alla i byn blir medvetslösa under några timmar.
Ett halvår senare föder alla kvinnor i byn barn med märkliga egenskaper.
Barnen har ett egenartat utseende, och mycket speciella egenskaper.
Dom har någon sorts kollektivt medvetande, vad en lär sig kan alla, dom kan även läsa tankar.
Dom kan också genom sin blick få människor att göra vad som helst.
Man sätter dom i specialskola, där dom lär sig allt i rekordfart, men samtidigt får man alltfler indikationer på att dom inte har ett vänligt syfte.
Deras lärare placerar en tidsinställd bomb i klassrummet, och håller tankarna på en stenmur, som ungarna forcerar tankemässiga, men försent, bomben hinner smälla av.
Dom har någon sorts kollektivt medvetande, vad en lär sig kan alla, dom kan även läsa tankar.
Dom kan också genom sin blick få människor att göra vad som helst.
Man sätter dom i specialskola, där dom lär sig allt i rekordfart, men samtidigt får man alltfler indikationer på att dom inte har ett vänligt syfte.
Deras lärare placerar en tidsinställd bomb i klassrummet, och håller tankarna på en stenmur, som ungarna forcerar tankemässiga, men försent, bomben hinner smälla av.
Då jag tipsade om filmen i en annan tråd, så insåg jag att det var länge sedan jag såg den.
Nu såg jag att det finns en ny version, vi får se om jag tar mig an den också.
Jag tycker att den är sevärd.
Majoren(Michael Gwynn) ska senare dyka upp som tjuvaktiga greve i Fawlty towers, dessutom kör han en trevlig Sunbeam Rapier
4/5 från mig
IMDB 7,3 = 3,80/5
16997 röster
Jag vet att jag sett denna film för länge sedan, men efter att ha läst din recension så blev jag förstås tvungen att se den igen. Jag har inte mycket att tillägga mer än att jag håller med dig. 1960-års variant av filmen är bättre än 1995 (om jag minns rätt, den med Christopher Reeves), flera gånger om faktiskt. Den första hade mer "suspense" än den modernare varianten.
Jag ger den samma rating som Herr. Dittling: 4 av 5 trollhattar.
Tack Herr Dittling för det utmärkta tipset. ♥