Året var
2010
Filmen var
Henry's Crime
https://www.imdb.com/title/tt1220888...nm_flmg_act_38
En vuxen man kommer hem ifrån jobbet och där väntar hans partner. Hon diskuterar att vilja ha barn, men hans kompisar dyker upp och de ska iväg på annat innan han hinner ge något rejält svar. Därefter börjar en resa svår att summera.
Keanu Reeves spelar sitt vanliga ovetande och nästan dumma karaktär. Poängen är väl att James Caan, Fisher Stevens, Peter Stormare och andras karaktärer ska stå ut desto mer. De gör det. Skådespeleriet i filmen är ofta bra och om inte annat, oväntat.
Handlingen vandrar på likt The Master (2012) eller Forrest Gump på ett sätt där man inte vet vad som ska hända här näst. Antingen gillar man resan eller så känns det mest intetsägande. För mig fungerade filmen en bra bit in, men när filmens helhet blev mer tydlig uppkom en del sega scener. Resan innehåller en del kul idéer och oväntade moment, men inte allt. Vissa saker kunde varit betydligt mer intressanta.
Helheten fungerade halvdant för mig. Det känns som den försökte balansera oseriöst eller "humor" med mera seriösa saker och även om det stundtals är bra på sätt var jag smått uttråkad mot slutet. Långtifrån både Keanu Reeves John Wick eller mer klassiska verk (The Matrix, Speed osv.).
Betyget på IMDB? 6,0 / 10
Mitt omdöme: Jag vill ge filmen snäppet under IMDB, 5,7-5,8 / 10 kanske. Då filmen ändå känns unik och udda kan jag tänka mig att en del kommer gilla den desto mer. Tydligt bättre än "The Cold Light of Day" jag såg några timmar tidigare.