2022-01-22, 19:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Såg om midnight cowboy igår (efter att någon nämnt den här). Riktigt bra fast sent 60-tal. Visar att det behöver inte hända så mycket i film för att det skall vara intressant (dvs det behövs ingen stor jordbävning eller aliens anfaller).
Citera
2022-01-22, 23:52
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.basiliscus
They Live (1988)
Superb!

En av Carpenter's bästa!
Citera
2022-01-23, 00:46
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1993
Filmen var Wrestling Ernest Hemingway
https://www.imdb.com/title/tt0108596...nm_flmg_act_21

Jag anade att denna film skulle vara bra och för en gångs skulle hade jag rätt. Handlingen låter tunn nog att vara en kortfilm om ens det och filmen är realistiskt långsam. Skillnaden mellan dagens korta klipp och att något måste hända i varje scen till denna film är stor. Filmen är dessutom lång speciellt för en film som denna, men jag brydde mig inte.

Den handlar om två pensionärer som lever sina liv i Florida. Inget spektakulärt händer och inget jag förklarar här skulle väcka vidare intresse hos många, men personkemin finns där. Richard Harris och Robert Duvall är båda briljanta och älskvärda. Mindre roller som Sandra Bullock sitter som en smäck också. Bra rollbeställning i denna film.

Utöver att filmen tar sin tid är det trevliga och vackra miljöer (vilket är välkommet i Sverige mot slutet av Januari). Scenerna är simpla, men realismen och mindre oväntade moment gör det hela till en gedigen upplevelse. Precis det kyrkstocken skrev om Midnight Cowboy gäller här. Det enda som behövs är ett bra manus och bra skådespel. Mängder av mord, utomjordingar och nakna brudar är inte alltid ett måste. Less IS more.. Åtminstone för denna film och Midnight Cowboy.

Betyget på IMDB? 7,0 / 10
Mitt omdöme: Tummen upp!
Citera
2022-01-23, 12:10
Medlem
Ambelains avatar
"Shazam!" heter en film jag såg på TV för någon dag sedan.

Jag har aldrig sett den innan, men har alltid tänkt göra det - bara för att komma på bättre tankar och sen glömma bort den.
Men, nu gick den ju ändå på TV så jag kunde väl likabra titta lite grand på den.

Så det gjorde jag ...
Dvs tittade litet grand på den, kanske en timme eller så ...

Hmmm ...
Jag vet inte ... jag vet faktiskt inte.
Men ... är det inte lite ... "pedofil-varning" över denna filmen ???

Och då menar jag inte sånt där trams med fullt välvuxna tonårstjejer som råkar vara yngre än just den Amerikanska "godkända lägstaåldern" ...

Utan jag menar Pedofil på Riktigt.

För ...
Dels så har vi ju själva huvudkonceptet, där det alltså är en yngre pojke, i den nymornade pubertetsåldern, blir vän med en Vuxen man, som han kan göra alla möjliga "förbjudna saker" med.
Dvs allt från att låta den äldre "vännen" köpa ut öl och dricka tillsammans, till att hitta på allehanda hyss tillsammans. Och att låta den vuxne kompisen vara en slags "mentor".

Det låter, bara detta alltså, inte så långt från det gamla Grekiska peddo-idealet.

Men självklart måste det finnas något mer än bara mysko vänskap för att det ska bli peddovarning.

Och ... tänk bara på scenen var den unge pubertetspojken för allra första gången fick stifta bekantskap med den Äldre mannen. Det gjordes genom att pojken fick komma riktigt nära inpå och smeka den vuxne mannens bröstkorg.
Samtidigt som han gjorde det, så hade filmskaparen gjort animeringar som fick det att se ut som att "kletig flytande substans" fastnade på pojkens fingrar, som han kletade med mot den äldre mannens bröstkorg ...

Alltså ... vad tusan var det, egentligen ...
Hur kan filmskaparna INTE ha sett, och förstått, hur det skulle kunna tolkas liksom.
De hade ju utan minsta problem kunnat göra andra sorters animeringa ristället, så tex hade sett ut som "elektricitet" som sprakade eller något sådant. Det hade isf varit mycket mer passande och neutralt.

Men nu så valde de att låta pojken kleta med sina fingrar med den äldre mannens kletiga Sekret som kom fram när pojken smekte äldre mannens bröstkorg.

Det finna andra filmer som handlar om pojkar som får vuxna kroppar, och hur relationen till deras forna jämnåriga då hade sett ut.
Som tex Tom Hanks i filmen "Big."
Och "Big" är ju en film som klarar det helt utan några som helst möjligheter till missförstånd eller så.

Alltså ...

i denna filmen, "Shazam!" så får ju huvudpersonen, pojken, sina superkrafter allra först genom att ha "tagit tag i den äldre trollkarlens "Trollstav."
Och gubben måste mer eller mindre skrika och hota pojken för att han ska greppa stången ...

"Hemlighetsmakeriet" i filmen är ju också ett mer eller mindre dubbelt budskap.
Som när deras fostersyster får reda på "sanningen," och de försöker få henne att hålla tyst med vad hon sett. För att det viktigaste är att vara lojal mot sina bröder, och inte springa med skvaller till fosterföläldrarna.

Och sen bara fortsätter det.
Det är svårt, som sagt, att inte se det "pedofiliska" i "Shazam" helt enkelt.

---

PS
Och nu, när jag skrev en google-sökning på ämnet, så visade det sig att det inte bara var jag som hade noterat detta.
Det har tydligen varit "välkänt" mer eller mindre hela tiden.
Citera
2022-01-23, 12:28
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"
Det är svårt, som sagt, att inte se det "pedofiliska" i "Shazam" helt enkelt.
Det är det verkligen inte.
Tala för dig själv pedofiläckel.
Citera
2022-01-23, 16:13
Medlem
Shutter (2008)

Amerikansk remake av en inte japansk, utan en thailändsk film med samma namn från 2004. Utspelar sig dock i Tokyo, och regissören är japan.

En amerikansk fotograf får jobb i japan, och flyttar dit med sin fru. En kväll när de åker bil tror sig frun köra på en tjej som plötsligt ska ha stått mitt på vägen, och sedan är det igång. Till skillnad från i den västerländska traditionen, där spöken oftast är platsbundna, så följer det hämndlystna spöket i asiatisk anda här efter de drabbade.

Inte de bästa skådespelarna med Joshua Jackson från Dawson's Creek i spetsen.

Men en bra twist på slutet.
Citera
2022-01-23, 19:25
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2012
Filmen var The Cold Light of Day
https://www.imdb.com/name/nm0147147/?ref_=tt_cl_t_1

En familj ska fira lyxig semester ute i Spanien (därav är det en del spanskt talande). Det känns mer som ett familjedrama än något annat, men något händer och snart är det traditionell action på G.

Kul att se Henry Cavill precis innan han ska slå igenom stort i en roll tillsammans med Bruce Willis och Sigourney Weaver. I mångt och mycket är det en vanlig Bruce Willis-film. Har man sett någon av hans mindre framgångsrika filmer så vet man vad som väntar.

Miljöerna är fina och de lyckas ha en viss dos av intensitet som håller i sig, men handlingen är tunn, actionscenerna varierar kraftigt och den är överdriven som tusan. Intressenivån finns, men den är når inte långt. Det här är inte bland de sämsta filmerna av sitt slag, men en film som inte lämnar mycket kvar att minnas heller.

Betyget på IMDB? 4,9 / 10
Mitt omdöme: Jag undrar hur många actionfilmer ungefär som denna det gjorts senaste 15 åren? 100? 500? 1000? Antar att Willis vill ha snabba cash, Cavill vill ha chans att arbeta med legender och Weaver? Vettetusan vad hon är ute efter... Kanske svårt att få bra roller då hon redan är starkt kopplad till Alien, Ghostbusters och annat. Kan nog tycka IMDB betyget är lite väl snålt, men den här kan man skippa med gott samvete.
Citera
2022-01-24, 03:08
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2010
Filmen var Henry's Crime
https://www.imdb.com/title/tt1220888...nm_flmg_act_38

En vuxen man kommer hem ifrån jobbet och där väntar hans partner. Hon diskuterar att vilja ha barn, men hans kompisar dyker upp och de ska iväg på annat innan han hinner ge något rejält svar. Därefter börjar en resa svår att summera.

Keanu Reeves spelar sitt vanliga ovetande och nästan dumma karaktär. Poängen är väl att James Caan, Fisher Stevens, Peter Stormare och andras karaktärer ska stå ut desto mer. De gör det. Skådespeleriet i filmen är ofta bra och om inte annat, oväntat.

Handlingen vandrar på likt The Master (2012) eller Forrest Gump på ett sätt där man inte vet vad som ska hända här näst. Antingen gillar man resan eller så känns det mest intetsägande. För mig fungerade filmen en bra bit in, men när filmens helhet blev mer tydlig uppkom en del sega scener. Resan innehåller en del kul idéer och oväntade moment, men inte allt. Vissa saker kunde varit betydligt mer intressanta.

Helheten fungerade halvdant för mig. Det känns som den försökte balansera oseriöst eller "humor" med mera seriösa saker och även om det stundtals är bra på sätt var jag smått uttråkad mot slutet. Långtifrån både Keanu Reeves John Wick eller mer klassiska verk (The Matrix, Speed osv.).

Betyget på IMDB? 6,0 / 10
Mitt omdöme: Jag vill ge filmen snäppet under IMDB, 5,7-5,8 / 10 kanske. Då filmen ändå känns unik och udda kan jag tänka mig att en del kommer gilla den desto mer. Tydligt bättre än "The Cold Light of Day" jag såg några timmar tidigare.
Senast redigerad av Geomeister 2022-01-24 kl. 03:11.
Citera
2022-01-24, 03:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Shutter (2008)

Amerikansk remake av en inte japansk, utan en thailändsk film med samma namn från 2004. Utspelar sig dock i Tokyo, och regissören är japan.

En amerikansk fotograf får jobb i japan, och flyttar dit med sin fru. En kväll när de åker bil tror sig frun köra på en tjej som plötsligt ska ha stått mitt på vägen, och sedan är det igång. Till skillnad från i den västerländska traditionen, där spöken oftast är platsbundna, så följer det hämndlystna spöket i asiatisk anda här efter de drabbade.

Inte de bästa skådespelarna med Joshua Jackson från Dawson's Creek i spetsen.

Men en bra twist på slutet.

Äger denna. Helt klart sevärd.
Citera
2022-01-24, 06:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Aktören (1943)

Nils Poppe råkar ut för en olycka, och tappar röstförmågan på väg till sitt eget bröllop.

Nils Poppe var en strålande pantominartist, och här visar han upp mängder med eleganta nummer.
Ovanligt mörk film för att vara en Poppefilm.
3-/5

IMDB 5,6 = 3,04/5
59 röster
Citera
2022-01-24, 22:44
Medlem
Jag såg en konstig men annorlunda Netflix serie som heter the gift.
Turkisk serie i 3 säsonger... kunde inte förmå mig att avbryta förrän den ballade ur fullständigt i sista avsnittet i säsong 2... Då fick det räcka... bra grundstory annars... tills den snurrar till sig fullständigt.
Citera
2022-01-24, 22:55
Medlem
-GGs avatar
Lakeview Terrace

En lite annorlunda film på ämnet. Helt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in