2022-12-31, 17:22
Medlem
smoerreboms avatar
The Violent Men 1956
Glenn Ford, vilken snubbe! Han har satt den här rollen av de här som är riktigt farliga men inte visar nåt utåt, underspelar bra hela tiden oxå. Det är samma i Jubal.
Jag måste nog se om The Big Heat rätt snart, "thief!"
Citera
2023-01-01, 20:33
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1982
Filmen var Sophie's Choice
https://www.imdb.com/title/tt0084707..._flmg_c_82_act

Året är 1947. En ung kille från sydstat flyttar upp till New York för att skriva på sin bok. I sitt nya hem träffar han en något äldre kvinna som överlevt andra världskriget. Vad händer sen?

Det här är en film/novell som jag sett nämnas i sitcoms, hört om på Universitets kurser, hört om i vardagliga livet och sett frågor i frågesportsammanhang. En film som tillhör allmänbildningen att sett?

Trots att Meryl Streep verkar hyllas som sin generations stora skådespelerska är det sällan jag tycker hon i sig är särskilt speciellt i det jag sett. Det här är en av hennes Tour de Force och ja. Här är hon bra. Tycker hon omvandlar sig flera gånger om på ett bra sätt. De övriga större rollerna, som hamnat i skymundan, är bra också. Kevin Kline fick mig att tänka på Robert de Niro (känns som en roll hans skulle kunna gjort).

Det jag gillar mest med filmen är att det inte bara är grått och dramatiskt. Vilket det enkelt skulle kunna bli. Man hänger med i nutid. Tillbakablickar. Det är överraskningar. Saker som kan anses märkliga får ofta en förklaring. Den är inte lika förutsägbar som man kan tro heller.

Berättarrösten tycker jag inte matchar med filmens övriga ton. Det finns en aspekt mellan Kevin Kline och Peter MacNicol som jag inte köpte. Då jag gissar filmen lämnar en del novellen tar upp finns det saker som skulle kunna beskrivas bättre. Det är dock mindre klagomål. Jag uppskattade denna film i stort. Rekommenderas!
Citera
2023-01-02, 18:54
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2012
Filmen var The Campaign
https://www.imdb.com/title/tt1790886..._flmg_t_50_prd

En politiker i USA får oväntat motstånd i valet för att bli nästa som styr sin stad/stat (?). Det blir en kamp mellan en omogen man och en snäll idiot. Vem kommer vinna titeln?

En rak och lättsam komedi med Will Ferrell och Zach Galifianakis (The Hangover). Jag gillar att det inte handlade om presidentskap utan på lägre politisk nivå. Temat om vita huset i sci-fi, thriller, komedi och annat är aningen tröttsamt.

Med dessa herrar finns det alltid humor på låg nivå. Tycker dock ett och annat skämt satt rätt bra. Filmen är kort och handlingen rak. Gillar man sådant här så får man det man köper. Det är inte en av de bättre i sitt slag, men inte sämre heller. Ett dugligt alternativ.
Citera
2023-01-04, 10:13
Medlem
Ambelains avatar
"The Super" - (1991)
https://www.imdb.com/title/tt0103007/

Joe Pesci, Vincent Gardenia, m.fl.

---

Joe Pesci har det inte lätt, han är nämligen ende sonen till New Yorks allra värste och mest skrupulösa fastighetsägaren i slummen - Big Joe kallad (Joe Pesci är en Junior).

Big Joes motto här i livet är att helt enkelt Aldrig, aldrig någonsin, göra någonting alls, överhuvudtaget, för sina hyresgäster - ens om de betalar själv för det alltså.
Ett hus, det är något man Köper, menar han, och sen gör man IngenTing."
Joe Pesci får lov att uppreda "Ingenting" varje gång hans far uttalar detta mantra. Och det blir några gånger.

Andra lärdomar Joe Pesci minns med sentimental glädje var alla sin barndoms Söndagsmornar.
Ty då tog alltid hans far med honom ut på äventyr.
Äventyr i slummen, där hans far jagade efter hyresgäster som varit sena med inbetalningen av hyran, och han lyckades alltid krama ur dem det allra sista de hade på sig.
Fina barndomsminne, tycker Joe Pesci, och livet leker för honom.

Men, säg den lycka som varar, och en dag då Joe Pesci har födelsedag så kommer han far med en föredelsedagspresent - han får nämligen ett alldeles eget, fallfärdigt och nergånget slumhus i slumkvarteren.
- Det är ditt eget hus min son," förklarar pappan, "och glöm nu inte att - inte göra NågonTing alls."

Fast en vacker dag kommer myndigheterna och trilskas, de vill att han ska rusta upp, laga husen, osv.
Och för att verklige sätta tyngd bakom kraven beordrar de Joe Pesci att flytta in i en av slumhusets lediga lägenheter, och bo där - annars väntar fängelse.

Joe Pesci flyttar alltså in i sitt eget slumhus, och får där se och uppleva hur det är att leva i ett fallfärdigt rivningshus.
Men han tvingas även bekanta sig med sina hyresgäster och lära sig litet om deras vardag, osv.
Särskilt är det en ung gosse som han blir vänskapligt inställd till.

Han är kanske inte direkt välkommen i huset, men han är inte utfrusen heller.
Och det blir mer som en slags "kulturkrock-film" än något annat.
Särskilt dumt blir det när han ska försöka visa sig "som alla andra" och då blir det såklart lätt tramsigt.

---

Skratten var kanske inte så överdrivet många, och när de väl kom så var det efter ett längre mellanrum.

Men, ett sådant tillfälle tror jag nog att jag behöver redogöra för.
För det var ju bara så bisarrt att det nära på blev omöjligt att förstå.
Visst kan olika tidsperioder och subkulturella fenomen levas som underliga när man ser på det i efterhand.
Men ... ibland kan det också bli svårt att förstå ändå.

För Joe Pesci tjatade verkligen Hela, hela, hela tiden om sex i filmen. Varje gång han pratade med en kvinna, och då särskilt myndighetskvinnan som hotade kasta honom i fängelse så var han så uttryckligt översexualiserad att jag inte ens tror att en 12-åring hade kunnat göra samma sak utan att skämmas ögonen ur sig.

Vid ett sådant tillfälle skrattade jag alltså, krystat och krampaktigt, för det var så bisarrt.
Myndighetskvinnan kom alltså på besök för att se om Joe Pesci hade gjort något åt husets alla fel, och han försökte bjuda in henne in till sin lägenhet.
- "Kom in till mig så jag kan visa dig min agenda," förklarade han."
- "Har du gjort en agenda redan"?
- "Oja, jag har en stor agenda åt dig."
- "Ja, då vill jag se den."
- "Här har du min agenda" säger Joe Pesci och pekar med båda pekfingrarna på sitt penisområde."

Alltså ...
Det hade ju inte ens kunnat fungera då, år 1991 ...
Det var ju bara alldeles för ...

---

Går det ens att betygsätta en sådan film?
Jag undrar hur folk tyckte då, egentligen.
Var det någon som tyckte det var en jätterolig film?

Betyg:

1.1
av
5
Citera
2023-01-05, 12:58
Medlem
M3gan.
Den var inte så bra men jag kollade hela.
Citera
2023-01-05, 17:43
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"The Super" - (1991)
Jag vill minnas att jag tyckte "The Super" var ganska lättsam och smått underhållande en regnig dag.
Jag uppskattade den iallafall. Men självklart är smaken olika och man ska inte förvänta sig för mycket.

Senaste filmen jag såg var:
Linkeroever (2008)
https://www.imdb.com/title/tt0940723/

Jag köpte den på tradera nyligen då jag ville minnas att det var en bra film.
Men oj vad besviken jag blev, jag bara väntade och väntade på att, snart, snart, vänder det nog och blir bättre.

Jag hade för mig filmen handlade om något annat. Visst, huvudkaraktären träffar en ny kille som hon förälskar sig i, som sedan visar sig inte vara en så himla bra kille - det kommer jag ihåg.
Men resten är inget jag kommer ihåg, jag ville minnas att den handlade om att killen var med i någon rånarliga, inte att det var något ockult, övernaturligt, eller vad det nu var...

Nej, här svek minnet mig rejält och filmen får 3/10 svaga stoppskyltar.
Citera
2023-01-06, 12:07
Medlem
Ambelains avatar
"Rob the Mob - (2014)
"The Wannabe" - (2015)
https://www.imdb.com/title/tt2481480/
https://www.imdb.com/title/tt3059816/

---

Två filmer inspirerade av samma händelse, från New Yorks maffia-historia från början av 1990-talet.

Ett par, en ung man och kvinna, börjar råna maffians sk "Social Clubs" och förnedra rånoffren på samma gång. Naturligtvis skulle det inte sluta så bra, för dem.

Men de skulle åtminstone göra två spelfilmer om dem, nästan 20 år senare.

---

Jag tar med båda filmer eftersom de ändå skildrar samma sak, om än på lite olika sätt.

De första filmen, Rob the ob, har ett mer sympatiskt porträtt kan man nog mena, där de båda rånarna får en slags "Bonnie and Clyde-aura" som ger sig på maffian för att hämnas oförrätter, äkta eller inbillade.
Men den andra filmen "The Wannabe" har istället två groteska kaospiloter, så att säga, där killen i förhållandet idoliserar maffian, men vänder sen helt om efter att han blivit dissad av dem, och då först börjar han råna och förnedra maffian.

Det är svårt att känna någon särskilt sympati för rollkaraktärerna i den andra av filmerna, just pga att de framställs som så otroligt osympatiska.
I den första däremot, där blir egentligen alla nästan lika positivt och sympatiskt framställda - från rånare till maffia och även en reporter (som spelas av komikern Ray Romano).

Är det inte lite svårt att förstå hur ett filmbolag gör en film där det mer eller mindre verkar vara meningen att man inte ska känna minsta lilla sympati för huvudkaraktärerna?
Var det kanske maffian som finansierade den ... =)

Så om man ska se bara en, så hade jag klart rekommenderat den första.
Citera
2023-01-06, 12:09
Medlem
Bartman777s avatar
Fanny och Alexander (1982)
https://www.imdb.com/title/tt0083922/

Jag fick se den i flera omgångar, men detta är första gången jag ser hela 5-timmarsversionen.
Jag vet inte vad jag ska skriva... överlag uppskattar jag filmen och jag är glad att jag har sett den, men det är många scener som jag inte riktigt förstår, eller förstår syftet med. Det är även många dialoger och monologer som känns utdragna och som jag heller inte förstår mig på riktigt. Det är väldigt, vad ska jag säga, "pompös" retorik som inte riktigt passar mig alla gånger.

Men ändå som sagt uppskattar jag filmen och är glad att jag äntligen sett den. Jag gillar känslan i filmen. Jag känner dock att jag inte behöver se filmen igen.

5/10 jordnötter får den av mig.

Den finns förövrigt på SVTPlay fram till den 16e Januari för den som är intresserad
Citera
2023-01-06, 20:04
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2018
Filmen var Replicas
https://www.imdb.com/title/tt4154916/?ref_=nv_sr_srsg_0

Ett företag försöker göra så att man kan överföra en död människas hjärna/personlighet i robotar efter att den dött. Detta för att ge folk en chans till ett extra liv. Keanu Reeves spelar den huvudsakliga forskaren/teknikern som ska få detta att fungera.

Likt Robert De Niro, Nicolas Cage, Bruce Willis, Liam Neeson m.fl. verkar Keanu Reeves hoppa på vilket projekt som helst på senare år. Förstår att han vill fortsätta sina kända projekt som John Wicks, The Matrix samt Bill & Ted, men varför vara med i en mängd halvskumma rullar när man är så populär och lär ha gott om pengar?

Keanu Reeves skådespelarstil fungerar ibland. Här är det mer tveksamt och övriga skådespeleriet imponerar inte heller. Handlingen och de övergripande frågorna i filmen tycker jag dock bär upp den till en viss nivå. Gillar också att det inte är en b-actionfilm utan något annat.

Ingen film jag spontant rekommenderar, men bättre än vad man kan tro. Den är okej.
Citera
2023-01-07, 02:59
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2021
Filmen var Cry Mucho
https://www.imdb.com/title/tt1924245..._flmg_t_1_msdp

En äldre avdankad rodeo cowboy får i uppdrag av en vän att hämta vännens unga son i Mexiko. Cowboyen förstår först inte varför, men är skyldig vännen det. Därefter påbörjas en resa mot Mexiko.

Regissör, producent och huvudroll innehas av Clint Eastwood som idag är 92 år gammal och borde varit runt 90 år när denna spelades in.

Filmen är snyggt inspelad. Vackra vyer och fina färger. Sitter bra en vinterdag som denna. Det är lite action, hästar och det gamla vanliga i en western, men jag tror inte Clint Eastwood har något behov av att göra en traditionell western längre. Det här är mer en mysig film (inte världens mest originella handling). Den tar sin tid på sig och följer mer Eastwoods mentalitet som 90-åring än försöker vara en film som ska slåss på biograferna mot Marvel, Tarantino eller Nolan.

Nästan alla roller är mexikanare och språket är bra behandlat. Det är mexikanska i mycket och en roll som översätter det viktiga. Det finns lite charm och moment som ökar underhållningen en del. Jag tror ingen förväntar sig att Eastwood i detta skede släpper en film som kan platsa in på en topp fem av allt han gjort/varit med i, men likt American Sniper, The Mule eller Richard Jewell är det ett helt okej/värdigt potentiellt avslut på hans karriär.

Summa Summarum: Helt okej. Eastwood kanske inte är så spännande längre, men har sin charm och kunskap som regissör.
Citera
2023-01-07, 22:33
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2010
Filmen var Wall Street: Money Never Sleeps
https://www.imdb.com/title/tt1027718..._flmg_t_15_act

En ung kille som arbetar på Wall Street är ihop med ung tjej. Den unga tjejen är dottern till Gordon Gecko. Finanslegend som suttit i fängelse och är nu ute igen (det här är en efterföljare). Mycket av handlingen berör Wall Street, men även kärnfamiljen är ett tema under filmens gång.

Jag såg denna film för många år sedan. Gillade den inte alls. En kompis tyckte dock om den. Många år senare pratade en kollega gott om filmen. Då jag generellt sett gillar mycket kring filmen.. Originalet, Oliver Stone, Susan Sarandon, Michael Douglas, Eli Wallach m.m. Var jag idag villig att ge filmen en andra chans.

Glad att jag gjorde det.

Jag tycker fortfarande inte "Wall Street" gör sig så bra på film. Massa siffror hit och dit. Killar i kostym som ska leka överlägsna. Massa kvick dialog som säger väldigt lite. Det i sig intresserar mig inte så värst, men hänger man med i handlingen är filmen inte så pjåkig. Shia Lebouf är fortfarande ingen större favorit, men han är okej i filmen. Jag tror dock filmen vunnit på att få in någon med mer karisma. Någon som kan jämföra sig med Douglas.

Kul att de fick med Charlie Sheen (från originalet) samt Eli Wallach med tanke på att huvudrollen har en "The Good, The Bad And The Ugly" signal på mobilen också. Filmnörderi!

Ger filmen en 5.9 / 10. Tycker slutet kunde varit roligare.
Citera
2023-01-07, 23:15
Medlem
-GGs avatar
Death Proof

Wow. Vilken film. Jag är helt tagen. Första gången jag ser filmen, och jag satte mest på den för att jag var trött på att vara rastlös.

Första halvan kan vara topp fem någonsin.

Mycket bättre än Pulp Fiction, som jag inte ogillar egentligen, men som jag alltid tyckt har tråkiga/töntiga delar i berättelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in