Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-02, 22:52
Medlem
Manissas avatar
Eftersom dagens miljöpolitik på individplan kretsar kring symbolpolitik & straff istället för incitament & satsningar som verkligen gjort skillnad så är jag inte beredd att göra mer än att slänga mitt skräp i en soptunna & slänga miljöfarligt avfall på tippen.
Citera
2022-07-03, 19:41
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ju rent befängt nonsens. Olika geologiska perioder kan inte jämföras med varandra. De har fullständigt olika förutsättningar. Du kan ju inte ens de mest grundläggande kunskaper.

Självklart kan de det.

Jorden har alltså redan haft tokmycket mer CO2 i atmosfären, livet bromstrade och jorden förvandlades inte till Venus. Precis tvärtom hysterin just nu.

Och du svarar med att man inte kan jämföra två perioder, och att jag inte kan någonting. Vad är det för argument? Argumentera emot mina argument istället om du vill komma vidare i dsiskussionen.
Citera
2022-07-03, 20:24
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Vattenkraft, vindkraft och solenergi i dagens läge. Men det finns ju andra energislag som går att använda i framtiden.

Är inte mycket "grönt" med något av de tre, möjligen solkraft då men det är så ineffektivt per areal det kräver ändå.

Kärnkraft ör den enda gröna energikällan. NOLL utsläpp 😊
Citera
2022-07-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Under den kambriska explosionen av liv för 550 miljoner år sedan var koldioxidhalten >10 ggr högre än vad den är idag. Detta ledde till att växter och liv fullständigt blomstrade. Utan att jorden förvandlades till ett växthusinferno likt venus.
Går du tillbaka så långt är dels skattningarna av CO2-halten väldigt osäkra och, om solen beter sig som andra stjärnor, bör dess utstrålning varit lägre än idag, dvs det behövdes mer växthusgaser bara för att hålla temperaturen uppe på dagens nivå.

Dessutom missar du att det idag inte handlar så mycket om vilken CO2-halt som är "bäst" utan hur snabbt den ökar. Det är takten i förändringen som ger de stora problemen. Dubblades halten på ~100 000 år skulle det antagligen inte bli några problem.

Citat:
Matproducenter idag pumpar in CO2 i växthusen för att växterna ska växa bättre.
De gödslar även flitigt. I naturen där man testat har man sett en kortvarig period av ökad tillväxt som sedan stagnerar när andra näringsämnen förbrukas.

Man har också sett att växter som lever i en miljö med högre CO2 blir mer näringsfattiga, något som kan ge problem för växtätande djur och insekter.
Citera
2022-07-04, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?

Jag är fullt beredd på att för återstoden av mitt liv (jag är drygt 55) leva på min nuvarande (indexjusterade) inkomstnivå ( f.n. knappt 9.000 kr/mån netto).

Detta är knappt en uppoffring, då jag aldrig skulle vilja byta en minut av fritid mot pengar utöver vad som är nödvändigt för mig!
Citera
2022-07-04, 18:31
Medlem
LillTurkens avatar
Inte ett jävla dugg. Klimatet? Ja det är ju ett jävla klimat man lever i. Kallt klimat. Men bara för det är kallt här. Så är det varmt en dag, ett par dag, kanske veckor. Så är det jättefarligt. Man måste rädda detta jävla kalla klimat. För någon dag kan feta, klena jävlar som vill gå fullt påklädda svettas. Och kanske få huvudvärk. Kanske fått corona... tur jag är vaccinerad... lagom huvudvärk, lagom svettas. Nej. Det är tillräckligt för att det ska gnällas. Man ska lyssna på experterna. Delfinerna har plastpåsar i sina magar och isbjörnarna i Haparanda riskerar att drunkna.

I varma länder så skiter dom väl i värmen? Men vi här ska tycka så synd om dom. Greta i regnjacka i Indien snackar om värmen.
Citera
2022-07-05, 03:52
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Så oerhört naivt.

Som Tyskland då eller som stängt ned fullt fungerande kärnkraft och gjort sig beroende av rysk gas och som nu inte vet hur de ska klara vintern?

Ekonomiskt krasch i Tyskland incoming
Jag noterar att du inte har någon alternativ lösning. Jag är inte naiv och jag förväntar mig inte särskilt mycket resultat, men det är det vi kan göra. Vi kan inte tvinga andra länder med våld.

Tysklands energipolitik är en katastrof.
Citera
2022-07-05, 03:54
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vi planterar ju mer skog än vi hugger ner, så skogsbruket är det inget fel på, även om det måhända bara finns 15% urskog kvar. Men å andra sidan var ju i princip hela landet täckt av urskog en gång i tiden, tycker du vi ska gå kollektivt självmord (och påstå nu inte att jag kommer med hot...) så att naturen kan ta över igen?

Vi har så mycket skog i det här landet att vi totalt sett har ett negativt påverkan på koldioxidutsläppen, då skogen tar upp mer än vad vi släpper ut.
Det är inte frågan om skog, utan om trädplantager med mycket lågt biologiskt värde. Nej, den svenska skogen tar inte upp någon koldioxid eftersom vi avverkar oerhörda mängder.
Citera
2022-07-05, 03:56
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Förhoppningsvis har många av de sällsynta mossorna, lavarna och insekterna en fristad i de 15% skog som inte brukas.
I bästa fall, men tyvärr är inte de sista 15% skyddade. Endast hälften av den skogen är skyddad.
Citera
2022-07-05, 03:59
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Självklart kan de det.

Jorden har alltså redan haft tokmycket mer CO2 i atmosfären, livet bromstrade och jorden förvandlades inte till Venus. Precis tvärtom hysterin just nu.

Och du svarar med att man inte kan jämföra två perioder, och att jag inte kan någonting. Vad är det för argument? Argumentera emot mina argument istället om du vill komma vidare i dsiskussionen.
Nej, olika geologiska perioder kan inte jämföras eftersom förutsättningarna är radikalt olika. Solens strålning var svagare ju längre bakåt i tiden vi går. Jorden närmar sig långsamt solen och det medför att solens strålning blir allt starkare. Det gör skillnad när det går flera miljoner år. Samma mängd växthusgaser ger alltså olika effekt vid olika geologiska tider och kan därför inte jämföras.
Citera
2022-07-05, 04:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Är inte mycket "grönt" med något av de tre, möjligen solkraft då men det är så ineffektivt per areal det kräver ändå.

Kärnkraft ör den enda gröna energikällan. NOLL utsläpp 😊
Kärnkraft är definitivt inte grön då den lämnar radioaktivt avfall. Vindkraft, vattenkraft och solkraft har inga utsläpp.
Citera
2022-07-05, 04:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Forsmark tog ca 9 år att bygga på 70-talet när kärnkraft var relativt nytt.

Tror du på allvar ett med dagens teknologi, utrustning, maskiner, beräknignskraft och kunskap att det skulle ta längre tid?

Finns bland annat "nu räcker det" podd där han intervjuar en kärnfysiker och tidigare jobbat i vattenfall med mera.

Men Även
"According to the Nuclear Energy Agency (NEA), it takes about five to seven years to build a large nuclear unit."

Och

https://www.statista.com/statistics/712841/median-construction-time-for-reactors-since-1981/
Finlands senaste kärnkraft (Olkiluoto 3) försenades med 13 år. Det bådar inte särskilt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in