Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Man pumpar upp vatten ur reservoarer under mark när det inte regnar tillräckligt och sprider det över markerna man odlar. Så kallad konstbevattning. Vattnet försvinner i form av vattenånger upp i atmosfären och regnar sedan ned på andra platser på jorden, exempelvis över hav. Det innebär att vattnet ständigt minskar i reservoarerna och att det till slut tar slut i det området.

Eftersom vatten är en mycket kraftfull greenhouse gas borde du vara vara lugn istället för hysterisk.

Ps vatten försvinner inte
Citera
2022-07-02, 07:13
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Eftersom vatten är en mycket kraftfull greenhouse gas borde du vara vara lugn istället för hysterisk.

Ps vatten försvinner inte
Nej, vatten försvinner inte ifrån jorden, men det kan definitivt försvinna ifrån ett område. Vatten är ingen växthusgas som påverkar över tid eftersom den alltid faller ned som regn inom väldigt kort tid, vattenångan är relativt konstant i atmosfären.

Jag är inte hysterisk, varför ljuger du om mig?
Citera
2022-07-02, 07:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Varför ljuger du!? Bevisen för det jag säger är fullständigt överväldigande.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-klimatforandringarna/

Varför ljuger du?

Jag är inte ens i närheten av att vara någon extremist, jag är inte ens en aktivist. Varför ljuger du om och om igen? Duger inte sanningen åt dig?
Det duger inte att länka till en miljöorganisation finansierad av Putin. Vem som helst kan påstå vilket trams som helst. Det ska vara riktiga vetenskapliga undersökningar. Ja, du är tyvärr extremist. Ha ett bra liv...
Citera
2022-07-02, 07:17
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Varför ljuger du!? Bevisen för det jag säger är fullständigt överväldigande.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-klimatforandringarna/

Varför ljuger du?

Jag är inte ens i närheten av att vara någon extremist, jag är inte ens en aktivist. Varför ljuger du om och om igen? Duger inte sanningen åt dig?

”Bevisen” - Och så hänvisar du till klimatapologeternas egen hemsida. En hemsida som i svepande ordalag talar om ”forskare”, men som inte innehåller ett enda faktabaserad bevis eller ens en enda oberoende forskningsartikel.

Jo, du är en extremist. Precis som Naturskyddsföreningen. Och ni förtjänar att avlivas, så att ni slutar släppa ut koldioxid.
Citera
2022-07-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Jag är inte emot kärnkraft. Däremot försöker jag förklara för dig att ett nytt kärnkraftverk inte kan byggas till december 2023.

Men till december 2028.

Det som tar tid är alla beslut, inte själva byggandet.
Citera
2022-07-02, 07:38
Medlem
Citat:
Ja, men Kina är en diktatur. Det är oerhört små utsikter att få Kina att ändra sig. Det vi kan göra är att visa att det går att få till minskade utsläpp och en växande ekonomi. Det är bara på det sättet vi kan påverka andra länder, genom att föregå med gott exempel och visa att det är visst möjligt att både ha en positiv klimatpolitik och en växande ekonomi.

Så oerhört naivt.

Som Tyskland då eller som stängt ned fullt fungerande kärnkraft och gjort sig beroende av rysk gas och som nu inte vet hur de ska klara vintern?

Ekonomiskt krasch i Tyskland incoming
Citera
2022-07-02, 07:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
För att återgå till grundfrågan i tråden så de uppoffringar jag gjort är följande:
-avstått hus på Skanör Falsterbo och andra låglänta områden som kommer behöva stora skyddsinsatser vid höjd vattennivån.
-skaffat konto på Bukowskis och andra auktionskamrar för att konsumerar mer begagnat.
-bytt ut bomull mot andra fibrer så som linne, bambu och siden (sidenskjortor slår helt klart bomulls T-shirts i värmen)
-avstår från att laga mat hemma utan går ut och äter så att matsvinnet minskas och energin används effektivare i storkök.
-köper rosé på bib även om det är rätt skabbigt, men är ju betydligt mer energieffektivt än glasflaskor. Syvende och sist blandar jag ju ändå vinet med is och sodavatten
-valt bort barn
-valt liten hund istället för stor
-sopsortering, men får erkänna att det mest har att göra att sopnedkastet i huset är igensatt.
Citera
2022-07-02, 07:47
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Men med tanke på bensinpriset vore det inte bättre att köra mindre bil så skulle ni slippa att jobba på lördagsmorgonen

Vi är egna företagare och älskar våra arbeten båda två. Halva året är vi dessutom lediga och på sydligare breddgrader.
Köra mkt bil är ett måste. Fossil då givetvis.
Citera
2022-07-02, 07:49
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Det som tar tid är alla beslut, inte själva byggandet.

Du är sorgligt okunnig, men vi säger väl så.
Citera
2022-07-02, 07:50
Medlem
Citat:
Den biologiska mångfalden överlever inte det skogsbruk vi haft under de senaste 50 åren. Det finns bara 15% urskog kvar i Sverige. Det skogsbruk som bedrivs idag är inte ens i närheten av att vara hållbar.

Vi planterar ju mer skog än vi hugger ner, så skogsbruket är det inget fel på, även om det måhända bara finns 15% urskog kvar. Men å andra sidan var ju i princip hela landet täckt av urskog en gång i tiden, tycker du vi ska gå kollektivt självmord (och påstå nu inte att jag kommer med hot...) så att naturen kan ta över igen?

Vi har så mycket skog i det här landet att vi totalt sett har ett negativt påverkan på koldioxidutsläppen, då skogen tar upp mer än vad vi släpper ut.
Citera
2022-07-02, 07:53
Medlem
citymormors avatar
En släkting till mig är mycket engagerad i kliiiimaaaaaaatet.

Han har avlat ett par ungar, har två hus, reser med flyg i jobbet 5-10 ggr per år, arbetar i teknikindustrin (material som kräver gruvdrift), har pool som är uppvärmd, 4 bilar, motorcykel och motorbåt.

Han är aktiv på FB och är mycket arg på utsläpp, vill rädda världen och berättar gärna för andra hur dom skall leva.

Dessa människor som driver denna pseudo-woke vetenskap är religiösa extremister som inte förstår att dom följer den nya tidens religion.
Citera
2022-07-02, 08:02
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vi planterar ju mer skog än vi hugger ner, så skogsbruket är det inget fel på, även om det måhända bara finns 15% urskog kvar. Men å andra sidan var ju i princip hela landet täckt av urskog en gång i tiden, tycker du vi ska gå kollektivt självmord (och påstå nu inte att jag kommer med hot...) så att naturen kan ta över igen?

Vi har så mycket skog i det här landet att vi totalt sett har ett negativt påverkan på koldioxidutsläppen, då skogen tar upp mer än vad vi släpper ut.

Kollektivt självmord är ju aldrig tipp topp, men vi borde kanske avkoloniser mycket av Norrlands inland och fokusera på gruvorterna och kuststäder. Skulle förutom ytterligare mer skog lösa många problem med skatteunderlag, demografi, bristyrken samt även minska utsläppen från transporter. Riktigt fint hade blivit med en Shinkansen tåglinje från Kiruna längst med norlandskusten till sthlm och vidare till Köpenhamn, då hade det knappt behövts flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in