Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-01, 10:52
Medlem
Mina åtgärder för att "rädda klimatet":
- Jag har slutat tycka om kor för de rapar ut så mycket metangas har jag hört.
- Jag tänker rösta på ett kärnkraftsvänligt riksdagsparti till hösten.
Citera
2022-07-01, 10:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Då jordaxeln lutar befinner vi oss under delar av året längre från solen än annars, vilket får effekten att vi på våra breddgrader har vinter och sommar. Ju närmare man kommer ekvatorn desto mindre blir temperaturförändringarna över året, varför de kan odla ananas och mangostan där och inte här. Jordaxelns lutning kan tyvärr inte vi människor göra någonting åt.

Då känner du inte miljöpartiet o dess företrädare de vet i kan allt när det gäller klimat utsläpp.

PS nästan allt de har inte fattat att människorna zuuuugeer in frisk o syremättad luft o blåååzeeer uuut
unken o koldioxidmättad luft - o påstår sig kunna vara miljövänner samtidigt som de fortsätter att andas
Citera
2022-07-01, 10:53
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Komiskt hur du tänker på det.

Så om vi bor på samma gata och jag eldar 300 liter råolja om dagen i min trädgård, och du tänder grillen varje fredag.

Men du ska bli tungt beskattad för att klimatet på gatan är så smutsigt?
Nej, jag hoppas att de som bidrar med mycket CO2 från fossila bränslen ska få betala så mycket skatt för det så att de slutar med det. Den som eldar lite träkol på sin grill tror jag har råd att fortsätt även om träkolen skulle beskattas. Nu tar ju svenska skogar fortfarande upp lika mycket CO2 från atmosfären som tillförs atmosfären när trä eldas upp så det bidrar inte till ökad CO2 halt.

Människor har eldat trä sedan stenåldern utan att det höjt CO2 halten.
Citera
2022-07-01, 10:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Helt korrekt, men att påstå att plastpåseskatten är ett påbud från EU är fel. Det är den rödgröna regeringen, men Miljöpartiet i spetsens, egna påhitt.
Det är förvisso sant att de specifika åtgärderna är upp till staterna själva. Med direktivet som bakgrund verkar det ha varit en effektiv åtgärd.

Nu råkade det dock vara liberalerna som var pådrivande i införandet av plastpåseskatten.
Citera
2022-07-01, 10:55
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nej, jag hoppas att de som bidrar med mycket CO2 från fossila bränslen ska få betala så mycket skatt för det så att de slutar med det. Den som eldar lite träkol på sin grill tror jag har råd att fortsätt även om träkolen skulle beskattas. Nu tar ju svenska skogar fortfarande upp lika mycket CO2 från atmosfären som tillförs atmosfären när trä eldas upp så det bidrar inte till ökad CO2 halt.

Människor har eldat trä sedan stenåldern utan att det höjt CO2 halten.
Problemet är att när man tar ut trävaror för att producera biobränslen så stjäl man samtidigt biologisk material ifrån skogen och de djur som lever av det. Biobränslen dödar naturen. Biobränslen är inte lösningen.
Citera
2022-07-01, 11:08
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du pratar ju rent nonsens. Koldioxidhalten har inte varit så här hög som idag på fyra miljoner år och det var i en fullständigt annorlunda geologisk period. Varför ljuger du?

Du behöver expandera din vy.

Under den kambriska explosionen av liv för 550 miljoner år sedan var koldioxidhalten >10 ggr högre än vad den är idag. Detta ledde till att växter och liv fullständigt blomstrade. Utan att jorden förvandlades till ett växthusinferno likt venus.

Matproducenter idag pumpar in CO2 i växthusen för att växterna ska växa bättre.

Du skulle för övrigt gilla Morgan Johansson metoder som tittar på grafer 3 månader under november-januari och konstatera att våldet minskar i Sverige. Tittar man över ett 10/20/30-års perspektiv ser man däremot den katastrofala utvecklingen. Kallas cherry picking.
Senast redigerad av insvept 2022-07-01 kl. 11:13.
Citera
2022-07-01, 11:09
Medlem
Fangfaces avatar
Räcker det inte med plastpåseskatt och skyhöga el och drivmedelspriser?
Tycker jag redan öppnat plånboken tillräckligt mycket för åtgärder som i det stora hela inte påverkar klimatet mer än ett par promille.
Citera
2022-07-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Tar det på allvar, men jag känner att det ligger på staten och mindre på den enskilde individen. Exempelvis att de som producerar mat väljer att göra det klimatsmart och tänker till på hur du fraktar och packat maten. Det var bara ett exempel.

Men jag och sambon är mer noggrann med att inte slänga mat, vi tänker till när vi handlar. Vi har tyvärr inte råd att köpa allt ekologiskt. Vi är även köttälskare. Men vi har börjat med en dag o veckan äter vi vegetariskt.

Vi avstår även från att köpa plastpåsar i överflöd. Vi använder endast plastpåsar till soppåsar. Då tänker vi även till att påsen ska vara helt full innan vi slänger den. All kartong hamnar i en papperspåse som vi återvinner. Vilket ger mer plats i soppåsen av plast.

Vi återvinner glasflaskor och pantar allt som går. Men egentligen gör vi det främst för att spara pengar, men det har en liten positiv inverkan på miljön.

Lika så med bilen, kan den stå får den stå. Vi undviker onödiga körningar. Men vi åker inte heller mer kommunalt. Men vi planerar våra svängar så vi inte behöver ta bilen i onödan.
I praktiken så gör du alltså ingenting.

Vet du att Sveriges utsläpp är ca 1,4 promille av de globala utsläppen? Vi kan alltså femdubbla eller nolla våra utsläpp och det skulle inte göra någon skillnad alls. Att då ställa bilen blir en symbolisk ritual som inte gör någon skillnad alls.
Citera
2022-07-01, 11:15
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
[/b]

Då känner du inte miljöpartiet o dess företrädare de vet i kan allt när det gäller klimat utsläpp.

PS nästan allt de har inte fattat att människorna zuuuugeer in frisk o syremättad luft o blåååzeeer uuut
unken o koldioxidmättad luft - o påstår sig kunna vara miljövänner samtidigt som de fortsätter att andas

Utandningsluften adderar inte kol till kolkretsloppet. Det är endast adderat kol som bidrar till den globala uppvärmningen, det vill säga sånt som vi gräver upp ur marken.
Citera
2022-07-01, 11:23
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Så länge Kina slänger upp ett nytt kolkraftverk i veckan så gör jag ingenting.
https://www.tn.se/ekonomi/larmet-kina-bygger-ett-nytt-kolkraftverk-i-veckan-sa-kan-sverige-paverka/

Varför inte fokusera på det som verkligen påverkar miljön, inte om jag köper en plastpåse på ICA.
Citera
2022-07-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nej, jag hoppas att de som bidrar med mycket CO2 från fossila bränslen ska få betala så mycket skatt för det så att de slutar med det.

Ok, men då behöver vi inte göra något i Sverige för vi står för endast 1,4 promille av de globala utsläppen. Så det finns ingen i Sverige som bidrar med mycket co2.

Är du medveten om att alla företag som släpper ut co2 gör det för att du som medborgare köper deras produkter och tjänster? Alltså bidrar inte företaget till utsläpp, det är bara befolkningen som gör det. Det är helt ofattbart att ni aktivister inte har fattat att det är NI som måste dra ner levnadsstandard, inte företagen.

Om vi gör så här, alla ni som tror att kolsyra är ett hot istället bosätter er under en gran i skogen och äter mossa, så kan vi andra fortsätta som vanligt. Ni är väl majoritet? Då räcker det att ni nollar era utsläpp för att ”rädda klimatet”, och vi andra kan fortsätta köra bil och käka entrecote. På så vis blir alla nöjda, ni får vad ni vill och vi ”förnekare” får vad vi vill.
Citera
2022-07-01, 11:25
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Problemet är att när man tar ut trävaror för att producera biobränslen så stjäl man samtidigt biologisk material ifrån skogen och de djur som lever av det. Biobränslen dödar naturen. Biobränslen är inte lösningen.
Där har som jag ser det det stora problemet för den Svenska miljörörelsen idag. Huvud regeln är att det ska vara långsiktigt hållbart. Att plocka upp kol ur marken som atmosfären varit befriad från i miljoner år är inte långsiktigt hållbart. Men trots allt måste den energi som dessa bränslen bidragit till ersättas med andra energikällor, men det finns i stort sett inga alternativ som inga miljövänner protesterar mot. Med sådana vänner behöver man inga fiender.

Den natur som vi har idag har trots allt överlevt århundraden av skogsbruk. Och ju bättre Sveriges skogar mår och ju bättre de växer, desto mer tjänar skogsägarna. Men det vore bra med färre kalhyggen och färre granåkrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in