Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-05, 08:14
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Kärnkraft är definitivt inte grön då den lämnar radioaktivt avfall. Vindkraft, vattenkraft och solkraft har inga utsläpp.

Märker att du är lite hjärntvättad. Ska hjälpa dig.

https://energy.utexas.edu/sites/default/files/2017-11-07-1.png

I fallet vindkraft så kan du väl forska lite i vad man gör med de uttjänta rotorbladen efter verkets 15-25 års livslängd. (Man gräver helt sonika ner dem i gigantiska landfills)
För att inte tala om att verken gör livet till ett helvete för dem som lever nära dem.

Vattenkraft ödelägger enorma arealer, förstör för djurliv på land och i vatten.

Solkraft är som sagt inneffektiv med avseende på areal.

Kärnkraft har avfall ja, men detta tas om hand på försvarbart sätt samt att detta avfall kommer kunna användas som bränsle i nästa generations kärnkraft. Kolla upp det själv.

Känns iaf skönt att världen nu ån en gång vänder sig mot kärnkraften. Även Sverige 😊
Citera
2022-07-05, 08:17
Medlem
Citat:
Det är ju rent befängt nonsens. Olika geologiska perioder kan inte jämföras med varandra. De har fullständigt olika förutsättningar. Du kan ju inte ens de mest grundläggande kunskaper.
Meddela de alarmistiska klimatforskarna detta, för de vet inte om det. De jämför för fullt mellan dessa perioder.

Du har hittills inte uppvisat att du har några kunskaper i detta ämne, inte ens grundläggande.
Citera
2022-07-05, 08:17
Medlem
Citat:
Den biologiska mångfalden överlever inte det skogsbruk vi haft under de senaste 50 åren. Det finns bara 15% urskog kvar i Sverige. Det skogsbruk som bedrivs idag är inte ens i närheten av att vara hållbar.
Det är inte ofta du är i skogen märker jag.
Citera
2022-07-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ja, men Kina är en diktatur. Det är oerhört små utsikter att få Kina att ändra sig. Det vi kan göra är att visa att det går att få till minskade utsläpp och en växande ekonomi. Det är bara på det sättet vi kan påverka andra länder, genom att föregå med gott exempel och visa att det är visst möjligt att både ha en positiv klimatpolitik och en växande ekonomi.
Nej, ingen har nollat sina utsläpp och haft en växande ekonomi. Tvärtom, det finns en direkt korrelation mellan välstånd och tillgång till fossil energi.
Citera
2022-07-05, 08:21
Medlem
Citat:
Vattenkraft, vindkraft och solenergi i dagens läge. Men det finns ju andra energislag som går att använda i framtiden.
Nej, både solceller och vindkraft kräver mycket co2 i produktion och installation. Därtill har du annan miljöförstöring från utvinning av mineraler till komponenter.

De är inte gröna, och utan fossila bränslen skulle de kosta 1000-tals procent mer att producera.
Citera
2022-07-05, 08:26
Medlem
Jag brukar samla in bildäck som förstör naturen.
Dessa eldar jag upp i atora bål.
Jag gör detta på min egen tid.
Visst är jag duktig? Kanske får jag vara med i MP till o med. 😊
Citera
2022-07-05, 09:08
Medlem
Citat:
Det är inte frågan om skog, utan om trädplantager med mycket lågt biologiskt värde. Nej, den svenska skogen tar inte upp någon koldioxid eftersom vi avverkar oerhörda mängder.

Har du ens rest genom landet någon gång? Vi har abnorma mängder skog i det här landet. Gjorde en 100-milatur med V8:an i helgen, och det slog mig hur oerhört mycket skog vi faktiskt har här, jämfört med många andra länder. Och då körde jag i Södra Sverige, reser man i norrland är ännu mer.
Citera
2022-07-05, 09:13
Medlem
Citat:
Nej, olika geologiska perioder kan inte jämföras eftersom förutsättningarna är radikalt olika. Solens strålning var svagare ju längre bakåt i tiden vi går. Jorden närmar sig långsamt solen och det medför att solens strålning blir allt starkare. Det gör skillnad när det går flera miljoner år. Samma mängd växthusgaser ger alltså olika effekt vid olika geologiska tider och kan därför inte jämföras.

Men det var ju också typ 10 grader varmare då, isfritt vid polerna osv. Den istid vi lever i nu med permanent is vid polerna är ett undantag i jordens historia, har bara hänt en gång förut om jag minns rätt.
Citera
2022-07-05, 09:17
Medlem
är det rätt vi 'ärpå väg mot en ny istid å att sist var isen 3km tjock i stockholm.
Citera
2022-07-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
är det rätt vi 'ärpå väg mot en ny istid å att sist var isen 3km tjock i stockholm.
Hade det inte varit för våra utsläpp så hade vi antagligen varit på väg mot ny istid om sådär 50 000 år, men med våra utsläpp fördröjs den ytterligare.
Citera
2022-07-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men det var ju också typ 10 grader varmare då, isfritt vid polerna osv. Den istid vi lever i nu med permanent is vid polerna är ett undantag i jordens historia, har bara hänt en gång förut om jag minns rätt.

"There have been at least five major ice ages in Earth's history (the Huronian, Cryogenian, Andean-Saharan, late Paleozoic, and the latest Quaternary Ice Age). "'
https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age
Citera
2022-07-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"There have been at least five major ice ages in Earth's history (the Huronian, Cryogenian, Andean-Saharan, late Paleozoic, and the latest Quaternary Ice Age). "'
https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age

Ok, det var 5 perioder, likväl så är det inget normaltillstånd som många verkar tro. Att man fastställt att det är just medeltemperaturen 1850 som är den rätta är helt befängt, varför inte t.ex år 1000 istället? Eller för 20 000 år sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in