Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Dela gärna en länk till experternas utlåtande

Forsmark tog ca 9 år att bygga på 70-talet när kärnkraft var relativt nytt.

Tror du på allvar ett med dagens teknologi, utrustning, maskiner, beräknignskraft och kunskap att det skulle ta längre tid?

Finns bland annat "nu räcker det" podd där han intervjuar en kärnfysiker och tidigare jobbat i vattenfall med mera.

Men Även
"According to the Nuclear Energy Agency (NEA), it takes about five to seven years to build a large nuclear unit."

Och

https://www.statista.com/statistics/712841/median-construction-time-for-reactors-since-1981/
Citera
2022-07-02, 11:33
Medlem
Jag ser ju till att hålla naturen ren från plast o skräp runt om mig men är ej beredd att gå längre än så med utsläpp och liknande nu lever jag dock mer miljövänligt än de flesta då jag bor litet=låg uppvärmningskostnad etc samt ej äger någon bil detta gör jag dock ej för klimatet utan för rent egoistiska skäl för att plånboken ska vara lite tjockare.

Jag kommer annars att fortsätta resa med flyg som jag alltid gjort bryr mig ej riktigt om jag ska vara ärlig om planeten är borta om 200 år då är jag ju ändå död.
Citera
2022-07-02, 11:38
Medlem
MyJustices avatar
Rösta för en utbyggnad av kärnkraften
Och ta bort elskatt på kärnkraft och skatt på elbilar
Det skulle ge möjlighet för oss att gå helt över till elbilen ..
Det skulle vara den största insats för miljön nånsin
Men som sagt
Det beror på om Staten vill vara med på denna fantastiska förändring i positv riktning
Citera
2022-07-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Ok, vi kan komma undan med att dra ner lite mindre på bilåkande här och lasta över lite mer av den nödvändiga minskningen av bilåkandet på andra länder om vi sänker skatten och man i andra länder inte gör det.

Men jag hörde att Biden ville ta bort skatten på bensinen i USA helt sommar. Om det blir så kan väl ägare av bränsletörstiga SUVar i USA köra på som tidigare. Nödvändig minskning av bensinförbrukning - bilåkande får tas av boende i andra länder.

Skatten används till stor del för att bekosta arbeten som är svåra att rationalisera t.ex. sjuk- och åldringsvård samt till utbildning. När människor lever längre behöver de mera vård vilket ökar kostnaden. Dessutom går ungdomar i skolan längre nu vilket även ökar kostnaden.

Den privata konsumtionen består till stor del av varor där man nu kan producera mer för samma pris. Kan konstatera att villorna som byggs där jag bor nu är betydligt större än de som byggdes här på 1950-talet.
Jag bor i Norrland, jag måste köra bil för att ta mig någonstans då det är långa sträckor mellan olika aktiviteter. Tycker det är sjukt att man baserar drivmedelspolitiken efter södra Sverige och straffar oss i norr. Speciellt då Sverige står för i stort sett 0% av utsläppen på jorden, som jag sa, allt handlar om att suga ut mer och mer pengar från folk och sedan skylla på miljön.
Det är synd att vi inte är mer lika fransmännen och verkligen gjorde uppror och skapa kaos sådana här tillfällen.

Skatten används så jävla dåligt i Sverige, våra vägar ser ut som skit, tåginfrastrukturen är åt helvete. Alla andra länder i EU jag besökt är bättre på alla dessa punkter.
Sverige är ett jävla skämt och svenskar är det mest lättlurade folket på jorden.
Citera
2022-07-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Jag bor i Norrland, jag måste köra bil för att ta mig någonstans då det är långa sträckor mellan olika aktiviteter. Tycker det är sjukt att man baserar drivmedelspolitiken efter södra Sverige och straffar oss i norr.
Behåll drivmedelsskatterna, däremot kanske Norrland borde få behålla större del av intäkterna från råvarorna som produceras där. Då kan man sänka kommunalskatten. Du får mer pengar i plånboken och kan själv välja hur du vill använda dem.
Citat:
Speciellt då Sverige står för i stort sett 0% av utsläppen på jorden
Vi har också i stort sett 0% av jordens befolkning...
Citat:
Det är synd att vi inte är mer lika fransmännen och verkligen gjorde uppror och skapa kaos sådana här tillfällen.
Så lite mer barrikader över vägarna? Det kan vi nog fixa
Citat:
Skatten används så jävla dåligt i Sverige, våra vägar ser ut som skit, tåginfrastrukturen är åt helvete. Alla andra länder i EU jag besökt är bättre på alla dessa punkter.
Det är dyrare med infrastruktur i glesbefolkade områden.
Citera
2022-07-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Molnbildning liksom övrig klimatforskning förstår det inte fullt ut.
Den som kommit längst i frågan om molnbildning är Svensmark och hans teori om kosmisk strålning.
För det första är det inte Svensmarks teori utan meteorologer hade lekt med den i decennier tidigare. För det andra finns det inget stöd för den, tvärtom tyder experimenten på CERN på att även om det finns en liten effekt är den försumbar. Kondensationskärnor är inte en bristvara.

Folk som tror på denna hypotes har dessutom under långt tid hävdat att det borde bli kallare eftersom solaktiviteten avtar, men ändå blir det bara varmare.
Citera
2022-07-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?

Leo är en stor miljökämpe faktiskt och har varit det länge. Han skänker enorma summor pengar. En gång skänkte han 160 miljoner. Men oftast när det gäller dessa stora aktivister så är det dom som hycklar mest. Jag undrar hur han resonera med tanke på hans privat plan.

Jag kan tänka mig att offra bilar eller rättare sagt bensinen. Vi behöver inte det när vi har elbilar. Så långt sträcker sig min miljö anda. Vindkraftverk har ju tyvärr visar vara helt värdelösa och vi har inget som kan ersätta kärnkraftverken en så länge.
Citera
2022-07-02, 17:56
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
I kombination med att utveckla och förbättra kollektivt resande samt att minska transporter.
problemet uppstår när
folk som bor i storstad eller inte jobbar skift ska hitta en lösning
Citera
2022-07-02, 18:03
Medlem
ZenoElias avatar
Som svar på frågeställningen: nada nichts ingenting då klimatet är bortom människans kontroll.
Jag är dock snällare mot min närmiljö än vad majoriteten av de imbecilla klimatfanatikerna är, utan uppoffring - ”Håll Sverige rent” var väl den sista vettiga miljökampanjen i Sverige innan idiotin om klimatet infiltrerade hela samhället
Citera
2022-07-02, 18:06
Medlem
[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Behåll drivmedelsskatterna, däremot kanske Norrland borde få behålla större del av intäkterna från råvarorna som produceras där. Då kan man sänka kommunalskatten. Du får mer pengar i plånboken och kan själv välja hur du vill använda dem. Jag har inget val, jag måste använda bilen, men det är så passande dför regeringen att skylla på ryssen men tjäna nästan dubbelt så mkt bara för att drivmedelspriserna är högre. Ändå kämpar miljömuppar emot en sänkning även om det skulle hålla sig till de nivåer regeringen alltid fått i intäkter.

Vi har också i stort sett 0% av jordens befolkning...

Varför ska vi då ha världens högsta skatter om det i slutändan inte påverkar annat än at medelsvensson blir fattigare oavsett vilka åtgärder vi försöker "visa gott exempel på", då kineserna tillintetgör det på 2 dagar?

Så lite mer barrikader över vägarna? Det kan vi nog fixa
Jag tycker svenskar ska protestera högre än ett skriftligt uppror på Facebook, det är ju patetiskt att folk är så naiva att de tror en enda politiker bryr sig.

Det är dyrare med infrastruktur i glesbefolkade områden.

Jag jobbar som markarbete, vi åker och fixar små hål i vägen istället för att göra ett bra jobb och byta ut allt på ett bra sätt som i Finland, så ja, det blir mycket dyrare i slutöndan

Mer än 80% av mitt svar hamnade inom ditt meddelande, är fett dålig på flashback och hur man delar upp meddelanden!
Har svarat på allt det du skrev.

Ber om ursäkt, måste lära mig hur man delar upp som du gör då man svarar.
Senast redigerad av Ekronwo 2022-07-02 kl. 18:19.
Citera
2022-07-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Detta är väl något normala människor i Sverige gjort långt före klimathysterin?

Eller kom du på nu att du skall sopsortera?

Det har du rätt i. Men stor del av befolkningen sopsorterar inte pga lathet. Sa aldrig att jag var ensam om att göra det.
Citera
2022-07-02, 22:12
Avslutad
Frivilligt vill jag inte göra några uppoffringar alls, då jag inte tror på "klimathotet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in