2022-07-01, 21:58
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vischan
Nybyggda föreningar i Fjollcity kan ha skulder på 10 000 - 20 000 kr per kvadratmeter. Bra föreningar brukar ha skulder upp till 3 000 - 4 000 kr per kvadratmeter.

Bra föreningar har 0-4000 kr/kvm i lån och skall helst gjort stambyte senaste 10 åren.
2022-07-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Räntorna sjunker som en sten. Amerikanska 5 åringen ner 25bps idag. Kommer inte bli så mycket mer höjningar där borta ska ni se.

Det verkar så.

Däremot kan man ju konstatera att hela argumentet med räntehöjningar motiverats med att motverka prisinflation. Med det sagt kanske man anser i ett politisk val att höjda fastighetsskatter är ”rättvisare” mot dem som är högt belånade (unga) och att (äldre) med dyra hus bidrar för lite.

https://www.ifn.se/media/gqtdueep/2020-hansson-ra-ttvis-och-effektiv-fastighetsskatt.pdf
2022-07-01, 23:42
Medlem
slemhogs avatar
Köpte en Bosch slipmaskin precis, 899 kr. Riktpris vid lansering år 2011 var 999 kr enligt deras PM.
Ingen prishöjning det senaste året heller enligt pricerunner. Bra investering, både min bosch borrhammare och sticksåg modell som jag köpte för 5-10 år sen säljs än idag.

Vart är inflationen? Inte på de saker slemhog konsumerar iaf. Går inte back.

Så det är vettigt ha kapital sparat till 1% ränta på sparkonto tills det är dags fynda bostad om 1-1.5 år efter bubblan spruckit.
30% back på börsen på ett halvår och -15% på bostaden sen på 2 mån, där kan vi snacka urholkning av ens kapital
Senast redigerad av slemhog 2022-07-01 kl. 23:53.
2022-07-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Köpte en Bosch slipmaskin precis, 899 kr. Riktpris vid lansering år 2011 var 999 kr enligt deras PM.
Ingen prishöjning det senaste året heller enligt pricerunner. Bra investering, både min bosch borrhammare och sticksåg modell som jag köpte för 5-10 år sen säljs än idag.

.

Slemhög en av alla som handlar på rea och tjänar pengar 😂 ??

Fast låter som ett bra köp men är väl back tills du tjänat tillbaks pengarna du lagt ut så just nu back?
2022-07-01, 23:55
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Bra föreningar har 0-4000 kr/kvm i lån och skall helst gjort stambyte senaste 10 åren.
Min första BR (ytterområde gbg) hade 4k belåning, min andra (centrala gbg) belåning 2k, men nu det sista året när jag letat nytt boende har jag fan inte sett en enda under 4-5k, jo en! Som hade 0 belåning, men den budades upp över min paygrade
2022-07-02, 00:13
Medlem
Citat:

Ser man denna info på hemnet??

Hittar aldrig lån/kvm antar att man måste gå in på årsredovisning??

Men vad innebär de olika betygssystemen i lån/kvm?
2022-07-02, 00:19
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Ser man denna info på hemnet??

Hittar aldrig lån/kvm antar att man måste gå in på årsredovisning??

Men vad innebär de olika betygssystemen i lån/kvm?

Bäst att använda dig av Allabrf hemsidan om dom fortfarande visar dessa parametrar gratis.
Annars värt att betala för tjänsten ifall man letar boende då den går igenom kommande renoveringar och vad föreningarna har i stridskassan för detta och många andra parametrar som sedan betygsätts.
2022-07-02, 00:34
Medlem
XavierPierrous avatar
Citat:

Så det är vettigt ha kapital sparat till 1% ränta på sparkonto tills det är dags fynda bostad om 1-1.5 år efter bubblan spruckit.
30% back på börsen på ett halvår och -15% på bostaden sen på 2 mån, där kan vi snacka urholkning av ens kapital

Om 1-1,5 år?! Så som du skriver här låter det ju som att den redan spruckit och att utförsäljning till vrakpriser väntar i höst!

In och fynda redan nu, gör dig ett klipp!
2022-07-02, 00:39
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Om 1-1,5 år?! Så som du skriver här låter det ju som att den redan spruckit och att utförsäljning till vrakpriser väntar i höst!

In och fynda redan nu, gör dig ett klipp!

Nehe du, nu ska vi ha tålamod min vän.
Kommer va 15-20% lägre priser i höst från toppen i Stockholms området, 25-35% lägre vid jul i Stockholm innerstad.
Nästa år ännu lägre priser.
Med en ökande räntetrend blir det en sjunkande pristrend. Bomarknaden funkar inte riktigt som veckans kampanjpris på flintastek med 40% rabatt i ett naffs

Slemhögska instituets råd till dig är: SÄLJ!
Senast redigerad av slemhog 2022-07-02 kl. 00:43.
2022-07-02, 00:44
Medlem
XavierPierrous avatar
Citat:
Nehe du, nu ska vi ha tålamod min vän.
Kommer va 15-20% lägre priser i höst från toppen i Stockholms området, 25-35% lägre vid jul i Stockholm innerstad.
Nästa år ännu lägre priser.
Med en ökande räntetrend blir det en sjunkande pristrend. Bomarknaden funkar inte riktigt som veckans kampanjpris på flintastek med 40% rabatt i ett naffs

Slemhögska instituets råd till dig är: SÄLJ!

Inte en krona under utgångspris!
2022-07-02, 00:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Inte en krona under utgångspris!

Ditt utgångspris är bara ett fantastifoster. En påhittad siffra på en skärm. Vem har hittat på det?
Priset är vad konsumenten vill betala vid en given tidpunkt.
2022-07-02, 01:01
Medlem
Citat:
Bäst att använda dig av Allabrf hemsidan om dom fortfarande visar dessa parametrar gratis.
Annars värt att betala för tjänsten ifall man letar boende då den går igenom kommande renoveringar och vad föreningarna har i stridskassan för detta och många andra parametrar som sedan betygsätts.

Jo den jag använder mig av för att kolla, ser tyvärr bara brf betyg.
Nu visar den ju såklart ganska mycket genom betyget så man kan göra en ganska bra uppskattning av ekonomin men ett A säger ju egentligen bara att ekonomin är bra, däremot skulle jag akta mig för nyproducerat eller betyg C.

Nä letar inte boende, köpte för några år sedan i samma förening som svärmor så visste att det var en välskött förening.
Nu med ekonomiska läget blir man lite mer intresserad och därför tänkte jag kolla lån/kvm men får kanske ta mig tid att försöka lära mig att läsa alla parametrar i en årsredovisning 😩

Bara lite för lat för detta, + lite kul att kolla vilken belåning vissa andra föreningar har på ett lätt sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in