Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
De har säkert räknat på 6-7%, som du säger, men frågan som jag tycker är mest relevant är hur de har räknat när det kommer till att klara 6-7%. Har de räknat med att folks övriga lån på bilar/båtar etc också får höjda räntor? Har de räknat med stigande el och bensinpriser och övriga varor som sticker under inflationen?
Tyvärr tror jag inte att bankerna varit direkt riskaversiva eller konservativa i sina beräkningar. Med andra ord räknar jag med att det blir betydligt blodigare redan vid 4-6 % ränta än vad bankerna räknat med i sina kalkyler.
Precis, och har de räknat med att folk börjat jobba deltid, fått byta till ett lägre betalt jobb eller 1 av parterna i ett gift par blivit arbetslös och att de fått 3-4 barn sen de tog bolånet för 5 år sen?
Folk ändrar sina liv under tiden sen de köpte sin bostad hit och dit. På nyliberalerna låter det som samtliga bostadsköpare, som köpt vid en given tidpunkt och klarade 6-7% Kalp, befinner sig i samma livssituation nu som då. Lol asså, det är inte realistiskt.
Bara gå till mig själv, jag hade fast jobb när jag köpte min bostadsrätt 1a för över 10 år sen, men 2 år efter köpet var jag arbetslös och sen studerade med studiemedel.
En viss andel av bostadsägare kommer få problem, för att de har lägre inkomster och högre utgifter i dags läget än vid köpet, och det räcker för att bomarknaden ska krascha.