2022-07-02, 01:26
Medlem
slemhogs avatar
Har kollat igenom merparten av alla villaannonser i Stockholm inkl förorter samt många lägenheter nu senaste dagarna.
Massor av objekt ute fast det är Juli, lika mycket som det brukar va på högsäsongen på vår/aug.

Nästan allt står osålt efter visningar passerat och de flesta som fått bud ligger 10% under utgångspris eller så är budgivning dold i extremt mycket högre omfattning än för 6 mån sen lol. Tusentals objekt ligger osålda utan ett enda bud.
Många bud 10% under är registrerade 10-14 dagar tidigare men annonsen ligger kvar, uppenbart säljarna vill inte acceptera den nya verkligheten och försöker vänta ut någon ny dumsnut kommer in.

För ett halvår sen blev det alltid budgivning på 80-90% av objekten direkt efter visning och sen såldes det inom 1 vecka.
Aldrig sett något liknande på hemnet sen jag började kika för 10 år sen.

Bostadsmarknaden har totalt tvärnitat.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-02 kl. 01:33.
2022-07-02, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Aldrig sett något liknande på hemnet sen 2014.

Bostadsmarknaden har totalt tvärnitat.
Ja, det har passerat 2017-kraschen.

Så en sak det debatterats mycket om i tråden får väl anses tämligen bevisad åt björnarnas perspektiv: marknaden klarar inte högre räntor. Det som förut kallades "normalränta" på 4% vore idag total kollaps, oavsett övrig ekonomi.

Sen så får man väl se hur det går med räntorna i höst/vinter egentligen. Kan svänga snabbt - åt båda hållen. SEK krattar manegen för hyperinflation just nu, och börjar ett sådant scenario bli det minsta troligt alls kommer ingen (utom närmast sörjande, d.v.s. som inte äger något utöver en bostad) längre bry sig hur mycket bostadsmarknaden kraschar av att kronan försvaras.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-07-02 kl. 01:36.
2022-07-02, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Så en sak det debatterats mycket om i tråden får väl anses tämligen bevisad åt björnarnas perspektiv: marknaden klarar inte högre räntor. Det som förut kallades "normalränta" på 4% vore idag total kollaps, oavsett övrig ekonomi.

Jag har länge haft en känsla av att höjd ränta skulle vara illa, främst eftersom folk verkade ha vant sig vid en löjligt låg ränta. Sedan gick jag igenom den här trevliga skriften av vår kära finansinspektion.

https://www.fi.se/contentassets/1f11d50883754a7da8c217457e154d46/den-svenska-bolanemarknaden-2021.pdf

Ta en titt på sidan 12, grafen för genomsnittlig belåningsgrad (för nytagna lån från 2012 och framåt). För BRF är vi över 70%.

För att göra det hela ännu mer skrämmande:
"Låntagare med nya bolån som har en belåningsgrad över 85 procent har oftast
kompletterat sitt bolån med ett blancolån (lån utan säkerhet) i samband med bolånet. Den vanligaste orsaken till att en låntagare använder blancolån när de köper bostad är att finansiera en del av kontantinsatsen. Andelen nya låntagare som tog bostadsrelaterade blancolån var 3,6 procent 2020 och det genomsnittliga blancolånet var 165 000 kronor."

Kommer bli blodbad när räntorna stiger, särskilt för de arma stackare som dessutom har ett blancolån att pröjsa på.
2022-07-02, 01:51
Medlem
Citat:

Sen så får man väl se hur det går med räntorna i höst/vinter egentligen. Kan svänga snabbt - åt båda hållen. SEK krattar manegen för hyperinflation just nu, och börjar ett sådant scenario bli det minsta troligt alls kommer ingen (utom närmast sörjande, d.v.s. som inte äger något utöver en bostad) längre bry sig hur mycket bostadsmarknaden kraschar av att kronan försvaras.

Skulle tro att det mer handlar om att de flesta är väldigt avvaktande just nu alternativt att köparna tror det är deras marknad medan säljarna tror tvärtom om du menar att det är många objekt just nu?

Räntor på 4% klarar de flesta, även om det säkert påverkar pris så räknar väl bankerna fortfarande på samma ränta 6-7% som för 1 år sedan??

Sen märker jag inte någon större skillnad i mitt område i (Malmö regionen) ser ut som pris ökat senaste tiden men kanske inte kollat tillräckligt noga eller prisfall större i Sthlm??

Nu är detta frågor så fb-are behöver inte bli helt galna om ni tycker jag har helt fel 😂
2022-07-02, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Skulle tro att det mer handlar om att de flesta är väldigt avvaktande just nu alternativt att köparna tror det är deras marknad medan säljarna tror tvärtom om du menar att det är många objekt just nu?
Det är ju inte vad de tror. Säljare försöker inte ens komma högre upp än -10% längre, därav alla "accepterat pris" osv. De försöker stanna på -10%. Det avvaktande är att köparna vill ha -20% (eller någon annan siffra), därav alla skambud.
Citat:
Sen märker jag inte någon större skillnad i mitt område i (Malmö regionen) ser ut som pris ökat senaste tiden men kanske inte kollat tillräckligt noga eller prisfall större i Sthlm??
Vilket snarare stärker bilden, eftersom Malmö är extremt mycket billigare än Stockholm och räntorna alltså inte har samma utslag. Malmös priser har såklart även de ökat en del de senaste 10-åren, men det var från nivåer som i Stockholm innebär en gata där det är farligt att gå utanför dörren.

Malmö verkar ha snittpriser kring 33ksek/kvm. Stockholm har ställen i förorten för 90ksek/kvm.

(nåja, hade.. det kanske är 70-80 just nu)
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-07-02 kl. 02:04.
2022-07-02, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Räntor på 4% klarar de flesta, även om det säkert påverkar pris så räknar väl bankerna fortfarande på samma ränta 6-7% som för 1 år sedan??

De har säkert räknat på 6-7%, som du säger, men frågan som jag tycker är mest relevant är hur de har räknat när det kommer till att klara 6-7%. Har de räknat med att folks övriga lån på bilar/båtar etc också får höjda räntor? Har de räknat med stigande el och bensinpriser och övriga varor som sticker under inflationen?

Tyvärr tror jag inte att bankerna varit direkt riskaversiva eller konservativa i sina beräkningar. Med andra ord räknar jag med att det blir betydligt blodigare redan vid 4-6 % ränta än vad bankerna räknat med i sina kalkyler.
2022-07-02, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Tyvärr tror jag inte att bankerna varit direkt riskaversiva eller konservativa i sina beräkningar. Med andra ord räknar jag med att det blir betydligt blodigare redan vid 4-6 % ränta än vad bankerna räknat med i sina kalkyler.
Bankens risk är aggregerad över alla låntagare (och övriga finanser). Det är inte det minsta önskvärt för banken att optimera för 0% kreditförluster, d.v.s. konkret vill banken att det ska gå åt helvete för folk (det är ju inte så det preciseras och det är ju en bieffekt snarare än själva syftet; syftet är att optimera vinst över en stor grupp aktörer).
2022-07-02, 02:09
Medlem
Citat:
Det är ju inte vad de tror. Säljare försöker inte ens komma högre upp än -10% längre, därav alla "accepterat pris" osv. De försöker stanna på -10%. Det avvaktande är att köparna vill ha -20% (eller någon annan siffra), därav alla skambud.

Vilket snarare stärker bilden, eftersom Malmö är extremt mycket billigare än Stockholm och räntorna alltså inte har samma utslag. Malmös priser har såklart även de ökat en del de senaste 10-åren, men det var från nivåer som i Stockholm innebär en gata där det är farligt att gå utanför dörren.

Jo det är väl det jag med tänker 4% på Sthlm priser är betydligt mer kännbart än övriga Sverige och inte kollat hur Sthlm priser gått så där får jag lita på er andra, däremot brukar det som händer i Sthlm komma till övriga landet vid ett senare tillfälle.

Nää Malmö är inte värre att gå ut i än någon annan stad, sen om man går ut och letar problem kanske det är värre men aldrig hänt mig något under 20 år jag bott här.
Eller du menade kanske Sthlms billigare områden, sorry för det men tror det är samma sak där, söker du inte problem kommer du klara dig fint även om risker säkert är något större 😂
2022-07-02, 02:16
Medlem
Citat:
Bankens risk är aggregerad över alla låntagare (och övriga finanser). Det är inte det minsta önskvärt för banken att optimera för 0% kreditförluster, d.v.s. konkret vill banken att det ska gå åt helvete för folk (det är ju inte så det preciseras och det är ju en bieffekt snarare än själva syftet; syftet är att optimera vinst över en stor grupp aktörer).

Självklart arbetar banker, som de flesta andra aktörer på marknaden, på gruppnivå för att optimera (alldeles oavsett hur det drabbar individen). Frågan är dock hur pass riskaversiv strategin är (är för trött för att gå djupare in på spelteoretiska resonemang så här sent på natten, men det går kortfattat inte att optimera för alla prognoser och risker samtidigt. Vissa förlopp drabbar banken hårdare än lånekollektivet och tvärt om).
2022-07-02, 02:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
De har säkert räknat på 6-7%, som du säger, men frågan som jag tycker är mest relevant är hur de har räknat när det kommer till att klara 6-7%. Har de räknat med att folks övriga lån på bilar/båtar etc också får höjda räntor? Har de räknat med stigande el och bensinpriser och övriga varor som sticker under inflationen?

Precis, och har de räknat med att folk börjat jobba deltid, fått byta till ett lägre betalt jobb eller 1 av parterna i ett gift par blivit arbetslös och att de fått 3-4 barn sen de tog bolånet för 5 år sen?

Folk ändrar sina liv under tiden sen de köpte sin bostad hit och dit. På nyliberalerna låter det som samtliga bostadsköpare, som köpt vid en given tidpunkt och klarade 6-7% Kalp, befinner sig i samma livssituation nu som då. Lol asså, det är inte realistiskt.

Bara gå till mig själv, jag hade fast jobb när jag köpte min bostadsrätt 1a för över 10 år sen, men 2 år efter köpet var jag arbetslös och sen studerade med studiemedel.

En viss andel av bostadsägare kommer få problem, för att de har lägre inkomster och högre utgifter i dags läget än vid köpet, och det räcker för att bomarknaden ska krascha.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-02 kl. 02:23.
2022-07-02, 02:19
Medlem
Citat:

Jo tyvärr är de flesta människor dumma så de ser hur mkt pengar de har över varje månad så istället för att ta höjd för högre räntor lägger de på sig mer kostnader.
Detta är ju inte bankernas fel, de räknar på nuvarande situation sen att många lägger på saker efter detta är idiotiskt.

Problemet är att många inte varit med om hög ränta så därför tycker de 6% är kris och det stämmer ju tyvärr nen anledningen är ju egentligen inte räntan i sig utan som du säger alla inköp längst vägen.

Får hoppas de här som lyckats binda räntan i tid ser till att amortera av övriga lån och sen försöker amortera 4-5% / år innan räntan går upp.

Själv band jag i tid och lägger nu av lika mycket som 5% ränta kommer kosta mig om några år.
Blir räntan mindre än det blir det billigare högre än det så blir det rejäl amortering och kanske samma kostnad som tidigare.
2022-07-02, 02:24
Medlem
Citat:

Nja detta tror jag iof inte eller missförstår jag kanske.
Banken vill att man ska betala så mycket i ränta i så lång tid som möjligt.
Går det åt helvete för folk dvs kreditförluster får banken svårare att få in pengar och behöver anlita inkasso sov för att få tillbaks pengarna och mycket av pengarna kommer de aldrig se, brutna människor brukar vara trasiga människor som inte är kapabla att rädda upp någon situation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in