2022-06-30, 23:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Bra frågor.

Angående nybyggen följer jag ett intressant här i Linköping som är helt uppåt vägarna överprisat i och med det nya tidevarvet. Vad sägs om nästan 60K/kvm för en 3,5-rummare i fucking Linköping med avgifter på över 800 kr/kvm? ? https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3,5rum-folkungavallen-linkopings-kommun-hamngatan-58-18640377

2 av 55 bostäder är sålda till ett par stackars satar. Desto fler reserverade men i helsike heller att det blir något köp av det. https://cernera.se/bostad/linkoping/soderport/

Antingen kommer den där föreningen konka eller så kommer någon klausul rädda köpare och byggbolag. Det ska står klart 2024.

Fina lägenheter, men utsidan av kåken ser ut som ett helvete. Hur kan det vara lagligt att bygga så horribelt?

Hopplös planlösning. Säkert belånad förening med 10-20k/kvm. Stark kandidat för 2023 års mest misslyckade nybygge.

Det som är sålt är "penthouse"-lägenheterna. Den största är nog ett bra objekt ändå. Förutom att huset ser för jävligt ut och BRFen lär gå i konkurs.
Senast redigerad av DViking 2022-06-30 kl. 23:47. Anledning: Tillägg
2022-07-01, 08:02
Medlem
slemhogs avatar
https://ackordscentralen.se/vi-behover-en-bostadskrasch/

Mycket bra artikel av Hans Lind, visserligen några år gammal, men håller med om precis allting han skriver.
2022-07-01, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Är det vanligare att män belånar sig mer än kvinnor? Någon som vet statistik kring det? Bekanta skiljde sig och de har samma förutsättningar ungefär, kvinnan köpte lägenhet i Stockholm för fem miljoner och mannen torp utanför Linköping för 1 miljon… båda i 40-års åldern

De flesta är dumma i huvudet oavsett kön och oavsett ålder. Man kan inte ha förtroende ens för 80-åringar, jag vet, och dessa borde väl ändå ha lärt sig något vid det här laget. "Det går alltid upp och det REJÄLT" tror de flesta.

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kvinnor brukar generellt ta mindre risker men när det handlar om bostäder vetefan. Många av dem har varit helt besatta av att göra bostadskarriär och tror på riktigt att de bor i en diamant när det egentligen handlar om en sketen skokartong.

Japp.

Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Bra frågor.

Angående nybyggen följer jag ett intressant här i Linköping som är helt uppåt vägarna överprisat i och med det nya tidevarvet. Vad sägs om nästan 60K/kvm för en 3,5-rummare i fucking Linköping med avgifter på över 800 kr/kvm? ? https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3,5rum-folkungavallen-linkopings-kommun-hamngatan-58-18640377

2 av 55 bostäder är sålda till ett par stackars satar. Desto fler reserverade men i helsike heller att det blir något köp av det. https://cernera.se/bostad/linkoping/soderport/

Antingen kommer den där föreningen konka eller så kommer någon klausul rädda köpare och byggbolag. Det ska står klart 2024.

Det jag alltid kollar på är föreningens skuldsättning. Litar aldrig på nya föreningar. Men svensken hittills är en oförsiktig djävel.
2022-07-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det extrema är mest att det gått både upp och ner 10% inom loppet av ett år. Hade RB istället "sett det komma" och börjat höja sin ränta och räntebana redan i september 2021 hade hela den här bubbelpeaken kunnat undvikas. Under Q32021 såg man tydligt hur råvarupriserna drog iväg så prisökningarna kom sen som ett brev på posten brukade göra innan PostMord skapades.

Mars 2020 var ju en extrem outliner av väldigt speciella skäl... Valuegard laggar som fan och det är en hel del trix&fix i de siffrorna. Får se om de kommer komma i linje med de officiellt rapporterade priserna eller kommer ligga på stort plus i sitt index (över t.ex. 5 år) även efter en markant nedgång i prisnivå från Husmask och Hemnet.

Ja det har varit rätt volatilt på sistone, min poäng var bara att man måste separera vad man som hänt och vad som är spekulation.

Än så länge visar inte statistiken på någon exceptionell nedgång men det kan också bara vara början, det vet vi inget om. Vi får alltså vänta och se hur det utvecklar sig resten av året.
2022-07-01, 08:29
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
De flesta är dumma i huvudet oavsett kön och oavsett ålder. Man kan inte ha förtroende ens för 80-åringar, jag vet, och dessa borde väl ändå ha lärt sig något vid det här laget. "Det går alltid upp och det REJÄLT" tror de flesta.

Japp.

Det jag alltid kollar på är föreningens skuldsättning. Litar aldrig på nya föreningar. Men svensken hittills är en oförsiktig djävel.
Hur stor brukar föreningarnas skuld vara?
Säg att du har lägenhet som säljs för 1 miljon är då föreningens skuld 200000-500000?
2022-07-01, 08:56
Medlem
Kollade husmask på dagsbasis och det är ändå runt 20 objekt om dagen i Sthlms innerstad. Vissa dagar är medelpriset 90k.
2022-07-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Förutom de som står i begrepp att sälja inom snar framtid...

Fast de flesta som ska sälja ska sannolikt byta upp sig till något dyrare som i kronor lär ha sjunkit mer i värde. Men visst, varje scenario har alltid vinnare och förlorare - men man får se till majoriteten.
2022-07-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Förutom de som står i begrepp att sälja inom snar framtid...

Beror på många saker som ifall de köpt redan, vad de tänkte byta till osv. Jag menar inte heller nödvändigtvis i det korta perspektivet så även om man tar en förlust nu så kan man gynnas av det nästa gång man byter.
2022-07-01, 09:45
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av general28
Det finns idioter som mig som köpte innan dem sålde och nu måste sälja till ett vrakpris för att inte begå kontraktsbrott.

Tror det finns fler som begått samma misstag som mig därute, marknaden har verkligen stannat av. Vi har haft fått ett enda skambud och vi är så illa tvungna att ta det trots att vi måste sälja det billigare än när vi köpte det för 7-8 år sen.

Fast du har ju inte varit idiot per se, då det varit kutym att köpa nytt först och sedan sälja senaste 15 åren då värdet på den lägenhet man suttit på här stigit i värde.

Enda gången i närtid jag kommer ihåg där krav på försäljning först från bankens sida var när amorteringskravet infördes. Sedan nu då om bankerna inte redan infört det så lär det införas inom ett par veckor.
2022-07-01, 10:38
Medlem
DVikings avatar
Nyproduktion i utkanten av Vasastan. Nästan slutsålt:

https://www.besqab.se/bostader/hitta-bostad/stockholm/hagastaden/legera-hagastaden/

Ligger runt 120k/kvm, inflyttning om ett år. Nu bara smålägenheter kvar men de har även sålt många större lägenheter. Ett hus BR, det andra ÄR. Kan bli spännande att följa upp om ett år.
2022-07-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Säg att du har lägenhet som säljs för 1 miljon är då föreningens skuld 200000-500000?

Nybyggda föreningar i Fjollcity kan ha skulder på 10 000 - 20 000 kr per kvadratmeter. Bra föreningar brukar ha skulder upp till 3 000 - 4 000 kr per kvadratmeter.
2022-07-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Finns alla möjligheter. När jag köpte senast var priset 650kkr och mun andel av föreningsskulden 1 3mkr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in