2022-07-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Biden är inte idealisk, nej - men han var säkerligen den av de tunga D-kandidaterna våren 2020 som hade bäst chans att samla partiet, mobilisera väljarna och avpollettera Trump. Han agerade också utmärkt under den stormiga tiden från valdagen till insvärningen 20 januari och därefter: han var värdig och fokuserad, han lät sig inte dras med i Trumps och Giulianis spel, lät dem inte sätta agendan utan litade på domstolarna och den demokratiska processen.
Det håller jag med om. Sen inte att förglömma DeSantis och de som tror och hoppas att han ska vinna så de har en chans att få finnas i den nye kungens hov.

Så länge Trump inte håller rallyn så kommer det att gå bättre för honom. Men det inser han väl knappast. Han fattade ju inte det förra gången då han la energi på de som redan var säkra. Han kan inte vara politiskt smart för han går i vägen för sig själv.

Citat:
Om t ex Bernie Sanders hade nominerats så hade det varit alldeles för enkelt för Trump att skrämma väljarna med kommunistspöket och därmed tippa fler mittenväljare till sin fördel. T ex AOC hade också varit för kontroversiell, för mycket "outside the Overton Window". Någon sade 2019 att "bara en vit äldre man kan tydligt slå Trump i nästa val", jag uppfattar det som en helt riktig analys.
Helt överens där med! Och Biden var ju medlem av ett vinnande team bakåt i tiden. Så nostalgi påverkar också. Många tycker att det var bättre förr. Frågan är ju bara hur många de är som tycker så. Det är ju inte statiskt förstås.

Citat:
Trump kommer knappast att kunna bli president 2024, hans Days in the Sun är över. Han är för åldrad, för rabiat och för indragen i alla slags konflikter och rättsprocesser. Dessutom vet många nu vad han går för.
Om han nomineras, kommer han att leda GOP till ett nytt förnedrande nederlag. I längden är en splittring av GOP förmodligen oundviklig, men det är osäkert när den kommer att inträffa. Först måste Truimps politiska maskin knäckas.
Tänkt dig hur han ska låta på sina kommande rallys. Ser väl främst nu på när han ska endorsa inför mellanvalet. Vet inte hur tokig han blivit men tror inte att han blir mer samlad. Och sen så får man se vad han erkänner när han står och håller tal.
Citera
2022-07-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Givetvis - jag har svårt att tänka mig något annat - kommer Republikanerna att fortsätta att existera och Trump kommer gradvis att ses som yesterday's news. Vidare kommer pöbelkonceptet kring Trump att framstå som något (R) knappast ens vill tala om eller kännas vid. Min poäng är att Mrs Cheney i sinom tid erkännes som en tidig sanningssägare och därmed erhåller en substantiell trovärdighet, tillika ställning, inom partiet.

På många vis togs (R) på sängen när T blev presidentkandidat. Det gamla gardet var inte trakterat av denne populist men eftersom dessa tillhör den bildade och mindre högljudda skaran höll de en beklagligt låg profil vilket - åtminstone temporärt - kostade dem inflytandet i partiet. Exempelvis valde Bush Jr. att öppet demonstrera sitt avståndstagande från Trump vid valet 2016.

Jag har svårt att se hur Mrs Cheney, oavsett hennes aktuella ställning i Wyoming - USA:s minst befolkade delstat, över sikt ej kommer att kunna räknas till de ledande namnen inom (R). Hon har ett suggestivt arv via sin far - och i USA finns ett icke obetydligt inslag av dynastiskt tänkande - samt är yngre än hon ser ut (56 år). Jag har däremot svårt att se hur T skall kunna vidmakthålla sitt inflytande främst beroende på ålder, avsaknad av arvtagare samt att väljarbasen alltmer kommit att inskränkas till vad som i huvudsak kan beskrivas som Mellanvästerns och Sydstaternas mest primitiva kontingent, primärt bestående av enklare vit allmoge.

När cowboyhatten åker på flyger förståndet ut genom öronen!

Och inte att förakta kvinna. Kan tänka mig att en del av den kommande politiken kan polarisera mellan Cheney och Harris. Det är kanske ett ämne för en ny tråd. Där är jag överens om att hon har ett enormt politiskt kapital som hon själv har ökat på genom att vara orädd, tydlig och direkt. Inget fjant.

Och då ju sämre det går för Trump i jan6-frågan desto bättre går det för henne, hon kan vinna D, R och alla politiskt lössläppta som ser vad som känns aktuellt för dagen.

Så av den anledningen är det här med den här utredningen viktig för vad som händer när proppen Trump och Biden lämnar arenan.

Väldigt kort efter den 6 så talades det om en grupp politiker som vallat turister den 5 i CH. Kommer inte riktigt ihåg vilka de var, men kanske Jim Jordan och de som snurrar runt där på en tallrik för sig själv. Har tappat namnen på dem just nu. Vad hände där? Det tystnade om den frågan helt abrupt. Kanske för att det inte var sant?
Citera
2022-07-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Tänkt dig hur han ska låta på sina kommande rallys. Ser väl främst nu på när han ska endorsa inför mellanvalet. Vet inte hur tokig han blivit men tror inte att han blir mer samlad. Och sen så får man se vad han erkänner när han står och håller tal.

Yes, han blir bara mer och mer av "the mad and drunk uncle" hela tiden. Man märker om man ser på hans massmöten hur åldrad han är, det började synas redan 2020. Han går mer och mer på rutin, utan något verkligt fokus, och han agerar mer och mer reaktivt, som en trängd och trött boxare.

Och det är väl ingen här som på allvar tror att SCOTUS kommer att rädda honom, inte ens om republikanerna skulle återta senaten i höst? Och inte heller kommer det att bli någon riksrätt mot Biden på nån uppumpad fråga. Nej, Trump är på väg ut: partiets problem är att de varken kan vinna Vita huset MED honom som ledare eller utan honom.
Citera
2022-07-01, 13:32
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Och inte att förakta kvinna. Kan tänka mig att en del av den kommande politiken kan polarisera mellan Cheney och Harris. Det är kanske ett ämne för en ny tråd. Där är jag överens om att hon har ett enormt politiskt kapital som hon själv har ökat på genom att vara orädd, tydlig och direkt. Inget fjant.

Och då ju sämre det går för Trump i jan6-frågan desto bättre går det för henne, hon kan vinna D, R och alla politiskt lössläppta som ser vad som känns aktuellt för dagen.

Så av den anledningen är det här med den här utredningen viktig för vad som händer när proppen Trump och Biden lämnar arenan.

Väldigt kort efter den 6 så talades det om en grupp politiker som vallat turister den 5 i CH. Kommer inte riktigt ihåg vilka de var, men kanske Jim Jordan och de som snurrar runt där på en tallrik för sig själv. Har tappat namnen på dem just nu. Vad hände där? Det tystnade om den frågan helt abrupt. Kanske för att det inte var sant?

Du syftar måhända på Barry Loudermilks guidade visningar för utsocknes huliganer? Antar att kommande utfrågningar av Sjättejanuarikommittéen kommer att återknyta till detta, ty det torde knappast ha glömts bort.

Liz Cheney är kvinna, ja. I en stand-off mot Harris bör hon klara sig; den nuvarande vicepresidenten har lägre opinionssiffror än Biden vilket kanske inte säger så mkt men är iaf rättvisande. Två av problemen med Harris är att hon har befordrats över sin kompetens samt sökt att kvala in som representant för USA:s svarta kontingent från vilken hon överhuvudtaget inte emanerar (färgad far från Jamaica och indisk mor från Tamil Nadu i Indien).

Det är inte uteslutet alls att Mrs Cheney kan komma att ställa upp åtminstone i primärvalet inför 2024 års presidentval.
Senast redigerad av Eastmancolor 2022-07-01 kl. 14:01.
Citera
2022-07-01, 13:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Märk väl för att gardera sig juridiskt så använder Cassidy Hutchinson termen " han sade ungefär så här om man skall lägga ut kontexten" ett flertal gånger. Dvs hon gör en egen bedömning och fyller i sin uppfattning av vad någon berättat för henne som sades av en tredje. Detta hade inte hållit 30 sekunder i en rätt och kastats direkt i papperskorgen om det ens varit sant viket det naturligtvis inte är. Inser ni vilken patetisk bunt vi har och göra med här? Varför ville Cassidy Hutchinson fortsatt arbeta för Trump efter 6/1? Skulle man kanske inte sett sig efter ett annat jobb och inte sökt anställning igen för en insurrectionist??? Det hela är väldigt förvirrande för vissa men för andra är det fullkomligt solklart. Detta är oerhört pinsamt att bevittna, mycket värre än riksrätts showen.

Mycket är hörsägen alltså. Rent fysiskt närvarande så har redan Secret Service sagt att hon inte var det när Trump ska ha sagt att han ville ansluta till protesterna. Hon kan alltså omöjligt ha hört det. Sett till "ketchup" storyn så var hon alltså junior junior och var inte heller då i position att faktiskt se detta.

Att hon sedan efter vittnesmålen kramas om av utfrågaren Liz Cheney som är en som vill ha posten istället för Trump som utmanare i nästa val kanske är intressant också. Sett till hennes trovärdighet.
Citera
2022-07-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mycket är hörsägen alltså. Rent fysiskt närvarande så har redan Secret Service sagt att hon inte var det när Trump ska ha sagt att han ville ansluta till protesterna. Hon kan alltså omöjligt ha hört det. Sett till "ketchup" storyn så var hon alltså junior junior och var inte heller då i position att faktiskt se detta.

Att hon sedan efter vittnesmålen kramas om av utfrågaren Liz Cheney som är en som vill ha posten istället för Trump som utmanare i nästa val kanske är intressant också. Sett till hennes trovärdighet.

Men har hon ens sagt att hon var där då och hörde det?
Citera
2022-07-01, 13:46
Medlem
klybans avatar
Citat:

Haha, intressant att det inte diskuteras om vad som inte är hörsägen.

Och vi vet att INGEN NÅGONSIN kommer vara trovärdig enligt er själva och som berättar om vad som skett den 6:e Jan.
Så kanske återgå till den sakliga världen, så inser man att detta var ett statskuppförsök och utan tvekan redan nu ens innan man nått slutet.
Men och den andra sidan ingen av er vill prata om verkligheten, utan den ska låtsas och kompartmentaliseras bort.
Vilket berättar allt och att ni alla redan vet om det var ett kuppförsök, och tror ingen märker att ni är medvetna om detta.
Citera
2022-07-01, 13:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej. Och hennes historia om hur hon hörde det visar sig också vara lögnaktig.
De som tror att hennes vittnesmål är till nytta för TDS-saken är kraftigt förvirrade.
Citera
2022-07-01, 13:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Som inlägget jag svarade på så parerar hon juridiskt att hon inte säger det. Utan hört av andra, från en källa som inte namnges. Alltså så hon inte själv riskerar bli åtalad för mened. Vilket svenska media som AB verkar strunta i då de skriver att hon hörde det och var där alltså. En som var där har redan förnekat hennes uppgifter.

Jag menar hört är ungefär samma som folk har hört i åratal att Melania velat skilja sig från Trump.
Senast redigerad av Zaedrews 2022-07-01 kl. 13:57.
Citera
2022-07-01, 14:08
Medlem
Citat:
Som inlägget jag svarade på så parerar hon juridiskt att hon inte säger det. Utan hört av andra, från en källa som inte namnges. Alltså så hon inte själv riskerar bli åtalad för mened. Vilket svenska media som AB verkar strunta i då de skriver att hon hörde det och var där alltså. En som var där har redan förnekat hennes uppgifter.

Jag menar hört är ungefär samma som folk har hört i åratal att Melania velat skilja sig från Trump.
Vad Aftonbladet eller DN skriver om saken är väl helt ointressant här när det rör sig om amerikanska inrikesfrågor? CNN och BBC t ex är helt tydliga med att hon återberättar vad hon fått höra av flera andra personer som var på plats och sade sig ha sett det med egna ögon, hon namngav också en av dessa personer - Tony nånting (mnämnd av Seppo tidigare här i tråden).

Jag såg förhöret live på tv (CNN) och man var helt tydliga även där med att hon, på denna punkt, återgav vad hon hade hört av andra.
Citera
2022-07-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej. Och hennes historia om hur hon hörde det visar sig också vara lögnaktig.
De som tror att hennes vittnesmål är till nytta för TDS-saken är kraftigt förvirrade.

Jag bryr mig inte om vem som är förvirrad i frågan. Om du nu skriver ett inlägg kan du väll tala om HUR vi vet att det är lögnaktigt?
Citera
2022-07-01, 14:12
Medlem
Citat:

HUR vet vi att hon ljuger då? Och att de andra talar sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in