Jag väljer att dela upp mina svar då flera delar är intressant att diskutera. Blir lite bökigare att svara på men har sina fördelar när det faktiskt är fördelar där.

Jag har markerat texten i citaten så alla vet det.
Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
Visst är det så att den politiska kartan förändras. Jag tror definitivt att det kommer en dag när den moderata falangen av republikanerna återigen dominerar, som de ju traditionellt sett har gjort. Men jag tror det ligger ett par år bort. Om inte president Trump ställer upp 2024 så blir det troligtvis DeSantis istället. Så tidigast 2028 tror jag att vi kommer att få se pendeln svänga. Däremot tror jag inte att Liz Cheney själv har någon politisk framtid oavsett. Hon har agerat på ett sätt av avser att skada inte främst president Trump utan sitt eget parti, och sånt förlåter de inte utan vidare.
Det har du säkert rätt i men du får ju beakta att det är vad många anser om självaste Trump också. Det var ju så redan 2015 men absolut 2016 att många dels inte trodde att han skulle vinna och dels efter att han vunnit skulle göra bort sig och bli avsatt snabbare än vad en gris blinkar. Så blev det inte, men förr eller senare blir det så. Jag tror att vi både två lägger in vår egen syn på Trump hur vi tolkar det.
DeSantis är ett oprövat kort på flera sätt så det ser jag fram emot. Beror på om någon annan dyker upp med full kraft också. Men frågan här i den här tråden är ju hur Trump klarar sig i denna situation kring jan6. Jag tänker att Demokraterna kan framställa det negativt för Trump om de inte lyckas att få fram ett troligt scenario hur det har gått till där Trump haft en ledande roll eller att de omkring honom haft det. Att han klarat sig hittills säger ju ingenting om framtiden. En del trodde han skulle vinna 2020 men det gjorde han inte. Att en del inbillar sig eller låtsas att det var ett stort valfusk gör att andra ser på dem som om de är lite kokkobello.
Citat:
Jag hörde en amerikansk kommentator och jurist som analyserade utredningen. Han menade att man kan tala om två syften:
1. Få president Trump åtalad för brott.
2. Vända opinionen mot president Trump.
Just det, skrev om det ovan.
Citat:
Det senare kommer inte att inträffa. Folk kommer definitivt att gradvis tappa intresset för president Trump ju längre tid han är utanför rampljuset, som det sker med alla politiker, men när det gäller Jan6 har nästan alla väljare sedan länge en väldigt bestämd uppfattning om vad som hände, så det måste komma fram nya sensationella uppgifter om någon ska ändra uppfattning.
Om det framkommer något skevt om Trump så kommer inte alla hans fans att ändra sig. Men de gjorde det nog så mycket i förra valet trots Biden.
Citat:
Vad gäller den första punkten så förklarade han att det demokraterna behöver bevisa är inte bara oaktsamhet utan uppsåt, vilket är oändligt mycket svårare. Att hävda att president Trump var oaktsam när han offentligt uppmanade till fredliga demonstrationer är en sak, att hävda att president Trump hade för avsikt att med våld hålla sig kvar vid makten är något helt annat. Att använda rättssystemet till att få valresultatet prövat är inte heller något olagligt, tvärtom är det en garanti för demokrati och systemen finns där för att i bästa fall garantera valsäkerheten. För att man som demokraterna gör försöka hävda att det är frågan om en statskupp skulle man förmodligen behöva bevisa att president Trump själv trodde att han hade förlorat men ändå försökte hålla sig kvar vid makten.
Man kanske kan indela folk i tre grupper lite grovt. En där man tycker att allt är bra, en där allt är fel och en som funderar en stund och kommer fram till något.
Jag kan tycka att faktiskt inte har en politik utan han har en föreställning. Som är jätterolig att ta del av men inte är det till nytta för någon vanliga amerikan. D
Trump är ju van att inte lämna spår efter sig. Han ber någon annan prata med någon annan eller andra att skicka mejl och så vidare. Så det ska nog något extraordinärt om det finns bevis för något som är brottsligt och rimligt att åtala för. Men det är ju en strid på kniven fortfarande som det var från första dagen. Jag tycker alltid att Trump behandlar USA som sin personliga lilla lekstuga. Men att den leken ändå är på blodigt allvar eftersom han är sociopat där han inte drar sig för något. Han pratade med Raffenkliffer va fan hetta han?

och det läckte ut. Tänk om det finns fler såna inspelade samtal där det ska "hittas röster" som varit "borta"?
Trump går ju inte att ha i möblerade rum. Allt det här pratet som var från början om att han rev sönder dokument som ska diarieföras och slängde ut det på golvet så andra människor fick böja rygg och gå ner på knä för att ordna detta. Och så vidare till dags dato. Han är en vettvilling och skadlig för andra människor.
Citat:
Så i slutändan vilar ett tungt ansvar på Merrick Garland. Han kommer vara under enormt tryck från sitt parti att åtala president Trump. Samtidigt vet han att han egentligen inte får väcka åtal om han inte har någon anledning att tro att åtalet kan leda till en fällande dom. Att väcka åtal skulle även sätta ett farligt prejudikat, och högst sannolikt följas av ett korruptionsåtal mot Joe Biden framöver.
Garland är en intressant figur. Man kan ju inte glömma att han blev bortfintad av republikanerna och att han därmed kan bli extra vass eller extra kass. Beror på det!
Till sist så beror det väl på hur folk ändrar uppfattning. Det är en rätt knepig sak för media att vinkla så att det blir trovärdigt. Ser att man tappar det från flera håll. De som skriker högst får mest tittare så det verkar ju vinna. Men hur det hela blir med det här tycker jag inte att jag kan säga något bestämt om. Det finns i alla fall flera som inte har semester de två kommande veckorna. Det finns lagböcker att slås i.