2022-06-29, 18:38
Medlem
Joneskuusis avatar
Stek i smör, ha i oxbuljong och hela vitlöksklyftor som du trycker till med skaftet på kniven så de spricker upp, smaka av medans det puttrar, tillsätt mer salt och peppar vid behov. Annars låter det bra
Citera
2022-06-29, 18:42
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Mera vitlök. Mycket mera vitlök. Grovhackad, inte pressad.

Uttrycket "för mycket vitlök" existerar inte i universum.
Citera
2022-06-29, 18:49
Medlem
Citat:
Finns det någon buljong som inte innehåller en massa skit som är farligt för hälsan?

Brukar köpa grönsaksbuljongpulver jag hittar på vegetarianhyllan. Innehåller det inte fett från palmolja brukar den vara ok.
Citera
2022-06-29, 18:49
Medlem
Barbecuesås. Barnen älskar den dessutom. Ja, det är förmodligen sockret som gör det, men socker och tomat gifter sig fint.
Citera
2022-06-29, 18:57
Medlem
MYCKET vitlök ska i :-)
Jag steker på 500 g köttfärs och en stor gul lök. Fräser sedan med ca 5 vitlöksklyftor och hackad färsk chili (alt chiliflakes). I med krossade tomater 1-1,5 burk ( Muttis Polpa), ca 3 dl vin (rött eller vitt), en nypa socker, salt, peppar, ett par lagerblad, några matskedar tomatpuré och lite övriga kryddor, oftast bara timjan. Låt putta med lock ett par timmar, och sedan utan lock nån timme så vätskan kokar bort.
Om vätskan kokar bort för snabbt fyller jag på under tiden med lite mer vin och vatten.
MUMS!! Får alltid beröm, och såsen är magisk att ha i lasagne dessutom.
Citera
2022-06-29, 19:00
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Stek lök morot selleri vitlök i olivolja. Krydda med salt peppar och oregano. Tillsätt sedan någon matsked tomatpure och fräs ihop med grönsakerna

Tillsätt köttfärs och låt det få färg. Tillsätt sedan 2dl rött vin och låt det koka ner

Tillsätt en burk krossade tomater, ett lagerblad och några droppar worcestersås . Smaka av och tillsätt ev mer salt/peppar.

Låt puttra 30 min minst

Stek grönsakerna länge!
Stek selleri och morot i 10 minuter på låg värme med ganska mycket olja.
Häll på lök och stek vidare till att grönsakerna blir helt mjuka och släpper sötma.
DEt får inte finnas nåt jävla krunch kvar i grönsakerna. då har blandningen stekt för lite

I Italien kallas det sofritto och det funkar som en fond i köttfärssås.
https://ruskigtgott.blogg.se/2017/may/klassisk-soffritto.html

Ett annat knep är att köpa så dyra tomateburkar som man kan hitta.
Det är stor skillnad på olika tomater
Citera
2022-06-29, 19:09
Medlem
Låter du den puttra som den ska på låg värme eller kokar du sönder köttfärsen och kryddorna i en timme under lock?
Prova att dubbla mängden lök och kryddor.
Citera
2022-06-29, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Att äta dem kuberna som om det vore fudge är farligt för hälsan.

Äter man buljongtärningar som det vore fudge är man nog mest farlig för hälsan själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag gör den på samma sätt. Men när jag ska göra köttfärssås till annan pasta förutom lasagne så smakar det skit. Måste vara något övernaturligt.

Prova att säga " du ska bli lasagne" när du gör såsen fast sen lurar du den och äter annan pasta till? Kanske bara går en gång men ändå?
Citera
2022-06-29, 19:21
Avslutad
oxfond!
Citera
2022-06-29, 19:25
Medlem
Glöm inte massor av vitlök och mkt grädde så det blir mumsig
Citera
2022-06-29, 19:26
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Med allt skit du har i tar ju smakerna ut varandra, charlottenlök, tomatpure smör salt och pepper räcker gott
Citera
2022-06-29, 19:28
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:

Buljongen är viktig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in