Citat:
Ursprungligen postat av
Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?
Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Jag ser med en gång va du gör fel.
Googla maillard-effekten. Det är en effekt som gör att smakämnen bryts ner som en fraktal och bildar en mängd nya smaker. Ex. när du rostar bröd eller kaffe så bryter du ner vissa smakämnen och gör många nya smaker av de beståndsdelarna.
Du börjar förslagsvis med att bryna morötter, lök och LITE av vitlöken. Sen lägger du undan det i en annan behållare och fortsätter med lite av köttet, bryner det med max 2/3 av stekytan åt gången. Lägg undan eftersom i samma behållare som det övriga. Sen tar du resten av vitlöken och kryddorna och lägger i den stora kastrullen när du har sänkt temperaturen. På det sättet får du både helspektrum vitlök och den brynta vitlöken som smakar lite mer speciellt.