2022-06-29, 16:43
Medlem
Salt.
Citera
2022-06-29, 16:46
Medlem
Det dom flesta amatörkockarna gör fel är för lite salt
Citera
2022-06-29, 16:50
Medlem
boqpods avatar
Som linkzor skrev,
Tillsätt köttbuljong. köttfärs är smaklöst.

Dessutom ska du inte steka färsen torr. (!)
Den ska i princip inte stekas alls utan sina kryddor och tillbehör.
Sedan ska den puttra med lock. Är den för såsig lyfter du bort locket och kokar bort en del av vätskan till önskad konsistens.

Generella tipset - lägre värme, längre tid.
Citera
2022-06-29, 16:56
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag har aldrig misslyckas med en sån enkel sak, man får väl smaka innan på såsen, är det för dåligt kryddat så gör man någonting åt saken, ungefär när bensin är slut på bilen så måste man tanka för att rulla vidare..
Citera
2022-06-29, 16:59
Medlem
Behövs nog mer salt, basilika och timjan har rätt blommig mild smak, tomater är blaskiga, det är också viktigt att steka köttet att den får färg, detta lyfter köttsmaken.Testa att använda lagerblad istället för rosmarin.
Citera
2022-06-29, 17:04
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Du använder för lite kryddor helt enkelt. Öka mängden något och fortsätt så tills den smakar godare.

Ett annat tips är att köpa en Taco-kryddpåse och blanda i.
Citera
2022-06-29, 17:06
Medlem
naturligtsvis är det blandfärs.. inget annat.
Citera
2022-06-29, 17:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Vätskan? Du menar köttsaften? Där smaken sitter? Märkligt att det blir smaklöst...

Min farsa gjorde exakt samma fel. Han trodde han kunde göra världens bästa köttfärssås, och hans hemlighet var att han pressade ut all köttsaft (Titta här! Man betalar för vatten!) uder stekning o hällde det i slasken. Resultatet var alltid torr, smaklös köttfärs. Spelade ingen roll hur mycket han kryddade.
Köttfärs smakar inte mycket rå heller.
Citera
2022-06-29, 17:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Jag ser med en gång va du gör fel.

Googla maillard-effekten. Det är en effekt som gör att smakämnen bryts ner som en fraktal och bildar en mängd nya smaker. Ex. när du rostar bröd eller kaffe så bryter du ner vissa smakämnen och gör många nya smaker av de beståndsdelarna.

Du börjar förslagsvis med att bryna morötter, lök och LITE av vitlöken. Sen lägger du undan det i en annan behållare och fortsätter med lite av köttet, bryner det med max 2/3 av stekytan åt gången. Lägg undan eftersom i samma behållare som det övriga. Sen tar du resten av vitlöken och kryddorna och lägger i den stora kastrullen när du har sänkt temperaturen. På det sättet får du både helspektrum vitlök och den brynta vitlöken som smakar lite mer speciellt.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Stek lök morot selleri vitlök i olivolja. Krydda med salt peppar och oregano. Tillsätt sedan någon matsked tomatpure och fräs ihop med grönsakerna

Tillsätt köttfärs och låt det få färg. Tillsätt sedan 2dl rött vin och låt det koka ner

Tillsätt en burk krossade tomater, ett lagerblad och några droppar worcestersås . Smaka av och tillsätt ev mer salt/peppar.

Låt puttra 30 min minst
Citera
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Köttfärs smakar inte mycket rå heller.

Det smakar umami
Citera
Medlem
enligt mig skall det va en sås med..inte tjock gröt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in