2022-06-29, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Varför vissa människor inte kan laga köttfärssås är ett av livets största mysterium. Jag kan inte heller få någon smak på köttfärssås, förutom när jag gör köttfärssås till lasagne, då blir den god.
Jag är duktig på matlagning men köttfärsås kan jag inte tillaga, och jag har gjort den på alla möjliga vis.
Vad gör du annorlunda när du gör den till lasagne?
Citera
2022-06-29, 16:27
Medlem
Kedoxs avatar
Rätt fattig kryddning ändå. Sen är tricket att låta smakerna koka in ordentligt, en bra köttfärssås tar tid. Skulle inte skada med en skvätt fond heller.
Citera
2022-06-29, 16:28
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad gör du annorlunda när du gör den till lasagne?
Jag gör den på samma sätt. Men när jag ska göra köttfärssås till annan pasta förutom lasagne så smakar det skit. Måste vara något övernaturligt.
Citera
2022-06-29, 16:28
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Börja med att steka löken lägg därefter i köttfärsen och bryn.
Du ska ha i en hel del tomatpuré, ett paket krossade tomater och minst 2 stora tomater i 500 g nötfärs.
Salt, peppar, vitlökspulver räcker som kryddor och glöm inte att smaka av.
Lägg i vitlöken när allt annat är i och använd vitlökspress. Skippa vattnet
Behöver inte kokas längre än ca 20 min.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2022-06-29 kl. 16:36.
Citera
2022-06-29, 16:29
Medlem
SexgalenZombies avatar
För lite salt, för snålt med kryddor.
Citera
2022-06-29, 16:29
Medlem
DesertBeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkzOr
Tillsätt en köttbuljong, tabasco och mer kryddor.
Ungefär så gör jag också. Man får krydda/salta mer än vad man tror.

Ev slår jag i en dos grädde också.
Citera
2022-06-29, 16:32
Avslutad
Vin är ju trevligt att ha i också. Tycker också att en timme låter kort. Min kokar minst tre timmar.

Märgben är jävligt gott att ha i, men det är knappast det som är felet om den är smaklös.

Sen kan det ju vara så att du tror att du har stekt köttfärsen, men att du i själva verket bara stekt bort vätskan. Det är när det har hänt som det steker på riktigt. När du kokar färsen blir den grå. Du måste gå vidare tills den blir brun.
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Vätskan? Du menar köttsaften? Där smaken sitter? Märkligt att det blir smaklöst...

Min farsa gjorde exakt samma fel. Han trodde han kunde göra världens bästa köttfärssås, och hans hemlighet var att han pressade ut all köttsaft (Titta här! Man betalar för vatten!) uder stekning o hällde det i slasken. Resultatet var alltid torr, smaklös köttfärs. Spelade ingen roll hur mycket han kryddade.
Jag får en sådan jävla tydlig bild av din far! Fattar direkt vilken typ av person det handlar om.

Självfallet vill man bli av med en del vatten, men då genom att det avdunstar så att det inte tar med sig en massa goda smaker. Får hoppas inte TS är så efter som farsgubben din.

En liten nyfiken fråga. Vad säger din far om man försöker förklara hur det ligger till?
Citera
2022-06-29, 16:35
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vin är ju trevligt att ha i också. Tycker också att en timme låter kort. Min kokar minst tre timmar.

Märgben är jävligt gott att ha i, men det är knappast det som är felet om den är smaklös.

Sen kan det ju vara så att du tror att du har stekt köttfärsen, men att du i själva verket bara stekt bort vätskan. Det är när det har hänt som det steker på riktigt. När du kokar färsen blir den grå. Du måste gå vidare tills den blir brun.

Jag får en sådan jävla tydlig bild av din far! Fattar direkt vilken typ av person det handlar om.

Självfallet vill man bli av med en del vatten, men då genom att det avdunstar så att det inte tar med sig en massa goda smaker. Får hoppas inte TS är så efter som farsgubben din.

En liten nyfiken fråga. Vad säger din far om man försöker förklara hur det ligger till?

"Spelar ingen roll vad du säger, min köttfärssås är den godaste du nånsin ätit"

Ja, det är ett riktigt citat haha.

Själv kan jag smaska i mig 500g stekt köttfärs utan någon som helst kryddning, för jag gillar den rena köttsmaken.
Citera
2022-06-29, 16:39
Medlem
PanchoMolers avatar
Använd blandfärs istället! Nötfärs är så snålt på fett. Och fett ger smak!
Annars kan du testa att skära upp lite bacon som du steker på och har i för lite extra sälta och smak. Lite rödvin är ju också trevligt att ha i..
Citera
2022-06-29, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Tror att det är för mycket vatten. Tomatkross är mest vatten, och sedan tillsätter du också vatten och en färsk tomat (tomat innehåller nästan 95 % vatten).

Sedan tror jag också du har för mycket smaksättare, så det blir bara en sörja av allt och det smakar ingenting. Du har om jag räknar rätt nio (!) olika kryddor. Varför då? Mer blir inte bättre. Nöj dig med tre. Och varför en fin olivolja? Den ger också ytterligare en smak och med vitlöken så är du nu uppe i elva (!) smaksättare.

Jag skulle ta bort vattnet och tillsätta en burk tomatkross till, koka med öppet lock så du får bort vätska (du får förstås hålla koll så att det inte kokar torrt och bränner). Jag skulle också välja att ha med lite tomatpuré som du steker i stekpannan först innan du häller på krosstomaten, så det blir en rostad ton i tomaten. Tomatpuré ökar intensiteten av tomatsmak. Sedan skulle jag välja en (1!) örtkrydda, du får välja själva. Sedan tror jag du har lite för lite hackad lök (den ska ge både krämig konsistens och sötma, så dubbla mängden lök). Stek i smör som är ett animaliskt fett istf olja som är vegetabilisk. Då ökar du på köttsmaken.

Måste dock fråga om det är smak eller känslan av fyllighet som du är missnöjd med? Du har så många smaksättare att det är som en blomsterbutik, så jag undrar om det inte fylligheten du är missnöjd med?
Senast redigerad av Briascca 2022-06-29 kl. 16:51.
Citera
2022-06-29, 16:40
Medlem
steka färsen tillräkligt länge är ett måste..tomatpure å krossade tomater med..tar alltid i lite vetemjöl å vatten för att få det tjokt.
Citera
2022-06-29, 16:42
Medlem
Jag brukar hacka upp lök, vitlök och morot. Fräser det. Kastar i en stor klick tomatpure cirka två-3 matskedar. Fräser det så det får lite färg. Har jag en skvätt rödvin så häller jag i det. Fräser tills rödvinet kokar in. Sedan blandfärs tillls det börjar få färg. En skvätt soja och lite köttfond. Salt och vitpeppar. Sedan föredrar jag hela tomater på burk som jag mosar med en gaffel i stekpannan. Sedan brukar jag ha i en skvätt ketchup för att få lite sötma. Sedan låter jag det puttra på i minst 40 minuter. Tillsätter lite vatten om det börjar bli torrt. På slutet kan man ta lite vatten från pastakastrullen så man får lite stärkelse från pastan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in