Citat:
Ursprungligen postat av
Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?
Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Tror att det är för mycket vatten. Tomatkross är mest vatten, och sedan tillsätter du också vatten och en färsk tomat (tomat innehåller nästan 95 % vatten).
Sedan tror jag också du har för mycket smaksättare, så det blir bara en sörja av allt och det smakar ingenting. Du har om jag räknar rätt nio (!) olika kryddor. Varför då? Mer blir inte bättre. Nöj dig med tre. Och varför en fin olivolja? Den ger också ytterligare en smak och med vitlöken så är du nu uppe i elva (!) smaksättare.
Jag skulle ta bort vattnet och tillsätta en burk tomatkross till, koka med öppet lock så du får bort vätska (du får förstås hålla koll så att det inte kokar torrt och bränner). Jag skulle också välja att ha med lite tomatpuré som du steker i stekpannan först innan du häller på krosstomaten, så det blir en rostad ton i tomaten. Tomatpuré ökar intensiteten av tomatsmak. Sedan skulle jag välja en (1!) örtkrydda, du får välja själva. Sedan tror jag du har lite för lite hackad lök (den ska ge både krämig konsistens och sötma, så dubbla mängden lök). Stek i smör som är ett animaliskt fett istf olja som är vegetabilisk. Då ökar du på köttsmaken.
Måste dock fråga om det är smak eller känslan av fyllighet som du är missnöjd med? Du har så många smaksättare att det är som en blomsterbutik, så jag undrar om det inte fylligheten du är missnöjd med?