2022-06-30, 16:56
Medlem
Jag är för att kvinnor ska kunna göra abort.
Men samtidigt stödjer jag arbetstagares rätt
till samvetsfrihet. För religösa eller de som tycker att abort är obehagligt att utföra, ska de
verkligen tvingas?. Jag vet att det var en livlig debatt om det för några år sedan , då en
barnmorska inte fick ett jobb på grund av hennes övertygelse. JA TILL ABORT, MEN Inte
ATT TVINGA NÅGON ATT UTFÖRA DEN
Senast redigerad av mangne 2022-06-30 kl. 16:58.
Citera
2022-06-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du ljuger.

Sverige ligger relativt högt i västvärlden men under snittet globalt och mycket mindre än länder med förbud eller tunga restriktioner.

Östeuropa har för övrigt alltid legat i topp trots ett betydligt mer värdekonservativt samhälle.

Sverige har ca 120000 födslar och ca 40000 aborter per år, det ger 25%. Finland har 15%, USA har 15%, Norge har 17%, för att ta några exempel.

De länder som ligger högre är tex Ryssland, Ukraina, vietnam. Bara fattiga rövhålsländer. Sverige är en skam, vi ska vara bättre. Kvinnor kan bättre.
Citera
2022-06-30, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Abortmotståndare gör ingen skillnad på foster och människa, det var det som var min poäng.
Det är tveklöst en människa. Den semantiska diskussionen brukar handla om att det är ett barn, ett liv, eller inte. Men människa är det, ett mänskligt foster om du nu har svårt att kalla det för ett barn. Men definitivt människa. Inte älg, inte grävling, inte snigel. Människa.

Förresten, om en kvinna säger att hon är med barn, rättar du henne då och säger att det är ett foster?

Här idag så skriver Agnes Wold om graviditeter och covid:

– Det är extremt farligt att få covid i slutet av graviditeten, både för mamman och för barnet. Barnet riskerar att födas för tidigt och till och med dö.

https://www.expressen.se/halsoliv/ha...nfor-sommaren/

Ska du ringa henne och rätta henne? Det är väl inget barn? Och om det ändå är det så är det inget mänskligt barn enligt dig, eller hur?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-06-30 kl. 17:08.
Citera
2022-06-30, 17:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är tveklöst en människa. Den semantiska diskussionen brukar handla om att det är ett barn, ett liv, eller inte. Men människa är det, ett mänskligt foster om du nu har svårt att kalla det för ett barn. Men definitivt människa. Inte älg, inte grävling, inte snigel. Människa.

Förresten, om en kvinna säger att hon är med barn, rättar du henne då och säger att det är ett foster?

– Det är extremt farligt att få covid i slutet av graviditeten, både för mamman och för barnet. Barnet riskerar att födas för tidigt och till och med dö.

Ska du ringa henne och rätta henne? Det är väl inget barn? Och om det ändå är det så är det inget mänskligt barn enligt dig, eller hur?

Det är ett mänskligt foster, det är ett liv. Men någon människa är det inte. Fattas för mycket för att kunna kalla det för en människa, först senare i graviditeten kan man börja prata om 'en människa/ett barn'.

Liksom ett grisfoster. Man äter ju inte grisfoster eftersom det inte är en fullt utvecklad gris.

Liksom ett hästfoster. Man rider inte på hästfoster eftersom det inte är en fullt utvecklad häst.
Citera
2022-06-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
till samvetsfrihet. För religösa eller de som tycker att abort är obehagligt att utföra, ska de
verkligen tvingas?. Jag vet att det var en livlig debatt om det för några år sedan , då en
barnmorska inte fick ett jobb på grund av hennes övertygelse. JA TILL ABORT, MEN Inte

Abort ingår i arbetsbeskrivningen. Vilket företag sparkar inte en anställd som arbetsvägrar? Det är helt ok att vara emot abort, men då får man ta ansvaret och inte jobba som barnmorska eller liknande.
Citera
2022-06-30, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds

Att man säger att man är med barn betyder att man är gravid. Man säger inte att man HAR FÅTT barn.
Citera
2022-06-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Att man säger att man är med barn betyder att man är gravid. Man säger inte att man HAR FÅTT barn.

Hur kan man vara med barn om det inte är ett barn?
Citera
2022-06-30, 17:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Är dock ingen som tvingar någon att utbilda sig till barnmorska och abortläkare. Då får man välja utbildning till en annan sorts läkare.
Citera
2022-06-30, 17:54
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur kan man vara med barn om det inte är ett barn?
Det går alldeles utmärkt. Graviditet, kallas det.

Hur kan man ha fått barn om man fortfarande bara är gravid?
Citera
2022-06-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det går alldeles utmärkt. Graviditet, kallas det.

Hur kan man ha fått barn om man fortfarande bara är gravid?

Är man med barn så är man med barn.
Citera
2022-06-30, 18:08
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är ett mänskligt foster, det är ett liv. Men någon människa är det inte. Fattas för mycket för att kunna kalla det för en människa, först senare i graviditeten kan man börja prata om 'en människa/ett barn'.

Liksom ett grisfoster. Man äter ju inte grisfoster eftersom det inte är en fullt utvecklad gris.

Liksom ett hästfoster. Man rider inte på hästfoster eftersom det inte är en fullt utvecklad häst.
Hypotetiskt.

Om man om 20 år skulle kunna få ett 10-veckors foster att överleva efter en prematur förlossning.

Skulle man behöva sänka gränsen för att abortera foster till åtminstone vecka 9?
Citera
2022-06-30, 18:09
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Är man med barn så är man med barn.
Japp. Man är med barn, gravid, på smällen, har en bulle i ugnen.

Observera att det sistnämnda inte betyder att fostret är en bulle.

På tal om ord, lyckades du googla "framkallat missfall" nån gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in