Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Ja, om vi kallar den "inre kärnan" för EM-huset , så kan vi säga att jag har kommit till insikt om att det fanns en än mer "inre kärna " i detta hus. Den innersta mörka kärnan bestående av de på riktigt garvade och risktagande elementen: BW och SP . De andra var endast skolpojkar och lärjungar om man så vill till dessa. Alltså som jag har fått konstatera efter en väldigt lång "undersökning" av dessa bröderna O. så finns det och har aldrig funnits något dokumenterat våldskapital av något slag. De som var med dessa var ju att de kunde så bra sättas in ett i GW -scenario, men utan konkret bevisning
Men byggt på endast indicier utan konkret bevisning som jag har lagt fram i tidigare inlägg, men jag har ändå drivit denna teori framåt i brist på något som har pekat mot dem. Jag ber bröderna O om ursäkt för detta besvär. Detta är vanliga grabbar med gott rykte och företag., när jag tänker på det mer , hur skulle dessa kunna leva på helt friktionsfritt om de var inblandade utan att något skulle läcka ut ? Det blir märkligt. Greensky visade på denna psykologi tidigt och det är vettigt och riktigt.
Alltså SP är ju framförallt BWs vän i denna skara och jag skulle nog vilja säga "enbart", får jag en klar uppfattning av. Tar man bort BW ur denna skara skulle aldrig SP umgås med de andra, alldeles för olika.
I dessa två grabbar finns våldskapitalet, framförallt ett väldigt starka misstankar om dokumenterad kvinnomisshandel särskilt då denne SP. Men ledare för denna grupp är BW och hans chaufför och ständiga följeslagare var SP vid denna tid . Som tidigare yrkeshuligan är han van att ta orde,r är min ide med denne man, han har det i blodet : våld, kravaller , "gatuspringa" och att som dessa "firmor" gör: tänka i militära taktiska banor. Som jag har skrivit i tidigare inlägg så tycker jag att brottet har nästan lite av en "militärisk operation" över sig i dess utförande. Rått och kallt undanskaffande av kroppen. Undanskaffande av kroppen- GM har bindning till offret.
Jag har sagt det förut (men gick i från det när jag testade GW-scenario på bröderna O.) att dessa GM bör ha haft en fastslagen historia och erfarenhet av grovt våld samt en nedsatt empatisk förmåga (även om så vara fallet: nedsatt av droger t e x amfetamin). Det blir ändock otroligt att helt vanliga killar skulle göra ett "misstag" en natt ta en kvinna av daga, föra bort kroppen , paketera den och dumpa den med båt i Vänern och sedan leva vidare ett fint svensson -liv som inget ha hänt. Nej, det blir mycket märkligt.
Jag anser att vi nu endast har två personer kvar som är intressanta för gärningen: BW och SP. Båda har gränslösa personligheter med stort våldskapital. Minst en utav dem måste ha en väldig bra kännedom om brottsplatsen , för att känna till att de kan lösgöra en eka som de kan "låna" en kort stund från Helenas bostadsområdes småbåtshamn. Den enda person menar jag som kan känna till denna och veta vilka båtar som finns där på förhand, av alla de personer som kan vara av intresse för gärningen är just det, BW. Tänk på den korta tidsrymd de har att göra sig av med kroppen innan alla vaknar till på morgonkvisten.
Han seglade och var mycket båtintresserad och kände Helenas syster Ulrika mycket väl, samt var bäste vän med en annan seglingsintresserad som bodde i samma område som Helena: Henr*k J*ngert. BW har ju varit där nere flera gånger och i riktningen rakt upp inte långt bort på Dillö finns ju BWs föräldrars sommarstuga.
Absolut, du har nog kommit något på spåren här! För mig är alla teorier och scenarion av värde och det finns möjlighet för det mesta! BW är min GM nr 1 och det finns en stor sannolikhet att det är en till men har t.om börjat fundera på fall det kanske ytterligare var en till i bilen men som kanske hade en passiv roll/en roll efter att hon blivit bragd om livet, någon som bara hjälpte till att föra bort kroppen (bara en gissning/ teori jag har just nu) just pga av att det är så många som har konstigt beteende och framförallt konstiga uttalanden kring Helens försvinnande.. Tex PU och KM (Mycket talar emot KM, hela hans beteende ifrån förfesten, klängde på Helena etc). sen finns det ju BWs "sambo" MK, jag tänker att det kanske finns en möjlighet att BW och MK körde tillsammans den kvällen då de bor ihop?
Men visst, ser man till individen, så har dessa båda herrar mindre bra charm-egenskaper om man säger så! Inget jag läst om dem har varit något positivt liksom... Så vilka är kapabla till våld?- Ja störst chans att leta här.. Gränsöverskridande beteende och det hade förklarat varför de så snabbt tog beslutet att göra sig av med kroppen efter att det skett istället för att få panikångest och springa därifrån. Hade även förklarat deras förmåga att hålla tyst och inte tjalla på varandra då de stod varandra nära och båda har "Tjuvheder" (ingen golar).
Däremot så har de mest haft tur, jag tror inte det var speciellt bra paketering eller så väl genomförd aktion egentligen utan bara att sannolikheten att detta skulle ske är så otroligt liten, tror som sagt att det var en väldigt oplanerad gärning och därmed en oplanerad aktion att göra sig av med kroppen. Troligtvis så har hon blivit dumpad i Vänern på grund av allt letade med hundar och skallgångskedjor. Det är svårare att gömma och gräva ner en kropp än man kan tro, samt att som du säger; Tiden är inte på GMs sida.
Men jag tänker även så här; Varför skulle SP följa med BW på kvällen? Han bodde väl rätt centralt? Varför skulle han haka på BW när festen/krogen var stängd? Kvällen var väl slut typ.. Hade Helena satt sig i bilen med SP där? Hon kände väl inte riktigt honom.. samt vad vet vi om SPs förehavanden efter Stadt? Enligt han själv osv..
Problemet med BW är ju att han har ett alibi efter Stadt (vi kan absolut spekulera i fall det är falskt, vilket mycket talar för men man får inte glömma att det finns individer som har väldigt svårt med just alibi). Sånt försöker jag ha i åtanke också! Samt att om hon inte åkte med BW, då faller väl scenariot då bara SP var kompis med BW? Och Helena inte skulle hoppa in ensam med SP..så SP håller väl bara om BW är en av GM
Samt vet vi var BW hamnade till sist? Dvs var vaknade han upp? I EM-huset? Eller sommarstugan? Var han med MK på morgonen? Sånt hade ju definitivt haft en betydande roll för tex tidslinjen.
Som jag varit inne på tidigare så är problemet med detta fall att det finns så många scenarion som skulle kunna stämma..
Ensam okänd GM för Helena (CL)
Ensam GM som följde efter Helena (Mannen med Pilotglasögon/KM)
Helena fick skjuts av GM och bråk uppstod (Troligtvis BW, om du frågar mig personligen)
Helena fick skjuts av GMs (Troligtvis BW med partner; Här finns det flera potentiella medhjälpare; PU, MK, SP, KM?).
Sen finns det ytterligare scenarion där hon fått skjuts av någon av dessa förutom BW. Tex MK och PU etc etc. Där handlade det väl mer om relationen mellan individerna som ökar och sänker sannolikheten.