2011-09-03, 16:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Fet stil: Nej.
Men alla sätt utom de dåliga är ju bra! varför inte be vanliga hyresgäster kolla upp sin lägenhet?
Polisen vet ju inte dagsläget var brottsplatsen var. Hittas Helenas DNA i ett pyttelitet blodfragment i någons lägenhet så kan ju det vara den avgörande Pusselbiten som fattas för att binda en ev. Gm till försvinnadet.

För övrigt någon här på tråden som vet om B.V/W adress på gärdesgatan 6 Mariestad blev undersökt av tekniker -92?

Har också en del frågor jag tar med dig på mailen.

Men finns det öht någonting som indikerar att Helena befann sig på någon av de adresser du nämnt ovan, den natten hon försvann?
Citera
2011-09-03, 16:53
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur många lägenheter handlar det om?

Har ni gått runt och satt upp lappar i porten där de uppmanas att inte städa sina lägenheter och ringa polis om det finns fläckar?

Har du stämt av detta med polis så att de är beredda på samtal från hyresgäster så att de snabbt kan agera?

Hmm, bra jobbat Kungkarl.

Hur menar ni? Det verkar ju helt snurrigt.
Skulle Helena frivilligt ha följt med till någons lägenhet när hon i själva verket skulle hem till sin syster?
Eller menar ni att hon skulle burits till någon lägenhet i medvetslöst tillstånd? Och i så fall varför?
Citera
2011-09-03, 17:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Hur menar ni? Det verkar ju helt snurrigt.
Skulle Helena frivilligt ha följt med till någons lägenhet när hon i själva verket skulle hem till sin syster?
Eller menar ni att hon skulle burits till någon lägenhet i medvetslöst tillstånd? Och i så fall varför?
Man kan väl ändra sig, eller övertalas att ändra sig!

Intressant med BW's dåvarande adress (om den stämmer). Det finns ju som sagt vissa påståenden som säger att H skall ha avikit ner till vänster efter bron, ner på stigen längs Tidan i riktning BW's bostad m.a.o. Detta skulle kanske även kunna styrka möjligheten att "väsksäcken" med skor som påstås ha hittats av fiskare i närheten av bron kan ha tillhört H.

Om området kring/i BW's bostad skulle vara brottsplats borde det väl i så fall innebära att H's upphittade prylar i kohagen skulle varit utplacerade i efterhand. Det skulle också innebära att Hanna med hundens vittnesmål inte är relevant.
Citera
2011-09-03, 17:41
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man kan väl ändra sig, eller övertalas att ändra sig!

Intressant med BW's dåvarande adress (om den stämmer). Det finns ju som sagt vissa påståenden som säger att H skall ha avikit ner till vänster efter bron, ner på stigen längs Tidan i riktning BW's bostad m.a.o. Detta skulle kanske även kunna styrka möjligheten att "väsksäcken" med skor som påstås ha hittats av fiskare i närheten av bron kan ha tillhört H.

Om området kring/i BW's bostad skulle vara brottsplats borde det väl i så fall innebära att H's upphittade prylar i kohagen skulle varit utplacerade i efterhand. Det skulle också innebära att Hanna med hundens vittnesmål inte är relevant.
Precis så och lite mera resonerar vi också om andra personer med initialer som är intressanta! alltså flera infallsvinklar och perspektiv där även en bil är inblandad.

Huvudsaken är ju att vi inte är låsta bara på vittnet hanna med hund utan har öppnade vyer åt annat håll samtidigt som Hanna med hund är huvudhypotesen i dagsläget.
Citera
2011-09-03, 20:39
Medlem
YngveFrejs avatar
Jag tycker KungKarls teori inte låter realistisk. Men vad är det som säger att han har fel?
Helena kan ju följt med någon hon kände på efterfest, i någon lägenhet och där blivit
slagen i bakhuvudet och styckad. Det förklarar varför, inte övriga hyresgäster hört
något bråk, eller gråt och skrik. Detta var ju trots allt en varm sommarnatt, med många
människor som var vakna. Och för den delen, om hon blev styckad så kunde ju gm bära ut kroppen ostört..

Eller är det, ett bostadsområde där fylleri och bråk förekommer ofta?
Senast redigerad av YngveFrej 2011-09-03 kl. 20:41.
Citera
2011-09-03, 21:38
Medlem
När polisen gick ut med eferlysning och bad om tips efter en försvunnen Helena Andersson i Mariestadstidningen (dåvarande TSL) kom massor av tips in. Hur många Helena Andersson i samma ålder fanns det i Mariestad med omnejd vid den tidpunkten? Hur många av dem var ute och svirade den kvällen? Om endast en enda ytterligare Helena A fanns ute så lär polisen fått in tips om att folk hade sett en Helena A på mer än ett ställe och färdandes i olika rikningar den kvällen.Om det fanns 3 eller 5 personer i ungefär samma ålder med samma namn som var ute och svirade den kvällen så lär det ha blivit ganska rörigt med alla tips om olika platser en Helena A setts på. Presskonferenserna till tidningarna skulle isåfall komma att innehålla väldigt olika uppgifter som säkert inte tidningen fått tillfälle att korrigera i efterhand så.... Vad jag vill säja med detta är att det tidningarna har skrivit om var helena setts skall tas med en väldigt liten nypa salt.
Mvh sherlok.
PS.
Det här forumet besöks med all säkerhet av den/de som har med hennes försvinnande att göra. Gissar att den/de mår ganska bra av att så in i helvete många oskyldiga pekas ut här. Rena mumman att få försvinna i mängden av en massa andra mer eller mindre suspekta människor, speciellt om man inte ens umgåtts i de kretsar som här pekas ut.
DS
Senast redigerad av Sherlok 2011-09-03 kl. 21:48. Anledning: Felskrivning, saknas några viktiga ord som förtydligar.
Citera
2011-09-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur många lägenheter handlar det om?

Har ni gått runt och satt upp lappar i porten där de uppmanas att inte städa sina lägenheter och ringa polis om det finns fläckar?

Har du stämt av detta med polis så att de är beredda på samtal från hyresgäster så att de snabbt kan agera?

Hmm, bra jobbat Kungkarl.

Håller med!
Bra jobbat Kung Karl.
Men glöm inte bort att sätta upp lappar utifall att inte alla mariestadsbor läser vad du skriver.
Citera
2011-09-03, 22:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlok
När polisen gick ut med eferlysning och bad om tips efter en försvunnen Helena Andersson i Mariestadstidningen (dåvarande TSL) kom massor av tips in. Hur många Helena Andersson i samma ålder fanns det i Mariestad med omnejd vid den tidpunkten? Hur många av dem var ute och svirade den kvällen? Om endast en enda ytterligare Helena A fanns ute så lär polisen fått in tips om att folk hade sett en Helena A på mer än ett ställe och färdandes i olika rikningar den kvällen.Om det fanns 3 eller 5 personer i ungefär samma ålder med samma namn som var ute och svirade den kvällen så lär det ha blivit ganska rörigt med alla tips om olika platser en Helena A setts på. Presskonferenserna till tidningarna skulle isåfall komma att innehålla väldigt olika uppgifter som säkert inte tidningen fått tillfälle att korrigera i efterhand så.... Vad jag vill säja med detta är att det tidningarna har skrivit om var helena setts skall tas med en väldigt liten nypa salt.
Mvh sherlok.
PS.
Det här forumet besöks med all säkerhet av den/de som har med hennes försvinnande att göra. Gissar att den/de mår ganska bra av att så in i helvete många oskyldiga pekas ut här. Rena mumman att få försvinna i mängden av en massa andra mer eller mindre suspekta människor, speciellt om man inte ens umgåtts i de kretsar som här pekas ut.
DS

Ang. ditt första stycke. Men nu visades väl en bild på den "rätta" Helena Andersson ganska omgående, så även om det skulle ha funnits fler med samma namn och rätt ålder, så fanns det knappast någon tvekan om vem efterlysningen gällde.

Ang. ditt P.S.-stycke. Jag håller med dig och är i det närmaste övertygad om att gm läser här; åtminstone vet han/de om tråden. Hur han/de reagerar beror förstås på om han/de är utpekade eller inte. Är gm inte utpekad (-e), så myser han/de säkert nu. Är gm utpekad, är det nog lite skakigt nu, kan man gissa (och hoppas?).

Men fortfarande, det behövs nog en kropp för att fallet ska kunna komma vidare i detta läge. Ett utpekande av gm med tillhörande plats och motiv eller tillvägagångssätt räcker nog tyvärr inte, om inte Helenas kropp hittas och utpekandet kan bekräftas. För personerna kommer knappast att erkänna... Till dem det berör - motbevisa mig gärna! Jag är bara ett PM bort!
Senast redigerad av Prinzezzan 2011-09-03 kl. 22:23.
Citera
2011-09-03, 23:09
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
I den väskan ja.. Men Helenas väska (förmodligen med dansskor) är ju fortfarande på vift.

Varför skulle Helena haft med sig speciella diskoskor? Detta rykte verkar inte helt seriöst!
Det har aldrig nämnts något om dansskor, betoning på DANS i ordet dansskor. Nu var det så att det var damen i Götet som hade dansskor i sin uppfiskade väska, inget annat, punkt slut.

Eller dansade hon nonstop inne på Statt, skulle knappast tro det!
Sandalerna som hittades intill stigen, är alldeles utmärkta att dansa-
runt i på ett dansgolv. Jag har haft likadana sandaler själv kan jag upplysa om.

Det låter som om hon hade, ett jättestarkt intresse för dans, när det ska svamlas hit och dit om dessa diskoskor! Om det skulle stämma (vilket det inte gör), så hade detta intresse varit en intressant detalj i utredningen.
Citera
2011-09-03, 23:53
Medlem
Angående diskussionen om B.W så var jag på samma förfest som honom den kvällen Helena försvann.
Som jag även berättade för polisen så drack B.W öl plus att han körde från festen i en vit opel.

Det jag undrar över är varför inte killen som B.W var med och även åkte med B.W till statt aldrig
har nämnts i detta forumet ?
Har hört att denna personen var intresserad av Helena och han vistades i Mariestad endast
under ca en halvårs period detta året.
Det var en engelsk kille som pratade svenska med stark brytning och han försvann strax efter Helenas
försvinnande. Ganska kort och småfet kille. . . .

Efter lite efterforskningar har jag fått reda på att han gick under namnet Shane......

Någon borde komma ihåg honom??
Citera
2011-09-04, 00:03
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disktrazan
Angående diskussionen om B.W så var jag på samma förfest som honom den kvällen Helena försvann.
Som jag även berättade för polisen så drack B.W öl plus att han körde från festen i en vit opel.

Det jag undrar över är varför inte killen som B.W var med och även åkte med B.W till statt aldrig
Har hört att denna personen var intresserad av Helena och han vistades i Mariestad endast
Det var en engelsk kille som pratade svenska med stark brytning och han försvann strax efter Helenas

Efter lite efterforskningar har jag fått reda på att han gick under namnet Shane......

Intressant! Hoppas att någon vet mer om denne Shane.
Citera
2011-09-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disktrazan

Det du egentligen vill säga, efter att ha registrerat dig här alldeles nu, är att B.W körde full denna kvällen i en bil som skulle kunna kopplas till vittnesiaktagelser på cykelbanan och att en för dig okänd engelsman fanns med i bilen. B.W skulle därför vara en del av förvinnandet även om du utpekar en okänd engelsman. Rätta mig om jag har fel. För det var väl B.W som körde bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in