Det kan du säkert vara hundra på sällan såna där duktiga hundar nosar fel. Men om det är 49 år eller 400 år gammalt kan de inte känna skillnad på.
Så som jag skrivit tidigare med tanke på viken ö det är kanske det är ett skelett från Harald Kalkstensson från 1700-talet som blev ihälslagen av Bernad "Bärnsten" Larsson d.y. från Långmyran den med så mycket myrstackare att han pga alla myror i brallan gick bärsärk i Betelhem och i sin vilda framfart kastade en kalksten i huve på stackars Harald som stendog på tippen.
Beklagar att din farbror var gotlands svarta får..
Härligt text lite svårt att förstå början bara.
Du tror det ligger Skellet över hela öjn.
När det gäller bulvanen ska han ha skit för det han gjort men inte det som är lögn, skvaller och att så många uttalar sig på hörsägen.
Han verkar vara en legend som alla hade respekt för och många vågade inte öppna käften förrän han var död.
Han verkar ha dödat många men aldrig blivit dömd för det och det ska han ha respekt för.
Han tyckte säkert att det är bättre att vara ökänd än okänd.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-22 kl. 20:45.
Härligt text lite svårt att förstå början bara.
Du tror det ligger Skellet över hela öjn.
När det gäller bulvanen ska han ha skit för det han gjort men inte det som är lögn, skvaller och att så många uttalar sig på hörsägen.
Han verkar vara en legend som alla hade respekt för och många vågade inte öppna käften förrän han var död.
Han verkar ha dödat många men aldrig blivit dömd för det och det ska han ha respekt för.
Han tyckte säkert att det är bättre att vara ökänd än okänd.
Ja även om jag inte är i samma sits som det du upplever kan jag ha förståelse för dina tankar. Nu har jag inte lyssnat på den här poden men som det nu blivit med dokumentärer & nyheter bygger de ofta på sensationjournalistik för klick och att som du utrycker det i det här fallet "bygga varumärke" och tjäna pengar det får vi nog tyvärr leva med. Men du som släkting kan om det visar sig att de "går över gränsen"* driva ett rättsligt fall om det skulle bli aktuellt.
*
"går över lik"
Du är en bra motvikt i tråden som jag började läsa för bara någon dag sedan.
Som jag ser det fanns det andra (RR och även Fam D) som tjänade på att han försvann utöver BL. Planerna på en djurpark tänker jag mig välsignat ända upp på politikers nivå så vad är väl en bonde som sätter käppar i hjulet när han inte lät sig luras så lätt på marken tidigare. Nu har jag inte exakt koll med "djurförbudet" men kan tänka mig att lösspringande får och lamm störde turisterna vid grottorna "och bev en olägenhet" sen hur mycket vanvård eller ej är svårt att uttala sig om, men var ett bra inlägg i ämnet tidigare i tråden. Så ur den här synvinkeln kan även dåtidens politiker ev vara medskyldiga till hans försvinnande indirekt alltså.
Att han själv tagit sig av daga tror jag inte på, om de mot förmodan får upp ben ur tippen och kan fastställa identitet till SS är det förstås försvårande för BL men inget som binder till mord möjligtvis brott mot griftefriden. Om han blivit förgiftad kan de nog påvisa beroende på gift i ben eller om de skulle få tag i hår(!) viket känns som otroligt höga odds jmr med att hitta benrester.
Ja även om jag inte är i samma sits som det du upplever kan jag ha förståelse för dina tankar. Nu har jag inte lyssnat på den här poden men som det nu blivit med dokumentärer & nyheter bygger de ofta på sensationjournalistik för klick och att som du utrycker det i det här fallet "bygga varumärke" och tjäna pengar det får vi nog tyvärr leva med. Men du som släkting kan om det visar sig att de "går över gränsen"* driva ett rättsligt fall om det skulle bli aktuellt.
*
"går över lik"
Som jag ser det fanns det andra (RR och även Fam D) som tjänade på att han försvann utöver BL. Planerna på en djurpark tänker jag mig välsignat ända upp på politikers nivå så vad är väl en bonde som sätter käppar i hjulet när han inte lät sig luras så lätt på marken tidigare. Nu har jag inte exakt koll med "djurförbudet" men kan tänka mig att lösspringande får och lamm störde turisterna vid grottorna "och bev en olägenhet" sen hur mycket vanvård eller ej är svårt att uttala sig om, men var ett bra inlägg i ämnet tidigare i tråden. Så ur den här synvinkeln kan även dåtidens politiker ev vara medskyldiga till hans försvinnande indirekt alltså.
Att han själv tagit sig av daga tror jag inte på, om de mot förmodan får upp ben ur tippen och kan fastställa identitet till SS är det förstås försvårande för BL men inget som binder till mord möjligtvis brott mot griftefriden. Om han blivit förgiftad kan de nog påvisa beroende på gift i ben eller om de skulle få tag i hår(!) viket känns som otroligt höga odds jmr med att hitta benrester.
Jag tror oavsett att det måste vara minst 2 personer inblandade.
SS var ganska stor och dräpa någon och förflytta en död människa är inte lätt.
Att tro att bulvanen som inte är jättestor ska kasta upp SS på axeln och stuva in honom i något fordon och transportera och gräva en kropp helt på egen hand.
Vad som framkom tidigare så hade bulvanen vid tillfället ett par brutna revben och det smärtar bra utan att släpa på en död människa in och ur en liten bil.
Men sådana detaljer som är försvårande har grävgruppens fans svårt att ta i beaktning.
Det är annat när det gäller saker som talar för att bulvanen är gärningsman.
Då har dom livlig fantasi.
Om det är fler inblandade så har grävgruppen lagt 99% på bulvanen och 1% på övriga.
Det är därför jag är skeptisk och eftersom dom inte hittar något på bulvanen så undrar jag om man verkligen vill lösa detta eller om man tar den enkla vägen.
Jag tror oavsett att det måste vara minst 2 personer inblandade.
SS var ganska stor och dräpa någon och förflytta en död människa är inte lätt.
Att tro att bulvanen som inte är jättestor ska kasta upp SS på axeln och stuva in honom i något fordon och transportera och gräva en kropp helt på egen hand.
Vad som framkom tidigare så hade bulvanen vid tillfället ett par brutna revben och det smärtar bra utan att släpa på en död människa in och ur en liten bil.
Men sådana detaljer som är försvårande har grävgruppens fans svårt att ta i beaktning.
Det är annat när det gäller saker som talar för att bulvanen är gärningsman.
Då har dom livlig fantasi.
Om det är fler inblandade så har grävgruppen lagt 99% på bulvanen och 1% på övriga.
Det är därför jag är skeptisk och eftersom dom inte hittar något på bulvanen så undrar jag om man verkligen vill lösa detta eller om man tar den enkla vägen.
Jag kan inte annat än instämma de spelar på myten och att börja riva för mycket i RR förhavanden med tanke på JR försök att få till en bra verksamhet på den avvecklade pälsdjursfarmen och med hennes renomme tar förstås emot, din farbror är enklare med ett redan nedsolkat rykte.
Preskription för mord var fram till den sista juni 2010 25 år efter brottet. Det innebär i praktiken att mord som inträffat den 1 juli 1985 eller senare inte kommer att preskriberas. Eventuella mord som man inte vet när de inträffade är inte preskriberade.
Om Sven Sjögrens kvarlevor skulle påträffas och man kan konstatera att han dog innan den 1 juli 1985 är det preskriberat. Skulle det visa sig att han blev mördad den 1 juli 1985 eller senare så förblir det däremot icke preskriberat.
Även om du skulle kunna ha rätt i sak så [b]är[b] mordet preskriberat enligt Visbypolisen.
Det här har säkert länkats tidigare men länkar ändå som repris om inte annat.
SR P4 Gotland feb 2019 med grannar till Sven S, bröderna Stig och Inge Larsson samt H-O Ödin.
Enligt dem har man på bygden och hos polisen klart för sig (ej rykten) vad som hände och vem eller vilka de skyldiga är, bara inte gått att få det så långt som till domstol och man har som alla vet ingen kropp - ännu så länge.
Dessa herrar ovan skulle gärna vilja ge Sjögren en riktig begravning.
Det här har säkert länkats tidigare men länkar ändå som repris om inte annat.
SR P4 Gotland feb 2019 med grannar till Sven S, bröderna Stig och Inge Larsson samt H-O Ödin.
Enligt dem har man på bygden och hos polisen klart för sig (ej rykten) vad som hände och vem eller vilka de skyldiga är, bara inte gått att få det så långt som till domstol och man har som alla vet ingen kropp - ännu så länge.
Dessa herrar ovan skulle gärna vilja ge Sjögren en riktig begravning.
Den här intervjun är lite rörig och gubbarna är lite gaggiga.
Men om jag uppfattar det rätt så säger den ena att han INTE tror att företagaren och bulvanen är skyldiga för dom hade bara en affär ihop.
Sen fattar jag inte det där med skottet.
Menar han att skottet ska ha avlosats innefrån SS hus.
Han ger en beskrivning om sitt pojkrum och vart skottet kom ifrån och några väg nr.
Jag uppfattar inte vad uppfattningen är i denna intervju.
Sådana här herrar finns det gott om på Gotland och det är därför jag älskar att vara där.
Det är reko och trevliga personer som är svåra att hitta på andra ställen.
Men dom pratar om detta varje vecka och har gjort det i 50 år.
Tror inte dom är unika även om detta inte är dagens nyheter överallt.
Med poddens , radio och tidningar hjälp ökar det samtalsämnet och folk blir påminda på både gott och ont .
*
"går över lik"
Jag får dra igång en swish kampanj så jag kan stämma grävgruppen för förtal av avliden.
Jag tycker du skriver mycket bra och har framförallt en nyanserad bild och kan blicka åt fler håll.
När det gäller bulvanen vet jag att det finns massor av saker som han gjort som inte är ok eller försvarbart.
Så är det och det tar jag avstånd från å det grövsta men bara för det utser man honom till ett lätt offer.
Mycket ska ha mer och då verkar det som man inte behöver ha ett kritisk tänkande mot den typen av personer.
Du kan bara tänka dig hur man skulle må själv att bli utsatt för detta drev och polisen gjorde mycket för att sätta dit honom utan resultat.
Om vi leker med tanken att han inte har med detta att göra och då gå runt på stan på en liten ö som Gotland med alla blickar och snack bakom ens rygg.
Det är inget jag skulle vilja uppleva.
Men jag säger det igen att är man skyldig och det finns bevis som räcker i domstol ska man bli dömd och ta sitt straff .
Sen att vi alla tycker att vissa handlingar som bedrägerier är avskyvärda gör det inte med automatik en till en mördare.
Men jag har inget svar på gåtan men önskar att vi är mer transparenta och nyanserade i rapporteringen av händelserna och resultaten i det som framkommer och att det cyniska och enögda fokuset breddas.
Jag kan inte utesluta att bulvanen kan ha varit inblandad på något sett men i vilken roll i så fall står skrivet i stjärnorna och detta gäller även om det finns fler eller andra inblandade.
*
"går över lik"
Får rätta mig själv då jag av någon anledning skrivit fam D när jag menade fam Ö ber om ursäkt för detta fel grava fel.
Jag får dra igång en swish kampanj så jag kan stämma grävgruppen för förtal av avliden.
Jag tycker du skriver mycket bra och har framförallt en nyanserad bild och kan blicka åt fler håll.
När det gäller bulvanen vet jag att det finns massor av saker som han gjort som inte är ok eller försvarbart.
Så är det och det tar jag avstånd från å det grövsta men bara för det utser man honom till ett lätt offer.
Mycket ska ha mer och då verkar det som man inte behöver ha ett kritisk tänkande mot den typen av personer. Du kan bara tänka dig hur man skulle må själv att bli utsatt för detta drev och polisen gjorde mycket för att sätta dit honom utan resultat.
Om vi leker med tanken att han inte har med detta att göra och då gå runt på stan på en liten ö som Gotland med alla blickar och snack bakom ens rygg.
Det är inget jag skulle vilja uppleva.
Men jag säger det igen att är man skyldig och det finns bevis som räcker i domstol ska man bli dömd och ta sitt straff .
Sen att vi alla tycker att vissa handlingar som bedrägerier är avskyvärda gör det inte med automatik en till en mördare.
Men jag har inget svar på gåtan men önskar att vi är mer transparenta och nyanserade i rapporteringen av händelserna och resultaten i det som framkommer och att det cyniska och enögda fokuset breddas.
Jag kan inte utesluta att bulvanen kan ha varit inblandad på något sett men i vilken roll i så fall står skrivet i stjärnorna och detta gäller även om det finns fler eller andra inblandade.
Entydiga vittnesmål från dom som faktiskt kände honom (vilket du inte gjorde) visar att han inte led det allra minsta av detta. Snarare verkade han tycka att det var lite kul att folk var rädda för honom och han kunde utnyttja det till sin fördel. Bland annat drev han ju senare ett vårdboende. Myndigheterna var väldigt förtjusta i att skicka hopplösa fall dit, för avgiften var låg och där var aldrig något stök...
Ironiskt nog är det väl det här som egentligen starkast talar för att han ändå skulle kunna vara oskyldig. Man skulle kunna tänka sig ett scenario där han inte är mördaren men ändå ”tagit på sig misstankarna” för egen vinning så att säga.
Entydiga vittnesmål från dom som faktiskt kände honom (vilket du inte gjorde) visar att han inte led det allra minsta av detta. Snarare verkade han tycka att det var lite kul att folk var rädda för honom och han kunde utnyttja det till sin fördel. Bland annat drev han ju senare ett vårdboende. Myndigheterna var väldigt förtjusta i att skicka hopplösa fall dit, för avgiften var låg och där var aldrig något stök...
Ironiskt nog är det väl det här som egentligen starkast talar för att han ändå skulle kunna vara oskyldig. Man skulle kunna tänka sig ett scenario där han inte är mördaren men ändå ”tagit på sig misstankarna” för egen vinning så att säga.
Det är detta jag menar och blir så trött på.
Du hävdar något så bestämd och som en är sanning för dig som är en hörsägen .
Du hävdar att jag inte känner honom men dom du läst om som du definitivt inte känner eller vet vilka dom är har det korrekta svaret för dom tycker som du hoppas ska lira med din egen teori.
Nu har du rätt i att jag personligen inte vet just detta men han hade en far och 4 bröder som kanske vet/visste.
Sen är det som för alla kan man dra fördel gör man det.
Är folk rädda eller har stor respekt för en så kan man utnyttja det.
Sen vet jag att det såklart finns situationer där det är en nackdel att man har ett dåligt ryckte.
Men snälla tro inte på alla historier du läser om som en sanning och alla mot argument mot dina teorier som lögner.