2022-06-22, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Intresset för att bo utanför stan är stort. Mäklaren märker ingen skillnad, affärerna går som vanligt.

https://sverigesradio.se/artikel/maklaren-stort-intresse-for-gardar-pa-landet-trots-lagkonjunktur

På många ställen är fortfarande priserna lägre än om man skulle bygga nytt även om man få tomten gratis. Folk stirrar sig blinda på Stockholm innerstad mm.

Om det kostar mindre än att bygga nytt kan jag inte förstå varför priserna skulle sjunka. Materialbrist drar upp priserna och räntan ska dämpa på detta, blir ett självspelande piano där priserna i teorin skulle landa på byggkostnaden
2022-06-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
På många ställen är fortfarande priserna lägre än om man skulle bygga nytt även om man få tomten gratis. Folk stirrar sig blinda på Stockholm innerstad mm.

Om det kostar mindre än att bygga nytt kan jag inte förstå varför priserna skulle sjunka. Materialbrist drar upp priserna och räntan ska dämpa på detta, blir ett självspelande piano där priserna i teorin skulle landa på byggkostnaden
Ett nytt hus kostar givetvis mer än ett begagnat om de är likvärdiga. Så att de skulle ligga på samma nivå är inte realistiskt.
2022-06-22, 08:08
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:

Precis.
Det är fler som vill bo på landet/liten gård än vad det finns objekt ute.
I reportaget är 30 personer bokade på visning och det finns tydligen bara 1 objekt till salu i kommunen.
2022-06-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
-15% efter en höjning på 0.25. Kommer bli en kraschlandning utan dess like när riksbanken börjar dunka in 0.50-0.75 höjningar.

Det är ju en väldigt förenklad syn på saken.
Dels har listräntorna och marknadsräntorna gått upp mer än 0.25%.

Men framförallt om man tittar på SEB:s Boprisindikator har också hushållen börjat tro på betydligt högre styrränta i framtiden.
Så det är ju fullt rimligt att hushållen i större utstärkning än tidigare börjar ta höjd för högre räntor i framtiden.
Som de brukar säga om aktiemarkanden, räntehöjningarna är delvis redan inprissade i de "10-15%" mäklaren pratar om.
2022-06-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ett nytt hus kostar givetvis mer än ett begagnat om de är likvärdiga. Så att de skulle ligga på samma nivå är inte realistiskt.

Beror ju helt på, finns såklart äldre byggen som är mer påkostade än normal nyproduktion och framförallt byggda med material med högre kvalité, tänk ett tjockt trägolv jämfört med laminat

Förut brukade man räkna att ett normalt småhus 15 (150 kvm) kostar 3 miljoner med de enklaste valen, idag är summan förmodligen högre

Här är exempelvis ett hus jag skulle säga inte ligger superlångt från vad jag skulle uppskatta att det kostar att bygga det idag
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-enstaberga-nykopings-kommun-anderbacksvagen-3-17869885?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Då är inte Nyköping Norrlands inland då att säga utan finns förmodligen en fungerande arbetsmarknad osv. Att ett radhus på Lidingö som kostar 1,5 miljoner att bygga istället säljs för 13 miljoner är ”bubblan”, en lägesbubbla helt enkelt där motiveringen är att närheten till Stockholm ger en högre lön för de boende. Det stämmer att man tjänar mer i Stockholm än Nyköping och en skillnad på 8 miljoner kan motiveras med en löneskillnad på 8000 kr om räntan är 1% och varje miljon kostar tusen kronor per månad men när räntan helt plötsligt är 4% går inte den kalkylen ihop och radhuset på Lidingö sjunker i pris medan villan i Nyköping inte gör det då det kostar lika mycket att bygga en ny
2022-06-22, 08:25
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Det här har jag svårt att få ihop…

Valueguard skriver att det finns någon tendens till utplaning i juni

Citat:
Genom att följa utvecklingen dag för dag kan vi se att den stora nedgången började den sista veckan i april och att priserna fram till idag gått ned ca 7 procent sedan dess. Nedgången ser ut att ha varit som snabbast under maj. Möjligen kan man se en tendens till utplaning de senaste två veckorna.

Samtidigt som:

Citat:
Vi har även undersökt prisförändringen för bostadsrätter under första halvan av juni i rikets två största städer. I båda städerna föll bostadsrättspriserna kraftigt jämfört med hela maj, i Stockholm med 3,3 procent och i Göteborg med 3,9 procent.

Är det en utplaning?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-22 kl. 08:27.
2022-06-22, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Ja, reaktionen är HELT och hållet baserad på den lilla höjningen på 0.25, och alla kommer bli totalt tagna på sängen när nästa höjning på 0.50 kommer nästa vecka, och vid efterföljande höjningar också. Kommer falla minst 30% till till augusti!

</sarkasm>

Du tror för mycket om hjorden av svennebannanullared. 99,9999% håller inte koll på RB:s räntebana
2022-06-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Du tror för mycket om hjorden av svennebannanullared. 99,9999% håller inte koll på RB:s räntebana

Enligt SEB Boprisindikatorn så har hushållen justerat upp sina förväntingar på styräntan kraftigt.
https://sebgroup.com/sv/press/vara-experter/expertrapporter
(Maj är senaste)

Det är någon hjärndöd tes i denna tråd att vanliga hushåll inte har koll på något.
2022-06-22, 08:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är ju en väldigt förenklad syn på saken.
Dels har listräntorna och marknadsräntorna gått upp mer än 0.25%.

Men framförallt om man tittar på SEB:s Boprisindikator har också hushållen börjat tro på betydligt högre styrränta i framtiden.
Så det är ju fullt rimligt att hushållen i större utstärkning än tidigare börjar ta höjd för högre räntor i framtiden.
Som de brukar säga om aktiemarkanden, räntehöjningarna är delvis redan inprissade i de "10-15%" mäklaren pratar om.
De flesta har inte en aning skulle jag säga och ribban för de som gör ett första inträde på marknaden höjs. Det leder till att små lägenheter tappar, som gör att det blir mindre kvar när Liam och Caroline säljer sina ettor för att köpa större , vilket ger mindre pengar för villan etc.
2022-06-22, 08:56
Medlem
Citat:
Enligt SEB Boprisindikatorn så har hushållen justerat upp sina förväntingar på styräntan kraftigt.
(Maj är senaste)

Det är någon hjärndöd tes i denna tråd att vanliga hushåll inte har koll på något.

Nä. Det är en helt empirisk studie av mig, 45års erfarenhet av att träffa svensk medelklass. Kan jag berätta för dig lilla gubben att dom allra allra flesta är ekonomiska analfabeter.
2022-06-22, 08:56
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Beror ju helt på, finns såklart äldre byggen som är mer påkostade än normal nyproduktion och framförallt byggda med material med högre kvalité, tänk ett tjockt trägolv jämfört med laminat

Förut brukade man räkna att ett normalt småhus 15 (150 kvm) kostar 3 miljoner med de enklaste valen, idag är summan förmodligen högre

Här är exempelvis ett hus jag skulle säga inte ligger superlångt från vad jag skulle uppskatta att det kostar att bygga det idag
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-enstaberga-nykopings-kommun-anderbacksvagen-3-17869885?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

Då är inte Nyköping Norrlands inland då att säga utan finns förmodligen en fungerande arbetsmarknad osv. Att ett radhus på Lidingö som kostar 1,5 miljoner att bygga istället säljs för 13 miljoner är ”bubblan”, en lägesbubbla helt enkelt där motiveringen är att närheten till Stockholm ger en högre lön för de boende. Det stämmer att man tjänar mer i Stockholm än Nyköping och en skillnad på 8 miljoner kan motiveras med en löneskillnad på 8000 kr om räntan är 1% och varje miljon kostar tusen kronor per månad men när räntan helt plötsligt är 4% går inte den kalkylen ihop och radhuset på Lidingö sjunker i pris medan villan i Nyköping inte gör det då det kostar lika mycket att bygga en ny

Citat:

Ett hus kostar lika mycket att bygga oavsett läge. Men ett hus som ligger i ett område/på en plats där ingen vill bo, kommer inte vara värd lika mycket som ett friliggande hus på landet.
Priset på gårdar/friliggande villor på landet är högt på grund av just läget. Ibland finns ju även mark till.
Det är läget och bristen på dessa objekt som gör att priserna inte sjunker.

Med landet menar jag hyfsat nära större städer. 20 min med bil kanske.
Städer där all service finns.
2022-06-22, 08:57
Medlem
Citat:
(Maj är senaste)

Alltså folk kan inte räkna procent i det här landet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in