2021-09-09, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag har jättesvårt att se att två uteblivna semestrar skulle bidra till en 20%ig ökning på småhus. Den absolut rimligaste förklaringen till ökningen är att folk har större låneutrymme (lånelöften är högre) och att det är väldigt många i familjebildarålder nu. Förklaringen att folk skulle behöva mer plats pga hemmaarbete och att de sparat pengar på att inte äta ute köper jag inte. Ökningen är för stor.

Såhär tror jag (risk att jag sparkar in några öppna dörrar nu):

Hårda värden: Nu har jag inga källor, utan skriver "fritt ur minnet", men har för mig att många banker sänkt sin KALP. Sedan har vi borttagen uppskovsränta, dvs vinsten är i praktiken skattefri* såvida du köper annat (ofta större) boende, vilket medför att kontantinsatserna praktiskt taget ökat 22% i ett trollslag. Sänkt KALP, "borttagen" skatt och att Svensson för en gångs skull tvingas spara sin delar lön (då det funnit mindre nöjesutbud att kasta pengar på), leder till att de har schyssta kontantinsatser. Speciellt om de haft det där överskottet på börsen.

Mjuka värden: Vidare har nog folks mindset när det gäller den låga räntans varaktighet, ändrats till att kallt räkna med att den förblir låg under överskådlig framtid. 2017-18 var känslan fortfarande att räntan (iaf i teorin) var ganska volatil, om än i en fallande trend. Nu är folk inställda på att lån kommer att kosta "piss och ingenting" forever and ever. När sedan amorteringskravet pausades i pandemin och RB köper bostadsobligationer, ökar detta känslan av att staten håller bostadsägarkollektivet om ryggen. Att bomarknaden blivit "to big to fail". Då ökar folks köpbenägenhet då det känns som en relativt riskfri investering.

(* Ja, du får ju skatta det nominella beloppet från år 2021, när det är dags för demensboendet. Men det lär knappast svida alltför mycket.)
Senast redigerad av olofzzon 2021-09-09 kl. 07:51.
2021-09-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Tror inte ett smack på att folk kommer återgå till att jobba heltid på plats i kontorsmiljö. Var en gravt missvisande rubrik för att
Locka läsare.

Jobbar själv inom det offentliga och t.o.m. hos oss där det tidigare varit svårt att jobba mkt hemma, diskuterar man nu en lösning om 50/50 hemma/på plats efter Corona.
Tror på ett fortsatt tryck på småhus om inget drastiskt händer. Sista 30 åren har det ex byggts 30% småhus och 70% flerbostadshus, samtidigt som de allra flesta vill bo i småhus.

Privata företag kommer kalla in sin personal till kontoren igen.
2021-09-09, 07:53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Det är nog väldigt olika, på min frus företag så har de sagt att det är valfritt. Jag själv arbetar som konsult, nuvarande kund är ett globalt företag och jag interagerar lika mycket med kontor i andra länder som det här i Sverige, jag kommer kanske behöva vara inne 1-2 dagar i veckan långsiktigt, men inte mer än så.
2021-09-09, 08:04
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Jag har väldigt svårt att begripa varför privata företag skulle fortsätta låta sin personal såsa runt hemma. Det skulle väl isåfall handla om att man vill byta ner sig till billigare kontor eller att man har vuxit ut befintliga kontor. Alternativt om man driver företag där det är väldigt lätt att mäta dem anställdas produktivitet som med te.x en del säljjobb.

Men tror på en varierad prisförändring framöver där framför allt små lägenheter tappar i värde.

Givetvis kommer det faktum att folk nu behöver jobba och kan gå ut och konsumera och resa spela en roll för det minskande hemnetknsrkandet och i förlängningen prisbilden, även om ränteläget och kreditrestriktioner spelar större roll.
2021-09-09, 08:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är nog väldigt olika, på min frus företag så har de sagt att det är valfritt. Jag själv arbetar som konsult, nuvarande kund är ett globalt företag och jag interagerar lika mycket med kontor i andra länder som det här i Sverige, jag kommer kanske behöva vara inne 1-2 dagar i veckan långsiktigt, men inte mer än så.
Ja, väldigt olika. En familjemedlem jobbar för Klarna och där skall det vara två dagar på kontoret och tre dagar hemma, även efter pandemin om jag förstod henne rätt.

En kompis är affärsutvecklare åt en av landets största juristbyråer och de håller på att ställa om helt och hållet, att de flesta klientmöten skall ske via Teams/Zoom istället för att deras jurister skall flyga land och rike runt.

Två andra kompisar jobbade hemifrån till 100% innan pandemin, en för ett globalt läkemedelsbolag och den andra med IT.

Det kommer bli en konkurrensfördel för de företag som erbjuder sina medarbetare mer flexibilitet. Så jag tror inte att just minskat hemarbete kommer påverka bostadsmarknaden i någon högre utsträckning.
2021-09-09, 08:18
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, väldigt olika. En familjemedlem jobbar för Klarna och där skall det vara två dagar på kontoret och tre dagar hemma, även efter pandemin om jag förstod henne rätt.

En kompis är affärsutvecklare åt en av landets största juristbyråer och de håller på att ställa om helt och hållet, att de flesta klientmöten skall ske via Teams/Zoom istället för att deras jurister skall flyga land och rike runt.

Två andra kompisar jobbade hemifrån till 100% innan pandemin, en för ett globalt läkemedelsbolag och den andra med IT.

Det kommer bli en konkurrensfördel för de företag som erbjuder sina medarbetare mer flexibilitet. Så jag tror inte att just minskat hemarbete kommer påverka bostadsmarknaden i någon högre utsträckning.

Nä jag drar samma slutsats.

Något jag tänkt på å andra sidan är att det ökade fokuset på hemarbete ställer nya kompetenskrav på många roller. Från att ha kunna prestera bra på kontoret, grupparbeten, projekts, hålla workshops och presentationer, så måste man nu vara duktig på att göra det over Team/Zoom.

De som behöver, min inte kan, leverera konkurrenskraftigt över detta nya media kommer att få det tuffare.
2021-09-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nä jag drar samma slutsats.

Något jag tänkt på å andra sidan är att det ökade fokuset på hemarbete ställer nya kompetenskrav på många roller. Från att ha kunna prestera bra på kontoret, grupparbeten, projekts, hålla workshops och presentationer, så måste man nu vara duktig på att göra det over Team/Zoom.

De som behöver, min inte kan, leverera konkurrenskraftigt över detta nya media kommer att få det tuffare.

Precis konkurrensfördelar! Inte en enda gång har någon nämnt det.En sund arbetsgivare som vill vara attraktiv har förstått detta och är frikostig med hemarbete även framöver.
Folk här som är tvingade att vara på plats 4-5 dagar i veckan (men inte vill) tycker jag ska se sig över ett annat jobb, om man kan.

Själv tror jag på en fortsatt men lugnare prisuppgång för småhus om inget drastiskt händer, kika på demografin, trender och vad som byggts: Stora barnkullar i slutet av 80-talet och runt 1990 som nu är i familjebildande ålder. Man pratar även om trender, oavsett corona, enligt undersökningar vill de flesta bo i småhus (ca 70 %). Efterfrågan förvärras av att det sista 30 åren byggts ca 30 % småhus av hela beståndet.
2021-09-09, 11:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis konkurrensfördelar! Inte en enda gång har någon nämnt det.En sund arbetsgivare som vill vara attraktiv har förstått detta och är frikostig med hemarbete även framöver.
Folk här som är tvingade att vara på plats 4-5 dagar i veckan (men inte vill) tycker jag ska se sig över ett annat jobb, om man kan.

Själv tror jag på en fortsatt men lugnare prisuppgång för småhus om inget drastiskt händer, kika på demografin, trender och vad som byggts: Stora barnkullar i slutet av 80-talet och runt 1990 som nu är i familjebildande ålder. Man pratar även om trender, oavsett corona, enligt undersökningar vill de flesta bo i småhus (ca 70 %). Efterfrågan förvärras av att det sista 30 åren byggts ca 30 % småhus av hela beståndet.

Folk födda kring 1990 har liten möjlighet att skapa prisuppgång på villor i Stockholm som ligger runt 10M. De har inte haft någon möjlighet att göra "bostadskarriär" på samma sätt som de som föddes 10 år tidigare och lönerna ligger nog som bäst runt 500k/år, dvs maxade lån runt 6M för ett välutbildat par.
2021-09-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Folk födda kring 1990 har liten möjlighet att skapa prisuppgång på villor i Stockholm som ligger runt 10M. De har inte haft någon möjlighet att göra "bostadskarriär" på samma sätt som de som föddes 10 år tidigare och lönerna ligger nog som bäst runt 500k/år, dvs maxade lån runt 6M för ett välutbildat par.

I princip alla i min bransch som är födda runt 1990 tjänar betydligt mer, runt 700-850k/år.
2021-09-09, 15:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
I princip alla i min bransch som är födda runt 1990 tjänar betydligt mer, runt 700-850k/år.

Fantasibranchen, har de många anställda? Matchas lönen med FB-dase på 30+?

Hur relevant är det vad några du känner i 30-årsåldern tjänar? Ingångslön runt 30/mån med en löneutveckling upp mot 40/mån på 5 år är mer vad som gäller för de flesta. De driver inte upp priserna på villor i Stockholm som prisbilden ser ut nu.
2021-09-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Du får dock räkna in arvsaspekten i detta. Många av de som är födda kring 1990 har föräldrar/far-/mor-föräldrar som gjort rejäla bostadskarriärer, vilka också kommer kola vippen inom de kommande åren.
2021-09-09, 16:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asnaj
Du får dock räkna in arvsaspekten i detta. Många av de som är födda kring 1990 har föräldrar/far-/mor-föräldrar som gjort rejäla bostadskarriärer, vilka också kommer kola vippen inom de kommande åren.

Men ge er nu, ni kan inte sparka liv denna häst hur mycket ni än försöker. Är man född 1990 är ens föräldrar runt 60 idag, dvs de lever 20-30 år till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in