2022-06-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ok om inte så är fallet generellt i Vasastan, har de bränt alla sina löner samt en del blancolån på dessa renoveringar, möblemang, resturang, kläder och resor och har inget sparkapital att tala om. Medianlönen i Vasastan är inte högre än slemhogs, de flesta tjänar mellan 35-50 000 där.

Många kommer få problem i innerstan vid 5% ränta nu.

Helt sinnessjukt med alla dessa "sustainability/diversity"-tjänstehjon som absolut måste bo mitt i smeten. Är nog jävligt många 25-35-åringar som sitter i sina tvåor med en bulle i ugnen och funderar hur fan de ska få ihop allt nu när vi är på väg rakt in i väggen och det där fin-techföretaget de arbetar på kammar noll i den senaste investeringsrundan.

Det kommer bli intressant att se hur väl rustade vi är inför den annalkande stagflationen...
2022-06-01, 12:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonver
Helt sinnessjukt med alla dessa "sustainability/diversity"-tjänstehjon som absolut måste bo mitt i smeten. Är nog jävligt många 25-35-åringar som sitter i sina tvåor med en bulle i ugnen och funderar hur fan de ska få ihop allt nu när vi är på väg rakt in i väggen och det där fin-techföretaget de arbetar på kammar noll i den senaste investeringsrundan.

Det kommer bli intressant att se hur väl rustade vi är inför den annalkande stagflationen...

Jag kan hålla med om att de är lite motbjudande och överbelånade i många fall, särskilt på Slöddermalm.

Men inte fan har de 85% belåning och 35K i lön i snitt i sina kvadratsmarta städskrubbar.
2022-06-01, 12:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Och det har du statistik och källa på förstår jag? Som jag alltid brukar leverera.

Varför skulle ett av Sveriges dyraste bostadsområden ha snittlöner som resten av landet?! Eller 85% belåning för den delen.

Medelinkomsten var 450 000 på Norrmalm år 2015 och 461 000 på Norrmalm 2016 enligt scb, högst i Stockholms kommun. Så för år 2022 borde medelinkomsten på Norrmalm vara ca 520 000 kr/år.

Medelinkomsten var 454 000 på Östermalm år 2016.

ca 43 300 kr/mån och 42500 kr/mån på Östermalm år 2022, ok lite högre än jag gissade (åren går)

På Kungsholmen var medelinkomsten 439 000 år 2016, så runt 500 000 idag, 41 666 kr/mån.

Någon direkt jättehög medelinkomst är det inte i finaste delarna av Innerstan.
Folk tjänar inte mer, det är bara en stor koncentration av akademiker där nu, som har innestående bostadvinster sen tidigare eller sponsrade av curling medelklass farsan.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-01 kl. 12:39.
2022-06-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag kan hålla med om att de är lite motbjudande och överbelånade i många fall, särskilt på Slöddermalm.

Men inte fan har de 85% belåning och 35K i lön i snitt i sina kvadratsmarta städskrubbar.

Va? hur ska de annars ha kunnat köpa en tvåa för 4-5 miljoner menar du?
Visst, de kanske började med en varsin etta, men det måste vara mer ett undantag än regel.
De som lyckats eller har pappas pengar bor väl inte i Vasastan/ eller påSöder? De har väl en lägenhet på Östermalm, eller en villa i Djursholm, Äppelviken, på Lidingö, eller - ve och fasa - Enskede.
2022-06-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vem lever som en student efter att man börjat att jobba? Är man dessutom singel så är det krogen som gäller + resor.

Tror du inte studenter går på krogen eller reser?
Måhända att man inte hänger på StureP men klart att man är på krogen några gånger i månaden och sparar ihop till en billig charter eller backpacking resa.

Lägger man till att man förmodligen har högre lön än det jag angav efter avklarade studier går ekvationen ihop trots att man ökar sina utgifter.
2022-06-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Folk i gemen har inte koll på sådant som inte berör dem. Hqr du aldrig tänkt tanken på att handla med aktier har du nog inte koll på skattesatserna där heller.

Har du bott hela livet i HR har du nog inte järnkoll på hur fastighetsskatt fungerar.

Varför ska man lägga en massa tid på att lära sig om sådant som inte berör en?
Jag tycker det tillhör allmän kunskap att veta hur vårat skattesystem fungerar. Men sen är jag iofs en vetgirig person som tycker om att veta hur saker fungerar i stort och smått. Livet skulle vara extremt tråkigt och begränsat om man bara vet och gör exakt det som behövs för att fungera.
2022-06-01, 12:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Tror du inte studenter går på krogen eller reser?
Måhända att man inte hänger på StureP men klart att man är på krogen några gånger i månaden och sparar ihop till en billig charter eller backpacking resa.

Lägger man till att man förmodligen har högre lön än det jag angav efter avklarade studier går ekvationen ihop trots att man ökar sina utgifter.
Att gå på studentpub och dricka öl några kronor upp från bolagets pris är inte riktigt det man gör när man börjat att jobba.
Att börja att spara en stor del av sin lön gör att det blir lite problematiskt att gå på krogen lika ofta och resa samtidigt som dina utgifter generellt ökar.
Alla vill inte äta hushållsost, falukorv och pasta dag ut och dag in för att kunna köpa ett hus om 5 år.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-06-01 kl. 12:43.
2022-06-01, 12:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Varför ska man lägga en massa tid på att lära sig om sådant som inte berör en?

Så talar en äkta egoist. En del superegoistiska Kvinnor brukar argumentera sådär"varför bry sig om världen eller saker som inte påverkar en direkt själv"

Frågan är vad du med hög lön i innerstan, sitter klankar ner på HG (blendrökare) eller engangerar dig dagligen i flera år ang hyresregleringen på flashback forum. Du ska ju inte bo i hyresrätt och det berör inte dig och lägre bopriser vill du inte heller ha, då du anser marknadshyror sänker bopriserna.
Sadist också tydligen.

En riktig man har principer, civilkurage i riskfulla situationer, bryr sig om samhället, vill göra det bästa för många och även om saker som inte berör en själv, utan för att rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-01 kl. 12:53.
2022-06-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att gå på studentpub och dricka öl några kronor upp från bolagets pris är inte riktigt det man gör när man börjat att jobba.
Att börja att spara en stor del av sin lön gör att det blir lite problematiskt att gå på krogen lika ofta och resa samtidigt som dina utgifter generellt ökar.
Alla vill inte äta hushållsost, falukorv och pasta dag ut och dag in för att kunna köpa ett hus om 5 år.

Pffft! Lion Bar och Crazy Horse är fullsatta med innerstadsknegare. Inte många kronor dyrare än på studentpuben
2022-06-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tycker det tillhör allmän kunskap att veta hur vårat skattesystem fungerar. Men sen är jag iofs en vetgirig person som tycker om att veta hur saker fungerar i stort och smått. Livet skulle vara extremt tråkigt och begränsat om man bara vet och gör exakt det som behövs för att fungera.

Eller så kan man lägga all den tid du använder på att lära dig om hur allt fungerar på annat som egentligen är betydligt roande. Det du inte vet mår du inte dåligt av.
2022-06-01, 12:58
Medlem
Citat:
Så talar en äkta egoist. En del superegoistiska Kvinnor brukar argumentera sådär"varför bry sig om världen eller saker som inte påverkar en direkt själv"

Frågan är vad du med hög lön i innerstan, sitter klankar ner på HG (blendrökare) eller engangerar dig dagligen i flera år ang hyresregleringen på flashback forum. Du ska ju inte bo i hyresrätt och det berör inte dig och lägre bopriser vill du inte heller ha, då du anser marknadshyror sänker bopriserna.
Sadist också tydligen.

En riktig man har principer, civilkurage i riskfulla situationer, bryr sig om samhället, vill göra det bästa för många och även om saker som inte berör en själv, utan för att rätt ska vara rätt.

Jag pratade upenbart nte om mig själv utan andra. Men att förvänta sig att du ska ha läsförståelse nog att inse det är ju för mycket begärt
2022-06-01, 12:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
ca 43 300 kr/mån och 42500 kr/mån på Östermalm år 2022, ok lite högre än jag gissade (åren går).

Betänk också att det är medelinkomsten, inte medellönen. De där 42-43K inkluderar pensionärer, deltidsarbetande, sjukskrivna, och arbetslösa.

Medianinkomsten var samtidigt 28,5K år 2020 i riket i stort. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/inkomster-for-personer/ Dvs cirka 50% högre i innerstan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in