2022-06-21, 05:48
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, han är inte nämnd av något annat vittne. Att dom sett honom och vid fråga direkt hade kunnat minnas honom, vet vi inte.... och som bekant så ställde man inga sådana frågor inledningsvis eller i större utsträckning. Det kom senare en del frågor om andra vittnen på plats.
Det var väl JA som påstod att han sett SE, men det verkar vara JÅS som han såg.

Citat:
När Anna H och SG väl sätter igång med sin HLR så har det inte bara gått några sekunder. Det är troligen upp mot 30 sekunder senare är min uppfattning.
De har dessförinnan tagit pulsen också.
Vi har även att Ersson och Glantz ska ha lagt Palme i framstupa sidoläge.
Att Palme vändes ytterligare en gång för att tömma munnen på blod, är inte bekräftat men ingen omöjlighet det heller.
Då skulle SE kommit fram ganska "sent" och knappt hunnit med att se LJ i gränden (som han påstår att han tittade in i 15-20 sekunder). Frågan är hur länge LJ stod kvar innan han sprang uppför trappen (SE ser honom heller inte springa uppför trappen). Ganska lätt att gissa sig till framstupa sidoläge. Från krönet kan han ha sett en del på mordplatsen också.

Citat:
Vi verkar ju eniga om att SE (som vittne) inte kan vara så tidigt på mordplatsen som han själv uppfattar det.
Som vittne är han inte där så tidigt, nej.

Citat:
Att LJ blir synlig ca. 60s. efter skotten, där han ståendes och blickande tillbaks mot mordplatsen, när GM försvunnit från trappkrönet.
Lisbeth beskriver en stirrande man där inne gränden, vilket gör att det på inget sätt var omöjligt att iaktta honom.
Jag undrar om LJ verkligen blev synlig först ca en minut efter skotten. LP:s iakttagelser kom ju betydligt snabbare än så och både GM, LJ och AB kan ha varit inom synhåll (och förväxlats) i chocktillståndet.

Citat:
Varför börjar SE (som GM) att ljuga om ett perifert vittne så här? Han har med andra uppgifter redan "placerat sig som vittne på mordplatsen"?

Nej, för min del finns det enklare förklaringar.
Orsaken kan gissningsvis vara att förvilla utredningen, köra ännu ett förväxlingsspår.

Vad vore den enklare förklaringen?
Citera
2022-06-21, 06:00
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Leif L säger att han såg SE komma till mordplatsen efter några minuter och även bevittnat Stickans språngmarsch in på Tunnelgatan efter poliserna. Ändå påstås det att ingen sett SE på mordplatsen.
Hoppas du skämtar. LL (som enligt egen utsago gjorde vissa betydande insatser på mordplatsen) är tyvärr ett slags "offer" för medial påverkan, han har själv tillstått att media påverkat honom. Han har också velat gå långt utanför sin roll som vittne och överbetonat sin egen betydelse. Den hållningen kan ses redan i första förhöret, "han har samma uppgifter att lämna, som denne (JA), men vill ändå anmäla att han var vittne, då polisen kanske kan göra en bättre bedömning av hans vittnesuppgifter". Det är först på senare tid som LL plötsligt säger att han sett SE. Det nekande han till inledningsvis. Hans vittnesmål har ändrat sig med åren. Han är en av dem som tror på CP som GM.
Citera
2022-06-21, 07:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det var väl JA som påstod att han sett SE, men det verkar vara JÅS som han såg.
Det är nog snarare så att det lutar åt att JA sett båda två.
JA är den som i Ströms PM också reagerar på fotot av SE.

Jag vill dock påpeka att jag inte alls tar detta givet och har aldrig påsått att SE har ett vattentätt alibi här. Men det talar ju ändå mer för SE som vittne än GM, då det skulle kunna stämma.

Citat:
Då skulle SE kommit fram ganska "sent" och knappt hunnit med att se LJ i gränden (som han påstår att han tittade in i 15-20 sekunder). Frågan är hur länge LJ stod kvar innan han sprang uppför trappen (SE ser honom heller inte springa uppför trappen). Ganska lätt att gissa sig till framstupa sidoläge. Från krönet kan han ha sett en del på mordplatsen också.

Som vittne är han inte där så tidigt, nej.
Jag undrar om LJ verkligen blev synlig först ca en minut efter skotten. LP:s iakttagelser kom ju betydligt snabbare än så och både GM, LJ och AB kan ha varit inom synhåll (och förväxlats) i chocktillståndet.
Det är efter ca 60s. som GM förvinner från trappkrönet. Läser vi vad LJ företar då, så kontrollerar han läget på mordplatsen och funderar på att gå dit istället, men beslutar sig sedan för att ta upp jakten på GM.

Om LJ kan se mordplatsen så kan ju självfallet folk därifrån se även honom.

Lisbeth nämner att hon 1-3 minuter (i senare förhör närmare 1 minuter efter snarare än 3) ser en person ståendes där inne vid baracken blickandes tillbaka.

Och för SE har vi då tidsproblematiken i kronologin att han är så nära mordet i tid och rum.
Kommer fram ser ingen GM, men ser en stillastående person där inne som han beskriver.
Lägger vi där till hur SE beskriver mordplatsen då han kommer fram blir det så klart enklare att tänka sig att han är senare framme till mordplatsen än vad han tidsmässigt uppfattar.

Citat:
Orsaken kan gissningsvis vara att förvilla utredningen, köra ännu ett förväxlingsspår.

Vad vore den enklare förklaringen?

Den enkla är just den ovan. SE kommer senare till mordplatsen än han själv uppfattar det.
Det är personer där... iakttagelsen av LJ får stöd i tid och rum ca 60s. efter skotten(även i rollen som GM ska tilläggas då)

Varje lögn är en risk. Som GM bör han ha känt sig jagad och har såklart ingen som helst kontroll över vilka åtgärder polisen tar. Att ljuger så mycket som han måste göra i rollen som GM blir för osannolikt för min del och min våg väger såklart mer åt andra hållet.
Han ljuger om samtal med Lisbeth, polis och vittnen. Han chansar och prickar rätt på signalement både från Lisbeth samt att ett mordplatsvittne ska ha uppfattat ett annat signalement.
Sedan har vi ju måndagen den 3:e där han påstås ha varit på Skandia och spridit rykten om att det är GM han jagat. O.s.v.
Citera
2022-06-21, 10:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där är bra frågor. En möjlig förklaring är att SE först (och helt ovetande om Lars J:s existens) försatte sig i en position i tid och rum mycket nära mordet när han den 1/3 lämnade uppgifter till polis och media om att han hade sett den flyende mördaren som man hade berättat om i TV. Och sedan när vittnet Lars J blev känd via Aftonbladets artikel 4/3 så tog SE chansen att påstå sig i stället ha sett Lars J.

Härigenom förflyttade nu alltså SE sin position i tid och rum. Från att först ha varit bara några meter/sekunder från platsen när Palme sköts, och till att ha varit betydligt längre bort från mordplatsen vid den kritiska tidpunkten.
SE sa, när han ringde polisen dagen efter mordet, att han när han passerade gränden tittade han ditin och såg då mannen. Det bör i så fall handla om max 10 sekunder efter skotten, vid det första förhöret den 10 mars sa han att han beräknade att han såg mannen "15-20 sekunder efter att han hört skottet". Om man tar honom på orden vad gäller tiderna så bör han ha sett den springande mördaren bakifrån snarare än en stillastående LJ blickande mot mordplatsen. Det vill säga som han sa till SvD och Aftenposten den 1 mars, och ungefär som Rapports teckning visade.

Om han, som GM, såg LJ från till exempel trappkrönet så hade han uppenbarligen svårt att uppskatta när LJ bör ha blivit synlig från mordplatsen. Innan LJ framträtt i media försökte han ge sken av att han sett den förmodade gärningsmannen men han ansåg det så pass oviktigt så han talade inte om det för någon förrän dagen efter mordet. Inte konstigt att utredarna ansåg att han bara var ett "konstigt" vittne.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-06-21 kl. 10:56.
Citera
2022-06-22, 01:34
Medlem
Citat:
Det är nog snarare så att det lutar åt att JA sett båda två.
JA är den som i Ströms PM också reagerar på fotot av SE.

Jag vill dock påpeka att jag inte alls tar detta givet och har aldrig påsått att SE har ett vattentätt alibi här. Men det talar ju ändå mer för SE som vittne än GM, då det skulle kunna stämma.

Det är efter ca 60s. som GM förvinner från trappkrönet. Läser vi vad LJ företar då, så kontrollerar han läget på mordplatsen och funderar på att gå dit istället, men beslutar sig sedan för att ta upp jakten på GM.

Om LJ kan se mordplatsen så kan ju självfallet folk därifrån se även honom.

Lisbeth nämner att hon 1-3 minuter (i senare förhör närmare 1 minuter efter snarare än 3) ser en person ståendes där inne vid baracken blickandes tillbaka.

Och för SE har vi då tidsproblematiken i kronologin att han är så nära mordet i tid och rum.
Kommer fram ser ingen GM, men ser en stillastående person där inne som han beskriver.
Lägger vi där till hur SE beskriver mordplatsen då han kommer fram blir det så klart enklare att tänka sig att han är senare framme till mordplatsen än vad han tidsmässigt uppfattar.

Den enkla är just den ovan. SE kommer senare till mordplatsen än han själv uppfattar det.
Det är personer där... iakttagelsen av LJ får stöd i tid och rum ca 60s. efter skotten(även i rollen som GM ska tilläggas då)

Varje lögn är en risk. Som GM bör han ha känt sig jagad och har såklart ingen som helst kontroll över vilka åtgärder polisen tar. Att ljuger så mycket som han måste göra i rollen som GM blir för osannolikt för min del och min våg väger såklart mer åt andra hållet.
Han ljuger om samtal med Lisbeth, polis och vittnen. Han chansar och prickar rätt på signalement både från Lisbeth samt att ett mordplatsvittne ska ha uppfattat ett annat signalement.
Sedan har vi ju måndagen den 3:e där han påstås ha varit på Skandia och spridit rykten om att det är GM han jagat. O.s.v.

Vad menar du med att ljugandet talar emot honom som GM?

Ett argument som man hör väldigt ofta bland konspirationerteoretiker, såsom Gunnar Wall, är att SE inte borde ha kommit med vissa lögner om han var GM.

Jag förstår inte det argumentet. Om skytten SE återvände till Skandia så beseglade han ju sitt öde som ett vittne som i framtiden skulle förhöras och skärskådas. Det var alltså 20 minuter efter mordet som bestämde vilken attityd han tvingades att fortsättningsvis ha gentemot utredningen.

Efter detta har SE inte något val egentligen. Han är tvungen att framföra alla lögner han kommer med. Det är inget val direkt, utan han är tvungen, pga att han etablerade sig som tidigt vittne redan på mordnatten när han återvände till Skandia. Han kunde inte gärna ångra sig efter detta, utan är tvungen att bygga vidare på detta.

Jag ser SE som ett självspelande piano som gav en första story och att han sedan bygger på med de lögner han är tvungen att leverera för att förklara sina intitiala uppgifter. Det är väldigt tydligt att hans första uppgifter är knapphändiga och att han senare broderar ut dessa.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-06-22 kl. 02:11.
Citera
2022-06-22, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse

Ett argument som man hör väldigt ofta bland konspirationerteoretiker, såsom Gunnar Wall, är att SE inte borde ha kommit med vissa lögner om han var GM.

Jag förstår inte det argumentet. Om skytten SE återvände till Skandia så beseglade han ju sitt öde som ett vittne som i framtiden skulle förhöras och skärskådas. Det var alltså 20 minuter efter mordet som bestämde vilken attityd han tvingades att fortsättningsvis ha gentemot utredningen.

Efter detta har SE inte något val egentligen. Han är tvungen att framföra alla lögner han kommer med. Det är inget val direkt, utan han är tvungen, pga att han etablerade sig som tidigt vittne redan på mordnatten när han återvände till Skandia. Han kunde inte gärna ångra sig efter detta, utan är tvungen att bygga vidare på detta.

Jag ser SE som ett självspelande piano som leverar och bygger på med de lögner han är tvungen att leverera för att förklara sina intitiala uppgifter. Det är väldigt tydligt att hans första uppgifter är knapphändiga och att han senare broderar ut dessa.

Bra skrivit...

Många som menar att Engström som GM inte skulle sagt något men det hade gjort honom ännu mer misstänkt ...

Det är som du skriver att om Engström är GM o återvänder till Skandia så är han troligen tvungen att behöva ljuga rätt ordentligt....

Även att han faktiskt borde vara mkt rädd att signalementet skulle börja komma in på honom så han skapar själv då förväxlingen grejen för att liksom förekomma polisen....

Samt att han såklart sprang I gränden men då som vittne
Citera
2022-06-22, 02:48
Medlem
Citat:
Osannolik som GM, ännu mer osannolik som del av en konspiration. Jag tänker mig att flera personer var skjutklara under kvällen, folk som höll kontakt med en liten radiokommunikationscentral, uppe på Regeringsgatan 85, kanske. Har mina misstankar om vem som höll i de trådarna.
Intressant teori onekligen men jag tror personligen inte det minste på någon konspiration av något slag,
Det fanns ju dessutom så många bättre tillfällen att släcka OP än denna lönefredagskväll då en hel del folk var i rörelse på gatorna.
Citera
2022-06-22, 10:18
Medlem
Citat:
Hoppas du skämtar. LL (som enligt egen utsago gjorde vissa betydande insatser på mordplatsen) är tyvärr ett slags "offer" för medial påverkan, han har själv tillstått att media påverkat honom. Han har också velat gå långt utanför sin roll som vittne och överbetonat sin egen betydelse. Den hållningen kan ses redan i första förhöret, "han har samma uppgifter att lämna, som denne (JA), men vill ändå anmäla att han var vittne, då polisen kanske kan göra en bättre bedömning av hans vittnesuppgifter". Det är först på senare tid som LL plötsligt säger att han sett SE. Det nekande han till inledningsvis. Hans vittnesmål har ändrat sig med åren. Han är en av dem som tror på CP som GM.

Jag håller med om att LL inte är ett tillförlitligt vittne men man kan ju säga samma sak om SE att han har överbetonat sin betydelse.

Att SE skulle komma tillbaka till Skandia om han var GM är obegripligt att vissa tror. När han väl kommit undan uppe på åsen så ska han alltså tänka att det är tryggt att återvända till Skandia där han i närheten just skjutit statsministern utanför sitt jobb. Knappast. Han kunde inte veta om det var fullt av poliser där. Allt är efterhandskonstruktioner.

Att han inte har uppmärksammats mer på brottsplatsen är dels för att han överbetonat sin roll och dels för att det var rörigt på brottsplatsen och de flesta hade fokus på Palmeparet. Det är inte svårare än så.
Citera
2022-06-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag håller med om att LL inte är ett tillförlitligt vittne men man kan ju säga samma sak om SE att han har överbetonat sin betydelse.

Att SE skulle komma tillbaka till Skandia om han var GM är obegripligt att vissa tror. När han väl kommit undan uppe på åsen så ska han alltså tänka att det är tryggt att återvända till Skandia där han i närheten just skjutit statsministern utanför sitt jobb. Knappast. Han kunde inte veta om det var fullt av poliser där. Allt är efterhandskonstruktioner.

Att han inte har uppmärksammats mer på brottsplatsen är dels för att han överbetonat sin roll och dels för att det var rörigt på brottsplatsen och de flesta hade fokus på Palmeparet. Det är inte svårare än så.

Jo, det är svårare än så. Som tur var befann sig de vettigaste vittnena längs flyktvägen och de såg en person som var slående lik SE.

Och inget talar för att han är ett vittne som överdrivit sin roll. Hela hans historia är ju vanvettig från början till slut.
Citera
2022-06-22, 17:13
Medlem
Citat:
Jo, det är svårare än så. Som tur var befann sig de vettigaste vittnena längs flyktvägen och de såg en person som var slående lik SE.

Och inget talar för att han är ett vittne som överdrivit sin roll. Hela hans historia är ju vanvettig från början till slut.

LJ såg ingen skärm på huvudbonaden. Det kan lika gärna ha varit en stickad mössa. YN såg nåt väskliknande som mannen hade. Jag tycker inte det är speciellt graverande.
Senast redigerad av Barkarrow 2022-06-22 kl. 17:38.
Citera
2022-06-22, 17:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Jag ser SE som ett självspelande piano som gav en första story och att han sedan bygger på med de lögner han är tvungen att leverera för att förklara sina intitiala uppgifter. Det är väldigt tydligt att hans första uppgifter är knapphändiga och att han senare broderar ut dessa.

Ditt påstående om att han inte skulle ha några andra val är förstås inte riktigt, någonstans.
Det är mer ett sätt att försöka förklara bort allt, vill jag mena.

Vi ser bland alla uppgifter han kommer med att det dels är saker som påstås komma från media, men dels även annat som inte framkommit i media.
Majoriteten av SE's uppgifter går att förklara ur vittnesperspektivet och ter sig enligt mig klart mycket enklare än att han pusslar bland media uppgifter, chansar och får rätt.

Och ser vi då SE som GM så blir det alltså mängder av lögner. "Små", "Stora" och inte alls bara som du vill mena att det är gamla uppgifter han bygger på.
(Se hur uppslagen ser i ut i allmänhet. Korta första "förhör", medan dialogförhör senare blir längre.)

Jag vill dels mena att han ljuger mer än nödvändigt, då han redan placerat sig som vittne i det första förhöret. TP har i sin bok försökt visa på och förklara varför SE måste kontakta polisen på nytt genom att påstå olika saker. Vissa köper detta rakt av, andra ifrågasätter TP's teorier om detta. o.s.v.
Första boken var spännande och bra, även om jag inte alls köper det som troligt.

Men dels också att:
Lögner är alltid en risk. Extra stor risk med enkelt kontrollerbara uppgifter som ex. samtal o.s.v.
Hans lögner stämmer bra*) med vad som skett på mordplatsen. Så bra man kan begära av ett vanligt vittne. Alltså i linje med "rätt och fel" hos övriga vittnen.
Jag har ännu inte räknat unika uppgifter el. lögner men har en lista på 68st uttalanden/uppgifter från 28/2 - 10/3 (alltså är inte hans förhör eller mediaframträdanden från 11:e mars och framåt med, men där tillkommer ytterligare uppgifter/"lögner", varför han nu skulle fortsätta ta risker och ljuga?)

SE(GM) hade ingen aning om vad polisen hade för information eller vad dom planerade göra/utreda.
O.s.v.

Så, därav min kommentar kring "ljugandet".
Att du inte vill tänka dig detta förstår jag såklart, men jag står för ovan även om SE någon gång skulle bevisas vara mördaren.
Citera
2022-06-22, 20:12
Medlem
Citat:

Bra skrivet.

Men testa premissen att han är GM och han inte hade återvänt till Skandia. Hur skulle hans lögner då sett ut?

Han skulle inte kunna luta sig på väktarnas vittnesmål
?

Med att återvända behövde han bara fylla ut tomrummet.

Väktarna bekräftar honom som vittne i hans narrativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in