2022-06-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Prefabricerade byggnader är, som jag tidigare redogjorde i tråden det mest kostnadseffektiva sättet att bygga bostäder på idag (och tidigare när man gjorde det ex. i Sovjetunionen) och desto större projektet är desto lägre blir enhetskostnaden då man kan kostnadseffektivisera energiförsörjning, logistik, dela utrustning m.m. Att saker blir fulare vet jag inte. I Sovjet (även betongklumparna i miljonprogrammen) så var estetik ganska långt ner på prioriteringslistan då man i huvudsak försökte återuppbygga ett land som i mångt och mycket fått ta den stora smällen under andravärldskriget. Även den sovjetiska delen av tyskland var mer demolerad än den västra delen. Jag tror nog det snarare är som så att du har en föråldrad syn på det. Det finns inget som hindrar ett hus från att vara fint bara för det är byggt av staten. En centraliserad produktion kan ju även innebära att fler får mer ut av arkitekter och designers också. Har du sett dom ryska tunnelbanorna?

Det är väl inte att förena något då konceptet med planekonomi och bostäder är ganska vida beprövat. Jag tycker det är ganska ledsamt att ni hela tiden tvunget ska hänga upp er på att jag nämnde Sovjet och Kina. Vi har en blandekonomi i Sverige vilket innebär att staten har förmågan att ta över moment där privata aktörer inte räcker till och oavsett hur mycket du skrämar om motsatsen i denna tråden så är det ett ganska etablerat faktum att vi helt enkelt inte bygger tillräckligt och att bostadspriserna rusat iväg. Det är ju egentligen inte bara som så att vi har en bostadsbrist i Sverige, utan vårt befintliga bostadsbestånd är ganska gravt föråldrat vilket innebär i ett kallt land att vi måste elda mer än vad vi behövt i ett modernt hus. Med klimatomställningarna som vi står inför är det ett ganska etablerat faktum att vi måste utöka energiproduktionen men ett steg i detta är även att effektivisera hur vi använder den energi vi faktiskt har. Det gör man inte med ett trähus som är över 100 år gammalt. Sen finns det behov av digitalisering i hemmen som även detta är något som bör allvarligt beaktas.

Jag tror att samtliga som följt tråden inser vid det här laget att om du anser att någonting är rationellt så är det raka motsatsen.

Lite kort handlar det om att kunna driva upp priserna på attraktiva objekt för att få bort befintliga hyresgäster. Detta hade kunnat fungera om det fanns alternativ för dessa som blir bortschjasade men i ett klimat där det råder bostadsbrist, och jag kan inte understryka tillräckligt att det är bostadsbrist, så finns det inga andra alternativ och när det inte finns alternativ så är alla bostäder attraktiva.

Lönsamhet drivs av tillgång och efterfrågan. Kan man kontrollera tillgången kan man även driva upp efterfrågan. Detta är precis vad som har skett i Sverige. Återigen, tröttsamt att så fort man påpekar en aspekt som positiv från ett annat styrelseskick så kommer alla småbarn och börjar bröla om hur man sagt ett fult ord och är mördar-kommunist som vill leva i en diktatur.

Det är väl snarare som så att du sitter i din egna lilla fantasi och drar slutsatser direkt från rövhålet, som vanligt.

Och här är det slutligen du som bevisar klart och tydligt att du inte förstår marknadsekonomi. Du jämför alltså bostadsproduktion som är i allra högsta grad lokaliserad till ett geografiskt närområde och där det finns tydliga mekanismer på plats för att stoppa internationell konkurrens med produkter som säljs över hela världen för samma pris. Hade svenska byggherrar behövt konkurrera med övriga världen när dom lämnar offert på byggnation i Falun så kan du komma med detta i dagsläget otroligt korkade argumentet men tills dess kan du trycka tillbaka det till där det kom från. Vi vet att BB Sophia kostade mer pengar än vad två sjukhus i Tyskland av liknande storlek kostade, hur kommer detta sig må tro?

Du menar alltså i den världen där man tror det är rimligt att jämföra marknaden för mobiltelefoner och bilar med husbyggen. Det är väl snarare som så att det är du som har en så in i helvete snevriden bild av vilken konkurrens som existerar på bostadsmarknaden. Varför är NCC, PEAB och Skanska största byggföretagen i Sverige, Hochtief i Tyskland, Hojgaard i Darnmark, Y i Finland, X i Frankrike, Z i Italien och så vidare medans Samsung och Apple är de största mobiltelefontillverkarna i världen? Kan det vara så enkelt att det inte finns global konkurrens på bostadsmarknaden? Eller är det som så att jag inte förstår marknadsekonomi? Pajas.

Nej, i min "bisarra värld" så hade alla löparna i OS tagit det gemensamt lugnt om det var som så att dom fick mer pengar ju längre tid det tog för dom att slutföra loppet och turats om med att vinna och mjölka OS kommittén på pengar. I min värld sparkar vi också ut löparna från tävlingen när det är uppenbart vad dom håller på med och byter in juniorerna från bänken som är både snabbare och har andra incitament för att springa. Bostadsbubblor är något vi tolererar genom att acceptera en dysfunktionell byggnadssektor.

Alldeles för långt så svårt att svara på. Men vad jag inte fattar är varför prefabricerade hus (som finns i nuläget för övrigt om inte du lägger nåt annat i ordet) ska bli billigare för att staten är beställare? Det kan finnas skalfördelar men dessa kommer snabbt att ätas upp av inkompetens.
2022-06-19, 21:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Prefabricerade byggnader är, som jag tidigare redogjorde i tråden det mest kostnadseffektiva sättet att bygga bostäder på idag
Och så har man gjort ganska länge. Borde väl ha varit redan på 70-talet som man byggde stommar i fabrik och levererade ut på byggplatsen. Monteringsfärdiga hus kallades det.

Citat:
Det är väl inte att förena något då konceptet med planekonomi och bostäder är ganska vida beprövat.
Tja, dom har ju bostäder i Nordkorea också. Fast så mycket till bostäder är det ju inte.
Och i Sovjet fick folk vara rädda hemma. Då byggarna snodde armeringen. Blir så när staten skall sköta något.

Citat:
Jag tycker det är ganska ledsamt att ni hela tiden tvunget ska hänga upp er på att jag nämnde Sovjet och Kina.
Har jag inte brytt mig det minsta om. Utan håller mig till det du skriver. Du kan väl inte vara blind för att du vill öka inslaget av Sovjet, DDR, Nordkorea osv i Sverige.

Citat:
det ett ganska etablerat faktum att vi helt enkelt inte bygger tillräckligt och att bostadspriserna rusat iväg.
Om det är så så skulle det byggas mer. Då skulle lönsamhet finnas. Nu verkar det vara lite diskutabelt med lönsamheten.

Det kan vara så att det inte byggs lika mycket som en del drömmer om.
Men det kanske byggs så mycket folk vill betala för.

Just det med frivilligt betala för är ju inte något som har någon plats i din socialsitiska/kommunistiska tankevärld. Kan det vara så att du bara ignorerar det.

Citat:
vårt befintliga bostadsbestånd är ganska gravt föråldrat vilket innebär i ett kallt land att vi måste elda mer än vad vi behövt i ett modernt hus.
I verkligheten brukar folk tvärtom klaga högljutt över att pris för nyproduktion stigit. Vilket det gör bland annat för att det är bättre isolerat. 3-glasfönser med bra energivärde är betydligt dyrare än 2-glasfönster. Det drar upp huspriserna och så skriker folk bubbla.

Citat:
Det gör man inte med ett trähus som är över 100 år gammalt.
Flanders kommer förklara för dig att man betalar stor premium för 100 år gamla bostäder. Iaf folk med smak.

Citat:
Sen finns det behov av digitalisering i hemmen som även detta är något som bör allvarligt beaktas.
Den som vill ha det anlitar några hantverkare som ordnar det. Och då steg huspriset. Och en del skriker bubbla.

Citat:
Jag tror att samtliga som följt tråden inser vid det här laget att om du anser att någonting är rationellt så är det raka motsatsen.
Var så god att visa det då.

Citat:
Lite kort handlar det om att kunna driva upp priserna på attraktiva objekt för att få bort befintliga hyresgäster.
Att skapa vakanser är ett säker sätt till undergång.

Citat:
där det råder bostadsbrist, och jag kan inte understryka tillräckligt att det är bostadsbrist
Hur mäter du upp bostadsbristen?

Citat:
Lönsamhet drivs av tillgång och efterfrågan. Kan man kontrollera tillgången kan man även driva upp efterfrågan. Detta är precis vad som har skett i Sverige. Återigen, tröttsamt att så fort man påpekar en aspekt som positiv från ett annat styrelseskick så kommer alla småbarn och börjar bröla om hur man sagt ett fult ord och är mördar-kommunist som vill leva i en diktatur.
Mjaha, men om en del bilproducenter håller igen produktionen kommer så inte bara Toyota mfl att (tacka för det och) levererar mer.

När du inte förstår konkurrens och bara smiter undan den diskussionen så får du nog leva med att du ses som uppvuxen i det inre av Sovjet och utan kunskap alls om konkurrens.

Citat:
Det är väl snarare som så att du sitter i din egna lilla fantasi och drar slutsatser direkt från rövhålet, som vanligt.
Detta är vad Teu producerar när han exponeras för konceptet konkurrens.

Citat:
Och här är det slutligen du som bevisar klart och tydligt att du inte förstår marknadsekonomi. Du jämför alltså
Nej, jag jämför inte. Om du vill framhärda får du redogöra för vilka egenskaper jag då jämför och hur jämförelsen utföll. Men det kommer du ju inte att klara.

Citat:
Du menar alltså i den världen där man tror det är rimligt att jämföra marknaden för mobiltelefoner och bilar med husbyggen.
Det är producenter av varor.
Det finns konkurrens.
För bostadsproduktion finns gott om lokal konkurrens.

Citat:
Nej, i min "bisarra värld" så hade alla löparna i OS tagit det gemensamt lugnt om det var som så att dom fick mer pengar ju längre tid det tog för dom att slutföra loppet och turats om med att vinna och mjölka OS kommittén på pengar. I min värld sparkar vi också ut löparna från tävlingen när det är uppenbart vad dom håller på med och byter in juniorerna från bänken som är både snabbare och har andra incitament för att springa. Bostadsbubblor är något vi tolererar genom att acceptera en dysfunktionell byggnadssektor.
Analogin med bostadsproduktion ger att:
* den som kommer först får mest och får mer desto längre efter de andra kommer.
* det är tillåtet för publiken att delta och få prispengar om de tävlande springer för långsamt.

Alla som förstår det minsta lilla om marknadsekonomi förstår detta. Någon som ser att Teu förstår det.
I en marknadsekonomi får det som vill överleva springa för livet. Men Teu envisas med att det går bra att masa sig fram. Inga konkurrenter finns som tar ens marknadsandelar.
2022-06-20, 00:10
Medlem
sebno1s avatar
Man undrar när byggherrarna kommer att börja med annonser om olika förmåner ifall man köper deras nyproduktion. Kan vara allt från fri leasingbil till avgiftsfritt en viss tid.

Sedan börjar man se prissänkta objekt i kranskommuner till Stockholm på runt 20% som ändå inte blir sålda i det befintliga beståndet. Intressant tid helt klart.
2022-06-20, 02:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
och vad i helvete vet mäklare om hur långt priser ska gå?
de är glorifierade telefonförsäljare.

De säger nedgång på 5-10% för att det har vi redan.
Då kan de sedan komma och säga att de hade rätt, om det nu skulle vända.
Går det ännu mer ner hade de fortfarande rätt bara att de "kunde inte ana att det skulle gå så långt ner".

Att du ens citerar MÄKLARE är bara pinsamt.

Mäklare är scumbags och bondfångare, värre pack än beg bilhandlare i ghettot. När jag köpte i Spanien har de inget ansvar alls och försökte lura mig genom att inte uppge kritisk information. Fastighetsbyrån och Skandiamäklarna. Man behöver ta in advokat där eller vara väldigt påläst annars blir man lurad av mäklarna.
Priserna har gått ner 10% redan nu. Var och varannan villa står osåld efter visningarna. Senast såg jag flera med pricecut på 13-15% men står fortfarande osålda. Det enda som verkar sälja i normal takt är attraktiva objekt för utgångspris eller liten budgivning.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-20 kl. 02:56.
2022-06-20, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det kan finnas skalfördelar men dessa kommer snabbt att ätas upp av inkompetens.
Detta var ju ett helt fantastiskt citat som behövde kopieras.

Dock skulle jag säga att det i verkligheten äts upp, med råge, av korruption från dag 1. Nu pratar vi dessutom svensk stat, där korruption är en systematisk byggsten snarare än någon oönskad defekt man vill bli av med.
2022-06-20, 10:08
Avstängd
SBAB höjer listräntorna ännu en gång.

Flanders??? Var är du?
Du som sa att de aldrig skulle höja räntorna.
2022-06-20, 13:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
SBAB höjer listräntorna ännu en gång.

Flanders??? Var är du?
Du som sa att de aldrig skulle höja räntorna.

De andra höjer de med.

Handelbanken höjde på måndagen listräntan på bolån med 1-10 års bindningstid med mellan 0,40-0,70 procentenheter. Det framgår av ett pressmeddelande.

Flanders är MIA, eller VIBB (vilse i bobubblan)
2022-06-20, 13:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De andra höjer de med.

Handelbanken höjde på måndagen listräntan på bolån med 1-10 års bindningstid med mellan 0,40-0,70 procentenheter. Det framgår av ett pressmeddelande.

Flanders är MIA, eller VIBB (vilse i bobubblan)

De var duktiga på att vara uppkäftiga på toppen.

Nu gömmer de sig och vågar inte ta ansvar för sina åsikter.
Så jävla klassiskt. Som vid alla bubblor.
2022-06-20, 13:48
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Egentligen är alla boräntehöjningar rätt förutsägbara utifrån bostadsobligstionernas utveckling.

Man blir snarare varse vilka banker som inte vill skära i marginalerna först SBAB är givetvis en av de bankerna då man kör ett ”prutat och klart” koncept som dock varken är hackat eller malet.

Mycket bättre att vara jobbig och sätta storbanker mot varandra om man vill ha en bra ränta. Kanske en timmes jobb eller så.
2022-06-20, 14:19
Medlem
slemhogs avatar
Räntefrossan har börjat – brett fallande bostadspriser i hela Sverige i maj

Priserna på lägenheter föll i samtliga regioner i maj och som mest i Sveriges tre storstadsområden. I Storstockholm och Storgöteborg är den tidigare uppgången i inledningen av året nu helt utraderad.

Lägenhetspriserna föll i maj i samtliga regioner och som mest i storstadsregionerna

Priserna på lägenheter föll i samtliga regioner i maj. Som mest föll de i Storstockholm (-2,5 procent), Storgöteborg (-1,4 procent) och Stormalmö (-1,4 procent).

Villapriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Storstockholm och Storgöteborg

Priserna på villor föll i maj i fyra av sex regioner. Som mest föll de i Storstockholm (-2,4 procent) och Storgöteborg (-2,2 procent). I Norra Sverige och Stormalmö steg villapriserna något.

Prisfall för Sverige som helhet, men svag uppgång säsongsjusterat

För Sverige som helhet (där bostadsstocken använts som vikt) föll lägenhetspriserna i maj med 1,4 procent och villapriserna med 1,3 procent.
2022-06-20, 14:23
Medlem
slemhogs avatar
Snart kommer statistiken för Juni och räntehöjning i slutet av månaden, förhoppningsvis 0.75% höjning

Priserna kommer säkert sjunka ca 3-3.5% per månad i sep-dec, med högre utbud än idag och de flesta objekt kommer stå osålda, bara de mest attraktiva kommer säljas i normal takt.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-20 kl. 14:26.
2022-06-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mycket bättre att vara jobbig och sätta storbanker mot varandra om man vill ha en bra ränta. Kanske en timmes jobb eller så.

Fast åtminstone jag och kanske många andra kan ju bara köra med tomma hot. Ett jäkla besvär fortfarande att byta bank med inloggningsuppgifter, nya kort, alla nya autogiromedgivanden, meddela nytt kontonr. till arbetsgivaren etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in