2022-06-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
...
Så rollmodellerna var alltså Ryssland och Kina. Det är uppfriskande att du själv fattar att du avskyr frihet och vurmar för diktatur och statlig betong-kommunism; problemet i Sverige brukar vara att folk inte fattar sin egen ideologi. Jag har egentligen inget att tillägga mer än att jag personligen tycker att din människofientliga ideologi är vidrig.
2022-06-19, 00:38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Så rollmodellerna var alltså Ryssland och Kina. Det är uppfriskande att du själv fattar att du avskyr frihet och vurmar för diktatur och statlig betong-kommunism; problemet i Sverige brukar vara att folk inte fattar sin egen ideologi. Jag har egentligen inget att tillägga mer än att jag personligen tycker att din människofientliga ideologi är vidrig.

Ledsamt att jag specificerar väldigt tydligt att jag pratar om byggnadssektorn och ingenting annat och du drar slutsatsen att jag vurmar för diktatur och avskyr frihet.

Nej, jag vill inte leva i en diktatur och ser väldigt många fel med både Sovjet och Kina. Det jag däremot tycker är bevisat bortom rimliga tvivel är att bostadsmarknaden är en marknad där privata aktörer inte räcker till då, som jag sa i mitt tidigare inlägg klart och tydligt, dessa saknar det helhetsperspektiv som krävs för att bygga städer och göra det på ett kostnadseffektivt och smidigt sätt. Det ultimata målet med att bygga byggnader i Sverige är från entreprenörernas synvinkel att tjäna pengar och inte att bygga upp landet. Det finns goda anledningar till att i stort sett alla avråder dig idag från att bygga hus med annat än total entreprenad.

Planekonomi är väldigt dåligt lämpad för många saker men för bostäder skulle jag bestämt hävda motsatsen. Ju mer man bygger samtidigt desto billigare är det att bygga och ju mer centraliserad byggnadsprocessen är desto större kontroll har man över kvaliteten på det man bygger. Vi kan för all del kasta skit på dom ryska betongklumparna (eller dom svenska för den delen) men i slutändan så är det ofta en bättre konstruktion än väldigt mycket som byggs idag och planeringen runt bostäderna är ofta ofantligt mycket bättre då man inte försökt trycka in så många enheter så möjligt på en så liten area så möjligt. Det finns en anledning till att Tyskland idag fräschat upp betonghusen i Öst snarare än att riva ner dom.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jävla idiot.

Har du inga arugment kan du lika gärna stänga kukhölstret du kallar din mun. Det enda du bidrar med är att spåra ur tråden med ditt oinformerade dravel.
Senast redigerad av Teu 2022-06-19 kl. 00:58.
2022-06-19, 05:09
Medlem
Citat:
Ledsamt att jag specificerar väldigt tydligt att jag pratar om byggnadssektorn och ingenting annat och du drar slutsatsen att jag vurmar för diktatur och avskyr frihet.

Nej, jag vill inte leva i en diktatur och ser väldigt många fel med både Sovjet och Kina. Det jag däremot tycker är bevisat bortom rimliga tvivel är att bostadsmarknaden är en marknad där privata aktörer inte räcker till då, som jag sa i mitt tidigare inlägg klart och tydligt, dessa saknar det helhetsperspektiv som krävs för att bygga städer och göra det på ett kostnadseffektivt och smidigt sätt. Det ultimata målet med att bygga byggnader i Sverige är från entreprenörernas synvinkel att tjäna pengar och inte att bygga upp landet. Det finns goda anledningar till att i stort sett alla avråder dig idag från att bygga hus med annat än total entreprenad.

Planekonomi är väldigt dåligt lämpad för många saker men för bostäder skulle jag bestämt hävda motsatsen. Ju mer man bygger samtidigt desto billigare är det att bygga och ju mer centraliserad byggnadsprocessen är desto större kontroll har man över kvaliteten på det man bygger. Vi kan för all del kasta skit på dom ryska betongklumparna (eller dom svenska för den delen) men i slutändan så är det ofta en bättre konstruktion än väldigt mycket som byggs idag och planeringen runt bostäderna är ofta ofantligt mycket bättre då man inte försökt trycka in så många enheter så möjligt på en så liten area så möjligt. Det finns en anledning till att Tyskland idag fräschat upp betonghusen i Öst snarare än att riva ner dom.

Har du inga arugment kan du lika gärna stänga kukhölstret du kallar din mun. Det enda du bidrar med är att spåra ur tråden med ditt oinformerade dravel.

Mer kostnadseffektivt om staten bygger bostäder? Tillåt mig att vara skeptisk. Jag tror personligen det hade blivit rejält mycket dyrare och framförallt ofantligt mycket fulare.
2022-06-19, 08:01
Medlem
DVikings avatar
Mecklarna har svängt rejält om prisutvecklingen. Försöker förmodligen få ner säljarnas prisförväntningar så de fortfarande har några arvoden. Störst fall förutspås inte helt oväntat i Stockholm.

https://news.cision.com/se/fastighetsbyran/r/maklarpanelen--tydligt-skifte-pa-bostadsmarknaden,c3586290

Viss prisnedgång sannolikt under resten av 2022
Mäklarna fick även svara på vad de tror om prisutvecklingen under resten av 2022. När det gäller bostadsrätter tror flest på en prisnedgång. 37 % förutspår en prisnedgång på cirka 5 % och 26 % tror på en prisnedgång på runt 10 %. 30 % av mäklarna tror på stillastående bostadsrättspriser.

När det gäller villor tror 42 % av mäklarna på stillastående priser resten av året. 32 % tror på en prisnedgång på cirka 5 % och 17 % på en prisnedgång med cirka 10 %. Även här sticker Stockholm ut där endast 5 % tror på stillastående villapriser och 90 % på sjunkande priser.
2022-06-19, 09:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mecklarna har svängt rejält om prisutvecklingen. Försöker förmodligen få ner säljarnas prisförväntningar så de fortfarande har några arvoden. Störst fall förutspås inte helt oväntat i Stockholm.

https://news.cision.com/se/fastighetsbyran/r/maklarpanelen--tydligt-skifte-pa-bostadsmarknaden,c3586290

Mäklarna fick även svara på vad de tror om prisutvecklingen under resten av 2022. När det gäller bostadsrätter tror flest på en prisnedgång. 37 % förutspår en prisnedgång på cirka 5 % och 26 % tror på en prisnedgång på runt 10 %. 30 % av mäklarna tror på stillastående bostadsrättspriser.

När det gäller villor tror 42 % av mäklarna på stillastående priser resten av året. 32 % tror på en prisnedgång på cirka 5 % och 17 % på en prisnedgång med cirka 10 %. Även här sticker Stockholm ut där endast 5 % tror på stillastående villapriser och 90 % på sjunkande priser.

och vad i helvete vet mäklare om hur långt priser ska gå?
de är glorifierade telefonförsäljare.

De säger nedgång på 5-10% för att det har vi redan.
Då kan de sedan komma och säga att de hade rätt, om det nu skulle vända.
Går det ännu mer ner hade de fortfarande rätt bara att de "kunde inte ana att det skulle gå så långt ner".

Att du ens citerar MÄKLARE är bara pinsamt.
2022-06-19, 10:03
Medlem
Citat:
Nej, jag vill inte leva i en diktatur och ser väldigt många fel med både Sovjet och Kina. Det jag däremot tycker är bevisat bortom rimliga tvivel är att bostadsmarknaden är en marknad där privata aktörer inte räcker till då,

Jag håller med. Men verkar inte finnas någon politisk vilja. Exempel från Solna 2019 då väl marknaden får ha ansetts relativt bra i jämförelse med nu och sannolikt framöver.
https://www.mitti.se/nyheter/byggstopp-pa-rasundatomten/repsei!l2IjfP2LdPl@zXeMPvPSg/

Några citat:
Citat:
Eftersom marknaden har förändrats skjuter vi på starten av kvarteret till dess vi har sålt tillräckligt i vår nuvarande produktion, säger Jesper Strandberg, regionchef på Peab Bostad

Citat:
Grundproblemet är den ensidiga fokuseringen på bostadsrätter. Då blir bolagen väldigt marknadsberoende. Bostadsrätter måste få avsättning direkt. För hyresrätter räcker det att gå jämnt upp efter en period på 20–30 år, säger Martin Eliasson (S), andre vice ordförande i byggnadsnämnden.

Citat:
Byggnadsnämndens ordförande, Moderaternas Torsten Svenonius, är inte särskilt orolig för att parkeringsplatsen ska bli ett bestående inslag i Solnas stadsbild.

– Konjunkturerna går upp och ner. Förr eller senare kommer det att byggas bostäder på platsen. Men det går inte att tvinga fram. Ingen vill ha färdigbyggda hus med tomma lägenheter, säger han.
2022-06-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Går det ännu mer ner hade de fortfarande rätt bara att de "kunde inte ana att det skulle gå så långt ner".

Klart mäklare sitter på information men man måste ju lära sig att läsa mellan raderna. Nu är inte bostäder i Sverige någon spekulativ tillgång men hävstången av hög belåning kan ändå spä på ekonomiska problem. Än så länge har bostaden som värdehållare stått sig otroligt bra i förhållande till risk/behov. Byta kök vart femte år är ett otyg som över natt försvunnit från diskussionerna runt fikabordet.
2022-06-19, 10:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

De verkar på marknaden och träffar massor av både säljare och köpare. De är så klart inga makroekonomiska superstars men hur de uppfattar vissa mjuka faktorer är ändå av värde.

Sen har de givetvis en agenda, men det har väl alla?

Frågan som ställs är hur mycket mer priserna ska falla under 2022, och jag delar deras kollektiva uppfattning om att t.ex. Stockholm innerstad ska ner mot 100k under året även om det mycket väl kan falla lite till.
2022-06-19, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Ja jisses, landar vi på två 50 punkters i sommar och en på 25 punkter i början hösten så lär priserna falla snabbare än så.
Blir spådomen om boräntor runt 4,5-5 % sant så lär priserna pressas ned 25-35 %.
2022-06-19, 10:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Jag håller med. Men verkar inte finnas någon politisk vilja. Exempel från Solna 2019 då väl marknaden får ha ansetts relativt bra i jämförelse med nu och sannolikt framöver.
https://www.mitti.se/nyheter/byggstopp-pa-rasundatomten/repsei!l2IjfP2LdPl@zXeMPvPSg/

Några citat:

Precis hur "marknaden" fungerar. De oligopola byggbolagen sitter och håller på attraktiva byggrätter för att marknaden ska hållas i brist. Detta görs med (mutade?) politikers goda minne. Eller, de har ju också ett politiskt intresse av bostadsbrist och höga priser för att hålla slödder ute ur kommunen och gynna sig själva och nuvarande kommuninvånare med "bostadskarriär".
2022-06-19, 10:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mer kostnadseffektivt om staten bygger bostäder? Tillåt mig att vara skeptisk. Jag tror personligen det hade blivit rejält mycket dyrare och framförallt ofantligt mycket fulare.

Det är väl så att Teu är stor fantast av Trabanten och anser den vara den lysande stjärnan på bil-himlen. Och vill därför att Sverige skall föräras med Statliga Trabant-bostäder.
2022-06-19, 10:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Bara en sann idiot skulle hålla denna åsikt med handen på hjärtat.
Vet inte om åsikt är rätta ordet.
Det är en bedömning som trillar ut som en konsekvens av ett rationellt resonemang. Sedan finns inslag av osäkerhet iom att det är människor som är inblandade.

Lite kort handlar det om att en del som köper BR skulle hellre hyrt om dom haft möjlighet. Då försvinner dom som köpare av BR och priserna blir lägre.
Så marknadshyra hade lett till fler HR. Och BR skulle inte byggts i samma omfattning eftersom betalviljan inte räcker.

Bara strikt logik.

Osäkerheten ligger i hur många som föredrar HR.

Citat:
Marknadshyror skulle såklart endast leda till att fastighetsägare kan plocka ut högre vinster från sina lägenheter.
Om lönsamheten stiger försöker fler expandera sina market share. Och lönsamheten faller.
Det är ordinär marknadsekonomi.

(Givet dina Sovjet-preferenser du gett uttryck för i dina inlägg är det nog så att du inte förstår dig på marknadsekonomi. Det är ungefär 100% sannolikhet för det. Och då hamnar du naturligtvis i tokiga slutsatser).

Citat:
Det enda marknadshyror skulle lösa är möjligen att vi får färre tomma hyresrätter där ägaren egentligen bor någon annanstans
Det kommer bidra till större utbud och lägre priser.

Citat:
Sen ska jag tillägga att det är snarare som så att vi behöver mer statlig inblandning och mindre fri marknad i Sverige när det kommer till bostäder. Att priserna sprungit iväg är naturligt kopplat till att det funnits en brist på bostäder. Detta känner dom som bygger till allt för väl vilket lett till att man varit väldigt restriktiva med att bygga fler bostäder då detta innebär en naturlig sänkning i pris per objekt.
Och här kommer det konspiratoriska verklighetsfrämmande svamlet som alla kommunister kommer dragande med förr eller senare.

I din bisarra värld så håller alla bilproducenter världen över tillbaka produktionen. Ingen av dom försöker öka sina marknadsandelar genom priskonkurrens.
Och lika så på mobiltelefonsidan så försöker ingen öka på sina marketshare genom priskonkurrens.

Har aldrig förstått hur man är funtad när man går och bär på fantasier som genast krossas bara man tittar i verkligheten. Men jag kan ju se att det inte är ovanligt alls. I grunden handlar detta om att man inte förstår konceptet konkurrens alls.

I din bisarra värld är det väl så att alla löparna i ett OS/VM-lopp tar det gemensamt lugnt, för att det är så jobbigt att anstränga sig. Eller hur. Ingen av dom vill vinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in