Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-20, 00:55
  #61
Medlem
HaraldIsBackAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men jämför juni olika år.

Tänk. Lite. Själv.
Tråden handlar inte om det utan att elpriset stiger tusenprocent vilket är väldigt vinklat. Läste du inte tråden innan du gav dig in?
Citera
2022-06-20, 01:13
  #62
Medlem
https://www.nationalekonomi.se/sites...cy/25-7-lb.pdf
En sak som är säkert är att avregleringen inte gick som planerat vilket visade sig redan 2004-2005 men trots det hör jag ingen politiker lyfta frågan om en eventuell omreglering.
Anser ni det vara en hållbar lösning att avsätta drygt 6 miljarder direkt lyft ur vår redan åtstramade statskassa utan att vidta ytterligare åtgärder?

Vad tycker du?
/LL
Citera
2022-06-20, 01:16
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
"Putinpriser"
Jag kan förstå att det är lättsamt och för vissa behagligt att anklaga Putin för detta men i denna fråga bör han utelämnas.
/LL
__________________
Senast redigerad av poptimistic358 2022-06-20 kl. 01:21.
Citera
2022-06-20, 01:19
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
Jag kan förstå att det är lättsamt och för vissa behagligt att anklaga Putin för detta men i denna fråga bör han utelämnas.
/LL

Inte enligt Maggan 😄
Givetvis är det här inte Putins förtjänst. Det är ju inte han som lagt ner våra kärnkraftverk.
Men det är lite gulligt att dom skyller allt på Putin nu.
Citera
2022-06-20, 01:35
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Inte bara planerbara energin, alla energiskatter som folk helt plötsligt glömt.
Lärde mig från en vän som jobbar på eon att en tysk medborgare betalar mindre per kw för svensk el än vad svensken gör, då vi exporterar de som leder till underskottet.

Varför exporterar då Sverige el?? Om tyskarna betalar mindre.
Citera
2022-06-20, 03:26
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Nej, inte om du följt elpriset en längre tid kan du se dessa pikar precis som igår, elpriset på låga 5 öre.. spotpriset per månad ligger runt 120öre, som det gjort mer än ett halvår

Har du följt elpriserna "en längre tid" kan du se att snittpriset för el historiskt sett är mycket höga i södra Sverige nu.

Det började när kärnkraften la ner och vi blev beroende av slumpen. (Vädret.)
Citera
2022-06-20, 05:32
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ingen av mina bekanta klagar på att elen är dyr.

"Vi kör bundet så det är lugnt"

Varför tar inte alla i hela Sverige bara och binder sin el om man ska gå runt och vara orolig för el-priserna?

Att binda är att på totalen betala ett överpris för elen.

Annars skulle ju företagen som säljer elen gå back och tillslut i konkurs. 🤦
Citera
2022-06-20, 05:42
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Men lugn. Elpriset har (som det brukar) legat väldigt lågt på helgerna. Imorgon är det närmare 4kr vilket också är högt men inte nämnvärt högt. Oftast har man rörligt avtal med ett medelspotpris per månad så vad man gör imorgon berörs inte många av. Vem har timpris egentligen?!
Nej lägg ner och skrämma folk
4kr icke nämnvärt?!
Citera
2022-06-20, 06:35
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Men lugn. Elpriset har (som det brukar) legat väldigt lågt på helgerna. Imorgon är det närmare 4kr vilket också är högt men inte nämnvärt högt. Oftast har man rörligt avtal med ett medelspotpris per månad så vad man gör imorgon berörs inte många av. Vem har timpris egentligen?!
Nej lägg ner och skrämma folk
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte nämnvärt högt med 5 spänn i spot en timme!? I juni!? I Sverige!?

Inte nämnvärt!!?
Citat:
Ursprungligen postat av profilmannen
4kr icke nämnvärt?!

Det är en sosse som är inne och trollar.
4 kr är helt vansinnigt högt!
Citera
2022-06-20, 06:52
  #70
Medlem
tlcswes avatar
Jag välkomnar de höga elpriserna. Med solceller på taket uppskattar jag att jag kommet tjäna 500kr idag. Skattat och klart
Citera
2022-06-20, 06:55
  #71
Medlem
neiges avatar
Hemma använder folk inte så mycket el, kaffekokaren går varm och företagen startar sin skit men varför just på morgonen. De mest elintensiva företagen kan ju ha nattpass.
Citera
2022-06-20, 07:36
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jag välkomnar de höga elpriserna. Med solceller på taket uppskattar jag att jag kommet tjäna 500kr idag. Skattat och klart
Tror du elbolaget kommer låta dig äta upp deras vinst?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback