Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du menar när det blir vindstilla o 40 grader kallt?
Blir det 40 grader kallt, då blir det också vindstilla.
Citera
2022-06-20, 23:06
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
När ska folket avsätta förrädarna då?

Önskedrömmen vore att vi gjorde det i september, men det är nog just en önskedröm. Det finns fortfarande alldeles för många som slentrianröstar på de etablerade partierna. Vi behöver en landsfader som är en sann nationalist! Inte ett gäng billiga, globalistiska klåpare som förråder sitt land och folk i utbyte mot ett fint jobb som avlösning på den politiska karriären.
Citera
2022-06-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Oooh Elbilsägare kom inte undan prishöjning heller🤣🤣🤣

Vi elbilsägare kör med timspotpris och laddar på natten och betalar typ 3-20öre kWh. På dagtid säljer vi istället den svindyra elen för 200-600öre++kWh via solcellerna. På det viset får man ut maximalt av elbilen om man även har en egen produktionsanläggning för "bränslet". I princip åker man gratis eftersom man får ju flera gånger betalt för samma kWh för elen man producerar dagtid.

Idag var en riktigt trevlig produktionsdag
Citera
2022-06-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Anläggningen är på 20kW. Den består av 66 svarta paneler (22 st i 3 rader) och de tar upp 37,8 x 6,6 meters yta av ladugårdstaket. Investeringen var 340 tkr inklusive moms. Då har jag räknat in optimerare till alla paneler, växelriktare och överspänningsskydd. Garantin är 10 år men jag vet flera som satt upp solceller från 2000 och framåt, men vet ingen vars anläggning inte funkar fortfarande. Beräknad återbetalningstid för investeringen var från början 7.5 år, men som det ser ut nu så räcker det med fem år (förutsatt att elpriserna fortsätter att vara som de är nu). Satte upp augusti 2020.

Får ut en gubbe/säljare/installatör om några dagar och har 280kvm platt tak. Är det något du tycker man bör tänka på? Han pratade i telefon om att det troligtvis skulle få plats 100-130st paneler. Har inget emot en större investeringen men frågan är när man bör sätta stop? Ute efter ett relativt självspelande piano men har inget emot och städa lite då o då på taket. Kommer installera laddbox och eventuellt batteri "kanske är helt meningslöst?". Att vara snäll mot miljön är en bonus men jag gör det för att spara pengar.
Citera
2022-06-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Kommer installera laddbox och eventuellt batteri "kanske är helt meningslöst?". Att vara snäll mot miljön är en bonus men jag gör det för att spara pengar.

Batteri är tämligen värdelöst eftersom det är mer lönsamt att sälja elen + skatteavdraget.

Skulle avvakta med laddbox till nästa år om du inte är akut behov av en såklart. Nästa generation laddboxar ska vara kompatibla med V2G eller V2X, dvs att man kan använda elbilen som batterilager. Lite skillnad mot de fjuttiga 14kWh paketen man kan köpa när bilen har 70-100kWh istället.

Har själv en solcellsanläggningen sedan 2018 som jag tänkte nu i år att uppgradera med fler paneler och rejälare växelriktare, men avvaktar tills det finns en bra paketerad V2G lösning.
Senast redigerad av sunnis 2022-06-20 kl. 23:42.
Citera
2022-06-21, 00:14
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimosa22
Folk som skaffar elbil

Går ju producera elen själv till ett relativt överkomligt pris. Lycka till med att producera egen diesel eller bensin.
Citera
2022-06-21, 00:19
Medlem
nidbilds avatar
Vad säger VPK i frågan om el priserna? dessa kommunist as kan omöjligt samarbeta med Socialdemokraterna efter detta, Marx vänder sig i graven eller rullar runt
Citera
2022-06-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Vad säger VPK i frågan om el priserna? dessa kommunist as kan omöjligt samarbeta med Socialdemokraterna efter detta, Marx vänder sig i graven eller rullar runt

Skulle den stora massan som ens röstar på V ens förstå Marx så skulle de nog inse rätt snabbt att deras parti är helt fel ute. Vad som hände med den riktigt intellektuella arbetarrörelsen är nog bland det mest tragiska som drabbat vårt land.
Citera
2022-06-21, 00:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/dinapengar/...3-524-procent/

Det är mitt i sommaren och elpriset rusar plötsligt. Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern. Nu skyller man på Ryssland men vi har full produktion och fyllda dammar samt vindkraften.

Hur kommer det här drabba företagen och andra verksamheter imorgon, kommer man vänta med att dra igång bageriugnar, sågverk etc. imorgon tro? Hur kommer ni andra göra med elbilar och annat imorgon?

Ta det lugnt nu. Höjningen var bara typ under 1 timme på måndag morgon. Eftersom du är orolig så förmodar jag att du bor i hus? Om inte så behöver du inte oroa dig.
Bor du i hus så kanske det är dags att se över uppvärmningen i huset. I vintras när dom flesta hade elräkningar runt 8000-10000 kr, en del ännu mer så hade jag som mest en elräkning på 1600 kr och då har jag endå rörligt samt bor i hus och elområde 3.
Citera
2022-06-21, 00:55
Medlem
MyJustices avatar
Kollade nyss ..
Att binda mitt elpris koster 200 ören per kw för ett år
jämfört med 68 ören förre året
dvs en prischock på 300 % ..
att skylla på Putin det köper jag inte
Citera
2022-06-21, 01:02
Medlem
Jag kollade vad elpriserna ligger på nu om man skulle teckna avtal idag. ca 300% (mer om jag skulle förnya med min nuvarande leverantör) högre än för ett år sedan. 6% inflation? Hmm
Senast redigerad av Hew18 2022-06-21 kl. 01:10.
Citera
2022-06-21, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagaVestenBoots
Önskedrömmen vore att vi gjorde det i september, men det är nog just en önskedröm. Det finns fortfarande alldeles för många som slentrianröstar på de etablerade partierna. Vi behöver en landsfader som är en sann nationalist! Inte ett gäng billiga, globalistiska klåpare som förråder sitt land och folk i utbyte mot ett fint jobb som avlösning på den politiska karriären.
Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in