2022-06-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Folkmord är det väl bara nazisterna i Ukraina som ägnat sig åt.
Det tycker jag absolut inte vi ska sponsra.

Du om någon borde ju lita på de ryska soldaterna som vittnar om att de aldrig sett skymten av nazister i ukraina. Det är för övrigt alltid fel att attackera ett annat land, om det så skulle krylla av gorillor, vänsterpartister eller nationalister.
Citera
2022-06-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Drar man det ett snäpp längre så beror de höga elpriserna på Rysslands krig mot Ukraina, säger elprisexperten Christian Holtz.

Det här stämmer inte, det är propaganda. Elpriset i Sverige är inte högt p.g.a. att det är krig i Ukraina. Eftersom vi i Sverige i princip inte producerar el med fossila bränslen, utan genom vattenkraft, kärnkraft, vindkraft. (Förutom vid extrembehov.)

Elpriserna är höga eftersom vi tillåter export av el till andra länder.

Lösningen är att införa en temporär men hög skatt på elexport, typ 400-600%. Då skulle priset rasa till normal nivåer eftersom skatten skulle bli så hög att det inte är värt att importera el från Sverige till Tyskland, Danmark, Litauen, o.s.v.

Det råder alltså ingen brist på el i Sverige. Vi exporterar extrema mängder el.

Nu exporterar Sverige 4 152 MW. Det är långt mer än dubbelt så mycket som Sveriges totalt 4800+ vindkraftverk producerar, vilket f.n. är 1 954 MW.

Bra skrivet!
Precis som att de som bor i Norrland kommer få högre elpriser när vi får fler kraftledningar söderut.
Ärligt talat jag är orolig. Finns många i Norrland som lever på marginalen.
Citera
2022-06-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/dinapengar/...3-524-procent/

Det är mitt i sommaren och elpriset rusar plötsligt. Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern. Nu skyller man på Ryssland men vi har full produktion och fyllda dammar samt vindkraften.

Hur kommer det här drabba företagen och andra verksamheter imorgon, kommer man vänta med att dra igång bageriugnar, sågverk etc. imorgon tro? Hur kommer ni andra göra med elbilar och annat imorgon?
Herregud. Helg, blåsigt som satan och varmt. Ja elen var i princip gratis i helgen.
Citera
2022-06-19, 22:36
Medlem
"DET ÄR BILLIGT MED EL BIL"

Citera
2022-06-19, 23:03
Medlem
cerns avatar
Ingen av mina bekanta klagar på att elen är dyr.

"Vi kör bundet så det är lugnt"

Varför tar inte alla i hela Sverige bara och binder sin el om man ska gå runt och vara orolig för el-priserna?
Citera
2022-06-19, 23:07
Medlem
JustZlatans avatar
Bara 1000%? Jag har läst att det är 13 000%. Men vi i Sverige är rika så vi har råd.
Citera
2022-06-19, 23:15
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bara 1000%? Jag har läst att det är 13 000%. Men vi i Sverige är rika så vi har råd.

Tanken bakom detta är dock att vi (folket) i långa loppet ska bli ruinerade.
Citera
2022-06-19, 23:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Också kollat in spotpriserna hos Nordpool. Skrämmande imorgon.

Men det jag fått för mig genom läsning och diskussion är att det inte går att göra något åt detta, då om man som jag har rörligt får betala medelpris oavsett om man väljer att inte använda el under vissa timmar.

Någon som är kunnig nog som kan förklara varför och hur man ev. Kan sänka elkostnaderna när det fluktuerar så pass?
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2022-06-19 kl. 23:19.
Citera
2022-06-19, 23:20
Medlem
Offices avatar
Alla verkar ju missa det mest intressanta som TS tar upp: ”Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern.”

Vad händer i vinter om priset i juni kan ligga på 4 kr? Kommer det verkligen finnas el till alla eller blir det att släcka ned vissa områden?
Citera
2022-06-19, 23:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Också kollat in spotpriserna hos Nordpool. Skrämmande imorgon.

Men det jag fått för mig genom läsning och diskussion är att det inte går att göra något åt detta, då om man som jag har rörligt får betala medelpris oavsett om man väljer att inte använda el under vissa timmar.

Någon som är kunnig nog som kan förklara varför och hur man ev. Kan sänka elkostnaderna när det fluktuerar så pass?
Well, man kan väl köpa elektricitet per timpris. Då krävs det dock att man har riktigt bra koll på priserna och hänger med. Men i princip så är det ju bara att stänga av allting som drar ström (förutom kanske kyl/frys) under de extrema topptimmarna.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-19 kl. 23:26.
Citera
2022-06-19, 23:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Alla verkar ju missa det mest intressanta som TS tar upp: ”Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern.”

Vad händer i vinter om priset i juni kan ligga på 4 kr? Kommer det verkligen finnas el till alla eller blir det att släcka ned vissa områden?
Priset reglerar på ett sätt tillgängligheten (eller snarare genom att efterfrågan sänks) . När det kostar 4 kr per timme så stängs elintensiva industrier ned av kostnadsskäl. Det blir därför inte några "brown outs", däremot är det samhällsekonomiskt väldigt dyrt att industrier står stilla.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-19 kl. 23:28.
Citera
2022-06-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Men lugn. Elpriset har (som det brukar) legat väldigt lågt på helgerna. Imorgon är det närmare 4kr vilket också är högt men inte nämnvärt högt. Oftast har man rörligt avtal med ett medelspotpris per månad så vad man gör imorgon berörs inte många av. Vem har timpris egentligen?!
Nej lägg ner och skrämma folk

Ts inlägg är väl knappast ägnat att skrämma folket.
Anser att upplysning om det havererade samtalen rörande Sveriges energipolitik är mer riktigt.
Kärnkraften åter och respass för MP och Annie Lööf skulle gynna Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in