Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-07, 20:06
  #193
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Många brommabor ser hellre att flyget är kvar än att ett nytt bostadsområde med 100 000 invånare och 30 000 nya arbetsplatser byggs som MP förespråkar.

Kyl chapangen!
Lite kontor för ingenjörstyper borde inte vara ett problem. Och inte heller villorna runtom som dom bor i.
Citera
2021-05-07, 20:17
  #194
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Givet priserna på villor så kan man väl göra BF till ett stort villaområde.
Den som äger marken styckar bara upp i tomter och säljer marken. Win för kommunen med än fler höginkomsttagare som dom kan plundra.

I och för sig har du nog logiskt rätt, i alla fall på kort sikt, men trenden är ju att göra Stockholm till ett Berlin i storlek men med en mer diversifierad befolkning. Då får man ta höjd för det, så att det inte blir ett Detroit av de villakvarteren om de inte ligger rätt till.
Citera
2021-05-09, 11:44
  #195
Moderator
Neksnors avatar
SAS-Janne nämner Bromma flygplats i en intervju.
Citat:
Han är väldigt kritisk till att Bromma flygplats ska läggas ned. Den betyder så mycket för folk runtom i landet som ska till Stockholm.

– Arlanda är en knutpunkt för dem som ska vidare. Bromma och Arlanda är två helt olika produkter, med helt olika kundbehov. Man måste utgå från kunden.
https://www.gp.se/ekonomi/sas-janne-...get-1.46012035

Så man kanske skulle satsa på Bromma istället för Arlanda. Förläng banan lite, gräv ner Bällstavägen, så att Airbus A320 och Boeing 737 kan använda den fullastad. Långdistanslinjerna på Arlanda kan flyttas till CPH och HEL, inrikesflyget får klara sig utan hub.
Ny terminalbyggnad, anpassad för större flyg, som ersätter den nuvarande, satellitterminal och fler uppställningsplatser för flyg på andra sidan banan.
Arlanda rivs, eventuellt kan en reducerad flygplats med endast bana 2 användas för charter, lite frakt och kanske flygplansunderhåll finnas kvar. Då de parallella banorna försvinner minskar bullret i Lapplands Väsby, alla blir glada och det kan planteras nya villaområden.
Citera
2021-05-13, 11:51
  #196
Moderator
Neksnors avatar
En sak som borde öka Arlandas kapacitet för Brommatrafik är att bygga fler Avfarter och påfarter till landningsbanorna.

Kortaste avståndet till en snabb avfart är, från banänden, ca 1,15 km (bana 1), på de övriga banorna är avståndet längre. Det innebär att mindre flygplan måste rulla längre än nödvändigt innan de kan lämna banan. Flera påfarter hade också gjort att mindre flygplan inte nödvändigtvis måste taxa bort till banänden innan de kan starta. En ATR72 bör kunna rulla ut på bana 1 i höjd med terminal 4 och sedan starta söderut.
Citera
2021-05-15, 17:10
  #197
Medlem
Niggerss avatar
Bygga ett gigantisk ghetto yta som har bostäder för 100 000 . Givetvis skall dessa bostäder byggas på 10 år, så man hinner inte tänka och planera. Det här är bara dystopi drömmar ifrån MP utan förankring i verkligheter.
Citera
2021-09-01, 13:45
  #198
Medlem
Nu står det i tidningarna: Bromma flygplats kan avvecklas tidigast 2025

Jag förstår verkligen inte varför det ska behöva dröja så många år?

Arlanda har kapaciteten. Är det inte bara att sätta fart?
Citera
2021-09-02, 11:26
  #199
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Nu står det i tidningarna: Bromma flygplats kan avvecklas tidigast 2025

Jag förstår verkligen inte varför det ska behöva dröja så många år?

Arlanda har kapaciteten. Är det inte bara att sätta fart?

För att man vill ha en citynära flygplats. Inte en halvvägs till Arlanda för allting.
Citera
2022-06-17, 12:13
  #200
Moderator
Neksnors avatar
https://www.gp.se/ekonomi/förslag-om...mma-1.75074700
Lite blandade citat ur artikeln:
Citat:
"Brommafiering" av Arlanda, där utmaningen ligger i att lösa problemet att Arlanda ligger längre bort från huvudstaden och är mycket större.

morot och piska-lösning. Flera ska lockas att ta snabbtåget

Färre ska lockas ska lockas att ta bilen

"smitvägar" förbi butikerna så att resenärer snabbare kan ta sig till gaten.
Förslag om fossilfritt Bromma från 2030 och stängning 2035.

Det svåra tror jag blir "smitvägarna" eller andra lösningar på det problemet.

Nu verkar T4 och T5 vara på väg att bli en enda terminal, anpassad huvudsakligen för 737/A320 och större samt avsedd för inrikes/schengen/utrikes, på Arlanda. Inte direkt Bromma...
Kan man slå samman T2 och T3 till ett nytt Bromma, kanske med en flytande gräns mot T4/T5.
Alltså
T2/T3: Små flyg, huvudsakligen inrikes, inte en massa affärer, fokusera på kort väg mellan gate och tåg.
T4/T5: Stora flyg, taxfree och bra shopping.
?
Citera
2022-06-17, 18:53
  #201
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.gp.se/ekonomi/förslag-om...mma-1.75074700
Lite blandade citat ur artikeln:

Förslag om fossilfritt Bromma från 2030 och stängning 2035.

Det svåra tror jag blir "smitvägarna" eller andra lösningar på det problemet.

Nu verkar T4 och T5 vara på väg att bli en enda terminal, anpassad huvudsakligen för 737/A320 och större samt avsedd för inrikes/schengen/utrikes, på Arlanda. Inte direkt Bromma...
Kan man slå samman T2 och T3 till ett nytt Bromma, kanske med en flytande gräns mot T4/T5.
Alltså
T2/T3: Små flyg, huvudsakligen inrikes, inte en massa affärer, fokusera på kort väg mellan gate och tåg.
T4/T5: Stora flyg, taxfree och bra shopping.
?


Vad Arlanda äntligen blir bra på är byte mellan inrikes och utrikes. När morgonflygningarna från Luleå och andra platser i Sverige ankommer så är det många som ska vidare utrikes också.
Bästa enligt mig är att nätverksbolagen såsom SAS och Norwegian är i terminal 5 med all sin trafik tillsammans med andra bolag som framförallt SAS samarbetar med, exempelvis Lufthansa och Swiss.
Nu har äntligen en förbindelsegång öppnat till T4 så den kan också ingå.

Terminal 2 och 3 kan ha lågprisflyg och charter som ändå inte har några anslutningar och inga behov av att gå mellan gater.

Nu kommer Ryanair vara i T4 men de skulle kunna flytta till T3 när trafiken fortsätter öka.
Citera
2022-06-18, 15:57
  #202
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Vad Arlanda äntligen blir bra på är byte mellan inrikes och utrikes. När morgonflygningarna från Luleå och andra platser i Sverige ankommer så är det många som ska vidare utrikes också.
Bästa enligt mig är att nätverksbolagen såsom SAS och Norwegian är i terminal 5 med all sin trafik tillsammans med andra bolag som framförallt SAS samarbetar med, exempelvis Lufthansa och Swiss.
Nu har äntligen en förbindelsegång öppnat till T4 så den kan också ingå.

Terminal 2 och 3 kan ha lågprisflyg och charter som ändå inte har några anslutningar och inga behov av att gå mellan gater.

Nu kommer Ryanair vara i T4 men de skulle kunna flytta till T3 när trafiken fortsätter öka.
Problemet blir brommafieringen. Om jag räknade rätt så har T4 och T5 totalt 42 gater med jetbrygga vilket, om medelflyget står på marken i en timme, möjliggör 84 flygrörelser per timme. Tillsammans bör de terminalerna kunna hantera alla stora flyg, förutsatt att passagerarflödet funkar.
Bromma har idag plats för 17 flyg parkerade intill terminalen, motsvarande utrymme på Arlanda är T3, med 8 platser som bör vara likvärdiga, och T2, med 7 jetbryggor som bör kunna modifieras för att även kunna användas av småflyg på ett smidigt sätt.
Sedan bör man koppla samman T2/T3 med T4/T5 airside för att underlätta byte, man skulle ju kunna tänka sig att några av SAS ATR ibland använder T2/T3.
Citera
2022-06-19, 12:02
  #203
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Problemet blir brommafieringen. Om jag räknade rätt så har T4 och T5 totalt 42 gater med jetbrygga vilket, om medelflyget står på marken i en timme, möjliggör 84 flygrörelser per timme. Tillsammans bör de terminalerna kunna hantera alla stora flyg, förutsatt att passagerarflödet funkar.
Bromma har idag plats för 17 flyg parkerade intill terminalen, motsvarande utrymme på Arlanda är T3, med 8 platser som bör vara likvärdiga, och T2, med 7 jetbryggor som bör kunna modifieras för att även kunna användas av småflyg på ett smidigt sätt.
Sedan bör man koppla samman T2/T3 med T4/T5 airside för att underlätta byte, man skulle ju kunna tänka sig att några av SAS ATR ibland använder T2/T3.
Fetat av mig i ditt inlägg.

Arlanda kommer aldrig kunna erbjuda så snabb incheckning och boarding som Bromma flygplats har.
Det går att lämna bilen på parkeringen 15 minuter före avgång och kommer man med buss eller taxi klarar man det på 10 minuter.

Det är också väldigt smidigt att få med sig "konstiga saker" när man flyger från Bromma.
Det finns alltid en lösning för specialbagage utan att det tar någon extra tid att checka in.

Jag ser ändå med tillförsik fram emot att flyget nu får vara kvar till 2035 och att man utvecklar flygplatsen för att vara helt fossilfri de sista åren. Utredningen den här gången verkar vara mera gedigen och mindre politisk än många tidigare utrwdningar varit.

Sedan hoppas jag att flyget får fira 100 år på Bromma, dvs. att sista planet lyfter den 23 maj 2036 kl. 15.10 Det kan tyckas larvigt, men symbolik är en viktìg del av vårt samhälle.

Den senaste utredningen, kanske den sista.
https://www.regeringen.se/49d7c5/con...202211_web.pdf
__________________
Senast redigerad av Surtruten 2022-06-19 kl. 12:09.
Citera
2022-06-19, 14:09
  #204
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat av mig i ditt inlägg.

Arlanda kommer aldrig kunna erbjuda så snabb incheckning och boarding som Bromma flygplats har.
Det går att lämna bilen på parkeringen 15 minuter före avgång och kommer man med buss eller taxi klarar man det på 10 minuter.

Det är också väldigt smidigt att få med sig "konstiga saker" när man flyger från Bromma.
Det finns alltid en lösning för specialbagage utan att det tar någon extra tid att checka in.

Jag ser ändå med tillförsik fram emot att flyget nu får vara kvar till 2035 och att man utvecklar flygplatsen för att vara helt fossilfri de sista åren. Utredningen den här gången verkar vara mera gedigen och mindre politisk än många tidigare utrwdningar varit.

Sedan hoppas jag att flyget får fira 100 år på Bromma, dvs. att sista planet lyfter den 23 maj 2036 kl. 15.10 Det kan tyckas larvigt, men symbolik är en viktìg del av vårt samhälle.

Den senaste utredningen, kanske den sista.
https://www.regeringen.se/49d7c5/con...202211_web.pdf
Tack för länken.
Möjligt är det givetvis, det handlar bara om att bygga en ny terminal, och kanske en ny järnvägsstation, för det ändamålet. Men dyrt lär det bli.
Men man behöver inte skapa ett Bromma 2, det finns ju redan en del flyg på platsen. Flyg som det ska bytas mellan bör parkeras nära varandra. Flyg med många bytesresenärer kan parkeras längre från säkerhetskontroll och bagageband.
Om jag minns rätt så kunde man innan den sedan någon dag öppnande förbindelsegången T4-T5 gå rakt ut från T4 och ganska snabbt vara vid någon av tågstationerna Arlanda S och Arlanda C. Nu är man tydligen, av tullskäl, tvungen att gå bort till T5 och och sedan ner till bagagebanden och tullen där, något som även kan ge en omväg för ankommande till södra piren på T5 (närmast sky city).
Problemet skulle bli mindre om man byggde några utgångar, med tullbemanning, från T4/T5 för resenärer utan incheckat bagage. Någon kan ligga i anslutning till sky city och någon söder om T4, mot T3 och Arlanda S. Givetvis kan och bör sådana utgångar stängas vid lågtrafik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback