Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Det är inte bara att de inte använder Bitcoin, de kan inte använda Bitcoin eftersom en stor majoritet av företagen inte accepterar Bitcoin. Ganska likt hur det är i världens alla andra länder alltså. Det andra exemplet på ett framgångsrikt Bitcoin-land som lyfts i denna tråd är Centralafrikanska republiken, som är ungefär lika fattigt som Afghanistan och de senaste åren plågats av ett svårt inbördeskrig. Min gissning är att en stor andel av företagen inte heller där accepterar Bitcoin, men det har jag ingen data på.
Jag ställde en fråga som du glömde svara på: Hur många procent användare menar du att man behöver komma upp i innan btc ”fungerar” som valuta?
Det är betydligt fler som tar mot btc nu än för ett år sedan. Jag har inte hört någon säga att det ska gå superfort. Bitcoin bör enligt mig vara frivilligt att använda och därmed får folks vilja att börja använda btc styra. Det går i vart fall åt rätt håll.
Att El Salvador i lag tvingar företag att ta emot btc är sant och är, enligt mig, helt förjävligt. Samtidigt så har ingen beivrat ”brotten” så i praktiken är det frivilligt.
Gällande Centralafrikanska Republiken. Jag har inte sett någon som hävdat att CAF är ”ett framgångsrikt Bitcoin-land”. CAF är ett fattigt och desperat skitland. Samtidigt var det väl ingen som på allvar trodde att USA, Japan eller Schweiz skulle göra btc till oficiell valuta först? Shithole countries först. Sen tror jag förvisso att staternas fiatvalutor i någon form kan och kommer samexistera med bitcoin under mycket lång tid.