Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
En enkel justering så låter det nog bättre:
"När eleven fullgjort utbildningen kan denne ansöka om examensbevis"[/i], det låter väl inte fel?
Eller:
"När eleven fullgjort utbildningen har denne möjlighet att ansöka om examensbevis"[/i]. Det finns garanterat fler sätt att uttrycka det hela på!
Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Vid sådant formellt språk är det förtjänstfullare att undvika pronomen överhuvud. Vilket är enkelt:
"Elev som fullgjort utbildningen kan ansöka om examensbevis."
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag skulle säga att båda de fetmarkerade meningarna är dålig svenska. Meningen med han är sämre.
Jag håller med om att det är dålig svenska och att det finns bättre sätt att skriva det hela - men det finns även gott om människor som är dåliga på svenska och som skriver meningar som dessa. Och så var det ju såklart bara ett exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Kort och gott, ett helt onödigt ord. Det finns många sätt att skriva utan tillkrånglade "han/hon" om man vill vara neutral, eller i passande sammanhang "vederbörande". Som det nu är används h*n ej sällan där skribenten vet om det var en han eller hon, men likafullt kryddar sin textanrättning med ordet ifråga. I vissa fall anstränger sig skriftställaren att få in så många h*n som möjligt i varje stycke, såldes även där det med normalt språkbruk inte hade ingått något han eller hon.
Japp, jag håller med. Men visst, "vederbörande" är ett långt ord, opraktiskt att skriva, känns gammalmodigt osv., så jag förstår om man vill ha ett kortare alternativ. "Han" går utmärkt att använda när man vill vara neutral, "hon" går också bra, man behöver inte krångla med sammansättningar, snedstreck, påhittade ord osv. Undantaget vore väl om man vill uttrycka sig neutralt i ett sammanhang där personens kön är okänt men ändå skulle spela roll. Det verkar vara så oerhört sällsynt att jag inte ens kan komma på ett exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Visst, men oavsett vilket så är det väldigt mycket greppa efter halmstrån när du använder argumentet att det skulle vara svårt att uttala. Jag tror inte det har med det att göra alls faktiskt. Fast om jag ska vara ärlig så funderade jag lite i de banorna själv ett tag, men efter att jag testade med lite olika konstruktioner tidigare i tråden så blev jag övertygad om att det var fel. Och jag ser faktiskt ingen större anledning att betvivla att det är korrekt citerat. Få skulle lägga ner det jobbet för en så oviktig detalj i en så oviktig fråga
Det var absolut ett bra svar på frågan.
Och det är faktiskt lite därför jag använder ordet hen på det sätt jag gör. Det är inga måsten över det, utan helt enkelt bara ett extra verktyg i verktygslådan. Det enda jag upplever lite småproblematiskt är just distinktionen mellan när det används för att specificera att den åsyftade aktivt inte definierar sig som varken han eller hon och när det används som ett alternativ till "han eller hon", "denne", "den", "h*n" och andra konstruktioner.
Fast när du testade olika konstruktioner så stakade du dig på just "hen". Och även om du tycker att det berodde på något annat så finns andra som upplevt samma sak, att "han" eller "hon" flyter mycket bättre, att "hen" är svårt att uttala.
Nå, till det andra. Personer som aktivt inte definierar sig som varken han eller hon är väl ändå en han eller hon? Det spelar ju ingen roll vad man definierar sig som. Om jag definierar mig som en lastbil får jag fortfarande gå på restaurang och om jag gör det så kommer jag att serveras någon god räkpasta eller tomatsoppa eller något liknande, inte diesel. Jag å andra sidan inte bege mig ut på motorvägen, inte ens om jag skulle kunna springa i 80 km/h. Anledningen? Jo, jag är inte ett fordon, väger inte två ton, osv., oavsett vad jag definierar mig som. Visst, man kan eventuellt byta kön rent juridiskt, men även då är man en han eller en hon - hm, åter till trådens ämne...
Spelar det där någon roll alls? Nej! "Han" och "hon" kan fortfarande användas neutralt. Om man talar om en person man inte vet könstillhörighet på, så talar man ju alltid om en
tänkt person - t.ex. "kunden", alla förstår ju då att det handlar om
alla kunder, var för sig, och att det finns kunder av bägge kön.