2022-06-15, 13:44
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det var tydligen värt $25 vilket i sig är värt mer än det någon av oss säger, det håller jag med om. Men att betala kommer alltså inte på fråga. Han får väl ladda ned och lägga upp på megaupload eller något, då kan vi läsa, inte annars.

Nej, jag tycker inte att det är viktigt vad du personligen använder för ord - men jag är mån om att folk i allmänhet inte använder hittepåord för mycket. Kalla det språketik om du vill. Hela vitsen med ord är att de bär betydelse. Naturligtvis ändras denna betydelse efterhand, men det är viktigt att styra ändringen i den mån vi nu kan. Det är, i min mening, så att tankarna inte bara styr språket, utan språket styr även tankarna. Och våra tankar är det som skapar hela vårt beteende, vår kultur. Med andra ord är det viktigt att bibehålla de delar av vårt språk som formar de delar av vår kultur vi vill bibehålla, och att ändra de delar som formar delar av vår kultur vi vill bli av med (vi är ju inte perfekta).
Ordet "hen" är helt klart något som inte användes i någon större utsträckning säg, 40 år sedan, men det används nu. Är ändringen av godo? Eller är det något vi bör stoppa? Jag vet inte och jag har nog minimal effekt på det hela. Men en annan intressant fråga är ju efter ovan hur folk som använder ordet tänker. Därför vill jag höra efter varför just du (som ju använder ordet) tänker runt det hela och varför du väljer bort andra könsneutrala pronomen.
Var det svar på din fråga?

Hmm, ja då håller jag med dig. Jag menade ord som refererar till person efter att rollen bestämts, som i tidigare exempel. T.ex. "När eleven fullgjort utbildningen kan han ansöka om examensbevis" jämfört med "När eleven fullgjort utbildningen kan den ansöka om examensbevis", det sistnämnda känns opersonligt.

Vid sådant formellt språk är det förtjänstfullare att undvika pronomen överhuvud. Vilket är enkelt:

"Elev som fullgjort utbildningen kan ansöka om examensbevis."
Citera
2022-06-15, 13:50
Medlem
Citat:
Det var tydligen värt $25 vilket i sig är värt mer än det någon av oss säger, det håller jag med om. Men att betala kommer alltså inte på fråga. Han får väl ladda ned och lägga upp på megaupload eller något, då kan vi läsa, inte annars.

Nej, jag tycker inte att det är viktigt vad du personligen använder för ord - men jag är mån om att folk i allmänhet inte använder hittepåord för mycket. Kalla det språketik om du vill. Hela vitsen med ord är att de bär betydelse. Naturligtvis ändras denna betydelse efterhand, men det är viktigt att styra ändringen i den mån vi nu kan. Det är, i min mening, så att tankarna inte bara styr språket, utan språket styr även tankarna. Och våra tankar är det som skapar hela vårt beteende, vår kultur. Med andra ord är det viktigt att bibehålla de delar av vårt språk som formar de delar av vår kultur vi vill bibehålla, och att ändra de delar som formar delar av vår kultur vi vill bli av med (vi är ju inte perfekta).
Ordet "hen" är helt klart något som inte användes i någon större utsträckning säg, 40 år sedan, men det används nu. Är ändringen av godo? Eller är det något vi bör stoppa? Jag vet inte och jag har nog minimal effekt på det hela. Men en annan intressant fråga är ju efter ovan hur folk som använder ordet tänker. Därför vill jag höra efter varför just du (som ju använder ordet) tänker runt det hela och varför du väljer bort andra könsneutrala pronomen.

Hmm, ja då håller jag med dig. Jag menade ord som refererar till person efter att rollen bestämts, som i tidigare exempel. T.ex. "När eleven fullgjort utbildningen kan han ansöka om examensbevis" jämfört med "När eleven fullgjort utbildningen kan den ansöka om examensbevis", det sistnämnda känns opersonligt.
Kort och gott, ett helt onödigt ord. Det finns många sätt att skriva utan tillkrånglade "han/hon" om man vill vara neutral, eller i passande sammanhang "vederbörande". Som det nu är används h*n ej sällan där skribenten vet om det var en han eller hon, men likafullt kryddar sin textanrättning med ordet ifråga. I vissa fall anstränger sig skriftställaren att få in så många h*n som möjligt i varje stycke, såldes även där det med normalt språkbruk inte hade ingått något han eller hon.
Citera
2022-06-15, 14:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag skulle säga att båda de fetmarkerade meningarna är dålig svenska. Meningen med han är sämre.
Citera
2022-06-15, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Många sådana meningar går att formulera så att vare sig "han" eller "hon" ingår utan att betydelsen ändras:
"Åberopande av garantin kräver ovillkorligen att giltigt kvitto företes".

Fast nu handlade mitt exempel om att visa hur den kan användas utan att vara »sakrelaterat«.
Citera
2022-06-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast nu handlade mitt exempel om att visa hur den kan användas utan att vara »sakrelaterat«.

Förvisso, men visst passar det då bättre med en variant: "denne"?
Citera
2022-06-15, 14:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förvisso, men visst passar det då bättre med en variant: "denne"?

I meningen: den som gör det får skylla sig själv, är ju denne inte ett alternativ och han eller hon sämre alternativ.
Citera
2022-06-15, 15:21
Avslutad
Citat:
Visst, men oavsett vilket så är det väldigt mycket greppa efter halmstrån när du använder argumentet att det skulle vara svårt att uttala. Jag tror inte det har med det att göra alls faktiskt. Fast om jag ska vara ärlig så funderade jag lite i de banorna själv ett tag, men efter att jag testade med lite olika konstruktioner tidigare i tråden så blev jag övertygad om att det var fel. Och jag ser faktiskt ingen större anledning att betvivla att det är korrekt citerat. Få skulle lägga ner det jobbet för en så oviktig detalj i en så oviktig fråga

Citat:
Det var absolut ett bra svar på frågan.

Och det är faktiskt lite därför jag använder ordet hen på det sätt jag gör. Det är inga måsten över det, utan helt enkelt bara ett extra verktyg i verktygslådan. Det enda jag upplever lite småproblematiskt är just distinktionen mellan när det används för att specificera att den åsyftade aktivt inte definierar sig som varken han eller hon och när det används som ett alternativ till "han eller hon", "denne", "den", "h*n" och andra konstruktioner.
Citera
2022-06-15, 15:29
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
I meningen: den som gör det får skylla sig själv, är ju denne inte ett alternativ och han eller hon sämre alternativ.

Den satsen går att omformulera avundsvärt koncist som ”skylle envar då sig själv”.
Citera
2022-06-15, 16:51
Medlem
Citat:
Förvisso, men inte svårare än att anpassa sig. Inget som motiverar bruk av ordet som tråden handlar om i varje fall.
Citera
2022-06-15, 17:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Den satsen går att omformulera avundsvärt koncist som ”skylle envar då sig själv”.

Om jag ska visa att den inte är opersonligt så är det ju en riktigt dum idé att inte ta med den.
Citera
2022-06-15, 17:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förvisso, men inte svårare än att anpassa sig. Inget som motiverar bruk av ordet som tråden handlar om i varje fall.

Precis och då är det bra att även visa variationsmöjligheterna. Det synes extra angeläget att exemplifiera med den enär en del fått för sig att det inte kan vara personligt.
Citera
2022-06-15, 18:06
Medlem
Citat:
Precis och då är det bra att även visa variationsmöjligheterna. Det synes extra angeläget att exemplifiera med den enär en del fått för sig att det inte kan vara personligt.

Vilket det är rätt ofta: "Tala med den som ansvarar för järnspett..." Eller: "Den som underlåter att föranstalta om åtgärd av påtalade olägenheter har att..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in