Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det är ju dock rätt mycket mer värt än dina påståenden. Och jag hoppas du inte menar allvar med att diskvalificera uppgifterna pga att det bara var manliga och kvinnliga talare.
Jag råkar helt enkelt bara föredra det ena framför det andra i vissa situationer. Det är inte direkt en jätteviktig fråga för mig. Visst kan det vara kul att diskutera det hela på detaljnivå, men det är knappast så att jag känner att jag är i behov av att försvara mig. Du verkar dock tycka att det är jätteviktigt att jag väljer bort ordet i vissa situationer. Varför?
Det var tydligen värt $25 vilket i sig är värt mer än det någon av oss säger, det håller jag med om. Men att betala kommer alltså inte på fråga. Han får väl ladda ned och lägga upp på megaupload eller något, då kan vi läsa, inte annars.
Nej, jag tycker inte att det är viktigt vad du personligen använder för ord - men jag är mån om att folk i allmänhet inte använder hittepåord för mycket. Kalla det språketik om du vill. Hela vitsen med ord är att de bär betydelse. Naturligtvis ändras denna betydelse efterhand, men det är viktigt att styra ändringen i den mån vi nu kan. Det är, i min mening, så att tankarna inte bara styr språket, utan språket styr även tankarna. Och våra tankar är det som skapar hela vårt beteende, vår kultur. Med andra ord är det viktigt att bibehålla de delar av vårt språk som formar de delar av vår kultur vi vill bibehålla, och att ändra de delar som formar delar av vår kultur vi vill bli av med (vi är ju inte perfekta).
Ordet "hen" är helt klart något som inte användes i någon större utsträckning säg, 40 år sedan, men det används nu. Är ändringen av godo? Eller är det något vi bör stoppa? Jag vet inte och jag har nog minimal effekt på det hela. Men en annan intressant fråga är ju efter ovan hur folk som använder ordet tänker. Därför vill jag höra efter varför just du (som ju använder ordet) tänker runt det hela och varför du väljer bort andra könsneutrala pronomen.
Var det svar på din fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nu läste du inte vad jag skrev, vilket var:
Ord som bestämmer en roll anser jag i alla lägen är »den« som könsneutralt.
Naturligtvis är
den det logiska valet om man exempelvis talar om kunden, eleven...
- Den som åberopar garantin ska ovillkorligen förete giltigt kvitto.
- Den som fullgjort utbildningen kan ansöka om examensbevis.
Om du anser att
den inte betecknar personer i det ovanstående så får du nog tänka om.
Hmm, ja då håller jag med dig. Jag menade ord som refererar till person efter att rollen bestämts, som i tidigare exempel. T.ex.
"När eleven fullgjort utbildningen kan han ansöka om examensbevis" jämfört med
"När eleven fullgjort utbildningen kan den ansöka om examensbevis", det sistnämnda känns opersonligt.