2022-05-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
I Sverige kan man få licens på helautomat faktiskt. Men mig veterligen finns det inga skjutbanor som är klassade för det. Så de som har licens på tex m45 får bara skjuta ett skott i taget trots att vapnet helt saknar möjlighet för halvautomat utöver avtryckarfingret

Sant. Tror faktiskt att Sverige kan vara ensam i världen om detta till civilpersoner, men ska låta det vara osagt.
Citera
2022-05-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Sant. Tror faktiskt att Sverige kan vara ensam i världen om detta till civilpersoner, men ska låta det vara osagt.

Nevada har jag för mig tillåter helautomat om vapnet är inköpt före ett visst datum.
Citera
2022-05-14, 11:16
Medlem
Googlade lite på det. En helautomat mac 11 pre 86 kostar runt 35k USD och då enbart för underbeslaget. En M16 pre 86 kostar ännu mer.

Edit: fast nu såg jag en annan som påstod man kan hitta M16 underbeslag pre 86 för 10k USD så man kanske ska ta ovan med en nypa salt.
Citera
2022-06-17, 12:16
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Jo men det drabbar ju inte vanligt folk (än så länge). Om det blir lagligt bära vapen kommer vanligt folk påverkas. Säger inte att det är bra att kriminella skjuter på kriminella, men det är ett separat problem, och det löses inte av carry-lagar.

Vilken värld lever du i? Givetvis påverkas även vanliga människor av den eskalerande kriminaliteten. Förstår du inte hur vanliga människor tvingats lägga om sina liv för att minska risken att direkt eller indirekt drabbas av kriminella gängs aktiviteter? Och hur länge håller det tror du? Hur kommer det att se ut när riktigt bistra ekonomiska tider snart anländer?
Citera
2022-06-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Jag anser mig vara liberterian i de flesta frågor, och är för äganderätt av vapen. Men ställer mig ändå mycket tveksam till de fria vapenlagar som finns i USA där privatpersoner på allmän plats kan gå runt med automatvapen. Vad anser ni?
Automatvapen är kanske lite overkill men en pistol/revolver borde alla lämpliga och laglydiga få ha, efter tester/träning.
Citera
2022-06-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Vilken värld lever du i? Givetvis påverkas även vanliga människor av den eskalerande kriminaliteten. Förstår du inte hur vanliga människor tvingats lägga om sina liv för att minska risken att direkt eller indirekt drabbas av kriminella gängs aktiviteter? Och hur länge håller det tror du? Hur kommer det att se ut när riktigt bistra ekonomiska tider snart anländer?

Det är väl en eller två fall där oskyldiga blivit skadade vid gängvåld. Tragiskt såklart men att beväpna folk gör inget för folks säkerhet tvärt om gör det samhället osäkrare. All forskning pekar på det från USA.
Citera
2022-06-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Automatvapen är kanske lite overkill men en pistol/revolver borde alla lämpliga och laglydiga få ha, efter tester/träning.

Det får du också. Jag äger flera. Men du får inte bära dem på dig. Jag får heller inte lämna vapnet i bilen medans jag handlar utan att ta med mig slutstycket. Vettig lag, i USA hamnar många legala handsfacks-vapen i felaktiga händer efter fordonsinbrott
Citera
2022-06-18, 15:40
Medlem
Citat:
Det får du också. Jag äger flera. Men du får inte bära dem på dig. Jag får heller inte lämna vapnet i bilen medans jag handlar utan att ta med mig slutstycket. Vettig lag, i USA hamnar många legala handsfacks-vapen i felaktiga händer efter fordonsinbrott
Men det är ju bära dom på sig och försvara sig med dom som är det viktiga, när alla andra kriminella (regering/polis) är beväpnade.
Citera
2022-06-19, 10:34
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:

Här i absudt överreglerade Sverige har de krimminella skjutvapen.
Gör de inbrott och kommer över vapen, är det ett illegalt vapen.

Personligen tycker jag att det är en dålig idé att förvara sitt skjutjärn i handskfacket.
1. Krimminella har börjat boxa in och/eller göra vägspärrar. Sådana hot löses bäst medelst aktiv körning, så man aldrig sitter i deras organiserade fälla. Misslyckas man med att köra sig fri, skall man då behöva sträcka sig och leta efter ens enda hjälp?
2. Jag har massor av roliga bilar och skulle inte vilja ha lika många puffror liggandes och skräpa/skramla runt, för att över tid rosta p.g.a. kondens mm.
Citera
2022-06-19, 15:55
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Det är väl en eller två fall där oskyldiga blivit skadade vid gängvåld. Tragiskt såklart men att beväpna folk gör inget för folks säkerhet tvärt om gör det samhället osäkrare. All forskning pekar på det från USA.

Läs mitt inlägg en gång till och bemöt det jag skrev istället för att banka halmgubbar.
Citera
2022-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Här i absudt överreglerade Sverige har de krimminella skjutvapen.
Gör de inbrott och kommer över vapen, är det ett illegalt vapen.

Personligen tycker jag att det är en dålig idé att förvara sitt skjutjärn i handskfacket.
1. Krimminella har börjat boxa in och/eller göra vägspärrar. Sådana hot löses bäst medelst aktiv körning, så man aldrig sitter i deras organiserade fälla. Misslyckas man med att köra sig fri, skall man då behöva sträcka sig och leta efter ens enda hjälp?
2. Jag har massor av roliga bilar och skulle inte vilja ha lika många puffror liggandes och skräpa/skramla runt, för att över tid rosta p.g.a. kondens mm.

Inga legala vapen hamnar i kriminellas händer i Sverige. Eftersom alla förvarar dem låsta. Det är enklare köpa vapen från Balkan. Du förvarar vapnet inoljat. Tar väldigt lite stryk av att förvaras. Men låt dem inta samma damm, det är viktig träna.
Citera
2022-06-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Men det är ju bära dom på sig och försvara sig med dom som är det viktiga, när alla andra kriminella (regering/polis) är beväpnade.

Nej det har bevisat ge motsatt effekt. Samhället blir mer osäkert av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in