2022-06-16, 17:47
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland har problem att betala för att man har blockerat deras möjlighet att betala.

Det är som att jag är skyldig dig pengar och du vägrar ta emot mina pengar, varpå du klagar på att jag inte betalar tillbaka det jag är skyldig dig.
Fel, såklart. Du är okunnig.

Om du inte vill betala skulden i de termer som avtalet föreskriver är det DITT fel.
Du kan inte skylla från dig ansvaret .
Citera
2022-06-16, 17:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu bekräftar även U A weapons tracker på twitter att en rysk attackhelikopter sköts ned. Den flög på låg höjd och tycks ha varit en Mi-35 M.

Det är oklart var den sköts ned.

Vid Kherson.

Citat:
Russian Ka-52 in Kherson shot down.
Another one

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1537438611494227973
Citera
2022-06-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Ingen större risk att särskilt många varken läser eller förstår att vi är "spelade".,, tyvärr.

Jo ditt resoneomang såväl som dina punkter bygger ju på att du är "duktigt spelad".
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland har problem att betala för att man har blockerat deras möjlighet att betala.

Det är som att jag är skyldig dig pengar och du vägrar ta emot mina pengar, varpå du klagar på att jag inte betalar tillbaka det jag är skyldig dig.
Sant, men problemet för Ryssland är att de inte har någon utländsk valuta och ska de börja köpa utländsk valuta med Rubeln så kan det hända grejer. Men visst, de har pengar.

Min poäng var väl egentligen att Ryssland har skulder på $690 miljarder till omvärlden också. Så helt skuldfria är de inte.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
1.
Då är vi överens igen. Alla punkterna behöver inte räcka för nackskott.
Vi plockar bort en punkt för Ukraina (den att utlänningar fått kontrakt och ingår i reguljära styrkor)
Men då du gnyr och gnäller så mycket om att vara konsekvent så tar vi bort en punkt för Ryssland (den att Wagner mercenarys är ryssar som är en stridförande part). Då är det 4 av 5 i båda leden och lika rätt eller fel att Wagners får nackskott som om amerikaner får det.

Jag har en åsikt om att det inte är speciellt nice med avrättningar generellt, men jag driver poängen att tillfångatagna ur international legion och Wagners har ungefär samma status ur ett logiskt och moraliskt perspektiv.

2.

All så om man sär skriver så är man lite dum are än resten av be folk ningen.

Sjukt kul att du särskrev just dumförklara.

Säger en hel del om vart ditt fokus ligger när du inte är kompetent nog att hålla dig till ämnet. Wagner har redan förklarats men du accepterade det inte. Fine.

Det är sjukt bra med avrättningar av krigsbrottslingar, pedofiler, mördare och våldtäktsmän tycker jag. Borde avrättas bra mycket mer.

Angående ditt lama försök angående "dum förklarat" så sitter jag på luren med autocorrect och går inte igenom min text innan jag postar. Så viktigt är det inte, snarare vad du förmedlar.

Skriver igen nu: dum förklarat <--- autocorrect.

Men njut av det vettja. Snart fredag.
Citera
2022-06-16, 17:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ukraina lär snart få status som EU- ansökarland.
Då ska alltså Ryssland föra krig mot och delvis ockupera ett EU- ansökarland.
Ryssland har gjort det största geopolitiska misstaget sen Österrike-Ungern 1914.

Du ska se att där är en roadmap med milestones. Och dessa milestones innehåller säkert minst vapenstillestånd innan Ukraina kommer nära EU, och underskrivet fredsavtal innan de formellt kommer med i EU. Men det kommer vara lång väg dit. Albanien blev kandidatland 2012, fortfarande inte med i EU. Det kommer nog gå fortare med Ukraina, om inte där blir för mycket politisk oro.

T ex Serbien/Kosovo-frågan är en av villkoren för Serbiens inträde i EU, något serberna hittills inte gått med på.
Citera
2022-06-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Finns mycket att tacka USA och EU för ! Framför allt,att de stödjer Ukrainas kamp mot ondskans imperium . USA och EU skall även ha ett stort tack för att de bidrar till att sänka Rysslands ekonomi ! USA och EU skall även tackas för att vi i sommar slipper ryssar på semesterorterna runt medelhavet ( utom Turkiet kanske, men känns som européer kommer sluta åka dit om ryssar övertar stränderna). Kom ihåg att en rubelmiljardär i Ryssland, är en fattiglapp i Europa!!!o resten av världen !!!!!
Fram till 70, kanske 80-talet så fanns det gnista i både Europa och USA och mycket att tacka för men se hur det blivit. Sen är det väl trist att du hatar folk och länder så vi får väl hoppas att du håller tyst då du är på semester och träffar "skräpfolk". Men det är inte för sent att lära mer om folk och länder, prova. Lol, ondskans imperium, vad ska vi kalla den forna kolonialmakten och den nuvarande då, de som plågat så många, många länder med krig och konflikter under tiden dom plundrat?
Citera
2022-06-16, 17:56
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Varför spekulera om något som inte är särskilt troligt i Europa men en realitet i Ryssland?

All teknik, utan tekniken stannar Ryssland vilket till stora delar redan är en verklighet för dem.
Till och med möjligheten att leverera gas i en av huvudledningarna har nästan halverats beroende på brist på reservdelar.
Ryssland går en mycket mörk framtid till mötes….

Varför ljuger du? Det är inte tomt på hyllorna i Ryssland.

Däremot så har matpriser och liknade ökat, precis som för oss.

"Brist på reservdelar" = Det låter bättre än "Sådär, nu stänger vi kranen eftersom att ni vägrar att betala"

Plus att det är mycket svårt för Väst att kritisera "reservdelsbristen" då dom själva infört sanktioner mot Ryssland.

Samt att gaspriserna nu kommer att stiga ännu mera pga. att det finns mindre gas att köpa.

Ryssland, Kina, Indien och Iran kommer att ha mycket att säga till om inom en snar framtid.
Citera
2022-06-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Blir informationen mer sanningsenlig om man uppger ett högt dödsprocenttal?

Ryssland har ju gjort det olagligt att rapportera kring antalet döda i ryssland
Citera
2022-06-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vid Kherson.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1537438611494227973

Vissa uppgifter säger i Donbass, men jag tror att Kherson är korrekt.
Citera
2022-06-16, 18:01
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. De Ryska förlusterna är kring 15000 all inclusive förutom eventuellt desertörer inom Ryssland.
2. De Ryska regionernas förluster är lite större och presenteras bl.a. på Engelskspråkiga https://eng.ombudsman-dnr.ru/the-overview-of-the-current-social-and-humanitarian-situation-in-the-territory-of-the-donetsk-people s-republic-as-a-result-of-hostilities-in-the-period-04-to-10-june-2022/

3. Siffrorna som är angivna på twitter inkluderar alltså civila förluster efter Ukrainsk artilleribeskjutning och inte enbart militära förluster. Personen som twittrat är en så kallad twitter clown, särskilt när det framgår på Donetsk hemsida att deras icke mobiliserade styrkor uppgick till 44k innan kriget. Då skulle 2k stupade och 10k skadade innebära kring 25% förluster varav 15% non-återvinningsbara. Donetsk och Luhansk fullmobiliserade styrkor torde ligga kring 250-400k soldater. Det handlar alltså om en halv tlll en procents förluster i döda/saknade och 2.5 till 4% förluster i sårade.

3.1. Som en jämförelse kan man ta Finland under WW2 och avgränsat till Vinterkriget. Då har separatisterna bara 10% av Finlands döda och saknade och 25% av antalet skadade på 3 månader.

4. Ukrainas militära förluster har garanterat passerat 100k all inclusive vid det här laget. Antagligen har de kring 50-150k civila förluster också.

5. De totala mänskliga direkta förlusterna i kriget är med andra ord runt 200k+ till 350k.

6. Färdigflashbackat!

15k känns spontant för lågt sett till de siffror som man sett?

Civila förluster är ju svårt att få bukt med men lär komma att öka lavinartat ju längre tid som går, tyckte mig se en siffra att hela 21k civia hade dött i endast Mariupol (stavning?) vilket fick mig att bli förvånad då mim beräkning låg under den sifrran i hela Ukraina.

Så visst, ska man räkna lågt och det är väl något man egentligen bör göra när det florerar så många siffror.
Ryska militära förluster 15k-20k, Ukrainask militära förluster 7k-11k. Ryska civila offer 0-1k? (Inte sett något om civila offer på rysk mark) Ukrainska civila förluster 25k-50k. Totalt 47k-82k? Detta är då den lågt räknade kalkylen.
Citera
2022-06-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vilket tungt och informativt inlägg, konstruktivt. "Genomvidriga människor, pedofilen och bunkerdvärgen, säpo ska gripa alla oliktänkande". Mmm, värdegrund och demokrati. Är du arg och varför? det här är inte vårt krig utan USA som vanligt rör till elände i världen och sen ska vi skicka bistånd, ta emot flyktingar (gratis) och nu även gå under ekonomiskt ... ta ut ilskan på de länder som förtjänar den. Vad har du att säga om UK och Boris Johnson, USA och Joe Biden, NATO och Stolpskottet? Det finns så många fler du skulle kunna ta ut din ilska över, de som skapar eller provocerar fram statskupper, konflikter och krig världen över. Många här i tråden vill ha en rättvis värld där fler länder och regioner har något att säga till om. Omsesidig respekt och att backa från imperalismen och arrogansen vi har så svårt att släppa i väst då vi anser oss var störst, bäst och vackrast. En fri och rättvis handel där länder inte tvingar andra och om dom inte hoppar med så läggs sanktioner, dvs en riktig och sund marknadsekonomi. Ryssland ser ut att ordna det för många länder och kontinenter nu men det är synd att Ukraina drogs in i spelet mellan stormakter. Putin formulerade en gång i tiden den världen och väst skrattade åt honom och trängde in honom i konflikt med Ukraina som egentligen bara påskyndar processen för övriga världen att göra sig fria från väst. Så var inte arg, förändring är ibland bra och en mer rättvis och dynamisk värld är bättre än att en makt ska dominera allt. Trist att din pension går upp i rök men tacka USA och EU.

Massa ord men det är Ryssland som är krigande part här och som våldför sig på ett fredligt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in