2022-06-16, 17:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Där är vi oeniga. Jag tror inte att det blir en mobilisering.
Det skulle ta hus i helvetet hos blingblingfolket i de asfalterade områdena.
Putin skulle aldrig riskera upplopp och vapenvägran i Moskva och St. Petersburg.
Kanske skulle man kunna stifta en ny lag som skulle exkludera vissa områden i Ryssland, t.ex. de asfalterade områdena.

Jag tror inte att det mobiliserar, jag föreslår bara hur de borde göra om de väl väljer det. Jag tror de väger mellan att minska sina ambitioner ganska drastiskt i Ukraina eller att mobilisera. Men jag vet inte vad de väljer. Det finns en tredje väg, att bara fortsätta som nu med kostsamma offensiver med allt sämre trupper och materiel. Gör de det tror jag de kan helt kollapsa och bli utdrivna ur Ukraina, för de slösar bort sina trupper utan att ha något att ersätta dem med.

Kanske kan de göra det utan en ny lag? Att de bara plockar ut folk från vissa regioner och från vissa inkomstgrupper? Kanske bara kallar in arbetslösa t.ex.? Det lär ju bli många arbetslösa nu när ekonomin kraschar.
Citera
2022-06-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur tror du det blir om våra hyllor gapar tomma, vilket inte är helt omöjligt, även om det för tillfället verkar långt borta?
Varför spekulera om något som inte är särskilt troligt i Europa men en realitet i Ryssland?
Citat:
Av vad?
All teknik, utan tekniken stannar Ryssland vilket till stora delar redan är en verklighet för dem.
Till och med möjligheten att leverera gas i en av huvudledningarna har nästan halverats beroende på brist på reservdelar.
Ryssland går en mycket mörk framtid till mötes….
Citera
2022-06-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vilket tungt och informativt inlägg, konstruktivt. "Genomvidriga människor, pedofilen och bunkerdvärgen, säpo ska gripa alla oliktänkande". Mmm, värdegrund och demokrati. Är du arg och varför? det här är inte vårt krig utan USA som vanligt rör till elände i världen och sen ska vi skicka bistånd, ta emot flyktingar (gratis) och nu även gå under ekonomiskt ... ta ut ilskan på de länder som förtjänar den. Vad har du att säga om UK och Boris Johnson, USA och Joe Biden, NATO och Stolpskottet? Det finns så många fler du skulle kunna ta ut din ilska över, de som skapar eller provocerar fram statskupper, konflikter och krig världen över. Många här i tråden vill ha en rättvis värld där fler länder och regioner har något att säga till om. Omsesidig respekt och att backa från imperalismen och arrogansen vi har så svårt att släppa i väst då vi anser oss var störst, bäst och vackrast. En fri och rättvis handel där länder inte tvingar andra och om dom inte hoppar med så läggs sanktioner, dvs en riktig och sund marknadsekonomi. Ryssland ser ut att ordna det för många länder och kontinenter nu men det är synd att Ukraina drogs in i spelet mellan stormakter. Putin formulerade en gång i tiden den världen och väst skrattade åt honom och trängde in honom i konflikt med Ukraina som egentligen bara påskyndar processen för övriga världen att göra sig fria från väst. Så var inte arg, förändring är ibland bra och en mer rättvis och dynamisk värld är bättre än att en makt ska dominera allt. Trist att din pension går upp i rök men tacka USA och EU.
Finns mycket att tacka USA och EU för ! Framför allt,att de stödjer Ukrainas kamp mot ondskans imperium . USA och EU skall även ha ett stort tack för att de bidrar till att sänka Rysslands ekonomi ! USA och EU skall även tackas för att vi i sommar slipper ryssar på semesterorterna runt medelhavet ( utom Turkiet kanske, men känns som européer kommer sluta åka dit om ryssar övertar stränderna). Kom ihåg att en rubelmiljardär i Ryssland, är en fattiglapp i Europa!!!o resten av världen !!!!!
Citera
2022-06-16, 17:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur tror du det blir om våra hyllor gapar tomma, vilket inte är helt omöjligt, även om det för tillfället verkar långt borta?

Menar du att alla hyllor med rysk inlagd gurka tar slut? Det finns ju inget ryskt i våra butiker.
Citera
2022-06-16, 17:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vi här i väst har en enorm skuldsättning så det vi har och förbrukar är det tänkt att vi ska betala senare. .
Nu är ju förvisso Ryssland inte helt skuldfria de heller och verkar ha problem med att betala.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_debt_default
Citera
2022-06-16, 17:40
Medlem
Nu bekräftar även U A weapons tracker på twitter att en rysk attackhelikopter sköts ned. Den flög på låg höjd och tycks ha varit en Mi-35 M.

Det är oklart var den sköts ned.
Citera
2022-06-16, 17:44
Medlem
RealTides avatar
Ukraina lär snart få status som EU- ansökarland.
Då ska alltså Ryssland föra krig mot och delvis ockupera ett EU- ansökarland.
Ryssland har gjort det största geopolitiska misstaget sen Österrike-Ungern 1914.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte att det mobiliserar, jag föreslår bara hur de borde göra om de väl väljer det. Jag tror de väger mellan att minska sina ambitioner ganska drastiskt i Ukraina eller att mobilisera. Men jag vet inte vad de väljer. Det finns en tredje väg, att bara fortsätta som nu med kostsamma offensiver med allt sämre trupper och materiel. Gör de det tror jag de kan helt kollapsa och bli utdrivna ur Ukraina, för de slösar bort sina trupper utan att ha något att ersätta dem med.

Kanske kan de göra det utan en ny lag? Att de bara plockar ut folk från vissa regioner och från vissa inkomstgrupper? Kanske bara kallar in arbetslösa t.ex.? Det lär ju bli många arbetslösa nu när ekonomin kraschar.
Problemet för regimen är att de inte kan kalla in personal, det måste ske på frivilligbasis. Det är ett av skälen till att regimen erbjuder guld och gröna skogar till de som tar värvning.

Kunskapsnivån hos de frivilliga blir därefter och det är väl därför Ryssland har slagit världsrekord i antalet dödade högre officerare då de måste vara vid fronten för krigsledning.
…men oavsett utgången av kriget kommer ryssarna att få det mycket svårt framöver, allt p.g.a. Putins maktfullkomlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu är ju förvisso Ryssland inte helt skuldfria de heller och verkar ha problem med att betala.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_debt_default
Ryssland har problem att betala för att man har blockerat deras möjlighet att betala.

Det är som att jag är skyldig dig pengar och du vägrar ta emot mina pengar, varpå du klagar på att jag inte betalar tillbaka det jag är skyldig dig.
Citera
2022-06-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Har du tänkt cykla till medelhavet ? Kul
Nej , i Europa flyger vi !!,,men du o andra ryssar får väl ta cykeln till Turkiet
Citera
2022-06-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du tror inte att Ryssland har skickat fler trupper till Ukraina under krigets gång?

Rekryteringskontoren går ju på högvarv.
https://www.washingtonpost.com/world/2022/06/16/russia-military-army-soldiers-recruitment/

Donetsk armé har redan erkänt att de förlorat halva sin styrka.
https://twitter.com/yarotrof/status/1536952232968695811?s=20&t=abre7MJyMEh4XdrODl-ijg

1. De Ryska förlusterna är kring 15000 all inclusive förutom eventuellt desertörer inom Ryssland.
2. De Ryska regionernas förluster är lite större och presenteras bl.a. på Engelskspråkiga https://eng.ombudsman-dnr.ru/the-overview-of-the-current-social-and-humanitarian-situation-in-the-territory-of-the-donetsk-people s-republic-as-a-result-of-hostilities-in-the-period-04-to-10-june-2022/

3. Siffrorna som är angivna på twitter inkluderar alltså civila förluster efter Ukrainsk artilleribeskjutning och inte enbart militära förluster. Personen som twittrat är en så kallad twitter clown, särskilt när det framgår på Donetsk hemsida att deras icke mobiliserade styrkor uppgick till 44k innan kriget. Då skulle 2k stupade och 10k skadade innebära kring 25% förluster varav 15% non-återvinningsbara. Donetsk och Luhansk fullmobiliserade styrkor torde ligga kring 250-400k soldater. Det handlar alltså om en halv tlll en procents förluster i döda/saknade och 2.5 till 4% förluster i sårade.

3.1. Som en jämförelse kan man ta Finland under WW2 och avgränsat till Vinterkriget. Då har separatisterna bara 10% av Finlands döda och saknade och 25% av antalet skadade på 3 månader.

4. Ukrainas militära förluster har garanterat passerat 100k all inclusive vid det här laget. Antagligen har de kring 50-150k civila förluster också.

5. De totala mänskliga direkta förlusterna i kriget är med andra ord runt 200k+ till 350k.

6. Färdigflashbackat!
Citera
2022-06-16, 17:46
Medlem
Enligt "the Sun" på youtube är det just nu en jättebrand i Rysslands största gasfält. Det påstås kunna påverka gasleveranserna negativt.

Det innebär väl också prishöjningar om produktionen går ned.

Ryssland är otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in