2022-06-15, 21:47
Medlem
Infrastrukturs avatar
Hej! Jag kommer att flytta tillbaka till Sverige och Göteborg med sambon nästa år. Jag har 9 års ködagar på boplats och ser ut att sikta in mig på en tvåa i Majorna.

Vilket är det dräggigaste området i Majorna respektive odräggigaste? Jag har sett folk prata om att Chapmans torg skulle vara kulturberikat men att Mariaplan skulle vara mer svenskt.
Citera
2022-06-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infrastruktur
Hej! Jag kommer att flytta tillbaka till Sverige och Göteborg med sambon nästa år. Jag har 9 års ködagar på boplats och ser ut att sikta in mig på en tvåa i Majorna.

Vilket är det dräggigaste området i Majorna respektive odräggigaste? Jag har sett folk prata om att Chapmans torg skulle vara kulturberikat men att Mariaplan skulle vara mer svenskt.

Googla gata nr mrkoll så får du upp alla namn på adressen. Upprepa på några olika adresser. Räkna sen Svenska och utländska namn.
Citera
2022-06-26, 09:34
Medlem
Citat:

Hela Majorna är fullt av drägg och sen tror jag du får svårt att få en lägenhet där med 9 års kötid.
Citera
2022-07-06, 04:06
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:

Svalebo. Där var det lugnt och tillräckligt svenskt för några år sedan. Kungsladugård är den del av Majorna som man ska satsa på annars.

Sandarna var schyst på 00-talet, men hur är det nuförtiden?
Citera
2022-07-09, 12:10
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Hela Majorna är fullt av drägg och sen tror jag du får svårt att få en lägenhet där med 9 års kötid.
Finns ju bostadsrätter till salu?
Allt är ju inte hyres...
Sen är det en salig blandning av klientelet i Majorna allt från rödvinsaktivister,HBTQ personer,vänsterprasslare,invandrare,alkisar till barnfamiljer och ensamstående...
Citera
2022-07-09, 12:13
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Svalebo. Där var det lugnt och tillräckligt svenskt för några år sedan. Kungsladugård är den del av Majorna som man ska satsa på annars.

Sandarna var schyst på 00-talet, men hur är det nuförtiden?

Svalebo ja! där har jag bott som en liten parvel närmare bestämt på Späckhuggaregatan.
Enda jag kommer ihåg var lite silverfiskar i lägenheten som då var rätt dålig standard samt grannarna som var indier som brassade på en jävla massa indisk mat som luktade hela tiden.

Sandarna där byggs det som tusan nu nedanför Sannaskolan och runt Sannaparken.
Citera
2022-07-09, 12:16
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Svalebo ja! där har jag bott som en liten parvel närmare bestämt på Späckhuggaregatan.
Enda jag kommer ihåg var lite silverfiskar i lägenheten som då var rätt dålig standard samt grannarna som var indier som brassade på en jävla massa indisk mat som luktade hela tiden.

Sandarna där byggs det som tusan nu nedanför Sannaskolan och runt Sannaparken.
Örgryte och masthugget är rätt schysst asså. ..
Citera
2022-07-10, 12:23
Medlem
godboys avatar
Citat:

Runt Chapman och utmed Karl Johansgatan uppfattar jag det som rätt dräggigt. Mariaplan inte lika illa, men gatorna runtomkring är inte jättekul. Nu är jag ingen idol av Majorna oavsett men de börjar äntligen få smaka på hur de röstar - de har fått ökade invandrarrelaterade bekymmer.

Paternostergatan uppfattar jag som rätt okej, likaså Dahlströmsgatan, men det kan säkert variera från uppgång till uppgång och hus till hus. Det bästa är väl att besöka området olika tider och dagar för att kolla av om man har möjlighet. Annars kan man ju få viss hjälp av MrKoll även om det inte säger allt. Men arabiska och zoomaliska namn = större risk för störningar och stök. Juggar, chilenare, perser inga större problem. Sen kan de absolut finnas störiga svenskar.
Citera
2022-07-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Finns ju bostadsrätter till salu?
Allt är ju inte hyres...
Sen är det en salig blandning av klientelet i Majorna allt från rödvinsaktivister,HBTQ personer,vänsterprasslare,invandrare,alkisar till barnfamiljer och ensamstående...
Ja visst finns det men vem vill köpa en lgh där för dom överpriserna och bo bland vänster och miljömuppar, trasiga tjackpundare och alkisar? Arbetat i den stadsdelen i 10 år, så otroligt nergånget folk.
Citera
2022-07-17, 14:47
Medlem
Sephir0ths avatar
Jag har lite beslutsångest vart jag skall bosätta mig. Har kikat på lite områden och skulle vilja ha lite feedback.

Det är primärt dessa områden jag är nyfiken på: Lunden, Guldheden, Majorna/Linné.
Citera
2022-07-17, 20:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Jag har lite beslutsångest vart jag skall bosätta mig. Har kikat på lite områden och skulle vilja ha lite feedback.

Det är primärt dessa områden jag är nyfiken på: Lunden, Guldheden, Majorna/Linné.
Ska du köpa eller ha hyresrätt? Guldheden är generellt lugnt, både på hyressidan (södra) och ännu lugnare i bostadsrättsidan (norra). Det man kan undvika är väl Doktor Forselius Backe. Sen finns säkert enstaka stökigare uppgångar på andra ställen med.

Linné är lite samma, men det beror mycket på var i Linné. Linné är ju ett utestråk så det kan vara en del störande ljud på sina ställen.

Lunden skulle jag uppfatta som generellt lugnt, men undag finns ju alltid.

Det man bör göra innan man väljer lägenhet är att kolla in området lite olika tider på dygnet, både dag kväll natt. Veckodag som helg. Sen kan man kolla på MrKoll vad det bor för namn i den aktuella och intilliggande uppgångar.

Alla områden har god kollektivtrafik.
Citera
2022-07-17, 21:15
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ska du köpa eller ha hyresrätt? Guldheden är generellt lugnt, både på hyressidan (södra) och ännu lugnare i bostadsrättsidan (norra). Det man kan undvika är väl Doktor Forselius Backe. Sen finns säkert enstaka stökigare uppgångar på andra ställen med.

Linné är lite samma, men det beror mycket på var i Linné. Linné är ju ett utestråk så det kan vara en del störande ljud på sina ställen.

Lunden skulle jag uppfatta som generellt lugnt, men undag finns ju alltid.

Det man bör göra innan man väljer lägenhet är att kolla in området lite olika tider på dygnet, både dag kväll natt. Veckodag som helg. Sen kan man kolla på MrKoll vad det bor för namn i den aktuella och intilliggande uppgångar.

Alla områden har god kollektivtrafik.

Det är hyresrätter i första hand. (Håller på att spara ihop handpenning för att kunna köpa senare) Tycker Lunden känns ganska fint, varit runt i området och kikat. Känns nära stan men ändå lugnt.

Har bott i Guldheden när jag hankade runt i andra hand, trivdes bra men kändes lite off. Dr-Fries torg kändes dock ganska sunkigt. Bor för närvarande i Björkekärr vilket är helt okej, men det är långt till stan och polare/familj. Skall köra Mr-Koll. Vill helst bo i ett så vitt område som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in